neus blokkade door opgezwollen slijmvliezen

1
:?:
Mijn neus is sinds 2 jaar geblokkeerd door opgezwollen slijmvliezen 's morgens vroeg na de hele nacht aan de machine. Daarna, nies ik vreselijk en zit het volgende uur mijn neus helemaal verstopt, ik word er gek van.
Slaap met open raam, dus geen vervuilde lucht en ook geen allergie.
Als de machine, die ik heel zorgvuldig schoon houdt, niet gebruik, om bovenstaande oorzaak, heb ik veel en veel minder last van alles. Help! [hamster] Wat is het en hoe kan ik het voorkomen, want ik heb die machine natuurlijk niet voor niets!!
ben overigens heel goed aan de machine :P gewend.

Re: neus blokkade door opgezwollen slijmvliezen

4
Zoals ook al aangegeven gebruik maken van een bevochtiger en eventueel een verwarmde slang.

Je zou ook kunnen overleggen met je huisarts of KNO-arts over medicatie om de irritatie wat terug te dringen.
Zelf gebruik ik Desloratidine voor minder reactie op de slijmvliezen en Flixonase nasules tegen ontstekingen. Dat is een soort druppels die je continu mag gebruiken. Heb vroeger te veel neussprays gebruikt.
[i]CPAP mijn vriend en vijand[/i]
[size=85]Resmed S10 met bevochtiger, vaste druk 10,2 en F&P Simplus Fullface masker en Resmed Climate Line verwarmde slang[/size]

Re: neus blokkade door opgezwollen slijmvliezen

5
Hallo Miss Take,

Welk merk cpap gebruik je? Misschien zijn er ook speciale filters, zoals pollen filters te verkrijgen voor jouw cpap?

Maak je al gebruik van een bevochtiger en verwarmde slang zoals eerder is voorgesteld?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: neus blokkade door opgezwollen slijmvliezen

6
dank je wel voor jullie snelle reacties: en ja, ik heb warm water maar geen verwarmde slang . Kan dat ? moet ik weer terug naar de producent:Wijnman is de maker.
de slang is 2 meter lang, wel fijn want ik kan me dan goed omdraaien in bed.
Ook heb ik nu uit mezelf een neusspray gebruikt en dat helpt een klein beetje.

oke, ik ga aan de slag. jullie horen nog van me

Re: neus blokkade door opgezwollen slijmvliezen

10
Ik had hier in eerste instantie ook last van. Nou ben ik via een kno-arts aan de cpap geraakt en die constateerde dat ik grote neusschelpen had. Komt veel voor, als die aan de grote kant zijn hoef je maar iets of wat irritatie te hebben en de boel zit potdicht.

Is te verhelpen met een ingreepje van niks. Sindsdien veel meer lucht door de neus en ook veel minder vaak neusverkouden.

Misschien het nakijken waard?

Re: neus blokkade door opgezwollen slijmvliezen

11
Ik heb hetzelfde. Volgens de KNO-arts geen probleem met zwelling, allergie, verkoudheid of wat dan ook, gewoon grote neusschelpen die in de weg zitten. Als je gaat liggen wordt het erger (heel fijn met een neusmasker, door de druk op de neusbrug wordt het nog erger). Er zijn twee ingrepen mogelijk, vertelde hij. De eerste is verkleinen van de onderste neusschelpen. Dit is een poliklinische ingreep waarbij er wat stukjes van de onderste neusschelpen vanuit de neus worden weggebrand. Ik heb deze ingreep vorig jaar gehad. Stelt inderdaad weinig voor, maar heeft helaas niet zoveel geholpen. Alternatief is dat de neus helemaal "op de schop gaat", dat is een chirurgische ingreep onder narcose, waarbij alle neusschelpen verkleind worden, neusschot (in mijn geval) recht wordt gezet en eventueel ook de neusopeningen stug worden gemaakt met kraakbeen uit het oor. Ik had daar eerst wel interesse in, maar na diverse verhalen over operaties in combinatie met apneu durf ik niet meer zo. Eerst maar eens kijken of ik een intra-nasaal masker kan krijgen, misschien dat dat voldoende helpt.

Re: neus blokkade door opgezwollen slijmvliezen

13
Het is inderdaad doffe ellende met een CPAP als je een verstopte neus hebt :cry:

Een maand of zo geleden een aantal dagen ziek geweest met wat koorts en zo, verkoudheid of griep. Sindsdien is mijn neus dusdanig verstopt dat ik mijn neusdoppenmasker nauwelijks meer kan gebruiken omdat ik het benauwd krijg (en weer paniekaanvallen krijg daardoor).

Homeopathisch geneuzel (Euphorbium) helpt helemáál niks. Xylometzazoline is echt een wondermiddel en helpt 100% perfect, maar dat mag je maar maximaal een week gebruiken :(

Andere neusdruppels van de arts (mometasonfuroaat en fluticasonpropionaat) helpen ook helemaal noppes.

Ik gebruik de luchtverwarming maar geen slangverwarming omdat ik het door de warme lucht ook benauwd krijg (het gevoel dat je geen frisse lucht meer krijgt).

Morgen maar naar de KNO arts in de hoop dat die nog wat kan betekenen.

Heb je eindelijk de oplossing voor je problemen door gebruik van een CPAP, kun je hem niet gebruiken en takel je langzaam weer af. Om moedeloos van te worden allemaal...

Re: neus blokkade door opgezwollen slijmvliezen

14
Hoi Dromer

Ik zit ook op en af in een verkoudheidsdip vanaf Kerst. Afgelopen weekend ook nog een oorontsteking erbij gekregen, ook niet gezellig met een PAP. Gelukkig heb ik nu een loopoor en doet het niet echt pijn meer. Mijn voordeel is dat op mijn werk de KNO arts op de buurpoli zit. Ik ben vanmorgen even langsgegaan en heb weer nieuwe neusdruppels en oordruppels gekregen. Wat mij goed helpt is stomen met een eucalyptus capsule opgelost in heet water met een handdoek over mijn hoofd. Daarna neusdruppels (Avamys nu) en een beetje dampo net onder mijn neus (niet erin bij mij want dan irriteert het meteen). Ook een beetje dampo op mijn luchtfilter. Dan blijft mijn neus redelijk goed open. Neusdoppen maskers irriteren mijn neusslijmvliezen zo dat ze onmiddellijk zwelling veroorzaken en ik van 1 nacht neusdoppen nog 1 week plezier heb (niet dus!).

Groetjes, Thea

Re: neus blokkade door opgezwollen slijmvliezen

15
Dank voor de reactie, Thea. Ik wacht het bezoek aan de KNO arts vanmiddag even af en zal daarnaast het stomen met eucalyptus ook eens proberen.

Zoals gezegd werkte de fluticason bij mij dus niet echt, maar ik lees net op internet dat je het consequent moet gebruiken en het dan tot een maand kan duren voor het maximaal werkt. Dus misschien moet ik dat nog heroverwegen (in overleg met arts).

We gaan het zien :)

Re: neus blokkade door opgezwollen slijmvliezen

16
Ik heb zelf verschillende keren fluticason voorgeschreven gekregen, als alternatief voor continu gebruik van xylometazoline wat natuurlijk niet goed is, maar bij mij heeft het nooit gewerkt, ook niet na drie weken. De KNO-arts heeft vorig jaar vastgesteld dat het probleem is dat de neusschelpen gewoon te groot zijn (en scheef neusschot), ze niet bijzonder gezwollen ofzo. Als je dan nog gaat liggen wordt het erger. Vandaar dat fluticason niet werkt, dat werkt alleen tegen ontstekingen, dan moet die ontsteking er wel zijn natuurlijk ;)

Ik weet niet goed een oplossing. Af en toe gebruik ik nog wel een xylometazoline. Volgens de KNO-arts kan het alleen opgelost worden met een operatie, maar daar zie ik nogal tegenop in combinatie met mijn apneu. Ik heb nu net een intra-nasaal masker te leen gekregen, kijken of dat nog wat helpt.