Re: Even voorstellen / Door onwetendheid gevangen genomen door het CBR

21
RuudJ schreef: 18 mei 2024, 08:01 Ik ben bang dat dat niet snel gaat gebeuren. Men is bezig met, zover ik weet, een chip te maken waarbij men kan controleren hoevaak en vooral hoelang men de MRA draagt ofwel hoe compliance men aan de therapie is.
Ik heb voor mij de afweging gemaakt waar ik goed aan doe.
Ruim 10 jaar geleden woog ik 109 kilo, en was altijd duf. Of ik nu 2 uur of 22 uur sliep, ik rustte niet uit. Mede als gevolg daarvan én omdat mijn vrouw begon over ademstops heb ik toen een slaaponderzoek laten doen.
Toen ik een MRA-beugel kreeg, ben ik heel goed opgeknapt en ik heb hem dan ook jaren gedragen.

Tussen toen en nu ben ik ook bijna 20 kilo afgevallen. Nu ik dit gedoe kreeg met het CBR ben ik eens gaan testen.
Het viel me op dat ik zonder beugel me net zo fit voelde als met beugel. Ik merk simpelweg geen verschil meer met wakker worden. Ik was er dan eigenlijk ook vanuit gegaan dat ik geen apneu meer heb. Dat was best wel een teleurstelling dat ik nog zo'n hoge AHI had. Alleen in tegenstelling tot vroeger geen desaturaties meer en ook geen gezondheidsklachten.
Naar mijn persoonlijke mening is een primaire OSA, dus zonder klachten, wel een correcte diagnose.

Maar desondanks heb ik dus nog wel apneu. Die zouden dan met beugel waarschijnlijk wel kunnen verdwijnen (want tijdens het onderzoek heeft de KNO-arts geconstateerd dat mijn onderkaak naar beneden zakt en zo de zuurstoftoevoer naar mijn hersenen blokkeert), maar hoe weet ik of die MRA zijn werk goed doet?
Alleen door weer een nieuw onderzoek, en misschien nog wel eentje daarna om dat ding nog een keer af te stellen.

Omdat ik me zo goed voel en geen klachten heb, heb ik besloten om het ding nu even in de kast te laten.

Re: Even voorstellen / Door onwetendheid gevangen genomen door het CBR

22
peter85 schreef: 18 mei 2024, 16:52 Het viel me op dat ik zonder beugel me net zo fit voelde als met beugel. Ik merk simpelweg geen verschil meer met wakker worden.
Het kan ook zijn dat de MRA nooit optimaal heeft gewerkt. Daar kom je eigenlijk nooit achter zonder een PSG met MRA.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i