ICSAS

1
Eindelijk is de diagnose definitief vastgesteld: ICSAS. De I staat voor idiopatisch = zonder aanwijsbare oorzaak.

In de afgelopen maanden veel onderzoeken gehad, waaruit duidelijk werd dat al mijn overige lichaamsfuncties normaal zijn. Die onderzoeken waren nodig om uit te sluiten dat ik een hart- en/of longaandoening had. Het bijzondere is dat ik een zuivere CSAS heb met een AHI van 23,4. Ik heb twee slaaponderzoeken moeten ondergaan om duidelijk te krijgen wat er precies aan de hand was.

Vorige week een nachtje in het ziekenhuis doorgebracht om een masker aan te meten en de apparatuur in te stellen. De vraag was of ik een CPAP of BPAP zou krijgen. Het is een CPAP geworden. Van een BPAP raak ik volledig ontregeld. Bij een druk van 7 (eenheid?) verdwijnen mijn apneus! Nu nog twee weekjes wachten op mijn CPAP. Bij het passen van een masker bleek het kleinste neusmasker bij mij het prettigst te zitten. Ik ben erg benieuwd hoe thuis het slapen zal gaan. In een ziekenhuis is dat toch anders dan thuis.

Groet,
Maarten van der Keur

Re: ICSAS

2
Hallo Maarten,
Welkom hier. Heel mooi dat je "gevonden" bent en je niet nog jaren lang onbehandeld door loopt en kans loopt op allerlei vervelende gezondheids kwalen zonder een idee te hebben hoe dat komt.

Hop dat je snel gewend zult zijn aan de CPAP en je weer op zult knappen.
Laat je nog even wat horen oe het verder gaat met je?

Succes,
groeten Aart
Resmed S9, CPAP, druk 8,5 Swift FX neusmasker + Puresom kinband.
Tevens 3 jaar gebruiker van de SPT.
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING €32,50/€30/JAAR? WORD LID!

Re: ICSAS

3
Die 7 is de druk in cm waterkolom. Dat is nogal laag, dus fantastisch dat het zo goed werkt!
Arie Klerk is een medewerker van het Kenniscentrum van de ApneuVereniging en lid van het ontwikkelteam van OSCAR

Re: ICSAS

5
Hoi Thea,

Vandaag te horen gekregen dat volgende week dinsdag (14/5) mijn CPAP klaar staat. Ik zal wel de nodige instructies en uitleg krijgen om met het apparaat om te gaan. Zodra ik mijn eerste ervaringen heb, meld ik die.


Hoi Boudewijn,

Bedankt voor de uitleg. Ik had nog geen idee of een druk van 7 hoog of laag was. Aangezien ik geen obstructie heb van mijn luchtwegen zal het wel niet nodig geweest zijn om een hogere druk in te stellen. Ik begrijp nu ook beter het enthousiasme van de verpleegkundige die mij die nacht heeft ingesteld.

Groet,
Maarten

Re: ICSAS

6
Hoi Aart,

Ik heb het aan mijn vrouw te danken dat ik zo snel 'gevonden' ben. Zij maakte zich ongerust over de ademstops tijdens mijn slaap. Toen ik dit melde aan mijn huisarts, heeft zij mij direct doorverwezen naar een slaapcentrum.

Groet,
Maarten

Re: ICSAS

7
Hoi Maarten,
Dat is heel mooi. Ook ik ben "ontdekt" door mijn vrouw.
Zij heeft eens van een aantal keren de tijd opgemeten dat ik niet ademde en schommelde rond de 40 en 50 seconden.
Als we onze vrouwen niet hadden....hadden zij ons nu misschien niet meer... :roll:
gr. Aart
Resmed S9, CPAP, druk 8,5 Swift FX neusmasker + Puresom kinband.
Tevens 3 jaar gebruiker van de SPT.
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING €32,50/€30/JAAR? WORD LID!

Re: ICSAS

8
Gisteren heb ik mijn CPAP (Total Care, 54DV) en neusmasker (F&P Eson, Medium) gekregen. De afgelopen nacht ermee geslapen en ik moet zeggen dat het wel even wennen is. Het duurde lang voor ik in slaap viel en de slaapduur was ongeveer drie uur. Mijn lichaam voelt nog steeds vermoeid aan, maar geestelijk voel ik me al een stuk beter. Kennelijk heb ik toch mijn diepe slaap kunnen voltooien. Hoe lang duurt het voor je enigszins gewend bent aan je apparatuur?

Groet,
Maarten

Re: ICSAS

9
Hi Maarten,

de eerste twee nachten met een FF masker was bij mij erg slecht bevallen.

Daarna ging het beter en na de vierde nacht wou ik hem al niet meer missen. Slaap nu met Swift FX als een roos.

Als je de positieve verandering bemerkt dan wil je niet anders meer dan met je cpap en masker slapen.

Sterkte met jouw gewenning en therapie.

Ruud J,
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: ICSAS

10
Inmiddels meer dan een week aan de CPAP en ik moet zeggen dat ik veel uitgeruster wakker wordt! Na de eerste nacht van drie uur slaap zit ik nu op zes tot zeven uur slaap per nacht. Heerlijk helder in mijn hoofd en ook de fysieke moeheid begint af te nemen. Afgelopen weekend al weer 16 km gefietst zonder echt moe te worden. Wat een wereld van verschil!

Groet,
Maarten