Re: Nog erg vermoeid na 1 maand CPAP, burn-out.

41
DavidVB schreef: 25 jun 2024, 09:21 Ikzelf vind het heel vervelend dat ik veel rust en slaap nodig heb.
Wellicht is uw behandeling momenteel niet optimaal, heeft u die mogelijkheid wel eens overwogen?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nog erg vermoeid na 1 maand CPAP, burn-out.

42
Voor velen herkenbaar dit natuurlijk, het zoeken en het twijfelen en eventueel oorzaken zoeken en verbanden leggen.

Daarom dat ik slaap heb proberen te meten, hoeveel uren, de kwaliteit natuurlijk en zeker bij apneu toch de AHI of het comfort van je masker, druk, etc.

Nu heb ik ook wel geleerd het vanuit een groter geheel te bekijken: ten eerste kan dat inderdaad weer cijfermatig voor wie een Apple Watch ofzo gebruikt: beweeg je bijvoorbeeld voldoende, hoe zit het met je hartslag (hartritme variabiliteit etc) wat dan weer wijst op stress.

En dan kom je dus bij een belangrijk luik: het psychische, allerlei zaken die een mens slecht doen slapen, piekeren etc.
Ik ben bijvoorbeeld van baan veranderd en dat heeft ook merkbaar (en meetbaar) goed gedaan.

Ik zie wel in dat het een groter geheel is en zeker ook dat voldoende activiteit/ beweging voor betere slaap kan zorgen.
Voeding natuurlijk ook he.

Het is niet zaligmakend maar een aardigheid dat er gezondheidsapps bestaan die deze verbanden ook leggen of tonen, zelfs de resmed myAir app toont nu wat meer informatie zodat de patiënt / gebruiker zelf een verband kan ontdekken van meer beweging = betere slaap gemeten.
Ik denk en hoop dat de techniek (noem het desnoods AI) ons daar wel wat bij kan helpen of toch voor een groter bewustzijn kan zorgen.

Alleszins gezien het thema van dit forum en de kennis en ervaring die er aanwezig is, heb ik het wel nuttig gevonden zo nu en dan toch eens de data in Oscar te bekijken, al is het maar als geruststelling nu, en vorig jaar inderdaad toen ik het wilde optimaliseren, wat toch wel goed gelukt is dankzij de hulp hier! :-)