Overgewicht en opgeblazen buik.

1
Goedeavond,

Ik ben nieuw op dit forum.
Ben al bekend met de CPAP de diagnose na slaaptest 70 ademstops per uur.
Nu ben ik al fors van mezelf en in de loop der jaren toch zo een 15 kilo aangekomen.
Ik rook niet en drink bijna geen alcohol.
Eten probeer ik zo gezond mogelijk te doen met een uitschieter in het weekend.
Beweging kan wat beter maar zit niet stil.
Sinds een half jaar loop ik bij de diëtiste maar er gaat geen kilo vanaf dit terwijl ik me echt aan het dieet houdt.
Ben zelfs een aantal kilo aangekomen.
De diëtiste geeft aan na half jaar me niet te kunnen helpen en terug moet naar de longafdeling?
De huisarts verwijst me door naar NOK voor een operatie dit vind ik wel ver gaan.
Zijn er van jullie nog meer mensen die hiermee te kampen hebben.
Kan dit ook met apneu en/of Cpap te maken hebben?

Hebben jullie tips welke weg ik in moet slaan want ik weer het even niet meer.

Bedankt Hans

Re: Overgewicht en opgeblazen buik.

3
Hans, hoeveel weeg je?

Heeft de diëtiste het ook gehad over de levensstijl met een koolhydraat beperkt of koolhydraat arm dieet?

Je kunt ook ketogeen dieet nemen, maar deze is erg zwaar.

Een Gastric Bypass is een zware ingreep en wil helemaal niet zeggen dat deze ook tot blijvend gewicht verlies zal leiden.

Mijn vrouw viel na deze ingreep slechts 20 kilo af en kwam toen weer terug op haar niveau van voor de ingreep, dit terwijl zij zich keurig hield aan de voorgeschreven eet richtlijnen van het NOK.

Pas toen zij begon aan het koolhydraat arm dieet (levenslang volhouden, dus levensstijl verandering) viel zij meer af dan na de GB.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

4
Hier nog een fan van koolhydraatarm dieet. Ik heb niet eens veel overgewicht maar val nog steeds af en goed vol te houden. Ik heb mijn strategie uit The Diabetic Code van Dr. Jason Fung gehaald. Boek is ook vast in het Nederlands te krijgen.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,6 met PS 5, trigger very high.

5
Ik ben onlangs begonnen met bijhouden van mijn voeding in de app van het voedingscentrum. Niet eens direct om calorieën te tellen, maar om bewust te zijn van mijn voeding.
Daar kwam ik achter dat ik in mijn vaste eetgewoonte te weinig at bij de lunch en ook soms bij het avondeten. Hierdoor ging ik lopen snaaien.
Daar probeer ik nu andere invulling aan te geven.

Opgeblazen gevoel kan door voeding komen, maar hoeft niet.
Ik heb dat ook gehad en na onderzoek bleek de druk van mijn CPAP wel wat omlaag kon, sindsdien zijn die klachten een stuk minder.
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

6
Goedemiddag ,

Bedankt voor de reactie en info.
Leeftijd is 50 jaar.
Lengte 176.
Gewicht 123 kilo.

Ik heb ook al eens naar het KHB zitten kijken zal daar na de vakantie eens mee gaan starten.
Ook een afspraak bij de longagdeling binnenkort om te kijken of alles nog goed staat ingesteld en eventueel advies.
Operatie ga ik voorlopig niet doen alleen in noodzaak probeer eerst zelf af te vallen.
Nogmaals dank.
Groet Hans.

7
Voeding en beweging is sowieso goed, onafhankelijk van je diagnose. Dus dat vooral blijven doen.

Maar bij jouw specifiek vraag ik me af of je wel zeker bent dat je CPAP goed is ingesteld.
Druk omlaag voor minder lucht in de buik kan immers ook betekenen dat je stroombeperkingen en apneus weer omhoog gaan.
Hou je dat bij in Oscar?
Als je altijd slecht slaapt ben je altijd moe en heb je de neiging dat met suiker te compenseren. Tegen dat mechanisme aan te werken is heel moeilijk.
Er is meer in te stellen dan alleen druk als finetuning om wel voldoende effect te hebben maar geen bijwerkingen, maar dan moet eerst duidelijk zijn hoe je ademhaling in de nacht is.