Apneu en hypothyreoidie

1
Wie heeft er nog meer een combinatie van apneu en hypothyreoidie.

Beide hebben voornamelijk tot vermoeidheidsklachten geleid.
Hoewel deze klahten flink zijn afgenomen zit ik nog steeds met steolgangproblemen.
Wie heeft ook deze ervaring en wat is eraan te doen?


Gr. PB

Re: Apneu en hypothyreoidie

2
Beste P,

Ja, die combinatie heb ik ook.
Het is heel vervelend, vooral in het begin, want ik wist niet waar die moeheid vandaan kwam. Ik had zo ongeveer een jaar mijn CPAP, goede nachten en een mooie AHI en ik bleef maar moe. Toen heb ik de huisarts gevraagd om te prikken voor trage schildklier (bij de tests in het ziekenhuis werd mij verteld dat ik dat in de gaten moest houden, die informatie heeft mijn huisarts ook gehad, maar er niks mee gedaan) en dat bleek de boosdoener. Ik slik nu Thyrax, maar mijn waarden schommelen ernorm.
Ik krijg mijn (over)gewicht niet onder controle, moeheid en weinig energie (kan ook door overgewicht komen). Ik had en heb het meestal niet koud, maar wel koude rillingen, brrrr. Stoelgangproblemen heb ik niet altijd, maar ik let erg op mijn voeding. Voldoende vezels en vers fruit en ik drink 's avonds kruidenthee (soms speciaal voor stoelgang) van de reformwinkel, dat is mild en toch effectief.
Het vervelendste vind ik nu de moeheid, daardoor kom ik nergens toe, ook niet aan extra bewegen en dat is nou net zo hard nodig!
Soms weet ik het ook niet meer..... Ik slik nu ook supplementen, Vitamine D en een B-complex, maar dat is meer psychologisch (placebo-effect).

Groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Apneu en hypothyreoidie

4
Ik heb die combinatie ook. Daarom trok ik bij vermoeidheid ook niet meteen aan de bel... Weet helaas niet wat er aan te doen is. Ook ik kom maar niet aan sporten toe omdat ik zo moe ben. En het zou wel moeten. Ik heb geen stoelgangproblemen.

Re: Apneu en hypothyreoidie

5
Beste Anne Marie,

Bij mij was het net andersom. In 2000 hypothyreoidie geconstateerd, in 2008 apneu.
Is de schidlklier bij jou volledig uitgeschakeld, zoals bij mij, of werkt deze deels nog?

Eigenlijk heb ik ook nog steeds last van vermoeidheid, maar het is niet vergelijkbaar met de situatie voor mijn cpap gebruik.

Vorig jaar heb ik een lezing bij gewoond over de invloed van apneu op de hormoonhuishouding.
Hier werd verteld dat als je schildklier (nog gedeeltelijk) werkt, kan de afgifte van het schildklier hormoon beinvloed worden door de apneu. In de loop van de dag wordt die invloed merkbaar.

De suggestie om vitamine B12 te controleren kan een goede zijn, maar ook bijvoorbeeld een controle op vitamine D.
Wat bij mij ook naar boven kwam is dat de bijschildklieren niet goed werkten. Deze beinvloeden het calciumgehalte in je bloed en als dit niet goed is ,kan dat o.a. ook vermoeidheid geven.

Bedankt voor je reactie en sterkte in de strijd.

Groet PB

Re: Apneu en hypothyreoidie

6
Hoi Bram en P.,

Ja er is op Vitamine B12 gecontroleerd (op het hele rijtje van Thea), daar had ik geen tekort maar wel Vitamine D, vandaar dat ik dat nu slik. Ik heb zelf besloten om Vitamine B Complex te gaan gebruiken, kan toch geen kwaad?

Groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Apneu en hypothyreoidie

7
Fonsjo schreef:Ik heb die combinatie ook. Daarom trok ik bij vermoeidheid ook niet meteen aan de bel... Weet helaas niet wat er aan te doen is. Ook ik kom maar niet aan sporten toe omdat ik zo moe ben. En het zou wel moeten. Ik heb geen stoelgangproblemen.

Nu ik er zo over nadenk: ik heb hypothyreoidie, astma en apneu. Goh hoe zou het kunnen dat ik moe ben? :?: :oops: