Didgeridoo spelen werkzame remedie tegen apneu en snurken

1
Voor degenen die wat meer willen weten over apneu en snurken en een alternatieve remedie zoeken om deze klachten te doen verminderen kunnen hierover informatie vinden op de website didgeridoocentrum.nl
Op bovenstaande pagina wordt het een en ander uitgelegd over hoe het didgeridoospelen werkt op de ademhalingsspieren die op den duur strakker worden welke een zeer positieve invloed hebben op apneu en snurken
Er zijn heel goede resultaten mee behaald en diverse kno -en longartsen van verschillende ziekenhuizen sturen patienten door naar de workshop didgeridoospelen. :D

modedit RM: weblink aangepast, onderwerp opgeschoond en gesloten

2
Beste Naish,

Over het nut van didgereedoo spelen in relatie met snurken en apneu is er hier in dit forum al het nodige geschreven.
Ik ben zelf tuba speler en ik heb de circulaire ademhaling bestudeerd omdat het voor mij wel ideaal leek om een toon onbeperkt te kunnen aanhouden. Ik zeg het nogmaals, om apneu's te voorkomen moet je bewust ademhalen en als je in de juiste slaapfase bent adem je niet bewust.
Maar lees eens de hele discussie erover na.

Ik durf mijn gezondheid niet op te hangen aan deze bewering.
Dit wil niet zeggen dat didgereedoo spelen geen heilzame werking heeft, want je leert er jezelf mee te ontspannen en ook de ademoefeningen zijn goed voor je.

Met vriendelijke groeten,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Didgeridoo spelen werkzame remedie tegen apneu en snurken

3
Dag Ben,

Bedankt voor je reactie.
Ik betwijfel of je weet hoe de circulaire ademhaling werkt, want dit heeft namelijk helemaal niets met bewust ademhalen tijdens de slaap te maken.
Circular breathing oftewel het in -en uitademen tegelijkertijd is een TRAINING voor de ademhalingsspieren die je gewoon overdag kunt oefenen. Met deze oefening train je als het ware je ademhalingsspieren en het bovenste deel van je luchtpijp.
Doordat deze luchtpijp met de circulaire ademhaling continu open moet staan, je hebt immers een constante uitademing, worden deze spieren enorm getraint. Zie het maar als het trainen van de buikspieren, deze worden op den duur ook strakker en dat gebeurt met de spieren/ luchtpijp ook.
De discussie van enige tijd geleden doet niets af dat ik dit voor geinteresseerden toch even wil melden als een werkzame alternatieve remedie tegen het probleem van apneu en snurken

Mvg,
Niels de Lang
DidgeridooCentrum

4
Ik zal de circulaire ademhaling anders omschrijven: het uitpersen van de lucht via de wangen, de tong sluit de keelklep, zodat via de neus adem kan worden gehaald naar de longen.
Immers de mondholte is nu een afgesloten gedeelte omdat de tong de keelklep afsluit. De weg is dan vrij om tegelijkertijd adem te halen via de neus.

Goede oefening om dit te oefenen: neem een teug water in je mond en zorg dat je wangen bol staan, probeer dan het water met je wangen uit je mond te persen. Wanneer je dit goed doet komt er een gelijkmatig straaltje water uit je mond. Probeer hetzelfde te doen maar met het uitpersen van de wangen dan kort in te ademen door de neus.

Wanneer je dit lukt heb je de beginselen van de circulaire ademhaling en didgeridoospelen te pakken.
Deze techniek op de didgeridoo is in 1 dag aan te leren

6
Een onderzoek onder 25 apneu patiënten heet geen wetenschappelijk onderzoek. Een echt wetenschappelijk onderzoek op evidence based basis vraagt wel wat meer. Bovendien zoek ik mijn evidence based materiaal niet op youtube, maar op serieuze sites als PubMed.
Thea

circulaire ademhaling kan ook zonder didgeridoo

7
Nogmaals, ik neem dit heel serieus, en doe dit al jaren.
Wanneer er meetbare resultaten bekend zijn zal ik deze als eerste aan de apneuvereniging doorgeven. Ik zal in samenwerking met de KNO artsen van een aantal ziekenhuizen in Nederland waar snurkbehandelingen plaatsvinden met Olympus Celon instrumentarium de effecten meten wanneer patienten een aantal maanden didgeridoo spelen en circulair ademhalen, en de circulaire ademhaling zonder didgeridoo. Dit is namelijk ook mogelijk zonder didgeridoo.
Zo is het mogelijk een patient een therapie te geven met de circulaire ademhaling zonder dat de didgeridoo direct noodzakelijk is.
Maar zoals ik zei, ik houd jullie op de hoogte

8
Geachte lezers.

Ik wil u graag op de hoogte houden betreffende de gesprekken die ik heb gehad met diverse KNO artsen betreffende de effecten van de circulaire ademhaling op snurken en apneu.
Woensdag 11 februari heb ik gesproken met Drs. de Vries KNO arts van het Lucas Ziekenhuis te Amsterdam. Een aantal patienten is op verwijzing van deze arts naar de cursus gekomen.
Drs de Vries is erg enthousiast over de effecten van de circ. ademhaling en het versterken van de ademhalingsspieren op deze manier. Er komt in maart 2009 een boek van hem uit met de titel: Leven met snurken en apneu.
Ik ben blij dat de medische wetenschap zich postief uitlaat over de effecten van didgeridoospelen en apneu.
Voor meer informatie mail of bel gerust: www.didgeridoo-centrum.nl of 06 51374913

9
Prachtig als dit zou werken maar dan nog steeds graag onderbouwd met een wetenschappelijk onderzoek.

Groeten, Bram

11
Beste Niels,

Dit onderzoek hebben we het al eens over gehad.
Participants 25
Dit aantal is veel te laag voor een representatief wetenschappelijk onderzoek.
patients aged > 18 years with an
apnoea-hypopnoea index between 15 and 30
De grens voor de verzekering ligt ook bij 15, hier zijn dus geen patienten getest met zwaar apneu.
De apneuindex is volgens het onderzoek gedaald van 22 naar 11
Dat zegt niet over het feit of agv de therapie de index met 11 punten gedaald is of met 50%. Bovendien hangen ze hier zwaar op de "Epworth scale", dat is een schaal die mensen ZICHZELF toekennen, ofwel je vraagt mensen "Hoe slaperig voel je je", voor zover ik kan zien in het onderzoek is er geen gebruik gemaakt van een nachtelijke slaapregistratie.
In conclusion, didgeridoo playing improved daytime
sleepiness
Leuk , maar wat zegt dit over mijn zuurstofgebrek 's-nachts tijdens mijn slaap ?.

improved daytime sleepines
Is bovendien iets wat je met ochtendgymnastiek of Joga ook kunt bereiken.

Al met al, ben ik niet onder de indruk van het "wetenschappelijk onderzoek".

Nogmaals, ik ben niet tegen didgeridoo spelen, als mensen dat leuk vinden moeten ze dat vooral doen (liever niet als t mijn buren zijn), en als je daardoor anders en beter gaat ademen nog beter, maar positioneer t niet als "Therapie tegen apneu".

Groeten, Bram
Laatst gewijzigd door bprosman op 13 feb 2009, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

12
Bij deze ook mijn reactie uit het andere topic van Naish

Het boek Leven met snurken en apneu is vorig jaar verschenen en is inderdaad van Dr. Nico de Vries en Piet-Heijn van Mechelen. Op pagina 137 wordt inderdaad het effect van 'circular breathing' beschreven.

Hij schrijft o.a. dat 'het effect zeer beperkt is. De AHI daalt met een paar puntjes. Niet echt effectief voor velen van ons met een AHI van 30 of meer.

Als hij van mening is veranderd, wil hij zeker hier wel een stukje daarover schrijven, mogelijk in samenwerking met Piet-Heijn van Mechelen.

Als het een goed alternatief blijkt, ben ik zeker 'in' om 'circular breathing' te proberen. Ik heb immers steeds aangegeven om een goed alternatief te proberen. Of het een goed alternatief blijkt te zijn, zal blijken uit gedegen wetenschappelijk onderzoek. Als ik de berichten mag geloven, komt dit er nu van?

Groetjes, Thea

13
Ik mis weer eens iets: is Naish nu zelf apneupatiënt of niet? Net als Thea krijg ik ook hier weer het idee dat er geld verdiend moet worden.
Want als het om die techniek gaat, maakt het instrument niets uit - zoals Naish zelf ook al opmerkte.

Dus waarom al die moeite om me aan die blaaspijp te krijgen (wat ik trouwens een verschrikkelijk ding vindt qua geluid en de hokuspokus eromheen) en niet een poging om me aan een alpenhoorn te laten lurken? Of met Tibetaans monnikkengezang te laten beginnen - is ook een heel aparte techniek.

Fijn dat je één dokter hebt gevonden die enthousiast is, maar dat aantal is wat dunnetjes. En een linkje naar je eigen site waarop zogenaamd wetenschappelijk bewijs te vinden is, is ook suspect: elke kwaktherapeut heeft een linkje naar zijn eigen site met bijeen geshopte "wetenschappelijke" bewijzen. Nee, ik heb de site niet bezocht: het gaat me om het mechanisme.

Wetenschappelijke bewijsvoering vindt men op wetenschappelijke sites waar de hele onderzoeken staan, zodat men kan controleren of alles volgens de regelen der kunst is geschied - niet op sites die alvast maar de interpretatie geven en de rest weglaten.

Ik ben het volledig met Ben eens: apneu's vinden plaats tijdens de slaap als er géén bewuste ademhalingscontrole is.
Ik snap echt niet wat daar nou zo moeilijk aan te begrijpen is.

14
Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Ik kwam hier terecht via Google zoekprogramma en zie dat ik op meerdere topics had kunnen reageren over dit topic.

Over de discussie of didgeridoo spelen helpt is het CWZ ziekenhuis met een onderzoek bezig. Voor dat wetenschappelijk onderzoek heb ik het didgeridoo lesprogramma gemaakt en ben 1 van de didgeridoo instructeurs.

Ik claim niets over de werking ervan. Daarvoor is het onderzoek gestart en moet ook ik op de gegevens wachten. Het enige dat ik kan zeggen hierover in dit stadium, is dat een aantal deelnemers aangeven dat het snurken zelf een stuk minder luid is en dat dat een sociale factor is, welke zwaar weegt. Helaas richt het CWZ onderzoek zich voornamelijk op het aantal apneu's. Dat vind ik jammer, want ook ernstige snurkproblemen verlichten is een goed resultaat voor de mensen die meegedaan hebben.

Op zich snap ik de scepsis heel goed. Aan de andere kant: heb je problemen met de knie of met je hart, dan hield je vroeger vooral rust en alleen dat. Tegenwoordig doe je juist oefeningen om problemen en klachten te verminderen. Ook bij hartproblemen heb je cardiac walking om het hart, als spier, in goede conditie te krijgen. Waarom zou je de spieren in de keelholte dan niet kunnen trainen om verbeteringen te krijgen ? Didgeridoo spelen is een manier om die spieren te trainen. Zeker wanneer je daar de oefeningen op afstemt !

Ik snap niet wat daar raar aan is. Ik vergelijk de training via het didgeridoo spelen zelf eerder met fysiotherapie dan iets anders. Er zijn ook andere specifieke oefeningen om de keelspieren te trainen, maar deze worden doorgaans als onprettig ervaren. Didgeridoo spelen is een goede manier om de spieren in de keelholte te trainen. Nergens wordt geclaimd dat het de enige behandelwijze is.

Ik hoop op goede resultaten bij het onderzoek. Gaandeweg zullen de resultaten, naar aanleiding van de ervaringen van de gegeven workshops tot nog toe, hoogstwaarschijnlijk wat beter zijn dan die van het begin.

Didgeridoo spelen lijkt me te kunnen helpen bij minder zware apneuklachten. Hopelijk zullen ook de zwaardere gevallen een verbetering te zien geven. Tot nu toe mag ik het doen met de meerdere positieve reacties dat de snurkgeluiden minder hard zijn als eerst. Dat is het best meetbaar door de persoon die naast de snurker moet slapen. Uit eerste hand gehoord van hen, maar...dat is een bevinding, geen wetenschappelijk bewijs.

Daarvoor moet je vooralsnog naar het Zwitsers onderzoek uit, ik geloof 2005. De resultaten van het nog voortgaande Nederlandse onderzoek volgen nog.

15
Hallo Coen 2 en lotgenoten,
Ik ben (en was) ook één van de sceptici hiervan. Heel misschien zou het inderdaad iets kunnen betekenen voor snurkers. ?

Zeker niet aanbevelen die didgeridoo voor apneupatienten voordat bewezen is middels grondig polysomnografie onderzoek bij meerdere patienten waaruit moet blijken dat een didgeridoo speler van z'n apneu's af is. Of er flinke verlaging AHI door krijgt. Discussie mag verder wat mij betreft niet meer aangezwengeld worden op dit forum, en al helemaal niet door mensen die betrokken zijn als instructeur bij de didgeridoo lessen etc. Apneu is veel te gevaarlijk om hiervoor oplossingen aan te gaan prijzen zonder uitebreid grondig slaaponderzoek. Eerst bewijs. ! PUNT.

gr. Aart
Resmed S9, CPAP, druk 8,5 Swift FX neusmasker + Puresom kinband.
Tevens 3 jaar gebruiker van de SPT.
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING €32,50/€30/JAAR? WORD LID!

Re: Didgeridoo spelen werkzame remedie tegen apneu en snurke

16
Ik heb net op een symposium vernomen dat onderzoek uitwijst dat het kan helpen en dat sommige mensen er baat bij hebben.
Je zit dan een een strikt schema van iedere dag een half uur spelen vast.
maar het kan ook zijn dat je OSAS van de een op andere dag sterker is dan de digeridoo effect. Men is er dus niet laaiend enthousiast over en de CPAP zal altijd nodig blijven.
Kortom oordeel zelf of het een vervanger is van de CPAP.
mijn inziens dus niet.
Michiel