Vliegmaatschappij soepel

1
Vandaag bericht dat SAS Airlines (Scandinavie) op mijn vraag mbt CPAP mee in toestel positief heeft besloten. Ze vroegen zelfs wat het gewicht van CPAP is, ongeveer 3 kg. In hun bericht gaven ze aan dat ik nu 3 kg extra handbagage mee mag nemen! Geweldig. :D

Re: Vliegmaatschappij soepel

4
Hallo Peter,
Als het goed is zijn vele vliegmaatschappijen al overgegaan tot het meenemen van de cpap als extra handbagage.
Ik heb zelf afgelopen febr. nog met easyjet gevlogen en daar was het geen enkel probleem en gewoon toegestaan mits je een medische verklaring bij je hebt dat je de cpap nodig hebt. De cpap mag beslist NOOIT in het vrachtruim meegenomen worden omdat de kans op beschadiging dan enorm is daar er nogal "stoer" omgegaan wordt met de koffers door de bagage behandelaars en de cpap dan snel stuk kan raken.
De verklaring kun je aanvragen bij het secretariaat van je behandelend arts.
gr. Aart
Resmed S9, CPAP, druk 8,5 Swift FX neusmasker + Puresom kinband.
Tevens 3 jaar gebruiker van de SPT.
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING €32,50/€30/JAAR? WORD LID!

Re: Vliegmaatschappij soepel

5
Volgens mij zijn ze zelfs verplicht om een CPAP (of ander medisch apparaat) toe te laten als handbagage zonder extra kosten. Ik heb zelf al vele malen gevlogen met verschillende maatschappijen en nooit problemen gehad. Kon hem altijd als extra stuk handbagage meenemen zonder kosten. Naar een medische verklaring is nooit gevraagd, en ook heb ik hem nooit vooraf aangemeld bij de maatschappij.

Re: Vliegmaatschappij soepel

6
JvE schreef:Volgens mij zijn ze zelfs verplicht om een CPAP (of ander medisch apparaat) toe te laten als handbagage zonder extra kosten.
Nee, dat zijn ze niet verplicht, en als het totale gewicht van je handbagage over het maximum gaat moet je dat wel degelijk vooraf aangeven. Zoiets moet door de piloten meegenomen worden in de berekening van de plaats van het zwaartepunt van het vliegtuig. Die moet namelijk binnen bepaalde limieten blijven.

Nou zal één CPAP geen verschil maken, maar als het totale gewicht van de handbagage bij meerdere passagiers te hoog is beïnvloedt dat wel degelijk de vliegeigenschappen van het toestel.
Ik heb dit forum verlaten.