Re: hoe rijbewijs verlengen?

43
Als ik mijn rijbewijs moet verlengen, ga ik naar de fotograaf voor wat pasfoto's, vervolgens naar het gemeentehuis, betaal een paar tientjes leges en haal een paar dagen later m'n nieuwe rijbewijs op.
Heb nog nooit een eigen verklaring oid hoeven invullen. Geldt dit vanaf een bepaalde leeftijd of zo?

Eigenlijk had je die vraag al met ja moeten beantwoorden voordat er O|CSAS bij je is vastgesteld.Dankzij de PAP is het probleem eigenlijk verholpen (neem ik ff aan), en kun je wat dat betreft weer zorgeloos rijden.

Re: hoe rijbewijs verlengen?

44
ik denk dat je dat zelf het beste weet , wanneer jij geen slaap aanvallen meer krijgt of andere problemen wat je rijvaardigheid kan beinvloeden dat je met gerust hard je rijbewijs kan verlengen.
dat heet als je tenminste 3 maanden een postieve behandeling van je apneu hebt

Re: hoe rijbewijs verlengen?

45
is en blijft een moeilijk onderwerp.

ik moet volgend jaar verplicht gekeurd worden voor mijn rijbewijs, word dan 70 jaar.
maar ook ik zal in overleg met mijn longarts en mijn autoverzekeringsagent,... nee antwoordenl

hij heeft dit voor mij uitgezocht.
immers ik heb NOOIT last gehad van slaperigheid achter het stuur...

en ......wij vormen GEEN gevaar voor het verkeer,......omdat wij behandeld worden.

hoeveel apneuers rijden er rond zonder het zelf te weten???????
misschien die verzekeringsarts zelf wel :D

mijn AHi's zijn nu weer onder de 2.
zijn een poosje hoger geweest, maar dat komt omdat mijn CAP op hol was geslagen, en al dik in 2012 zat :D
maar moet er bij zeggen, dat ik een ingrijpende rugoperatie heb gehad, op de IC heb gelegen, waar je dan je CAP eigenlijk dag en nacht op had.
vandaar waarschijnlijk het hol slaan van de CAP.

en mocht ik een ongeval veroorzaken, dan zal mijn verzekering uitbetalen, OMDAT

het geen verplichte aangifte is.

gr Pauline
groetjes Pauline
ik heb een Res Med air sense 10, en een masker van Res Med Wisp.
http://www.cpap.nl/c-698316/resmed/

Re: hoe rijbewijs verlengen?

46
Ik ben het met Pauline eens. Je weet zelf als geen ander wat veilig is en welke verantwoordelijkheden je hebt in het verkeer. Ik rij 40.000 km per jaar en doe dat al meer dan 10 jaar. Ik heb nog nooit een slaapaanval gehad, en als ik moe ben parkeer ik en doe een hazenslaap.
Het probleem is dat in deze wereld van risicoafdekkers (de verzekeringen) alles wordt aangegrepen om vooral niet te hoeven uitkeren. In mijn geval weet ik sinds 2 maanden dat ik apneu heb (als diagnose), en dat ik therapie krijg. Dat lijkt dus alleen maar plus. Echter zo werkt het systeem niet. Je bent opeens een patiënt in een risicogroep, dus hun zorgvuldig gemaakt stroomdiagrammen zeggen nu dat je een risico bent. En CBR als verantwoordelijke van de uitvoering van de wet werkt helaas net zo als een verzekeraar. Jammer maar waar.

Nog een ander voorbeeld dat niets met apneu heeft te maken:
Ik heb 3 jaar geleden een andere hypotheek genomen. Ik moest een lijst invullen met gezondheidsvragen voor een AOV. 1 van de vragen is of ik de afgelopen jaren wel eens bij een psycholoog was geweest. 'Ja' beantwoordde ik, en het goede nieuws, het heeft geholpen. Prompt moest ik langs bij een keuringsarts die constateerde dat het inderdaad prima met mij ging. Wat scherts mijn verbazing, krijg ik op de AOV een beperking op uitval door geestesziekten.... Ergo, als je je laat behandelen ben je de Sjaak, als je doormoddert kan alles.

Volg de wet zou ik zeggen, als je een adequate behandeling (AHI < 15) ondergaat dan is er geen enkel probleem. De bewijslast is simpel, geef een uitdraai van de SD-kaart (software is te downloaden). Kan je weer 3 jaar sturen!!! En volg je gevoel, je weet zelf het beste of je kan rijden.

Hans

Re: hoe rijbewijs verlengen?

48
Het SD-kaartje is een geheugen waar de informatie (data) van het apparaat wordt opgeslagen. Het is (meestal) een blauw kunstoffen kaartje van 32mm x 24mm dat ergens in het apparaat zit. Dit kaartje kan eruit gehaald worden en geplaats in een SD-card reader, en die zit vaak ingebouwd in de PC op laptop. Vervolgens kan met een programma de data van de kaart gelezen worden.
Informatie die er op staat (dat veschilt vast per apparaat) is AHI/Hr, Flow Rate, Mask Pressure, Leaks, Snore enz.

Re: hoe rijbewijs verlengen?

49
dat kan ook een foto-SD zijn?
ik kan nl uit mijn fototoestel zo'n kaartje halen en dan rechtstreeka in mijn lappie stoppen en dan de foto's er af halen.
ook kan je er gesproken woorden van heet internet op die kaart zetten.
heb ik dat goed?
of is dat weer wat anders?

gr Pauline
groetjes Pauline
ik heb een Res Med air sense 10, en een masker van Res Med Wisp.
http://www.cpap.nl/c-698316/resmed/

Re: hoe rijbewijs verlengen?

51
Toen ik in 1997 afreed, had ik al jaren last van extreme vermoeidheid, heb meerdere malen afgereden en meerdere malen in Rotterdam (op dodenmans wegen) zitten gapen als een bootwerker, met de examinator naast me en ben toch geslaagd zonder opmerking, dan had de examinator destijds moeten zeggen, als u zo moe blijft mag u niet rijden. Maar is door geen van de 3 examinatoren gezegd. En die zijn toch echt van het CBR, hoe werkt dit dan????????? Dit is voor mij onverklaarbaar. Toen was ik al lichamelijk total loss, maar niemand heeft ooit iets gezegd................ ?????

Re: hoe rijbewijs verlengen?

52
dat is nu ook wat ik bedoel....
hoeveel mensen met dat slaapprobleem rijden er onbehandeld rond????? :?: :?: :?:

mijn neuroloog zegt, dat als al die mensen een herkeuring moeten ondergaan door een andere arts met slaapcontrole in een ziekenhuis er bij, dan mogen ze wel een flink aantal neurologen erbij nemen een ook het aantal bedden moet dan uitgebreid worden.
en dan ........
moeten we niet bezuinigen op de ziektenkosten???????
dit moeten we dan zelf betalen......kassa........1500 euro, want dit moeten we zelf betalen.
moeten wij dan niet bezuinigen????

ikzelf snurkte ook al jaren heel hard, eigenlijk kon je dit geen snurken meer noemen.
het was benauwd ademhalen.
maar ik heb nooit last gehad van slaperigheid achter het stuur.
en toch......
ik heb nu geen apneu meer, ik heb een AHI van gemiddeld 1.5 tot 2.5.

ik moet straks voor de keuring, omdat ik 70 wordt.
en de vraag wordt niet rechtstreeks gesteld, want mijn man moest ook pas zo'n formulier invullen
groetjes Pauline
groetjes Pauline
ik heb een Res Med air sense 10, en een masker van Res Med Wisp.
http://www.cpap.nl/c-698316/resmed/

Re: hoe rijbewijs verlengen?

53
hoi allemaal,
ik hoop dat ik het zo goed doe ben namelijk niet zo handing met forums.
ik heb een vraag hopelijk kan een van jullie me helpen.
ik namelijk een e.v. ingevuld en opgestuurd naar het cbr.
nu moet ik me laten keuren in eindhoven bij catharinaziekenhuis weet iemand van jullie hoe lang het duurt voor dat je daar te recht kunt?
ik heb wel een werkgevers verklaring ingestuurd daar mee zou je eerder behandelt worden weet een van jullie of dit klopt?

groeten teun

Re: hoe rijbewijs verlengen?

54
Hallo Teun,
Je zou het Catarina ziekenhuis het beste zelf even kunnen bellen ? Krijg je misschien direct antwoord.
gr. Aart
Resmed S9, CPAP, druk 8,5 Swift FX neusmasker + Puresom kinband.
Tevens 3 jaar gebruiker van de SPT.
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING €32,50/€30/JAAR? WORD LID!

Re: hoe rijbewijs verlengen?

55
Je kan wel nee antwoorden en gewoon je rijbewijs verlengen, geen enkel probleem.
De moeilijkheden zouden eventueel pas kunnen komen op het moment dat je betrokken raakt bij een verkeersongeval. Als de verzekeringsmaatschappij kan aantonen dat je behandelt word voor osas word het een heel moeilijk verhaal. Plus het feit dat je dan dus wel fraude hebt gepleegd met een officieel document, nl je eigen verklaring. Maar dat geldt ook voor medicijnen met een gele stikker.

groetjes Carin

Re: hoe rijbewijs verlengen?

56
Als de verzekeringsmaatschappij kan aantonen dat je behandelt word voor osas word het een heel moeilijk verhaal.
Hoe zou een autoverzekering dat moeten weten ?

Bovendien... een arts heeft mij ooit eens verteld dat als je afdoende behandeld wordt voor hoge bloeddruk (medicatie) je bij de vraag over hoge bloeddruk "Nee" kan/mag antwoorden.

Ik ben meer verontrust over die (vrachtwagen)chauffeurs die rijden en NIET behandeld worden. Hoe vaak lees je niet dat een chauffeur in slaap gevallen is.

Re: hoe rijbewijs verlengen?

57
Ook ik wil hier even op in gaan, bij een verlenging van je rijbewijs wordt niet gevraagd om een eigen verklaring , en ben je ook niet wettelijk verplicht om te melden dat je voor osas behandeld wordt en is slechts voor jezelf of je dit wel of niet wilt melden.
Ik zat daar zelf ook op een bepaald moment mee i.v.m mijn diabetes die ik ook heb, maar ik had mijn verlenging al geregeld voordat ik überhaupt iets had gehoord van enige meldingsplicht, die er dan ook niet is.

In het geval van diabetes zijn er verhalen bij mij bekend dat als je dit wel in werking zet je het een lange wachttijd kost, afgezien van de behoorlijke eigen kosten die hiermee gepaard gaan, want alle keuringen etc. worden door niemand vergoed.

Dus mijn mening is en blijft, je bent en blijft verantwoordelijk voor je eigen doen en weet als geen ander wanneer het verantwoord is om achter het stuur te kruipen.
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: hoe rijbewijs verlengen?

58
Hoi ik zat evente lezen uit nieuwsgierigheid maar cbr vraagt of je abnormaal slaperig bent geweest of bent overdag maar ik ken iemand die wel apneu heeft maar niet slaperig overdag dus als hij dan nee invult is dit nog altijd naar waarheid in mijn ogen toch ?