csas; behandeling en oorzaak vaak discussiepunt.oproep!

1
Ik heb een centraal apneu. Hiervoor wordt ik behandeld middels een bipap (6/15). Het valt mij op dat er binnen de medische wereld verschillend word gedacht over hoe een csas aan te pakken. De ene arts doet dit met een cpap de andere met een bipap. Hoe worden jullie behandeld en met welk resultaat? Ik heb mijn centraal apneu waarschijnlijk te danken aan een autoongeluk. Wie van jullie heeft een vermoeden dat een gebeurtenis (verkeersongeluk,val,tia) aan de basis staat van zijn centraal apneu?

Re: csas; behandeling en oorzaak vaak discussiepunt.oproep!

2
Hallo,

Ook ik heb centrale apneus, en word behandeld met de B-PAP.
In 2004 ben ik geopereerd aan een hersenaandoening.
Mijn hersendruk was te hoog (PTC) en ze hebben toen een drain in mijn hoofd gezet naar mijn buik toe om het overtollig hersenvocht af te voeren.
Na deze operatie ben ik nooit meer geweest als ik was.
Ik heb daarna nooit meer de energie gehad die ik voor de operatie had.
Tijdens de operatie hebben ze wel iets geraakt waardoor ik halfzijdig verlamd was.
Dit was gelukkig tijdelijk, 2 weken.
Ik bleef zo moe na de operatie, maar de artsen verweten dat aan de narcose die nog in mijn lijf zou zitten.
2 jaar later was het nog steeds zo..ik belandde uiteindelijk ook in de WAO.
Mijn energie was ver te zoeken en ik had last van stemmingswisselingen, evenwichtsstoornissen en extreme vermoeidheid.
Toen ontmoette ik mijn nieuwe partner ...
Hij vertelde mij dat ik s'nachts zo enorm snurkte en ook vaak stopte met ademen.
Via de huisarts belanden we bij het slaapcentrum in Den Haag.
Nou dat hele circuit kennen jullie wel..

Maar op je vraag terug te komen.
Ik heb altijd het vermoeden gehad dat het na de operatie mis is gegaan wat betreft mijn slaapapneu. Vraag me af of ik dat ook al had vòòr de operatie.
Ik ben benieuwd of er nog meer lotgenoten reageren!

Het allerbeste voor iedereen!

Groetjes van Petra

Re: csas; behandeling en oorzaak vaak discussiepunt.oproep!

3
Hallo Petra, dank voor je reactie. Kan best zijn dat je het centraal apneu hebt gekregen door die operatie. Kan misschien ook door de verhoogde hersendruk ontslaan zijn. Lijkt me moeilijk te achterhalen! Het blijkt dat een centraal apneu kan ontstaan bij een hersenbeschadiging. Zoals een hersenbloeding, tia, of zware hersenschudding. Ik heb het vermoeden dat ik aan een auto ongeluk mijn centraal apneu te danken heb. Je word middels een bipap behandeld. Wat is het resultaat van de behandeling? Welke instelling heeft jouw bipap? Groetjes Peter

Re: csas; behandeling en oorzaak vaak discussiepunt.oproep!

5
hoi sandra,klopt wat je zegt;vaak krijg je een centraal apneu door een hersenbeschadeging.wat ik echter zo vreemd vind is dat er zo weinig aandacht op dit forum is voor dit gegeven. Zelf heb ik het vermoeden dat ik mijn centraal apneu te danken heb aan een auto ongeluk. Waarbij ik een flinke hersenschudding en een wiphlash heb opgelopen. Er lopen dan ook heel veel mensen met apneu rond door (verkeers)ongevallen.

Re: csas; behandeling en oorzaak vaak discussiepunt.oproep!

6
dassen1pc schreef: Er lopen dan ook heel veel mensen met apneu rond door (verkeers)ongevallen.
Probleem is dat er nog een heleboel mensen met Apneu rondlopen die dat niet weten!
En het is logisch dat mensen denken dat hun problemen het gevolg zijn van het ongeluk.
Verder denken aan een eventuele CSAS, is een stap die , denk ik, niet snel genomen wordt, ook omdat vele artsen niet echt weten wat het is.

Zoals je kunt lezen in vele berichten is voor velen (en ook vele artsen) het aanwijzen van een oorzaak van klachten genoeg om een schuldige aan te wijzen (in dit geval het ongeluk).

Op vervolgschade wordt alleen gescand naar aanleiding van klachten en ik denk dat er dan zeker niet snel genoeg gedacht wordt aan eventuele CSAS.
In eerste instantie krijgen stress (ten gevolge van het ongeval), een Burnout (zal wel van het ongeval komen) de schuld of worden de klachten simpelweg als gevolg van het ongeluk benoemd, zonder verder te zoeken.
Wie komt er nu op het idee om een poligrafie of een polisomnografie te doen?
Hoe vaak wordt de vraag gesteld: Snurkt U? Hoort u partner 's nachts wel eens vreemde geluiden bij u, zoals stokkende adem of zo?
Dit zouden toch zo langzamerhand vaste vragen moeten zijn!

Groet, Daan

Re: csas; behandeling en oorzaak vaak discussiepunt.oproep!

7
Hallo Daan, zeker word er vaak burnout, depressie en apneu door elkaar gehaald. Het is ook vaak moeilijk, omdat de symptomen elkaar deels overlappen. Toch heb je gelijk dat de vraag "snurkt u?" eigenlijk standaard gesteld moet worden! Ik heb al talloze malen bij psychologen, psychiaters en doktoren aangegeven dat ik zo moe was, niet wakker werd en s morgens het gevoel had of er een trein over mee heen was gereden. Werd niets meegedaan en gezegd dat dit bij mijn depressie hoorde, totdat mijn vrouw aangaf bij een psychiater dat ik tijdens mijn slaap, niet ademde. Eindelijk kreeg ik een slaaponderzoek waaruit bleek dat ik csas heb.

groetjes, peter

Re: csas; behandeling en oorzaak vaak discussiepunt.oproep!

8
Het is ook wel logisch dat artsen (psychiaters en Psychologen) niet meteen aan CSAS denken. er zijn veel meer mensen die met een stoornis gediagnosticeerd worden dan alleen met CSAS. Bij een ieder is wel een spoor van een stoornis te bespeuren, en het wordt alleen maar erger.
Pas als een behandeling of als er bij het diagnostisch beeld tegenstrijdigheden gesignaliseerd worden gaan ze verder kijken.
Éen huisarts (blijkt uit onderzoeken scoren op kennis van apneu) al matig en dan verwacht je van een Psychiater -loog of Internist dat hij meteen aan CSAS denkt?? nee ik denk dat daarvoor de methodische diagnose stellingen nog niet op berekend zijn.
Van een Huisarts mag je eigenlijk als poortwachter eerder meer verwachten.
Ik heb zelf een jaar in deeltijd behandeling gezeten en daarna pas kwam CSAS om de hoek. maar achteraf bevestigde dat wel het idee van de behandelaar.

Groet, Michiel

Re: csas; behandeling en oorzaak vaak discussiepunt.oproep!

9
Ik zeg ook niet dat je meteen aan OSAS/CSAS moet denken.
Maar ik mis bij heel veel zaken wel de snurkvraag
Zonder die vraag leveren bepaalde aandoeningen een scala aan mogelijkheden op.
Met de snurk-vraag, zou Apneu sneller in de mogelijke oorzaken opduiken.
En na een ongeluk met hoofd trauma, zou CSAS wel sneller op de mogelijkheden lijst moeten voorkomen.
Overigens hoef je, denk ik, bij CSAS niet expliciet te snurken, omdat de ademweg niet geblokkeerd wordt (als er tenminste niet ook wat OSAS aanwezig is)

Groet, Daan

Re: csas; behandeling en oorzaak vaak discussiepunt.oproep!

10
ik denk dat bij veel aandoeningen veel eerder naar het slaappatroon van iemand gekeken moet worden (vragenformulier) Veel mensen met burnout, vermoeidheid en depressie hebben een afwijkend slaappatroon. Als je als behandelaar er snel achter kunt komen of iemand snurkt, schoppende bewegingen maakt, of stopt met ademhalen kun je op die manier mensen veel leed besparen. Lijkt ZO simpel maar in de praktijk lopen mensen jaren rond met "vage" klachten die aan slaapstoornissen toegeschreven kunnen worden.(apneu, restless legs)

Re: csas; behandeling en oorzaak vaak discussiepunt.oproep!

11
Ik ben dan geen arts maar één van de standaard vragen bij mijn patiënten is naar slaap, snurken, droge mond en nachtelijk plassen. Ik weet dat vele (Parkinson) verpleegkundigen dat ook doen. Mede daardoor hebben vele patiënten eindelijk de diagnose OSAS gekregen.

Waar ik wel steeds tegen aanloop is dat veel artsen zeggen: Eerst dit of dat behandelen en dan kijken we wel verder naar die apneu. Het kost me veel moeite om mensen duidelijk te maken dat veel aandoeningen juist het gevolg zijn van apneu. Ik ben immer geen arts en wat de dokter zegt is vaak heilig.

Gelukkig heb ik enkele artsen (te weinig) hiervan kunnen overtuigen.

Groetjes, Thea

Re: csas; behandeling en oorzaak vaak discussiepunt.oproep!

12
Hallo Peter,

Zelf heb ik geen auto ongeluk gehad, dus dat kan het bij mij niet zijn. Merk ook niet dat er (tot nog toe) op de oorzaak gezien wordt. Maar natuurlijk ga je zaken overdenken....

Door jouw bericht kom ik op een zware hersenschudding, maar zat voorheen meer te denken aan een vrouwenkwaal bij mij. Ik had altijd vreselijk last van mijn maandelijkse periode, dus heb ik de prikpil gekregen. (Ter info: je wordt niet meer ongesteld en hebt dus ook geen last meer in die periode).

Wel ga je verschrikkelijk groeien van die prikpil, natuurlijk gaat elk pondje door het mondje, maar ik heb dit nooit normaal gevonden.

Moet wel eerlijk zeggen dat het me weinig uitmaakt hoe ik eraan kom (heb inmiddels via Shiatsu geen menstruatiepijn meer), maar vind het belangrijker hoe ik eraf kom!!

Door de zomervakantie (zeilboot en aan dek slapen) kwam iemand erachter dat ik stopte met ademhalen (50 keer per uur bleek achteraf). Gelukkig was er een ex-arts assistente aan boord, die me dit aangaf. Bij de huisarts hebben ze me meteen doorgestuurd gelukkig!!

In mijn geval was het dus de huisarts overtuigen. Maar ik loop vaak tegen deuren aan omdat (gelukkig de dienstdoende huisarts wel) mensen om me heen niet weten wat slaapapneu inhoud....

Gelukkig wordt het wel steeds bekender, maar het is nog steeds een onderge-schoven kindje in de medische wereld volgens mij.

Groetjes Achmed ( = zuurstofapparaat) en Tineke

Re: csas; behandeling en oorzaak vaak discussiepunt.oproep!

14
Hallo
Jullie hebben het over een ongeluk, hersenschudding enz. Maar mijn vraag is, ik ben chronisch depressief en ben in 1999 12 X geshockt , zou het ook daar mee te maken kunnen hebben dat ik slaapapneu heb? Of zou het ook nog andersom kunnen zijn, mijn chronisch depressief zijn door de slaapapneu? Ik word nooit uitgerust wakker, maar ben wel onder zeil. Ik ben benieuwd of hier iemand een antwoord of ervaring mee heeft. Heb wel sinds 2006 een cpap en sinds 2008 een apap.
Groetjes Everdina

Re: csas; behandeling en oorzaak vaak discussiepunt.oproep!

16
OSAS = obstructief slaapapneu, dat wil zeggen dat je luchtweg vernauwt als je slaapt, waardoor er te weinig lucht doorheen en je ook gaat snurken: longarts
CSAS = centraal slaapapneu, dan geven je hersenen geen signaal af om te ademen. Sommige CPAPs registreren obstructieve apenus als centrale, dat is heel verwarrend: neuroloog.
Daarnaast is er ook positie-afhankelijke OSAS (obstructief dus).

Kijk eens op deze site, daar staat heel veel informatie: http://www.apneu-portal.nl/

Groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: csas; behandeling en oorzaak vaak discussiepunt.oproep!

17
Hai Annemarie.
Dank je wel voor je antwoord . Het is me duidelijk daat ik osas heb,( voor de duidelijkheid even dat was toch de obstructie om te ademen he? ). Maar mijn andere vraag zou ik ook wel antwoord op willen hebben. Heeft osas iets met mijn door depressie geshockt te zijn in 1999? Omdat er geschreven wordt over beschadigingen na operatie of na ongelukken. Ik ben wel erg vergeetachtig geworden. En de laatste jaren raak ik ook mijn overzicht en inzicht in heel veel dingen kwijt. Concentratieis minder, huishouding lukt niet meer. En zo spelen er meer dingen op psychisch vlak. Kan dat door osas komen? Heb jij daar een idee over of antwoord op, of iemand anders die dit leest. Het zal er niet anders door worden, maar het is prettig voor mij om te weten. Een soort van houvast.
Groetjes Everdina

Re: csas; behandeling en oorzaak vaak discussiepunt.oproep!

18
Hallo Everdina,

Vergeetachtigheid en concentratie verlies zijn het gevolg van Apneu. Apneu lijkt onschuldig, maar is een sluipmoordenaar. Door zuurstofgebrek maakt je lichaam 's nachts adrenaline aan om te overleven. Zuurstof gebrek zorgt ervoor dat je organen beschadigd kunnen raken. Je hormoon huishouding raakt van slag en je lichaam denkt dat je niet in rust bent en maakt dus urine aan. Vandaar dat je vaak naar het toilet moet s'nachts. Let wel dit is als de apneu onbehandeld wordt.

Met een cpap zou het beter moeten gaan, maar naar gelang hoe lang je met apneu hebt rondgelopen, des te langer kan het duren voordat er verbeteringen optreedt.

Lees dit eens: http://www.apneuvereniging.nl/dossiers2?view=docman

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: csas; behandeling en oorzaak vaak discussiepunt.oproep!

19
Hai Ruud
Ik ga zeker kijken naar die site. Volgens mij is er voor mij door dit antwoord best wat duidelijk geworden. Ik ben al sinds 1988 depressief en inmiddels chronisch. Maar men ( en ik zelf ) weet niet waardoor. Ik vraag me nu af, hoe lang heb ik al wel geen osas en komt de depressie en de andere psychische klachten o.a. uit die richting. Maar ook mijn lichamelijke klachten , wie weet............ Ik zal er nooit achter komen , maar nu ik dit weet vallen er wel puzzelstukjes op zijn plek. Ik wist niet dat het risico van "snurken" zulke gevolgen zou kunnen hebben. Snurken doe ik al lang , maar sinds 2006 er mee via de knoarts bij de longarts terecht gekomen. Ik weet niet meer hoeveel stops ik had toen, maar kreeg toen de cpap.Misschien heb ik er onbewust veel langer meegelopen. Maar dat is achteraf praten en dat veranderd de situatie toch niet , hoe vervelend ook. Hartstikke bedankt voor het duidelijke antwoord en ik ga de site lezen die jij noemde. Misschien komen er nog vragen op , mag ik je die dan stellen , of word ik vervelend door dat gevraag.
Nogmaals bedankt, stukje bij beetje wordt het duidelijker voor mij. Ik pak n.l. door de situatie waarin ik zit ook moeilijk informatie op.
Groetjes Ineke

Re: csas; behandeling en oorzaak vaak discussiepunt.oproep!

20
Hai Ruud
Ik heb de site bekeken en alleen het gedeelte over depressie e.d. gelezen. De rest kon ik niet in mijn hoofd krijgen, al moet ik zeggen dat het voor mij ook moeilijk was om jouw bedoeling te zien dat ik dit moest lezen. Ik herken er wel wat in , maar ik wil jouw beweegredenen graag weten waarom je vond dat ik dit lezen moest. Kan datt?
Groetjes Everdina