Hoogte AHi

1
Hai. Ik ben nieuw hier. Ik heb sinds 2 jaar de diagnose slaapapneu. Had eerst de verkeerde dreamstation. Ik kon er niet aan wennen dus gebruikte hem niet. Nu sinds een paar weken heb ik de oude omgeruild voor een nieuwe variant. Echter kan ik er nog slecht aan wennen. Vaak zet ik hem uit onbewust. Heb het gevoel dat het uitademen door me neus heel zwaar gaat.

Dit zijn overigens de resultaten die ik uit de app haal. Wat kan ik hieruit opmaken? Heb overigens geen idee meer wat uit de slaap test toen is gekomen. Hoeveel adem stops ik had.

Re: Hoogte AHi

2
Marieke1986 schreef: 15 mei 2024, 00:23 Had eerst de verkeerde dreamstation. Ik kon er niet aan wennen dus gebruikte hem niet. Nu sinds een paar weken heb ik de oude omgeruild voor een nieuwe variant. Echter kan ik er nog slecht aan wennen
De witte Dreamstation1 CPAP en de "nieuwe" pianozwarte Dreamstation2 CPAP zijn identiek in hun werking, dus ik vermoed dat dit de reden is voor de identieke uitkomst.
Marieke1986 schreef: 15 mei 2024, 00:23 Heb het gevoel dat het uitademen door me neus heel zwaar gaat.
Dat lees ik heel vaak. Helaas is het standaardpraktijk in Nederland om apparaten die het ademen zwaarder maken te leveren. Het wrede is dat artsen (die kennelijk geen idee hebben hoe het is om zo te moeten ademen) steevast aan de patient opdragen om "er maar aan te wennen."

Er zijn apparaten die dit niet doen, zoals de Airsense10 of 11 van ResMed met de EPR functie. Het is dan min of meer toeval afhankelijk van verzekering/leverancier of je zo'n apparaat krijgt of niet.

Er zijn verschillende opties, zoals overstappen van leverancier: Westfalen Medical levert standaard ResMed apparatuur. Daarnaast komen de Airsense10s vaak langs op Marktplaats etc.

In dat laatste geval zou u buiten uw arts omgaan, dus het is wel raadzaam om eerst alle opties met uw arts te proberen en dan pas als laatste alternatief de doe-het-zelf methode te in te zetten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i