CSAS en ASV

1
Hallo mensen,

Ik hebzelf last van csas en gebruik sinds kort een ASV apparaat (Resmed s9 Autoset CSa). Ik ben eigenlijk benieuwd naar mensen die ook ASV gebruiken. Wat zijn jullie ervaringen met de apparatuur, hoe gaat het herstel etc., etc. Ben erg benieuwd.

Re: CSAS en ASV

2
Jan, ik hoop van harte dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, echter je moet weten dat een ASV nogal een duur apparaat is die pas op het eind wordt uitgezet, dus deze zal niet vaak voorkomen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: CSAS en ASV

3
Dat is me bekend, Ruud. Ik lees er ook weinig over op dit forum, vandaar mijn oproep. Ik gebruik het apparaat zelf sinds een week of 3. Mogelijk zijn er meer gebruikers. Ik wacht af.

Re: CSAS en ASV

4
Hallo Jan,

Een Asv is eigenlijk ontworpen voor mensen die CSR (cheyne stokes respiration) hebben. Dit is een specifieke adempatroon dat onder de csas valt. De asv kent een tweetal modus: : asv en auto-asv.
- De ASV modus heeft een vast epap (=cpap)bv 5 en een variabele PS (pressure suport) bv 2-10 , dit is eigenlijk een inspiratoire druk die boven op de EPAP ligt. De ASV kan PER DIRECT veranderen op de flowlimitatie door de inspiratoire druk op te hogen en de druk direct weer te laten "vallen" bij het karakteristiek diep ademen. In het voorbeeld kan de druk dus varieren van 7( 5 epap +2 ps ) tot 15 (10 ps+5 epap).

- Bij de Auto ASV modus is er een variabele EPAP = (APAP) bv 4-8 en een variabele PS, 2-10, Hierbij kan de druk dus varieren van minimaal 6 (2 ps+4 epap) tot 18 (8 epap +10 ps).

De ASV kenmerkt zich door het snelle karakter van reageren (direct) op flowlimitatie, en direct de druk laat vallen naar zijn initiele waarde. Dit in tegenstelling tot een Bipap die veel trager de druk ophoogt en verlaagd. Daarom is een bipap ook eigenlijk niet geschikt voor CSR.

Mijn ervaring is dat het in heel veel gevallen de oplossing is voor CSR. De ahi is in bijna alle gevallen <5 mits er niet te veel co-morbiditeiten aanwezig zijn natuurlijk

Re: CSAS en ASV

5
Guy,

Mag ik hieruit concluderen, dat de bipap-machines voor Csas dus ook minder geschikt zijn of is dit wel geschikt voor die gevallen waar geen sprake is van CSR?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: CSAS en ASV

6
Hoi Ruud
Bipap is zeker geschikt voor csas (uiteraard nadat CPAP getracht is en er niet het gewenste resultaat gehaalt wordt) maar minder voor CSR. Nogmaals het gaat om de reactiesnelheid van het apparaat. Die is bij de bipap veel trager ik meen dat die Max op 1.5 staat per ademteug. Een asv is ook weer minder geschikt voor de osas/csas omdat door de te snelle reactie arousals kunnen veroorzaken. Enkel dus voor CSR.( bij de auto asv waar een variabele epap=APAP ingesteld kan worden kunnen er wel obstructieve events opgevangen worden). CSR is vaak niet iets wat op zich staat, maar een gevolg van iets, of cerebraal, cardio/vasculair of drug induced. Soms zelfs met comorbiditeiten. Goede opvolging hiervan is een must!
Ik vraag me alleen af welke instantie een asv kan voorschrijven. Bij mijn weten is dat alleen een centrum voor thuisbeademing. Zijn er ook slaapcentra die dit kunnen voorschrijven? De verzekering kan moeilijk doen bij het voorschrijven van dit apparaat nl.
Grtz

Re: CSAS en ASV

7
Guy,

De vier Csas centra in Nederland zullen na een bipap een asv voor schrijven, echter als laatste hulpmiddel.

De prijs is vaak een obstakel voor Zorgverzekeraars.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar