op vakantie, snurken terug!

1
Sinds 'n jaar gebruik ik de MRA beugel van Somnodent, ben er erg tevreden mee, het snurken is nagenoeg verdwenen. Met name voor mijn bedgenoot is dat erg prettig, maar ook de vermoeidheidsklachten nauwelijks meer aanwezig. Tevens gebruik ik medicijnen regen restless legs.
Tot zover prima, maar het vreemd geneurde op vakantie, wintersport. vanaf dag, nacht één was het snurken in alle hevigheid terug, ondanks het gebruik van de MRA.
Ook strakker afstellen hielp niet, andere ligstanden niet, ander bed niet, meer kussens niet, geen alcohol ook niet. Kortom erg vreemd, al dacht ik dat het met de hoogte te maken zou kunnen hebben, ca. 1000 m.
Thuis merk ik wel verschil tussen kussens, ik gebruik 'n kussen met kunststof korrels/kralen. Als ik het kussen wissel met bv. 'n traagschuim kussen, heb ik ook meer last van snurken.
Kortom, vorige maand 3 weken naar zuid-spanje geweest, met 'n camper rondreis gemaakt. Ook mijn eigen kussen meegenomen om zodoende het snurken to voorkomen.
Helaas, dit mocht niet baten, ook nu vanaf nacht één was het snurken terug. Ook nu diverse keren strakker gezet, maar niets hielp. Erg vreemd, maar ook erg vervelend!
Ook nu was het snurken bij thuiskomst meteen weer voorbij.
Voor mij 'n raadsel, voor de tandarts die de beugel heeft aangemeten ook. Ik zou graag weten of er meer mensen die probleem herkennen.

Re: op vakantie, snurken terug!

2
Hoi Paul,

Heb je verder wel een leuke vakantie gehad?
Wat een vreemd fenomeen!
Drink je in de vakantie misschien een wijntje of biertje meer dan thuis? Het is bekend dat alcohol de spieren verslapt en dat je daardoor weer meer gaat snurken en meer apneus kunt krijgen.

Groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: op vakantie, snurken terug!

4
Hoi Anne Marie, jawel, heerlijke vakantie gehad, maar het blijft wel vreemd. In de vakantie drink ik wel wat meer, maar ook als ik niets had gedronken was er het gesnurk. Als ik thuis wijntje of zo drink heb ik nergens last van....
Ook aan de stand van het bed kan het niet gelegen hebben.

Groeten, Paul