CPAP niet altijd toegestaan als "extra" handbagage

1
Wij gaan binnen enkele dagen op reis. We vliegen met 2 verschillende maatschappijen en ik kwam er achter dat bij de ene maatschappij het geen enkel probleem is om de CPAP mee te nemen als extra handbagage, echter bij de andere maatschappij moest ik van tevoren een heel aanvraag formulier invullen en heb nu bericht gekregen dat het niet als extra handbagage mee mag .... :-(
Het is dus goed om rekening mee te houden als je gaat vliegen dat je van tevoren informeert wat de voorwaarden van de vliegmaatschappij zijn..... Ik verzin er nu wel iets op, dan gebruik ik mijn tas met CPAP wel als handbagage, het niet niet anders.... Gelukkig hoeven we niet ver te vliegen.

Re: CPAP niet altijd toegestaan als "extra" handbagage

3
Ik heb er ook al mee te maken gehad vorige maand bij TuiFly. Daar mag de CPAP ook niet meer als aparte handbagage meegenomen worden. De praktijk is echter dat er totaal niet op gecontroleerd wordt. Ik heb hem in de handbagage gestopt maar nodig was het niet. Sterker nog bijna iedereen loopt door met een rolkoffertje en extra handbagage. Bij de douane op Schiphol werd mijn handbagage gecontroleerd; ze vonden het vreemd dat de CPAP in de handbagage moest.
Bij toeval kwam ik er achter dat dit vorig jaar ook al gold bij Transavia; ook hier kon ik probleemloos doorlopen.
Ik neem al jaren mijn CPAP in het vliegtuig mee en meldt hem keurig aan maar er is nog nooit naar gevraagd. En zeker niet op de terugvlucht.
Ben benieuwd of en hoe dit in de toekomst gehandhaafd gaat worden.

Jan

Ps. Ik vraag me af of dit niet een item is wat door de Apneu vereniging opgepakt kan worden. Het is te zot voor woorden dat je ternauwernood strict noodzakelijke dingen in je handbagage kan mee nemen omdat de CPAP er in moet.