Doodmoe

1
Poeh ik ben werkelijk doodmoe en daarbij ook down.
Verschillende maskers geprobeerd maar er is met elk type wel wat dat mij uit mijn slaap haalt.
Ook de hele dag druk op borst wat niet prettig is.
Algeheel bah gevoel.
Liefst gooi ik alles aande kant en ga weer lekker slapen.
6 weken dip zou kunnen maar ik lijk gewoon oververmoeid door een constant verstoorde slaap.
Had altijd al last van ernstige vermoeidheid maar nu voel ik mij gewoon uitgeput, echt nergens zin in.
Sorry moest het ff kwijt.

Re: Doodmoe

2
Houd vol, op je eigen tempo. Voor alle problemen bestaat een oplossing.

Welk apparaat had u eigenlijk?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Doodmoe

4
Ik heb de löwensstein prisma smart. Nu ongeveer 6 weken.
Apparaat geen last van, super stil.
Maar die maskers pffff.
Ik slaap het best met de Eson 2 neusmasker maar daarvan dikke tranende ogen.
Dus allergie hoesje erom gedaan, geen last van ogen meer maar dan gaat het weer makkelijker ergens lekken.
De under the nose maskers met doppen zoals de brevida drukken op de een of andere manier op de onderkant van mijn neus tussenschotje waardoor ik pijn krijg en er niet meer van kan slapen.
Dan wil ik hem verzetten of losser doen maar dan lekt het .
Phillios dreamwear fijn neuskussen maar maakt enorm veel lawaai. Ook slang boven hoofd niet fijn ivm achterschot bed .
Nu de phillips 3100 NC binnen dus vannacht proberen.
Het kussentje heeft geen doppen maar een gleuf .
Maar met uitproberen voelde ik hem ook al op de onderkant van mijn neusschotje duwen.
Ik heb er ook een maat XS kussen voor de 3100SP bij gekregen, dus dat kan ik ook nog proberen.
Mijn neusvleugels zitten iets hoger als de aanhechting/onderkant van mijn neus tussenschotje en ik denk dat het daar dus door komt.
En als dat ook niet werkt weet ik het niet meer.
Dan maar dikke tranende ogen met de Eson 2
Lijkt mij trouwens wel een masker dat veel te warm is in de zomer.
De under the nose maskers zijn veel luchtiger als het erg warm is.

Re: Doodmoe

6
Fullface zit nog steeds hoog op de neusbrug.
Ik heb blijkbaar een kleine neus want bij het neusmasker valt het Masker al op mijn ooghoeken.
Daardoor dikke tranende ogen.
Het ademen gaat opzich goed op het eerste kwartiertje na.
Moet altijd even wennen aan door mijn neus ademen.
Krijg het dan altijd eerst even beetje benauwd maar na een aantal keer flink inademen en wat sneller ademen gaat het na een kwartiertje goed.

Re: Doodmoe

7
Sofie schreef: 04 apr 2024, 17:02 Mijn neusvleugels zitten iets hoger als de aanhechting/onderkant van mijn neus tussenschotje en ik denk dat het daar dus door komt.
Als ik dat zo lees zult u wel succes kunnen hebben met de ResMed N30i of de F30i.

Net als de Dreamwear hebben ze aansluiting op de kruin, maar dat hoeft geen probleem te zijn met een achterschot. Als je iets neerlegt zodat je kussen niet te ver verschuift, dan heb je nooit contact met het achterschot.
Sofie schreef: 04 apr 2024, 17:37 Krijg het dan altijd eerst even beetje benauwd maar na een aantal keer flink inademen en wat sneller ademen gaat het na een kwartiertje goed.
Het kan ook zo zijn dat ademweerstand meer stress opwekt dan waar u nu bewust van bent. U zou tzt een keer EPR/BiPAP kunnen proberen. Helaas heeft uw Lowenstein deze functies niet, maar daar zijn nog wel mogelijkheden omheen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Doodmoe

9
Gisteren gebeld met osas verpleegkundige.
Ik had 20 min opstartdruk van 4 als ik ging slapen.
Deze kan ik nu uitzetten zodat ik gelijk de juiste druk van 6 heb.
Dit ging echt veel beter, niet benauwd en geen pijn op de borst afgelopen nacht.
Beter geslapen ook

Heb over het neuskussen van de eson 2 het allergiehoesje weer gedaan maar dan iets verder opgeschoven en masker iets strakker afgesteld.
Geen lekkage en geen last van mijn ogen deze nacht.
Hopelijk was dit het probleem.

Re: Doodmoe

10
persluchtpiraat schreef: 04 apr 2024, 17:46 U zou tzt een keer EPR/BiPAP kunnen proberen. Helaas heeft uw Lowenstein deze functies niet, maar daar zijn nog wel mogelijkheden omheen.
De Löwenstein heeft een functie die erop lijkt, zij noemen het "SoftPAP".
Zelfde principe als de EPR van Resmed (druk wordt verlaagd bij uitademen), al vindt ik subjectief de EPR aangenamer omdat die sneller reageert. Eventueel moet je de basisdruk verhogen om met SoftPAP hetzelfde effect te hebben.

Re: Doodmoe

11
Heb het uitademen besproken maar dat was de oorzaak niet volgens de verpleegkundige.
Probleem was volgens haar het te weinig zuurstof inademen aan het begin.
Ze vermoedde dat het de opstart was, de softpap.
Kan het nu zelf uitzetten en uitproberen of dat helpt.
Nu de druk meteen op 6 zat ipv 4 kreeg ik het niet benauwd. Ik was met de Softpap blijkbaar gewoon 20 minuten aan het hyperventileren.
Pijn in borst en arm en benauwd.
Nu blaast hij mijn neus gelijk open en heb ik meteen genoeg zuurstof om rustig te kunnen ademen.
Hoefde nu niet meer hard in te snuiven of sneller te ademen.

Even aankijken maar weer.

Re: Doodmoe

12
dirkwilslapen schreef: 06 apr 2024, 16:41 De Löwenstein heeft een functie die erop lijkt, zij noemen het "SoftPAP".
Zelfde principe als de EPR van Resmed (druk wordt verlaagd bij uitademen), al vindt ik subjectief de EPR aangenamer omdat die sneller reageert. Eventueel moet je de basisdruk verhogen om met SoftPAP hetzelfde effect te hebben.
SoftPAP valt onder de categorie "illusies." Alleen EPR verlaagt daadwerkelijk Work of Breathing (WOB).

Dat is een essentieel verschil!
Sofie schreef: 06 apr 2024, 17:29 Heb het uitademen besproken maar dat was de oorzaak niet volgens de verpleegkundige.
Hoe kan die dat voor u bepalen?
Sofie schreef: 06 apr 2024, 17:29 Probleem was volgens haar het te weinig zuurstof inademen aan het begin.
Dat is medisch-fysiologische woord-salade.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Doodmoe

14
Hou vol! Betere tijden komen!
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Doodmoe

15
Volgens mij hebben jullie elkaar verkeerd begrepen
Sofie schreef: 06 apr 2024, 17:29 Ze vermoedde dat het de opstart was, de softpap.
Kan het nu zelf uitzetten en uitproberen of dat helpt.
Nu de druk meteen op 6 zat ipv 4 kreeg ik het niet benauwd. Ik was met de Softpap blijkbaar gewoon 20 minuten aan het hyperventileren.
Ik vermoed dat Sofie "SoftStart" (eerste x minuten lagere druk) en niet "SoftPAP" (bij elk uitademen lagere druk) bedoelt
persluchtpiraat schreef: 06 apr 2024, 19:12
Sofie schreef: 06 apr 2024, 17:29 Probleem was volgens haar het te weinig zuurstof inademen aan het begin.
Dat is medisch-fysiologische woord-salade.
En omdat persluchtpiraat "SoftPAP" las merkte hij terecht op dat die uitspraken dan totaal geen zin maken.
Met "SoftStart" echter wel.

Als het nu goedgaat: niets aan doen en blij zijn.
Maar als jij (@Sofie) nog steeds niet genoeg lucht krijgt overweeg toch eens SoftPAP uit te proberen. @persluchtpiraat vindt die blijkbaar inferieur aan de EPR van Resmed maar beiden doen in de basis hetzelfde: twee verschillende drukniveau's, een hoge voor inademen en een lage voor uitademen. Verschillen tussen EPR en SoftPAP staan hier (scrollen naar SoftPAP). Mogelijk kan je die alleen aanzetten in het verborgen "klinisch menu" (beide rechte toetsen paar seconden tegelijk drukken) of als je dat veiliger vindt je verpleegkundige vragen.

Re: Doodmoe

16
dirkwilslapen schreef: 07 apr 2024, 22:16 En omdat persluchtpiraat "SoftPAP" las merkte hij terecht op dat die uitspraken dan totaal geen zin maken.
Met "SoftStart" echter wel.
Nee. Met "SoftStart" gesubstitueerd is het nog steeds medisch-fysiologische quatsch.
dirkwilslapen schreef: 07 apr 2024, 22:16 Maar als jij (@Sofie) nog steeds niet genoeg lucht krijgt overweeg toch eens SoftPAP uit te proberen.
Met daarbij de uitdrukkelijke kanttekening dat SoftPAP een zwakke functie is, dus als het geen uitkomst biedt hoeft het niet aan jou te liggen. Dan moet je weten dat er nog EPR is of zelfs full blown BiLevel/BiPAP.
dirkwilslapen schreef: 07 apr 2024, 22:16 @persluchtpiraat vindt die blijkbaar inferieur aan de EPR van Resmed maar beiden doen in de basis hetzelfde: twee verschillende drukniveau's, een hoge voor inademen en een lage voor uitademen. Verschillen tussen EPR en SoftPAP staan hier (scrollen naar SoftPAP).
Het is inferieur, omdat SoftPAP (net als de verschillende Flex types van Philips) de druk niet op EPAP houdt totdat je begint met inademen.

Het netto effect is dat mensen het gevoel hebben "te weinig tijd te krijgen voor het uitademen" of "te moeten touwtrekken met het apparaat."

EPR is gelijk aan de bilevel modi van ResMed, waardoor deze (uniek) de werkelijke inspanning van het ademen in zijn totaliteit vermindert.

Dat het inferieur is wil niet zeggen dat het voor iedereen ongeschikt is, voor sommige mensen is het adequaat. Ik ben zelf (helaas) veel gevoeliger, ik slaap met een minimum van Δ5 cmH2O aan PS.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Doodmoe

17
Als jullie meer willen weten over de Softpap functie van Löwenstein Prisma ten opzichte van EPR functie van Resmed, kijk dan even in dit hoofdstuk 8.

In het begin gaat het over het beter zichtbaar maken in Oscar.

Daarna wordt het interessant, niet alleen over Softpap / epr, maar ook welke drukinstellingen daadwerkelijk de druk ook echt verlagen.

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?p=154056#p154056
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar