Hoezo keuze? geen keuze apparatuur en zelf gebruikt VIVISOL

1
Hallo allen,

Ik slaap inmiddels al meer dan 20 jaar met een Cpap.
Daar waar de service en ondersteuning in het begin erg goed was ( was toen resmed ) is dit nu slecht te noemen.
Tegenwoordig zit ik al jaren vast aan Vivisol.
Resmed kwam de apparatuur keurig zelf afleveren met de nodige instructies.
Ook kreeg ik een nieuw apparaat ( wel zo hygienisch ).
Jaren geleden kreeg ik een ander apparaat van Vivisol die tweedehands of misschien derdehands was.
Dit apparaat stonk naar rook en andere geurtjes.
Uiteraard heb ik deze terug gestuurd ( gelukkig had ik mijn oude nog ) en heb een schoongemaakte tweedehands terug gekregen.
Nu jaren later geeft het apparaat ( Resmed 9 ) aan dat de motor aan het einde levensduur is.
Vivisol gebelt en deze gaven aan dat er een vervanger opgestuurd word.
Ik gaf aan dat ik nu wel een keer een nieuwe wil.
Daar heeft u niets over te zeggen was het antwoord.
Bij Vivisol heb je dus geen enkele keuze in apparatuur en is de kans ook groot dat je een tweede/derde hands apparaat krijgt.
Vooral in het tijdperk van ernstige longziektes vind ik het niet kunnen gebruikte apparatuur te leveren.

Omdat ik al jaren lid ben van de apneu vereniging heb ik veel mooie bladen langs zien komen met de mooiste apparatuur.
Soms erger ik mij hier ook wel aan omdat we lekker gemaakt worden met apparatuur terwijl wij er helemaal geen keuze in hebben!
Ik ben ook erg benieuwd wat de ervaring van andere Cpap gebruikers is.

Re: Hoezo keuze? geen keuze apparatuur en zelf gebruikt VIVISOL

2
PMeijerman schreef: Jaren geleden kreeg ik een ander apparaat van Vivisol die tweedehands of misschien derdehands was.
Dit apparaat stonk naar rook en andere geurtjes.
Uiteraard heb ik deze terug gestuurd ( gelukkig had ik mijn oude nog ) en heb een schoongemaakte tweedehands terug gekregen.
Het zal duidelijk zijn dat zoiets niet voor mag komen.
Als het sigaar of sigarettenrook is dan is het helemaal van de zotte. Zo eentje hoort onder de moker, die mag niet terug het circuit in.

Momenteel zit men met Philips apparatuur in de maag en ik kan me voorstellen dat de planken bijna leeg zijn vanwege omruil van apparaten.

We kunnen er van alles van vinden maar ik ben bang dat het weinig invloed heeft.
Laatst gewijzigd door Henk22 op 17 feb 2022, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

3
PMeijerman schreef: 17 feb 2022, 12:37 Omdat ik al jaren lid ben van de apneu vereniging heb ik veel mooie bladen langs zien komen met de mooiste apparatuur.
Soms erger ik mij hier ook wel aan omdat we lekker gemaakt worden met apparatuur terwijl wij er helemaal geen keuze in hebben!
Ik ben ook erg benieuwd wat de ervaring van andere Cpap gebruikers is.
Ik heb in 2007 mijn eerste cpap gekregen. Zat geen uitlezing op, dus geen geheugenkaartje, maar ook niet via kabeltjes en op het display was ook niks te zien. Dat kon toen nog. Ik heb dus de leverancier gebeld en om een ander apparaat gevraagd. Kon wel, maar dan moest ik ongeveer €1200 bijbetalen. Heb dus met info in dit forum een apparaat gezocht dat wel uitlezing had en een leverancier gezocht die dat apparaat standaard leverde. Leverancier gebeld en zij hebben de overstap verder geregeld.

En zo kwam ik bij Vivisol terecht. Perfect geregeld.
Ik heb dit forum verlaten.

6
Leveranciers bepalen zelf welke maskers zijn in hun assortiment opnemen.

Dat is dan een probleem als zij jouw gewenste masker merk en type niet meer op voorraad hebben.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

7
Jarenlang RESMED airsense 10 gehad.
Ik kreeg de melding dat het apparaat op begint te raken.
Vivisol zei dat dit niet leverbaar meer was en ik kreeg een Lowenstein Prisma soft max.

Dit apparaat is VEEL logger. De slang zit aan de voorkant waardoor ik nu het apparaat achterste voren heb geplaatst zodat de slang langs de muur naar het bed loopt. (middels kniestuk). Het menu is niet te zien nu, maar er staat ook bijna geen info op.
Het maakt iets meer geluid als de oude resmed. Maar bij in/uit ademen krijg ik vanauit de machine een lichte pieptoon.

De watertank is moeilijk schoon te maken met de lastige clips.
Al met al een nare ontwikkeling bij Vivisol dat ze je niet het oude vertrouwde opnieuw geven.

Ik denk eraan om dat apparaat maar weer in te leveren en zelf elders een nieuwe resmed 11 aan te schaffen. Dan maar zelf bekostigen.

8
Vivisol, heeft ook ResMed Airsense 11 in hun assortiment, dus volgens mij moet men deze ook kunnen verstrekken. Je hebt dan ook nog de mogelijkheid om een verwarmde slang te gebruiken die bij dit apparaat behoort. De Löwenstein heeft alleen de universele Hybernite verwarmde slang die alleen kan verwarmen op 1 temperatuur stand.
Groet RuudJ

9
Hallo

Het hergebruiken van apparatuur wordt door alle leveranciers gedaan.
Apparaat moet natuurlijk wel schoon / hygiënisch worden geleverd zodat de nieuwe gebruiker geen risico loopt.
Kosten worden veel te hoog als alle apparaten van patiënten die stoppen moeten worden weggegooid. Schat zomaar dat het 4 tot 6 duizend apparaten zijn van alle patienten die stoppen in / na de proefplaatsing. Hergebruik scheelt dus weer in de zorgverzekering premie.

Resmed heeft het Activa masker uit het assortiment gehaald in EUROPA.
Ook andere fabrikanten maken keuzes om bepaalde maskers volledig of voor bepaalde gedeelten van de wereld niet beschikbaar te maken.
Door de nieuwe Europese wetgeving genaamd MDR, omtrent medische producten, zijn er producten uit de Europese markt verdwenen die elders op de wereld nog wel verkocht kunnen worden. Het is niet altijd de keuze van de leverancier om een bepaald masker niet meer te leveren.

Mvgr

harks37

10
Afgelopen nacht heeft mijn AirSense 10 na 13785 werk uur de geest gegeven ,ik vind het knap en ook goed dat hij zolang mij dienstbaar is geweest daar ben ik hem /haar zeer dankbaar voor.
Heb ik Vivisol gebeld en het probleem verteld , het apparaat laten horen via de speaker van de telefoon.
De vertegenwoordiger van Vivisol was het met mij eens dat mijn toestel aan vervanging toe is en was ook bereid mij een vervangend toestel toe te sturen.
.Mijn wens was natuurlijk na 28 jaar apneu patiënt weer, een apparaat van ResMed, gezien de goede en vertrouwde ervaring die ik heb.
Maar dat ging niet zomaar volgens de deskundige van Vivisol, ik krijg een vervangend apparaat en welk toestel bepalen zij.
Dit heb ik nog nooit gehoord van een dienstverlenend bedrijf .
Heb dan ook gedreigd direct over te stappen naar een ander bedrijf en geen gebruik meer te maken van de diensten van Vivisol.
Na ampel beraad met waarschijnlijk zijn leiding gevende werd mij de opvolger van mijn Aire Sense 10 toegezegd.
Een gebruikt toestel wordt niet geaccepteerd .
Er werd nog een tegen argument gebruikt door Vivisol, nl een apneu apparaat is een toestel wat lucht produceert.
Ik viel bijna van mijn stoel!
Een tip aan Vivisol : kies voor deskundige vertegenwoordigers met een achtergrond uit de zorg zoals het in het verleden ook was.
Wordt vervolgd.

11
Een gebruikt apparaat is echt geen schande om deze te krijgen. Een leverancier staat daar volkomen in zijn recht.

Voorwaarde is wel dat deze chemisch gereinigd is en zonder enige rookgeur wordt geleverd, met een schoon cliënten bestand. Alleen de instellingen die voorgeschreven staan behoren ingesteld te zijn en het aantal gebruikte uren in het klinische menu behoren gevuld te zijn. De gebruikers uren behoren weer op nul te zijn gezet.
Groet RuudJ

12
Vervolg:Twee dagen na mijn contact kreeg ik de opvolger van mijn Air Sense 10 dus de Air Sense 11 blij was ik.
Maar de blijdschap was van korte duur toen ik het toestel bekeek zag ik direct dat het een gebruikt toestel was.
.De instellingen waren ook niet zoals voorgeschreven door het slaapcentrum.
Mijn oude toestel was defect en had ik al terug gestuurd naar VIVISOL .
Vrijdagmiddag 17.00 uur was bij VIVISOL niemand meer te bereiken alleen maar de nooddienst .

Heb toen besloten het probleem zelf op te lossen en het toestel met de actuele waarden ingesteld.
Nadat ik naar bed ging en het masker opzette merkte ik een sterke nicotine geur.
Heb dan ook noodgedwongen drie nachten met dit toestel moeten slapen.
Maandagmorgen heb ik eerst mijn ziektekosten verzekering schriftelijk geïnformeerd ,en daarna direct contact opgenomen met VIVIOSOL.
De medewerker van VIVISOL Olaf had begrip voor mijn ongenoegen en zegde me toe een vervangend apparaat te sturen.
Ik wenste wel een heel nieuw toestel,maar dat was in eerste instantie niet het beleid van VIVISOL.
Heb toen nogmaals mijn ongenoegen geuit maar zonder resultaat.
Ik was zeer teleurgesteld en was verbaasd met welke argumenten de leverancier zijn machtspositie ten toon spreidt tegenover
een patiënt die afhankelijk is van zijn medisch toestel.
Maar het komt nog goed, na ongeveer tien minuten komt er een telefoontje van Olaf dat er geen gebruikte AirSense 11 in het depot zijn.
En ik krijg alsnog een nieuwe AirSense 11 en hoop dat het niet mijn laatste is.

13
Yep, gebruikte machines circuleren is normale praktijk. Dat kan prima, mijn eerste 3 apparaten zijn ook allemaal gebruikt, via Marktplaats en eBay.

Ik heb nooit een concrete aanwijzing gevonden van enige "interne reiniging" die zou plaatsvinden. Je kan teeraanslag in ieder geval nooit verwijderen zonder het hele apparaat uit elkaar te halen. Ik geloof niet dat ze dat doen. (Open uitnodiging aan de leveranciers om een veronderstelde "reinigingsafdeling" in het zonnetje te zetten in de Apneumagazine :D)

Ik denk dat uw geval een voorbeeld is van het kostenbesparende piepsysteem. De tactiek is simpel. Ze zitten met hun gebruikt rokersapparaat, en plaatsen 'm ergens in de hoop dat dat ook weer een roker is (want die zal het niet ruiken). U bent dat niet, dus dan moet er "gepiept" worden.

Overigens zeer cynisch dit. De verantwoordelijke zou voor straf eens een hele nacht moeten slapen met zo'n rookbak. Bah.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i