Voorstelling en meteen ervaring en vragen

1
Goedemorgen ,
Ik ben Rita en woon in de Belgische Ardennen.
Sinds vorige week donderdag slaap ik met een AirSense 11 Elite vanwege slaapapneu.

Ik heb veel last van snurken , concentratieproblemen en vermoeidheid bij het opstaan 's morgens.
Mijn geheugen laat het ook erg afweten.......

Enfin , hopen dat de therapie verbetering brengt.

Wat me nog het meest irriteert is de lucht die uit het neusmasker komt.

In het neusmasker zit dus een klein roostertje langs waar lucht naar buiten kan.
Van tijd tot tijd begint dit echter fel te blazen met redelijk wat lawaai en als je je hand er voor houd dan voel je de luchtstroom tot op ruim 50 cm nog.
Dit duurt verschillende minuten en als het uiteindelijk stopt begint het soms na enkele seconden opnieuw.
Soms blaast het ook iets minder fel maar rustgevend is het alleszins niet.....

Ik belde hiervoor al eens naar de medische dienst die mij opvolgt alwaar men mij zei dat het normaal was , overdruk.

Persoonlijk vind ik het allerminst normaal en het maakt ook redelijk wat lawaai !

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Dank bij voorbaat.

Rita

Re: Voorstelling en meteen ervaring en vragen

2
Er zijn maskers die een ingebouwd filtertje hebben die de luchtstroom breekt waardoor deze 100% onmerkbaar wordt. Andere maskers hebben dat niet, en dan krijg je het door u beschreven effect.

Er zijn twee mogelijkheden: u stapt over naar een ander masker, of u maakt een "doe het zelf oplossing" met wasemkapfilter. De wasemkapfilter kan losjes, zo een centimeter voor de luchtstroom zweven en zal deze effectief breken zonder het uitwassen te hinderen.

Als ik mag raden, u heeft zeker de ResMed Swift FX ?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstelling en meteen ervaring en vragen

3
Bedankt voor uw snelle reactie .
Het hevig uitblazen is dus normaal.....

Het masker is een N20.
Bij de medische dienst zei men aan de telefoon dat het hevig uitblazen van lucht normaal was en dat wilde ik bevestigd zien , waarvoor dank.
Men sprak ook van een filtertje.

Blijkbaar zou dat dus bestaan voor mijn masker.
De wasemkap doek heb ik hier anders ook nog liggen.

De groeten en bedankt.

Rita