Uitslag slaaponderzoek

1
Voor de duidelijkheid: Heb nu 2 jaar een CPAP. Goed behandeld in Kempenheaghe, behandeling sloeg goed aan maar het laatste half jaar begon ik slechter te slapen. Weer moe, problemen concentratie en met autorijden en andere bekende verschijnselen. Ik was van mening dat ik zo'n nieuw slaaponderzoek hier in het lokale ziekenhuis ook kon laten doen omdat men aangaf nu ook veel aan slaapapneu te doen.

Vandaag dus de uitslag gekregen van alle onderzoeken van de afgelopen maand.
Eerst was men mijn dossier kwijt, toen zei de longarts dat een bepaalde indicator tijdens de test niet had gewerkt en het wel mee viel met het aantal AHI's. Toen ik hem vertelde dat ik MET mijn CPAP geslapen had, werd het stil.

Ik vertelde hem dat ik sinds een half jaar meer CSAS heb gekregen en vroeg hem of dit mogelijk met de hoge druk (10) te maken kon hebben. verder heb ik op een keurige wijze aangegeven dat de onderzoeken die in zijn opdracht zijn uitgevoerd niet erg betrouwbaar naar mij toe oogde met betrekking hoe ze werden uitgevoerd:
- Longfunctietstest werd met medicatie uitgevoerd terwijl dit niet nodig was en er geen opdracht voor was
- OSAS verpleegkundige wist niet eens hoe ze mijn RESMED moest uitlezen en ik heb haar de software uitgelegd
- assistentes die de apparatuur voor het slaaponderzoek installeerde zijn een uur extra bezig geweest om de software in te stellen. Zij wisten niet hoe het werkte.

Uiteindelijk de gegevens bekeken en heb met CPAP een AHI van 30 die nacht gescoord. Hiervan waren er 4 Obstructief en 26 Centraal. Daarbij scoorde ik erg hoog (116) mbt Number of Desurations (verstoringen) en PLM 157 (periodic leg movement).
Saturatie gemiddeld 94% en minimaal 87%.

Slaapfases:
- 32% Wakker (heb wel 9 uur geslapen)
- 14% 1e fase
- 32% 2e fase
- 12% 3e fase
- 10% REM slaap
- 66% lichte slaap

In de REM-slaap scoorde ik het beste als het gaat om de AHI's
Verder waren mijn onderzoeksresultaten multidisciplinair besproken en de uitkomst was "Wij kunnen niets voor u doen"...

Kortom ik heb 1 woord voor het slaaponderzoek in Tergooi; BESCHAMEND!
Kassa kan ik effe vangen?

Over de wijze
[i]CPAP mijn vriend en vijand[/i]
[size=85]Resmed S10 met bevochtiger, vaste druk 10,2 en F&P Simplus Fullface masker en Resmed Climate Line verwarmde slang[/size]

Re: Uitslag slaaponderzoek

3
Hallo Casper,

Bij de bijeenkomst in Nijkerk vorige week over de behandeling van CSAS bleek men goede resultaten te behalen met behulp van Asv apparatuur. Hiermee kon men CSAS en Osas flink omlaag brengen.
Misschien moet je hier eens je aandacht op richten.

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Uitslag slaaponderzoek

4
Hallo Ruud. dank voor je tip over Adaptieve servo-ventilatie. Heb net snel even geGoogeld en kwam daar de nodige info over tegen. Jammer dat ik niet wist dat dit onderwerp mogelijk ook op mij van toepassing was. Ga me daar de komende week eens in verdiepen (voor zover ik daar kaas van heb gegeten). Het is echt wel nodig dat er iets gaat veranderen want zit toch nog steeds iedere nacht op een AHI van tussen de 3 en 4. Dat was ver beneden de 0,5 toen de behandeling was opgestart.
[i]CPAP mijn vriend en vijand[/i]
[size=85]Resmed S10 met bevochtiger, vaste druk 10,2 en F&P Simplus Fullface masker en Resmed Climate Line verwarmde slang[/size]

Re: Uitslag slaaponderzoek

5
Hi Casper,

zie deze link http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... =42&t=6756

Ik weet wel dat deze dr. Wijkstra een resultaat van tussen de 3 en 4 al heel bevredigend zou vinden. Echter als jij je er lichamelijk niet goed bij voelt dan moet er toch verder worden gekeken en dan is misschien de ASV de oplossing.

Ik kon het verslag van deze bijeenkomst met eventueel het toegezegde pdf document nog niet vinden.
Wel is er de uitgebreide documentatie van CSAS te vinden bij Dossiers uit 2011 op de Website van de Apneuvereniging.

Groet Ruud J,
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Uitslag slaaponderzoek

6
want zit toch nog steeds iedere nacht op een AHI van tussen de 3 en 4. Dat was ver beneden de 0,5 toen de behandeling was opgestart.
Focus je niet te hard puur op de getallen , ieder mens zit namelijk wel ergens tussen de 0 en de 5 dus ik betwijfel of de klachten daar wel vandaan komen.

groeten, Bram

Re: Uitslag slaaponderzoek

7
Hoi Casper

Bram en Ruud hebben gelijk. Ieder mens heeft apneu's en 3 tot 4 mag. Daar zal geen arts van zeggen dat het lager moet.Het streven is om met therapie onder de 5 te komen. Wat niet wil zeggen dat je dus geen klachten meer hebt al wordt daar wel vaak van uit gegaan bij een goede AHI. Je klachten moeten dus een andere oorzaak hebben.

Groetjes, Thea

Re: Uitslag slaaponderzoek

8
Theab schreef: Wat niet wil zeggen dat je dus geen klachten meer hebt al wordt daar wel vaak van uit gegaan bij een goede AHI. Je klachten moeten dus een andere oorzaak hebben.
Thea, ik heb normaliter een AHI <1. er zijn echter nachten dat ik > 1 zit. Dat merk ik dan al bij het wakker worden. Ik heb dan hoofdpijn en ben dan ook meteen erg vermoeid die dag. Ik geloof niet dat je oke kunt voelen met een Ahi tot 5 of dat er dan opeens een andere oorzaak is.
Wat zou die ander oorzaal dan kunnen zijn?

Re: Uitslag slaaponderzoek

9
Wat zou die ander oorzaal dan kunnen zijn?
Hoe lang de apneu's duren (1 apneu van 40 seconden is erger dan 40 van 1 seconde) en tot welk niveau je zuurstofgehalte in je bloed zakt zou mee kunnen spelen.
Of je eventueel met open mond slaapt zou een mede oorzaak kunnen zijn.

Re: Uitslag slaaponderzoek

10
truuskef schreef:
Theab schreef: Wat niet wil zeggen dat je dus geen klachten meer hebt al wordt daar wel vaak van uit gegaan bij een goede AHI. Je klachten moeten dus een andere oorzaak hebben.
Thea, ik heb normaliter een AHI <1. er zijn echter nachten dat ik > 1 zit. Dat merk ik dan al bij het wakker worden. Ik heb dan hoofdpijn en ben dan ook meteen erg vermoeid die dag. Ik geloof niet dat je oke kunt voelen met een Ahi tot 5 of dat er dan opeens een andere oorzaak is.
Wat zou die ander oorzaal dan kunnen zijn?
Hoi Casper

Er kunnen vele oorzaken zijn. Ik heb wel eens een slechte nacht en voel me beroerd. Als ik dan uitlees is mijn AHI tussen de 12 en de 20. Meestal is het een gevolg van stress. Mijn niet opknappen met een AHI 1,8 was het gevolg van RLS en PLMD, maar 1% REM slaap en daarbij zoveel arousals dat je het amper nog slapen kon noemen. Toen dat eenmaal efficiënt werd behandeld begon ik ook langzaam op te knappen maar ben nooit volledig hersteld al slaagde ik er toen in om toch weer fulltime, deels aangepast, te werken. Een Whiplash triggerde de slaapproblemen opnieuw en hielp me 50% in de WIA. Domme pech dus. Kempenhaeghe heeft toen tijdelijk de behandeling overgenomen en nu heb ik om te slapen een combi van Sifrol met Gabapentine. Maar de slechte nachten komen nog voor al weet ik wat de oorzaak is.

Aart heeft hier laatst een lijst neergezet met zaken die je zou moeten checken als je niet opknapt. Ik ga hem hier als nieuw topic neerzetten zodat anderen ook aanvullingen kunnen geven. Als de lijst volledig is, kan hij bij sticky.

Groetjes, Thea

Re: Uitslag slaaponderzoek

11
Even een update om over te lachen (of te huilen) en de vlag gaat uit.

Vanaf juni gingen zaken snel bergafwaarts. Ik ben bekend met een rug hernia (in 2008 geopereerd) en kreeg zoveel pijn en uitval dat ik mijn huisarts heb ingeschakeld om te zorgen dat de neuroloog goed onderzoek zou doen.

De relatie met apneu is dat ik 's-nachts veel pijnprikkels krijg waardoor mijn slaap enorm verstoord is. Tijdens de slaaponderzoeken ziet men dat ik ook steeds even een waakmoment krijg en het was niet direct te herleiden naar een directe oorzaak. Mijn AHI zat gemiddeld tussen 5 en 7 terwijl voor de rugproblemen ik nog maar een AHI had van onder de 1 (zonder CPAP 37)

Vorig jaar ben ik zelf naar de neuroloog gegaan omdat ik die prikkels had en heb toen een MRI laten maken en daarop was geen hernia of beknelling te zien. Daarna veel lopen tobben met pijnstillers etc maar slapen ging steeds slechter.

De nacht werd mijn vijand!

Dus in juni met steun van de huisarts weer naar die neuroloog en weer een nieuwe MRI. Ja meneer het is duidelijk u heeft een "dubbele" hernia. Die van 2008 is terug en daarboven zit er nog 1. Ik niet geheel blij, maar het gaf duidelijk. Werd verwezen naar de neurochirurg in het lokale ziekenhuis. Privé heb ik maatregelen getroffen omdat de verwachting zou zijn dat ik onder het mes zou gaan.

Omdat ik 6 weken moets wachten op een gesprek met de chirurg heb ik wachttijd bemiddeling aangevraagd en kon binnen 2 weken in Utrecht terecht. Al het materiaal mee en de chirurg daar gaf aan dat hij niets kon zien op het materiaal en hij wilde daarom een nieuwe MRI laten maken. Ik snapte er niets van en kreeg het idee dat deze man geld wilde verdienen.

Omdat ook hier een lange wachttijd was en ik boos was over het "slechte" materiaal heb ik contact gehad met het lokale ziekenhuis en kon ik hier toch deze week terecht bij de chirurg (dezelfde die mij in 2008 heeft geholpen) Ook hij gaf aan U HEEFT HELEMAAL GEEN HERNIA LAAT STAAN EEN DUBBELE... Mijn mond en die van mij vrouw vielen open. Kortom daar ga ik nog wel mee aan de slag.
De neurochirurg zag wel een klein puntje wat mogelijk een beknelling zou zijn en stelde voor om een zenuwblokkade te doen op de zenuw die verantwoordelijk is voor deze nachtelijke prikkels.

Gisteren kon ik direct terecht en werd er een injectie gegeven met ontstekingsremmer en pijnmedicatie.

Afgelopen nacht heb ik geslapen als een roos en vanmiddag ook nog anderhalf uur zonder prikkels. Mijn CPAP gaf vanmiddag aan 0,0 AHI! :lol:

Laat ik niet te vroeg juichen want de kans bestaat dat de prikkels weer terug komen, maar de oorzaak is gevonden van mijn nachtelijke onrust.

Leermoment is dat je moet vertrouwen op de signalen van je lichaam en je vol moet houden bij de artsen.
[i]CPAP mijn vriend en vijand[/i]
[size=85]Resmed S10 met bevochtiger, vaste druk 10,2 en F&P Simplus Fullface masker en Resmed Climate Line verwarmde slang[/size]

Re: Uitslag slaaponderzoek

12
Casper, maar goed dan dat die arts in Utrecht ook vol hield met de mededeling dat hij geen dubbele hernia kon zien op het meegenomen materiaal. Dat bespaard toch weer een operatie en een hoop onnodige ellende uit.

In iedergeval weer een positief lichtpunt en nu inderdaad hopen dat dit blijvend is.

RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Uitslag slaaponderzoek

13
Ruud J, schreef:Casper, maar goed dan dat die arts in Utrecht ook vol hield met de mededeling dat hij geen dubbele hernia kon zien op het meegenomen materiaal. Dat bespaard toch weer een operatie en een hoop onnodige ellende uit.

In iedergeval weer een positief lichtpunt en nu inderdaad hopen dat dit blijvend is.

RuudJ

Ja Ruud, dank en het laatste woord is daarover nog niet gesproken. Wat denk je aan je geloofwaardigheid naar bv huisarts en bedrijfsarts.
[i]CPAP mijn vriend en vijand[/i]
[size=85]Resmed S10 met bevochtiger, vaste druk 10,2 en F&P Simplus Fullface masker en Resmed Climate Line verwarmde slang[/size]

Re: Uitslag slaaponderzoek

14
Hoi Casper,
Wat een verhaal weer.
Goed dat je volhoudt , helaas is dat nodig.
Hoop dat je arousals door de pijn uitblijven en je eindelijk eens écht uit kunt rusten.
Sterkte
gr. Aart
Resmed S9, CPAP, druk 8,5 Swift FX neusmasker + Puresom kinband.
Tevens 3 jaar gebruiker van de SPT.
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING €32,50/€30/JAAR? WORD LID!