Psychische klachten bij eerste dagen C-PAP.... ?

1
Dag mensen, ik ben nieuw op dit forum al lees ik al wel een tijdje mee.
Ik zal mijn situatie uitleggen alvorens ik mijn vraag stel.

Bij mij is zo'n anderhalf jaar geleden ernstige c-sas (70%) en osas (30%) vastgesteld.
Ik liep al een tijdje met vermoeidheidsklachten en ook ook geestelijke klachten en met name de laatste waren voor mijn aanleiding om een slaaponderzoek te gaan doen aangezien mijn vriendin en daarvoor mijn ex-vriendin aangaven dat ik s'nachts veel ademhalingsstops had en daarbij ook wakker schrok. Ik heb dit jaren niet serieus genomen maar uiteindelijk toch maar een slaaponderzoek gedaan waar dus bovenstaande uit kwam.

Na het onderzoek heb ik een C-PAP apparaat gekregen (full face) maar aangezien het in die tijd best lekker ging met me en ik het masker een vreselijke gruwel vond heb ik het weggestopt in een kast. Ook met het idee van, ik weet nu hoe m'n klachten worden veroorzaakt en ik heb de oplossing letterlijk in de kast staan. Dat maakt je een stuk rustiger tussen de oren.
Dom natuurlijk maar het zij zo.

Tot ik aantal weken weer veel meer angstklachten kreeg met de daarbij horende depressieve gevoelens.
Ik heb toen het masker uit de kast getrokken en ben het gaan gebruiken. Nu zat dit masker vreselijk op mijn gezicht en kreeg er een snee van boven op mijn neus en het lekte aan alle kanten met gevolg dat ik het masker maar een uur of 2 per nacht op had en het dan aftrok en lekker verder ging slapen.

Aangezien ik wel verder wilde met de behandeling ben ik gaan rondbellen en heb ik van de leverancier een Mirage mondmasker gekregen.. Dit zit mijn stukken beter en minder tot geen lekkage.

Nu ik deze sinds enkele dagen gebruik merk ik dat de angstgevoelens en geestelijke klachten in hevigere mate terugkomen.
Mijn vraag is dan ook... Kan het zijn dat het ene normale reactie is aangezien je lichaam/hersens aan het gebruik moeten wennen? En dan in die mate dat de klachten eerst verergeren? of is dat onmogelijk?

Ik hoop dat iemand met ervaring in deze mij hier informatie over kan geven want ik ben werkelijk ten einde raad.

Mvg, L
En

Re: Psychische klachten bij eerste dagen C-PAP.... ?

2
Hallo L

Het gebruik van het masker kan in het begin best beangstigend zijn.
Ik raad je aan om gewoon overdag TV te gaan kijken met het masker op en je Pap aan.
Doe ook eens bewust de Pap uit en merk dan dat je toch nog steeds kan ademen.
Door de afleiding van de TV krijg je meer vertrouwen en met een beetje geluk gaat dat angstige gevoel weg.

Ik wens je veel succes!

Groet, Daan

Re: Psychische klachten bij eerste dagen C-PAP.... ?

4
Toen ik zelf een paar weken mijn beugel had, kreeg ik last van de 6-wekendip (die op ieder willekeurig moment kan beginnen overigens ;) ).

Je lijf gaat de eerste tijd na aanvang van de behandeling door met het aanmaken van de adrenaline die je voorheen ook aanmaakte om de nacht te overleven, merkt dan dat dat helemaal niet meer nodig is en doet dan maar wat...
Ik had er erg veel last van: depressieve gevoelens, angsten, het continue gevoel te moeten vluchten, gejaagd.

Ik heb het maar genomen zoals het kwam, hoe vervelend ook, met in mijn achterhoofd het idee dat het niet mijn angsten en gevoelens waren. Ik kan wel zeggen dat ik veel gewandeld, gefietst en gepoetst heb in die weken, die stress moet echt ergens heen.

Misschien is het wat vroeg hiervoor omdat je pas met de behandeling bent gestart, maar je weet het nooit natuurlijk.

Sterkte ermee.

Re: Psychische klachten bij eerste dagen C-PAP.... ?

5
Beste L
Ik zelf ben achter mijn osas gekomon dankzij ernsitge angsten en depresieve gedachten. Ik gebruik nu de apa twee weken met redelijk succes (hij blijft op en mijn ahi is onder de 5) SInds een paar dagen ben ik weer erg vermoeid en daarbij komen de angsten en depresieve klachten meteen terug. Ik hoop nu dat de 6 weken dip bij mij erg snel beginnen is en dat het van af nu alleen maar beter wordt.
Ik raad je wel aan hier met de ha en/of een psycholoog te spreken. omdat angsten die ondar invloed van apneu naar boven komen wel latent aanwezige angsten zijn en dat externe hulp kan helpen hiermee om te gaan. Ik zelf heb een terapy die EMDR heet gevolgd die de linker en de rechter hersenhelft stimuleert. Precies zoals in de rem slaap eigenlijk. Achter af denk ik dat dit nodig was omdat ik niet voldoende rem slaap kreeg en het dus zo moest om sommig trauma te verwerken.

Re: Psychische klachten bij eerste dagen C-PAP.... ?

8
Ik draag mijn Cpap ook nog maar een week en merk dat er van alles gebeurt, zowel lichamelijk als geestelijk. Het lichaam en de geest krijgen natuurlijk opnieuw een opdonder, maar nu de goede richting uit.
Ik accepteer nu maar dat er van alles gebeurt. Ik had voor de Cpap last van angst, durfde 's nachts bijv. amper naar het toilet. Dat is nu weg, maar werd laatst heel paniekerig wakker.
Ik laat het voorlopig allemaal maar even gebeuren, heb ook ervaring in de alternatieve gezondheidszorg en weet dat het lichaam en geest soms erg kunnen reageren op veranderingen.
Dus ik laat het voorlopig allemaal maar komen.

Het lijkt me wel verstandig, dat wanneer je geestelijke situatie je zorgen baart, je hierover in contact treed met arts of psych.

Sterkte en succes met de pap

Re: Psychische klachten bij eerste dagen C-PAP.... ?

12
Hallo,

Ik lees net jullie verhalen omdat ik volgende week ook voor het eerst met de cpap te maken ga krijgen, en wat ik mij dan ook afvroeg is, als die cpap onverhoeds 's nachts door welke reden dan ook afslaat wat gebeurd er dan?

Ik heb wel ergens gelezen dat je dit kunt uittesten door op de bank tijdens TV kijken de cpap te gebruiken om er wat aan te wennen en vervolgens uit te zetten en te ervaren dat je ademhaling gewoon doorgaat....pfff gelukkig en vroeg het mij al af, maar nu is mijn vraag of iemand dit 's nachts ook al eens heeft meegemaakt, want dat lijkt mij toch heel anders.

Groet Nico
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: Psychische klachten bij eerste dagen C-PAP.... ?

14
bprosman schreef:
als die cpap onverhoeds 's nachts door welke reden dan ook afslaat wat gebeurd er dan?
Dan word je wakker want ademen met masker waar geen druk op staat gaat wat moeilijker dan zonder masker.
Dat hoop ik dan maar :wink:
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: Psychische klachten bij eerste dagen C-PAP.... ?

16
Pneutje,
Het is een electrische pomp. de kans dat die snachts uitvalt is klein. Maar als dat zo zou zijn dan geldt dat wat Bram zegt. Je wordt gewon wakker net als nu.

Ik kom op dit forum nogal,wat van deze bezorgde vragen van je tegen. En het is goed dat je je bezorgdheid uit. Op het moment dat je te horen krijgt dat je met zo'n onding moet slapen, rijzen idd vele vragen. Ik wil je echter meegeven dat het voor de meesten achteraf bezienallemaal best meevalt en willen / kunnnen ze niet meer zonder slapen. de tip die ik toen kreeg an iemand was een gouden tip, Probeer het gewoon over je heen laten komen. veel succes volgende week.

Re: Psychische klachten bij eerste dagen C-PAP.... ?

17
Beste Nico,

Ik kan jouw angst voor wat gaat komen echt begrijpen en natuurlijk zit je nog vol met vragen.

Ik kan je wel zeggen dat het overgrote deel van jouw vragen, door de behandeling opgelost zullen worden en dat sluit precies aan bij wat Truuske hier zegt.

En wat betreft jouw vraag over wat er gaat gebeuren als 's nachts om een of andere reden jouw cpap afslaat.

Ik kan je verzekeren dat je ook zonder werkende cpap, voldoende kan blijven ademen met het masker op. Met andere woorden, Je zal dan echt niet stikken.
Echter een optredend apneu zal niet bestreden worden en als dat gebeurt dan zal jouw eigen lichaam (precies zoals Bram uitlegt) reageren met een ontwaak reactie.
Als je geen energie kan verkrijgen om jouw cpap te voeden, dan kan je het beste proberen om het slapen, de rest van de nacht over te slaan. Hopelijk is de stroomuitval van korte duur en als het een probleem van de cpap is, kan je de technische dienst van jouw leverancier bellen. In bijna alle gevallen heb je dan de avond daaropvolgend een vervangende cpap of is de jouw gerepareerd.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Psychische klachten bij eerste dagen C-PAP.... ?

18
Tijdens mijn vakantie in Indonesië (Ambon) is meerdere keren de stroom uitgevallen. Je wordt dan wakker, maar niet als arousal, maar gewoon... Eén keer heb ik een half uur moeten wachten tot de spanning weer terug was. Dàt was wel vervelend!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Arie Klerk is een medewerker van het Kenniscentrum van de ApneuVereniging en lid van het ontwikkelteam van OSCAR