Slaaponderzoek WASO score en totaal uur slaap vanwege slaapapneu

1
Ik herinner me dat mijn slaaponderzoek zei dat mijn WASO-score 33 minuten was, wat betekent dat ik 33 minuten wakker was zonder het te weten. Ik neem aan dat dit komt door mijn milde centrale slaapapneu of wat dan ook en dit heeft mij aan het denken gezet.

Wat als het mij 15 tot 30 minuten kost om daadwerkelijk in slaap te vallen en rekening houd met die 33 min WASO, dan slaap ik 45 minuten tot 1 uur minder dan gemiddeld.

als mijn lichaam 8,5 uur slaap nodig heeft en ik slaap 9 uur op basis van de klok, betekent dit dan niet dat ik daadwerkelijk 8 uur slaap vanwege WASO en de tijd die het kost om in slaap te vallen?

ik moet leven met mijn milde centrale slaapapneu, aangezien ik CPAP BIPAP APAP en CPAP met ASV ook niet aan kan en er gewoon niet mee kan slapen wat ik ook doe, ik kan er gewoon niet mee slapen. Het ziekenhuis bleef me ook vertellen dat mijn symptomen niet worden veroorzaakt door de milde centrale slaapapneu en mijn REM- en DIEPE slaapkwaliteit prima is.

Mijn dokter gaf het ook op, omdat alle andere medische onderzoeken en vitaminetesten en noem maar op testen prima terugkwamen.

maar als ik zoveel minuten wakker ben, is het misschien het feit dat ik in de afgelopen 7 jaar doordeweeks niet genoeg uren slaap krijg die deze symptomen verklaren (vermoeidheid, irritatie, brain fog).

miss moeten andere mensen met milde slaapapneu waarbij CPAP gewoon niet werkt en ze er niet mee kunnen slapen dit ook overwegen, slaap je wel genoeg uur gezien je door slaapapneu wel redelijk veel min kort wakker bent?

Re: Slaaponderzoek WASO score en totaal uur slaap vanwege slaapapneu

2
Ik had ook voor overstap naar BiPAP en optimaliseren van de instellingen een zeer slechte slaapkwaliteit.
En toen ook meer dan 9 uur per nacht geslapen, terwijl ik juist een actief mens ben, maar die slaap had ik gewoon nodig om mijn activiteiten vol te houden.

Als je écht niet tegen CPAP/BiPAP/ASV kunt dan zal je dat moeten accepteren, maar als je het nog een kans wilt geven kunnen wij meedenken met het aanpassen van de instellingen.
Je zou niet het eerste "kansloos geval" zijn die met passende instellingen uiteindelijk toch heel goed lucht krijgt en dus kan slapen.

3
mugen4u schreef: 05 jun 2024, 17:07 ik moet leven met mijn milde centrale slaapapneu, aangezien ik CPAP BIPAP APAP en CPAP met ASV ook
De laatste keer dat we spraken zat u nog op CPAP. Hoe is de overgang op BiPAP en daarna ASV gegaan?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

6
eerst de resmed airsense 10 autoset, maar had die vrij snel weg gedaan omdat die niet is bedoeld voor centrale slaapapneu.

uiteindelijk de AirCurve 10 CS gebruikt maar ook daarmee was ermee slapen niet te doen en zette ik echt vraagtekens bij of ik echt zo moe ben vanwege de slaapapneu of dat er een andere oorzaak voor is.

ik heb echter wel een second opinion aangevraagd bij een ander ziekenhuis waar ik hopelijk zsm terecht kan, word weer een PSG slaaponderzoek maar mogelijk ook een MSLT onderzoek.

als dat het niet is dan hebben ze vast wel een afdeling waar ze focussen op het oplossen van mentale vermoeidheid.

7
mugen4u schreef: 06 jun 2024, 14:17 eerst de resmed airsense 10 autoset (...) uiteindelijk de AirCurve 10 CS gebruikt maar ook daarmee was ermee slapen niet te doen en zette ik echt vraagtekens bij of ik echt zo moe ben vanwege de slaapapneu of dat er een andere oorzaak voor is.
Daar kunt u eenvoudig achter komen door Oscar te installeren en uw slaapdata te bekijken.
Juist als u moeite hebt door het apparaat te ademen is dit een teken dat u dit nodig hebt; gezonde mensen krijgen probleemloos lucht door een CPAP (maar hebben die niet nodig natuurlijk).
Als uw artsen redenen zien een MSLT-onderzoek te doen is dat uiteraard prima, maar ik zou dan toch eerst eventuele obstructies als oorzaak weghalen, anders zijn die het meest voor de hand liggende oorzaak.

Nogmaals, velen hier waaronder ik helpen graag door mee te kijken met uw Oscar data en gerichte adviezen te geven hoe u uw instellingen aan kunt passen hierop. Graag ook via persoonlijk bericht als u het niet openbaar wilt delen.
Maar het blijft natuurlijk uw eigen keuze.