Nieuw en wat hulp nodig bij intepretatie Oscar.

1
Ik ben nieuw op het forum. Gebruik al een jaar een resmed CPAP maar het wil allemaal niet zo vlotten met de therapie. Loop o.a. bij een slaaptherapeut.

Omdat ik ernstig vermoeid blijf heb ik toch mij maar eens in Oscar verdiept. Ik ben er toen achter gekomen dat ik in verhouding meer hypopneus en rera's heb dan obstructieve apneu en centrale apneu. Ook zie ik dat ik luchtstroombeperking heb maar vind het lastig die grafieken te analyseren. Is er iemand die hier wellicht behulpzaam mee kan zijn?
Bijlagen
Oscar gegevens Oscar gegevens

Re: Nieuw en wat hulp nodig bij intepretatie Oscar.

2
Je zou aan de arts kunnen vragen of de druk instelling omhoog kan. Een druk van 5 is nog te laag, en hierdoor ontstaan sneller obstructieve ademstops (lichtblauw) en hypopneus (donkerblauw).

Een verhoging van de druk kan weer wel een verhoging van de centrale ademstops (paars) veroorzaken. Dit moet je proefondervindelijk uitvinden.

De Rera's zouden bij druk verhoging ook kunnen verminderen. Ook bestaat de mogelijkheid om bij een hogere drukinstelling, dan de epr in te laten schakelen. Bij voorbeeld de Druk op 8 in laten stellen met EPR stand 2 (gehele tijd) geeft een druk bij uitademen van 6 cmH2o en dit is ook al hoger dan de huidige druk van 5 cmh2o.

Bespreek dit met je behandeleind arts. De instellingen kunnen beter. En AHI van onder de vijf per uur mag geen reden zijn om de instellingen niet te fine tunen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

3
312276 schreef: 11 jun 2024, 20:20 Gebruik al een jaar een resmed CPAP maar het wil allemaal niet zo vlotten met de therapie
Op basis van de screenshot geloof ik dat zeker. Uw geval is wel ernstig, want de RERA detectie van apparaten is nogal zwak. Je kan zien dat op de screenshot alleen al slechts een deel van de RERAs daadwerkelijk ook het gele streepje van RERA krijgen. In de praktijk kijk ik liever naar het de Flow Limitation grafiek. Deze zou voor het grootste deel een vlakke lijn op 0.0 moeten worden.

Ik ben volledig eens met @RuudJ . In principe is de aanpak redelijk simpel: druk (EPAP) verhogen totdat het kantelpunt bereikt wordt waarbij het niet leidt tot verbeteringen in het profiel van Flow Limitation (op basis van de grafieken van een week)

Als dat kantelpunt is bereikt kan je EPR/PS gaan inzetten om flow limitation verder glad te strijken. Als EPR niet voldoende is (maximum van 3 cm aan PS) dan kan je overstappen naar BiPAP.

Ik gebruik zelf drie verdedigingslinies tegen flow limitation: EPAP 9, basis PS van 5 en de mogelijkheid om ad hoc PS te verhogen tot 10 cm. Ik zeg niet dat iedereen zo ver moet gaan voor een goed resultaat, maar het is wel mogelijk.

Ik zie dat u nieuw bent op het forum. Welke diagnose heeft u gehad, en hoe bent u aan de diagnose gekomen?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

4
Ik ben gediagnostiseerd met ahi van 22 via slaaponderzoek. Matige apneu. Begonnen met druk 7 met aanloop van 5.

Bij een tweede slaaponderzoek psg met cpap waren de meningen verdeeld. Het gekke was ook dat ik meer apneus had volgens onderzoek dan het apparaat aangaf. Er werd toen aangegeven dat ik teveel centrale apneus zou hebben. De druk is toen via 6 naar 5 gegaan zonder aanlooptijd. Volgens osas verpleegkundige waren alle cijfers prima. Dit is in januari ingesteld maar voel me eigenlijk steeds vermoeider worden. Dus ga inderdaad maar vragen om de druk weer op te hogen. Bedankt voor het mee denken.

5
312276 schreef: 12 jun 2024, 21:30 Het gekke was ook dat ik meer apneus had volgens onderzoek dan het apparaat aangaf
Dat kan goed. Het apparaat moet het maar een beetje "raden" op basis van beperkte informatie, een PSG heeft veel meer informatie en dus minder onduidelijkheid.
312276 schreef: 12 jun 2024, 21:30 Er werd toen aangegeven dat ik teveel centrale apneus zou hebben. De druk is toen via 6 naar 5 gegaan zonder aanlooptijd.
Het kan heel goed zijn dat die "centrale" apneus eigenlijk een obstructieve oorzaak hebben. Dat zit zo: het kan voorkomen dat je een CA krijgt na een arousal. De hersenen "rebooten" als het ware even tijdens de slaap. En de laatste A in RERA betekent dus Arousal. (Respiratory Effort Related Arousal) Dus het kan heel goed zijn dat de eindeloze treintjes van RERAs die u duidelijk heeft bijdragen aan deze gemeten centrale apneus.
312276 schreef: 12 jun 2024, 21:30 Dit is in januari ingesteld maar voel me eigenlijk steeds vermoeider worden
Als mijn theorie klopt, dan is het verlagen van de druk eigenlijk dus verkeerd. Je zou moeten verhogen, of EPR/PS inzetten.
312276 schreef: 12 jun 2024, 21:30 Volgens osas verpleegkundige waren alle cijfers prima.
Je zou bijna denken dat ze die zin op voorgedrukte kaartjes zouden hebben om rond te strooien. Ik zou zelf gezien mijn ervaringen met artsen niet vertrouwen op een dergelijke uitspraak. Het is niet hun primaire belang dat uw behandeling in werkelijkheid optimaal is, alleen op papier met "AHI" en zo. Het wiel moet doordraaien, volgende patient, volgend consult. Dit soort uitspraken smeren het wiel.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i