Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

21
Martin schreef: 17 mar 2024, 21:00 Het vreemde is dat ik bij het ene masker (Resmed P30i) wel een goede afdichting heb (masker met de pillows), maar dit leidt tot een enorme mondlekkage tijdens (waarschijnlijk) remslaap. Uiteindelijk blaast alle lucht via mijn keel, met een extreem droge en geïrriteerde keel als gevolg. Bij Philips minder ernstige mondlekkage, maar uiteindelijk ook mondlekkage.
Een aantal mensen hier heeft goede ervaringen met een stukje tape. @RuudJ is fan van de Leukopor, 2 stukken. Persoonlijk vind ik de fixomul stretch, ook 2 lagen, fijner.

Ik worstel ook met mond lekkage tijdens de remslaap. Een full face werkt bij mij niet, want doordat de mond opent, gaat het alsnog weer lekken. Daarnaast krijg ik alsnog een flinke droge lap, geen pretje.
Met de fixomul is de lekkage nagenoeg weg. In principe kan er niets doorheen, in geval van nood lukt het nog wel om een te veel aan lucht er langs heen te persen. Met een paar ezels oortjes kun je heel snel weer gewoon ademen door de mond. Al met al, easy fix.

Je kunt nog een kinband overwegen. Persoonlijk vind ik het niets. Extra toestand aan het gezicht/hoofd.
Wellicht werkt het voor jou wel.

Als het goed is, dan wordt het probleem vanzelf minder naar mate je dichterbij de voor jou juiste druk komt. Maar goed, om daar te komen, dien je voor nu wel eerst die mond lekkage aan te pakken. :upside_down_face:
Blijkbaar heb ik een redelijk 'uniek' gezicht en neus... :sob:
Niet getreurd, hier lopen de meesten helaas tegen aan. Gelukkig zijn er zo veel merken en types, dat er altijd wel een vrij aardige tussen zit. En wellicht zelfs het voor jou perfecte masker.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

22
Altijd met tape / pleisters aan één zijde dubbelvouwen zodat je in één ruk de tape / pleister af kunt trekken.

Ik heb de bevochtiger op stand 3 gezet en de verwarmde slang temperatuur handmatig op 23 graden Celsius gezet.

Op de pleister is dan een dunne vocht streep te zien.

De mond zelf is goed vochtig.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

23
Afgelopen nacht de tape geprobeerd in combinatie met het Resmed P30i masker. Het wordt wel steeds meer een circus :see_no_evil: met al die hulpmiddelen op je gezicht, maar op zich ging het redelijk goed. Het masker is nog steeds niet helemaal wat het moet zijn. Ik zal vanmiddag de data eens door OSCAR halen om te kijken wat de lekkage was.

Ik heb op dit moment geen verwarmde slang voor mijn CPAP-apparaat. Is dat aan te bevelen?
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

24
Martin schreef: 19 mar 2024, 09:51 Afgelopen nacht de tape geprobeerd in combinatie met het Resmed P30i masker. Het wordt wel steeds meer een circus :see_no_evil: met al die hulpmiddelen op je gezicht, maar op zich ging het redelijk goed. Het masker is nog steeds niet helemaal wat het moet zijn. Ik zal vanmiddag de data eens door OSCAR halen om te kijken wat de lekkage was.
Fijn dat het weer als een stap in de goede richting voelt!
Idd niet te lang bij het circus stilstaan :grimacing:
Ik heb op dit moment geen verwarmde slang voor mijn CPAP-apparaat. Is dat aan te bevelen?
Ja zeker, of het moet zo zijn dat je de bevochtiger nooit gebruikt of je slaapkamer altijd 20+gr is.

Een verwarmde slang biedt een hoger comfort en kan problemen door condens veel beter voorkomen.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

25
Een wat positiever bericht! Ik heb zelf een neusmasker besteld van F&P (Eson 2).

Dit neusmasker zit hoger op de neus en ik heb dan ook geen drukplekken/ blaren van het masker na een nacht slapen. Op basis van de AHI-score (3.16) misschien nog niet om een gat in het dak te springen, maar ik denk dat de score niet helemaal een juist beeld geeft. Zo zitten veel geconstateerde CA's in het begin van de sessie waarin ik het masker aan het afstellen was met druk.

Vanmorgen uitgerust wakker geworden (ondanks de vele lekkage). Op basis van de OSCAR data zie ik dat er diverse keren een 'behoorlijke' lekkage was. Ik kan nog niet vaststellen of dit mondlekkage is geweest of het masker. Mijn aanname nu is dat het masker de lekkage heeft veroorzaakt (kan nog strakker), maar ik werd wel met een droge mond wakker. Vanavond maar even de mond aftapen en masker strakker zetten en kijken hoe het dan gaat. Ik moet sowieso nog een verwarmde luchtslang bestellen, misschien dat dit ook helpt tegen de droge mond.

Gezien het aantal CA's en OA's (en beperkt snurken) denk ik dat de druk nog omhoog kan (of zorgen voor minder lekkage met deze ingestelde druk). Het valt mij op dat dit sterk verschilt per masker. Misschien heeft een hogere druk ook wel een gunstig effect op de FL. Wel zie ik dat de uitademtijd 'iets' korter is dan de inademtijd. Wellicht beidt een hogere druk met de EPR aan (staat nu uit) uiteindelijk een oplossing. Vaak kies ik voor een vaste druk aangezien de EPR CA's uitlokt (althans bij de andere maskers).

De tegendruk bij uitademen (uitademtijd) kan ook veroorzaakt worden door het filtertje over de ventilatiepoort aan de voorkant. Ik kwam wat informatie tegen dat dit mogelijk zorgt voor meer tegendruk (bij een COPD patient), maar dat heb ik gelukkig niet. Wel is het masker lekker stil met filter, dus laat ik het voorlopig even zo. Dit is mijn eerste masker met de aansluiting aan de voorkant. Ik heb er gelukkig geen last van.

Bijgevoegd een screenshot met mijn OSCAR data. Er is met dit masker nog wel meer resultaat te behalen (denk ik). Mocht iemand nog tips hebben, dan hoor ik het graag.

Mvgr, Martin
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."
Bijlagen

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

26
Martin, hoe strakker het masker wordt vast gezet, hoe groter de kans bestaat op meer lekkage.

Het masker moet zich net als een hovercraft zich door de luchtdruk kunnen 'zetten' op het gezicht. Dus hoe strakker des te platter wordt de rand van het masker op het gezicht geplet en des te mee lekkage er ontstaat.

Kijk eerst eens idd naar de mond lekkage.

Zelf had ik ondanks twee stroken Leukopor nog steeds lekkage.

Wat bleek? Ik gebruikte het Small frame van de P30i neusdoppen masker over twee kinbanden heen. Dit zorgde ervoor dat de doppen strak tegen neus aan werd getrokken met als gevolg lekkage.

Ik probeerde een oud Standaard frame van het P30i neusdoppen masker over twee kinbanden heen en dat zat en zit veel beter. Lekkage al meerdere keren 0,0 liters per minuut op de 95% instelling. Op 99,5 % is het dan vaak 0,0 of 1,2 of 2,4 l/min in Oscar.

Dus overal waar het woordje 'te' voor staat, dus ook bij te strak is niet goed. 😉
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

28
Mocht het wat waard zijn, ik kon de F&P Eson 2 met geen mogelijkheid lekvrij krijgen. Ook geld voor mij (in combinatie met mijn masker) niet: hoe strakker hoe meer kans op lekkage. Als ik mijn masker losser zet krijg ik meer lekkage. Dit is denk ik persoonlijk, maar het is niet voor iedereen zo dat hoe strakker je het masker zet hoe meer lekkage er optreed.

Een masker is heel persoonlijk, wat voor de een werkt is voor de ander een hel en andersom.

Edit: het is mijn bedoeling om de adviezen van de ervaren heren hier teniet te doen, ik deel slechts mijn eigen (nog beperkte) ervaring.
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

29
Klopt, gisteren geslapen met een losser masker (en hogere druk 10.8 en EPR 1). De EPR leidt bij mij tot een betere verhouding (zie statistieken 95%) tot inademtijd en uitademtijd (uitademtijd langer dan inademtijd). Bij de statistieken van 99,5 is het minimale verschil net andersom. Wel denk ik dat een vaste druk bij mij minder CA's en OA's oplevert dan de instellingen met EPR aan. Ik heb nog niet gekeken naar een APAP instelling (min. en max. waarde). Wellicht dat dit wel beter werkt bij mij dan de EPR instellingen. Maar voor nu is het even prima op CPAP-modus.

Het is wel apart want ik zie meer structurele lekkage (met losser masker) dan de dag daarvoor (al is de druk hoger). Blijft een beetje zoeken, maar mijn AHI is wel (op dag 2) gezakt naar 0.9 dus een loszittend masker levert mij wel minder ademstops op. De grotere lekkages die er zijn leveren meestal direct daarna een CA (en soms een OA) op.

Misschien uiteindelijk de ResMed N20 Airtouch (masker met traagschuim voor betere aansluiting) proberen of toch een 'fullface' masker, maar voor nu slaap ik in ieder geval weer. Er zijn nog verbeteringen mogelijk, maar het is wel een zoektocht.

Resultaat 1e dag met Eson 2 (strakker masker)
Afbeelding

Resultaat 2e dag met Eson 2 ( losser masker)
Afbeelding
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."
Bijlagen

Op zoek naar een stil en comfortabel full face masker

30
ik heb al verschillende masker geprobeerd: fisher en paykel full face: gaat meerdere keren per nacht fluiten door de gaatjes (ik heb een hoge bevochtiging nodig omdat mijn neus dat niet meer kan, heb ook machtiging voor verwarmde slang) Daar worden we wakker van.
Een neusmasker is even geen optie ivm verstopte neus bij liggen.
ook resmed F20, zit niet lekker, lijkt te klein in M. resmed full face 30i met cradle onder neus lekt vaak ivm afwijkende anatomie neus.
Kan iemand ook aangeven wat de reden kan zijn dat de druk oploopt naar 19 onder de ochtend, erg onaangenaam, masker blaast dan zowat van mijn gezicht af en lijkt me voor mijn longen ook niet echt goed. gemiddelde druk uitlezen is 10, vind ik best hoog. AH! is meestal onder de 1.
Kan een ervaren iemand van de vereniging mij eens bellen. De maskerpas sessie duurt nog even en alle advies is welkom. marcawe @Ragg
dankjewel alvast!

modedit RuudJ: Klik op de naam IKKE om te mailen
CPAP sinds 24 maart 2021, Resmed autoset 10 met verwarmde slang en full face masker.
Mooie dromen lachen mij toe, eindelijk klaar met de hele nacht woelen (gelukzalige grijns).

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

31
Vraag, heb je altijd in de modus VAuto geslapen? Daar kan de druk inderdaad hoger worden zowel de uitademing + inademing druk.

Misschien eens uitproberen de modus S (Spontaan)?

Slaapt weer anders na juiste instellingen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

32
Na een aantal dagen weer een update en een advies gevraagd. Inmiddels ben ik weer wat (slechte) nachten en ellende verder, maar er zijn ook lichtpuntjes, allereerst mijn behandeling.

Geen maskers meer
Vanuit Mediq ontvang ik geen maskers meer aangezien ik er al diverse (in een korte tijd) heb ontvangen. Ik heb er 3 ontvangen en zelf ook nog 3 (op eigen kosten) besteld via Oxigo. De longarts (en het slaapcentrum Zwolle) is het niet met de leverancier eens, maar dit was het. Vanaf nu recht op 1 masker per jaar. Ook een verwarmde slang was niet mogelijk zonder indicatie. Ik slaap altijd met een raam open en het advies was om de verwarming op 21 graden te zetten. Probeer dat maar eens in een boerderij uit bouwjaar 1900 😂. Bedankt voor de tip Mediq!

De verwarmde slang is nu maar door het slaapcentrum in Zwolle verstrekt. De data is tot op heden nog geen 1x geëvalueerd en ik spreek pas eind april voor het eerst de ' behandelend' longarts. Dit is 3 maanden zonder advies, monitoring en met een instelling die totaal niet toereikend was (was 8 cmh2o). Een geschikt masker zonder lekkages is nog niet gevonden.

Tot dusver het 'geklaag'...

Beste masker tot nu toe (voor mij)
Na het testen van 6 diverse maskers is de beste voor mij (tot nu toe) de Resmed P30i. Echter deze had ik altijd geprobeerd met de 'Large' pillows. De 'Medium' pillows heb ik laatst geprobeerd. Dit gaat beter dan de Large pillows, maar met een hogere druk, zodat ik vrij kan ademen. De doppen zitten dieper in de neusgaten en sluiten beter af. Ik gebruik nu een druk van 11.8 cmh2o en een EPR van 2. De EPR gebruikte ik aanvankelijk niet, gezien dit bij mij CA's en OA's uitlokt. Een vaste druk van 11.8 cmh2o is echter (tot nu toe) niet comfortabel gebleken. Ik ervaar dan teveel tegendruk met dit masker bij uitademen, vandaar de EPR instelling.

Ik heb de F30i ook nog liggen. Hiervoor had ik aanvankelijk het 'Wide' kussen besteld, maar ik bleek toch de 'Medium' nodig te hebben die toen niet leverbaar was. Inmiddels wel zelf besteld. Vanavond even kort geprobeerd, maar ik heb moeite om te ademen met dit masker. Bij een hoge druk gaat deze lekken of moet je hem strak aantrekken. Hij zet behoorlijk uit en met in- en uitademen en het is (voor mij) benauwender dan bij de P30i. Op zich wel logisch omdat de P30i rechtstreeks je neus in blaast. Ik ga dit later nog testen (i.v.m. mondlekkage), maar eerst probeer ik een paar goede nachten met het P30i masker te krijgen (tot nu toe meest comfortabel).

Curves
Afbeelding
Als ik naar een stuk stabiele ademhaling kijk (zonder al teveel CA's, OA's en lekkages), dan zie ik dat ik de FL aardig goed krijg. De grote afvlakkingen of 'ribbels' (bij de bolling van de curve) zijn er grotendeels af. Wel zie ik een scherp oplopende lijn aan de onderkant van de curve. Ook zitten de inademtijd en uitademtijd dicht bij elkaar. Het lijkt alsof het geknepen wordt of dat de uitademtijd nog iets langer moet, maar dit is nu even een 'voorzichtige' aanname van mijn kant. Ik ben pas een beginnende CPAP'er en OSCAR gebruiker.

Centrale en obstructieve apneu's
Afbeelding
Ik zie met deze instellingen (met EPR) echter weer de nodige CA's en OA's. Vaak gerelateerd aan een lekkages. Volgens mij geldt voor de OA's en Hypopneus de regel dat je dit met een drukverhoging verder kunt inperken, maar dan moet de druk nog verder omhoog. Ik ben nog niet heel erg goed in het herkennen van 'arousals' (volgens mij de spikes zonder OA's en CA's, maar ik merk ondanks de lage AHI (waar ik nu verder weinig waarde aan hecht) dat ik onrustig slaap en vaak tussentijds wakker wordt. Dit kan natuurlijk ook komen door de lekkages of lucht die via het masker ergens tegenaan blaast. Qua lekkages met het P30i masker ben ik erachter dat dit waarschijnlijk mondlekkages zijn.

Ik heb de tips van @RuudJ gevolgd en slaap ook met 2 stroken Leukospor over mijn mond, maar zelfs dan is het blijkbaar hardnekkig en blaas ik de hoeken van de tape los. Deze plakken weer vast bij omdraaien. De reden dat dit waarschijnlijk mondlekkages zijn, komt doordat ik het laatst getest heb toen ik wakker werd. Ik heb de tape toen verwijderd en later mijn sessie data in OSCAR bekeken. Een goede graadmeter is ook dat mijn vrouw de kamer ontvlucht als ik weer lawaai lig te maken (blazen via de mond) :sob: . Mijn CPAP-apparaat gaat meer lawaai maken en ook zie ik 'spikes' bij het snurken wat ook een indicatie kan zijn dat mijn mond open is.

Al met al ben ik er nog niet en blijft het (ondanks de lage AHI) zoeken. Ik kan nog kijken naar een kinband of nekbrace om te voorkomen dat mijn mond openzakt. Indien er nog tips zijn, dan verneem ik het graag.

Mvgr,
Martin
Laatst gewijzigd door Martin op 26 mar 2024, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."
Bijlagen

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

33
Martin schreef: 26 mar 2024, 21:27 Ik heb de tips van @RuudJ gevolgd en slaap ook met 2 stroken Leukospor over mijn mond, maar zelfs dan is het blijkbaar hardnekkig en blaas ik de hoeken van de tape los.
Dat probleem had ik met Leukopor ook. Zodra er wat vocht bij komt, laat het los. Gevolg, alsnog lekkage.
Fixomul stretch blijft bij mij wel zitten. 1 laag is te poreus, gewoon een tweede er overheen, dan gaat het goed.
In geval van nood, kan ik het met kracht nog aan de kant blazen, maar daarna blijft het nog steeds redelijk lekvrij.

Bij mij gleed de achterband van de p30i ook nog wel eens weg. Daardoor soms toch een beetje lekkage van het masker. De tip van @RuudJ om hiervoor een Philips bandje te gebruiken bleek uitermate effectief. (Zie elders op forum, eigen topic p30i)

Het stukje ingezoomde flow ziet er al best goed uit. Die large leaks zijn wel echt een ding. Zou daar vooral op focussen en nu even niet te veel meer aan de druk doen. Anders draai je aan veel knoppen tegelijk, dat maakt het niet makkelijker voor je lichaam en om verdere strategie te bepalen. (Been there)
Bovendien bouw je op los zand met zulke leaks.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

34
Ik zal de Fixomul stretch eens proberen. Ik ben het met je eens dat ik nu niet veel meer aan de waarden wil doen. Dit lijkt goed. De (mond)lekkages zijn prioriteit. Scheelt hopelijk ook weer onrustige nachten. Ik zal ook even kijken naar het nekbandje van Philips. Heb er nog wel een paar liggen :grimacing:
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

35
Help
Met een AHI score van 0.2 slecht wakker worden. Zo zie je maar een lage AHI score zegt niets. Ik snap werkelijk niet wat ik doe in mijn slaap. Ik heb 30% van de tijd een lekkage en lijk veel wakker te zijn. Gek genoeg heb ik maar 2 CA's en verder niets (of niet gevlagd). Mijn mond was goed dicht met tape. De druk lijkt goed te werken, maar het masker vertoont ineens grote lekkages. Ik begrijp er helemaal niets meer van. Nachtkussen te zacht? buikligging? Veel arousals? Of alles...?

Lekkage, lekkage, lekkage
Afbeelding
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."
Bijlagen

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

36
Wellicht kunnen jullie van de nood een deugd maken.
Als je vrouw last krijgt van jouw herrie, dan zou ze een keer kunnen proberen te localiseren waar de lekkage vandaan komt. Goed voelen en de luchtstroom proberen te traceren. Uiteindelijk een win-win ;)

Mocht het je mond zijn, dan is die vaak droog.
Het masker kun je soms ook merken of zien aan droge/rode ogen/oogleden/kassen.

Ik merk zelf dat ik geneigd ben op mijn buik te gaan liggen, wanneer ik het warmer heb dan normaal.
Afgelopen nacht was het buiten warmer, daarmee binnen ook, buikligging==>slechter geslapen.
Ik probeer dan ook goed te kijken wat de (nacht)temperatuur doet en waar de wind vandaan komt. Slaap het liefst met open raam, maar nu soms toch maar dicht. Geen perfecte oplossing helaas.

Soms zit het überhaupt een dag (of twee) tegen, die gaan gelukkig weer over.
Het andere is wellicht, probeer te blijven ontspannen. Hoe meer je erover nadenkt/mee bezig bent, hoe ingewikkelder ontspannen en daarmee slapen wordt.
Dat valt trouwens niet altijd mee.

Word je overigens niet bewust wakker in zo'n nacht?
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

37
Martin, apparaat aan , masker op en dan even de doppen uit de neusgaten halen (negeer de storm) en opnieuw terugplaatsen, neus meerdere keren optrekken en goed luisteren of er lekkage optreedt aan geluid of door te voelen. Zo doe ik het. Maar ook bij mij merk ik, dat in de nacht na een paar uur slapen er plots een paar liter lekkage optreedt.

Het blijft aanmodderen en dat is inherent aan het levend en bewegend zijn ook in bed.... ;)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

38
@RuudJ ik zal het proberen, bedankt voor je tip. Ik had ook nog een F30i masker (maat medium) gekocht en vannacht geprobeerd i.v.m. de lekkage. Deze zit heel anders, dan de P30i en inademen gaat minder makkelijk. Op zich logisch, want de doppen blazen rechtstreeks in de neusgaten. Wel is het even worstelen met de afstelling. Hij kan niet te los want dan krijg ik lekkage bij een zijligging.

Eerste nacht met de Resmed F30i
Ik heb geprobeerd een nacht te maken met het F30i masker om te kijken of de mondlekkage onder controle te krijgen is. Ik heb een druk gebruikt van: 11 cmh2o en een EPAP van 9 cmh2o. De tijdsduur boven de leklimiet is 0.016%. Dit lijkt goed. Helaas een hoge AHI score: 5,73.

Eerst maar eens de data inlezen in OSCAR... :mortar_board:

OSCAR data F30i
Afbeelding
Voorlopige conclusie(s)
Er vallen mij een aantal zaken op (buiten de hoge AHI score). De hyponeus en obstructieve apneus zijn terug. Dit wijst op een te lage druk met dit masker. Echter gebruik ik ook de EPR op stand 2. De EPR lokt ook CA's en OA's uit bij mij, maar maakt uitademen comfortabeler (anders teveel tegendruk).

Welke druk bij de Resmed F30i?
Een ander masker is weer even zoeken naar de juiste instellingen. Ik zie de hyponeus en obstructieve apneus toenemen wanneer er een lekkage is en de FL hoog is. Op zich is dat logisch, maar als ik kijk naar de maskerdruk (hoewel niet resprentatief vanwege de gelijktijdige lekkages en FL) dan valt het op dat de OA's en CA's voornamelijk voorkomen bij een maskerdruk van onder de: 9.6 cmh2o. Daarboven zie ik ze niet. Ik zal voor vanavond een ondergrens (EPAP) hanteren van: 9.8 cmh2o, bij een druk van 11.8 cmh2o om te kijken of de hyponeus en obstructieve apneus afnemen.

Inademtijd langer dan uitademtijd?
Ik zit alleen nog met de uitademtijd die ik langer dan de inademtijd moet zien te krijgen. Ik kan de EPR naar 3 zetten, maar dan verlaag ik mijn EPAP naar 8.8 cmh2o en dat is waarschijnlijk te laag. Een druk hoger dan 11.8 cmh2o voelt nu nog te hoog en niet comfortabel. Misschien een kwestie van gewenning. Soms vraag ik mij af of een BiPAP of ASV een beter resultaat/ comfort zou kunnen geven.

Mvgr,
Martin

P.S. Gezien mijn worsteling deel ik veel (onderzoek)details. Enerzijds om er zelf van te leren (en jullie kennis en ervaring te gebruiken) en anderzijds omdat er waarschijnlijk veel apneu patiënten zijn die ook een zoektocht hebben naar een goed masker. Ik hoop dat deze informatie jullie wellicht kan ondersteunen bij het vinden van het 'perfecte' masker. Ik hoop dit onderwerp ooit te kunnen sluiten, als ik mijn 'perfecte' masker gevonden heb ;)
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."
Bijlagen

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

39
Martin schreef: 28 mar 2024, 10:46 Op zich logisch, want de doppen blazen rechtstreeks in de neusgaten.
Het kan zijn dat de gaten niet recht onder de neus zitten waardoor je het effect van een half dichtgedraaid "verstelbaar luchtrooster" krijgt.
Martin schreef: 28 mar 2024, 10:46 Er vallen mij een aantal zaken op (buiten de hoge AHI score). De hyponeus en obstructieve apneus zijn terug. Dit wijst op een te lage druk met dit masker. Echter gebruik ik ook de EPR op stand 2.
Is de EPR verhoogd met behoud van EPAP? Dat is een instinker waar ik altijd op hamer.
Martin schreef: 28 mar 2024, 10:46 De EPR lokt ook CA's en OA's uit bij mij, maar maakt uitademen comfortabeler (anders teveel tegendruk).
Dat kan je niet zonder meer concluderen. Ik zie (voor zover nagenoeg nutteloze screenshots dit toelaten) dat die clear airway incidenten altijd plaatsvinden gelijktijdig met een FL piekje.

Wat er rond 00:45 gebeurde, was je toen wakker? Ook hier had ik antwoord op kunnen geven als ik volledige data had ipv. nagenoeg nutteloze screenshots.
Martin schreef: 28 mar 2024, 10:46 maar als ik kijk naar de maskerdruk (hoewel niet resprentatief vanwege de gelijktijdige lekkages en FL)
Waarom zou dat niet representatief zijn?
Martin schreef: 28 mar 2024, 10:46 Ik kan de EPR naar 3 zetten, maar dan verlaag ik mijn EPAP naar 8.8 cmh2o en dat is waarschijnlijk te laag.
Sowieso altijd compenseren.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

40
@persluchtpiraat Hahaha! Ja, in zekere zin zijn de screenshots 'nutteloos' , maar de data ook! Ik snap werkelijk niet wat er rond 00:45 gebeurd. Er gebeurd van daar van alles, vandaar mijn opmerking dat het niet representatief is. Ik ben mij niet bewust dat ik daar wakker ben. Rond 5:00 weer zo'n patroon. Kan zijn dat ik ontwaak, maar dan ben ik best extreem aan het ontwaken :')
Is de EPR verhoogd met behoud van EPAP? Dat is een instinker waar ik altijd op hamer.
Kun je dit wellicht toelichten? Of een linkje sturen naar je bericht waarin je dit toelicht (ben een redelijke nieuwkomer). Heb even gezocht, maar kon het zo snel niet vinden. Data kan ik altijd even opsturen, indien je mee wilt kijken.

Mvgr,
Martin
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."