Extreem gedetailleerd dromen...

1
Wellicht is dit gerelateerd aan mijn slaapapneu; gebruik ruim 10 jaar een CPAP apparaat en bij het uitlezen van de gegevens zijn alle gebruiksresultaten goed. Toch blijf ik extreem vermoeid en wordt ik meestal vermoeider wakker dan het geval is wanneer ik daags tevoren ga slapen. Ik droom erg levendig en gedetailleerd, en kan me alles bij het ontwaken nog goed herinneren. Het voelt dan alsof ik gedurende mijn hele nachtrust aan het dromen ben geweest. Ook heb ik tijdens het dromen vaak een gevoel van kortademigheid (wordt daarvan wakker). Zoals gezegd blijken gebruiksresultaten bij het uitlezen van de gegevens van het apparaat goed. Herkent iemand dit, of heeft iemand wellicht tips of ideeën?

Re: Extreem gedetailleerd dromen...

2
Eeksmip schreef: 11 mei 2024, 18:13 en bij het uitlezen van de gegevens zijn alle gebruiksresultaten goed.
Dat wil niet zeggen dat u geen afwijkingen aan de ademhaling kan hebben die uw slaapkwaliteit schaden.

Bijvoorbeeld, een Airsense10 van ResMed (is dat uw apparaat?) telt alleen 50% hypopneus, terwijl een slaaponderzoek gevoeliger is, daar ligt de drempel op 30% amplitude vermindering. Heel veel hypopneus "verdwijnen" uit het zicht bij de getalletjes uit het apparaat. Artsen kunnen doen alsof dat niet zo is, maar dit zijn de feiten. Andere merken zoals Loewenstein werken ook zo.

Daarnaast is het mogelijk om zgn. Flow Limitation te hebben die leidt tot verstoringen van de slaap (RERAs) en deze worden ook niet weergegeven in een getalletje waar de dokter even naar kijkt.

Als u de SD kaart online zet, en een ons een lijstje geeft van een paar recente "typische nachten" waarbij u niet lange periodes van wakker liggen hebt gehad, dan kunnen we daar naar kijken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i