Afvallen,Apneu, Cholesterol en Bloeddruk.

1
Misschien een rare vraag, maar zag hier in het forum niets over staan.

Ik ben in een kleine anderhalf jaar tijd 30 kilo aangekomen, van 90 naar 120 kilo.
Ik heb sinds Maart 2014 officieel Osas maar vermoedelijk al zeker 12 jaar of misschien wel langer.
Ik had vor het gebruik van de pap, 70 stops in rugligging ( ong. 30 seconden per stop) en 27 in zijligging.
Nu kom ik gemiddeld tussen de 5 en 6 met Cpap.
Op het Apneu forum op Facebook stelde ik de vraag wat een goed dieet is om af te vallen als je Apneu hebt.
Mevr.Sandra Houtepen gaf mij toen het advies van een koolhydraatarm dieeet.
Ik heb dit later voorgelegd bij de dieetiste waar ik al sinds December 2013 loop ( overigens in April 2014 overgestapt naar een dieetiste van het slaap waakcentrum in Dordrecht).
Zij rade mij het ten zeerste af omdat mijn cholesterol en suiker niet in orde zijn. Is iemand hier mee bekend?
Ik moest gewoon doorgaan met het dieet waar we mee gestart zijn.
Dat dieeet is eigenlijk niets meer en niets minder dan geregelder eten.
Ik eet nu in de ochtend 2 crackers of 2 boterhammen, waarvan 1 met zoet en 1 met vleeswaren.
Tussen de middag 4 boterhammen met mager vleeswaren.
Rond 15.00u. een stuk fruit en de avond maaltijd 3 aardappeltjes met 150 gram groenten en een stukje vlees. Toetjes sla ik vaak over. Mijn enige zonde is een koekje bij de koffie van acht uur in de avond. :D
Mijn probleem is dat ik hiermee weer 3 kilo ben aangekomen in plaats van afgevallen.
Nu is mijn eetpatroon door mijn wisselende diensten niet optimaal natuurlijk, als ik nachtdienst werk eet ik vaak niet meer dan 4 boterhammen en een appel op een dag.Overigens zijn de nacht diensten nog steeds niet door te komen, onddanks dat ik nu de cpap gebruik. Ik wordt 's morgens wel goed wakker tegenwoordig, maar gedurende de dag kak ik gewoon weer helemaal in.Nu heb ik naast het apneu probleem ook het probleem dat ik Menniere heb, wat ook vermoeidheid met zich meebrengt.

Re: Afvallen,Apneu, Cholesterol en Bloeddruk.

3
Zij rade mij het ten zeerste af omdat mijn cholesterol en suiker niet in orde zijn. Is iemand hier mee bekend?
Het probleem met veel dietisten en huisartsen is dat ze niet bekend zijn met osas (en Sandra Houtepen dat wel is) en er dan op sommige momenten oorzaak en gevolg door elkaar gehaald worden. Onbehandelde OSAS geeft een heel moeilijk in te stellen suiker, en door een slechte bloedsuikerspiegel worden ook je cholesterolmetingen om zeep geholpen.
Aankomen in de eerste tijd van de CPAP komt wel vaker voor.
Ik weet niet of je medicatie krijgt voor je suiker(waarden) ?

Groeten, Bram

Re: Afvallen,Apneu, Cholesterol en Bloeddruk.

4
En krijg je ook medicijnen of wel Cholesterol remmers? Zelf heb ik familiaire Cholesterol (eerste meting slechte Cholesterol was 9, moet onder de 4 zijn)

Door het gebruik van de Apap heb ik wel de hoeveelheid van 40 mg Lupitor, verminderd naar 20 mg.
Ook gebruik ik nog Ezetrol 10 mg.

Helaas kan deze medicijnen ook nog bijwerking hebben, zie dus altijd de bijsluiters.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Afvallen,Apneu, Cholesterol en Bloeddruk.

5
Ik krijg momenteel helemaal niets voor de suiker en cholesterol. Maar dat is omdat ik momenteel wordt onderzocht op problemen met mijn hart. Ik was namelijk bij de anestesist vanwegen een komende operatie aan mijn neus, ze gaan de neusschelpen verkleinen omdat ik niet door mijn neus adem. En die vertrouwde een en ander niet en stuurde mij door naar de cardioloog. Morgen mag ik dus komen voor een ct scan van het hart, 26 mei kastje halen voor een holteonderzoek. Hierna wil de arts pas kijken naar medicijnen.

Re: Afvallen,Apneu, Cholesterol en Bloeddruk.

6
Sicco,

hier kun je lezen waar je jezelf op kan laten controleren:

http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... f=1&t=6772

Via je bloed kun je dus niet alleen je vitaminen laten meten, maar ook je cholesterol, alleen je moet wel nuchter zijn, dus water drinken en niet eten voor het afnemen van je bloedbuisjes.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Afvallen,Apneu, Cholesterol en Bloeddruk.

8
Sicco schreef:Op het Apneu forum op Facebook stelde ik de vraag wat een goed dieet is om af te vallen als je Apneu hebt.
Mevr.Sandra Houtepen gaf mij toen het advies van een koolhydraatarm dieeet.
Ik heb dit later voorgelegd bij de dieetiste waar ik al sinds December 2013 loop ( overigens in April 2014 overgestapt naar een dieetiste van het slaap waakcentrum in Dordrecht).
Zij rade mij het ten zeerste af omdat mijn cholesterol en suiker niet in orde zijn. Is iemand hier mee bekend?
Ik moest gewoon doorgaan met het dieet waar we mee gestart zijn.
Dat dieeet is eigenlijk niets meer en niets minder dan geregelder eten.
Het probleem met diëten is dat er zeer veel verschillende soorten diëten zijn, maar er zijn ook zeer veel verschillende redenen om te dik te zijn. Wat bij de één werkt werkt bij de ander absoluut niet. En iedereen houdt zich maar vast aan zijn eigen gelijk, omdat het bij iemand anders wel werkt.

In mijn apneutijd (meer dan 25 jaar) ben ik gegroeid tot 136 kilo. Ik groeide met steeds een paar kilo per jaar. Een dieet wat voor mij werkt is het Immogenics dieet ( http://www.immogenics.com/pagify.php?la ... =novo_home). De eerste drie maanden verloor ik zo'n anderhalve kilo per maand, maar daarna (nu al drie jaar) zo'n 3-5 kilo per jaar. Het gaat er dus af met dezelfde snelheid waarmee het er ook bij gekomen is. Voordeel van dit dieet: het gaat niet om hoeveel je eet maar om wat je eet. Het dieet is op maat gemaakt op basis van een analyse van je eigen bloed. Zo mag ik bijvoorbeeld geen komkommer eten, maar wel suiker. Bij anderen is dat weer andersom. Door de lijst nauwkeurig te volgen krijg je meer energie en kun je eten zoveel je wilt.

Maar zoals gezegd: er zijn veel redenen om te dik te zijn en je moet het dieet volgen dat jouw oorzaak van je overgewicht oplost. En dat doe je niet door maar door te gaan met een dieet waarmee je gestart bent, ook als het niet werkt.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Afvallen,Apneu, Cholesterol en Bloeddruk.

9
Hallo,

Een koolhydratenarm dieet is belastend voor de lever. Er worden meer eiwitten gegeten, ook voor de nieren belastend, dus zeker niet doen als je al nierproblemen hebt.
Geen koolhydraten eten betekend dat je niet geraffineerde suikers niet mag eten en dat is veel: boterhammen, aardappelen, rijst en pasta zijn dan uit den boze. Dus ook koekjes, taartjes enz. Maar ook gewone suikers moet je laten, ook fructose.
Niet geraffineerde suikers worden in het lichaam omgezet in suiker. Wanneer je deze niet verbruikt (weinig energie verspeelt) worden deze omgezet in vetten en worden dan opgeslagen in het lichaam.
De koolhydraten mogen dan wel vervangen worden door producten die geen koolhydraten bevatten: noten, eieren, vis, vlees, yoghurt... en dat zijn dus voornamelijk eiwitten en vetten. Om deze te verbranden wordt veel energie gevraagd, deze worden normaal geleverd door suikers. Maar aangezien het lichaam geen suikers meer krijgt moet het deze ergens anders gaan zoeken. Ze worden dan gehaald uit het opgeslagen vet in het lichaam (vet wordt opnieuw omgezet in suiker) en op die manier vermager je.
De eerste dagen voel je je echt moe en heb je veel hoofdpijn, daarna gaat het beter en het eerste wat opvalt is dat je na een tijdje geen behoefte meer hebt in zoetigheden, je voelt je fitter waardoor je makkelijker aan beweging gaat doen en dan is het makkelijker om te vermageren. Uiteindelijk komt dit je suikerspiegel en cholesterol ten goede.
Maar teveel eiwitten zijn zeer belastend voor het lichaam. Zo'n dieet doe je dus best in samenspraak met een huisarts die op regelmatige basis kan controleren of lever en nieren zo'n dieet wel aankunnen.


Koolhydraten helemaal laten hoeft niet, gewoon verminderen is een goede start. Eten van suikers geven heel snel terug een hongergevoel (dit merk je nog het best wanneer je pasta gegeten hebt) en dat is de boosdoener.
Als je elke dag slechts 4 sneetjes brood (van een grote vierkant brood en liefst geen wit) eet en je porties aardappelen, rijst en deegwaren halveert dan ben je al een stuk op de goede weg, geen extra saus op je vlees en gepaneerde vleeswaren laten voor wat ze zijn (deze zuigen al het braadvet op!!!!) Voldoende groenten(300gr) en fruit (2 stukken, 1 banaan telt voor 2 stukken fruit) eten. Ze bevatten veel vezels en deze vragen veel energie aan het lichaam om te verteren.
Eet bij een broodmaaltijd een appel of potje magere yoghurt of wat rauwe groenten.
Het proberen waard!

Ben onlangs bij een diëtiste geweest met iemand met slaapapneu en overgewicht.
Ze wist blijkbaar niet wat een slaapapneu was want toen ik het verhaal vertelde dat door die aandoening de persoon zeer moe was overdag stelde ze voor om wat meer te bewegen zodat hij 's avonds moe naar bed zou gaan en daardoor beter zou slapen. En dat terwijl hij moe is omdat hij niet kan doorslapen door de apneu.
't ja, diëtisten zijn geen artsen hé. Het dieet dat werd opgesteld is wel goed. En nu maar hopen dat de goede nachtrust terugkeert.