Nog eentje met een opgeblazen buik

1
Beste apneugenoten,

Ik heb nu zo'n 46 dagen met de CPAP 'geslapen' en vanaf het begin af aan had ik al af en toe dat ik wakker werd en dat ik lucht ingeslikt had. Dat moest ik even een boertje doen en kon ik weer verder slapen. De laatste aantal dagen krijg ik ook erg veel lucht in mijn darmen. Blijkbaar als het masker scheef gaat en er luchtlekkages optreden, dan gaat ie natuurlijk harder blazen om de druk maar in stand te houden. Soms word ik dan net wakker en voel ik gewoon de luchtstroom rechtstreeks door mijn slokdarm in mijn maag terechtkomen.

Helaas komt de lucht er van onderen ook maar moeilijk uit, wat dus een opgeblazen gevoel en een gevoelige darmstreek veroorzaakt. Ik ben er ook een beetje misselijk van.

Mijn APAP staat ingesteld tussen de 5 en de 14, maar gemiddeld over de gehele periode ligt de druk op 7, met heel af en toe uitschieters naar 10,5 of 11, maar dat gaat zo te zien in Sleepyhead altijd gepaard met lekkages. Ik vermoed dat ik lucht in mijn maag krijg door die harde uitschieters.

Wat kan ik er nu aan doen? De bovenste druk verlagen? Zo ja, dan naar wat?

En hoe doen jullie dat? Ik probeer (krampachtig) mijn compliance op 100% te houden (pas twee dagen er net onder gezeten), maar ik zit er eerder aan te denken om het maar 1 of 2 nachten zonder CPAP te doen, zodat mijn darmen weer een beetje op orde komen.

Kortom: HELLUP!

Re: Nog eentje met een opgeblazen buik

2
Hoi Roland

Ik had enkele jaren geleden precies hetzelfde probleem. Mijn druk stond van 4 tot 14 maar 90 % van de tijd was mijn druk 9,6, De rest van de tijd lager maar ik werd daarnaast ook geregeld wakker door een 'storm' omdat de druk 14 was met enorme lekkages en met uitlezen ook enorme apneu's (vals positief door de lekkages). Ik heb toen in overleg met de OSAS verpleegkundige de druk teruggezet naar 4 tot 10 en was snel van de klachten af en met mijn huidige masker amper nog lekkages. Mijn AHI is nu meestal tussen de 2 en de 3 met soms uitschieters bij stress of ziekte.

Kijk ook even op YouTube of je het masker juist bevestigd. Vrijwel ieder masker heeft daar een instructie filmpje over het juiste gebruik.Mocht je na je bijstellingen nog problemen hebben door grote lekkages, neem dan opnieuw contact op.

Groetjes, Thea

Re: Nog eentje met een opgeblazen buik

3
Mijn druk is 8,5-12,5 cmh2o en 90% vaak 9,5 cmh2o.

Mijn gemiddelde totale lekkage is tussen 29-32 liter per minuut en de totale lekkage tussen 40-60 liter per minuut met aAirfit p10 en Ruby Kinband.

Nu met Philips Nuance neusdoppen masker gemiddelde lekkage tussen 20-23 liter per minuut.

Maar de totale lekkage bleef hoog.

Afgelopen nacht met twee Ruby Kinbanden geslapen.

Een vaste en een verstelbare. Totale lekkage nu 30 liter per minuut.

AHI 4.09/uur slaaptijd 6h24, waarvan 2 uur wakker gelegen.

Zonder die twee uur zou mijn AHI 2.17 / uur zijn geweest. Om vier uur kreeg ik een apneu van 17 seconden en ging de druk omhoog naar 11 cmh2o en daar werd ik wakker door.

Misschien is nu eindelijk het lek (mond lekkage) boven water.

Mijn vrouw klaagde regelmatig dat ik zo lag te blazen. :| :oops:

En nu nog wat langer door slapen en minder lucht in de buik.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nog eentje met een opgeblazen buik

4
Nou, om mijn buik wat rust te gunnen heb ik vannacht bewust zonder APAP geslapen. En ik heb heerlijk geslapen. Een keertje wakker geworden, meteen weer verder geslapen en laat opgestaan. En niet eens een droge mond. Mijn vrouw heeft me zelfs niet horen snurken. Niet dat ik daarvan een gewoonte wil maken, anders ben ik weer terug bij af, maar ik merkte dat ik het allemaal wat te krampachtig goed wilde doen (met name de compliance die het apparaat aangeeft, de vuile verklikker ;-)), waardoor ik niet zo lekker in mijn vel zat. Ik heb gisteren dus besloten om minder op de goedbedoelde adviezen van de leverancier en de OSAS-verpleegkundige te letten en het te doen zoals ik het voel. Ik denk niet dat ze het apparaat na de titratieperiode opeens weer komen weghalen als ik een paar nachten zonder slaap.

Ja, het instructiefilmpje heb ik al meerdere malen bekeken en het masker zit op zich goed.

Ik zie al dat ik lang niet de enige ben met dit probleem. Ik slaap nog steeds met het Eson neusmasker. Vind ik op zich prima, maar blijkbaar krijg ik met omdraaien toch snel een flink lek, waardoor het ding extra gaat blazen. Als ik dan ombewust weer goed draai en het masker sluit weer goed, krijg ik natuurijk opeens een luchtstroom van jewelste die dan niet geheel in mijn luchtpijp terecht kan en daardoor zoekt de lucht een andere weg, namelijk mijn slokdarm.

Even opgesomd (afgelezen van het apparaat):

- 46 dagen met de APAP
- ingestelde druk 5 - 14
- gemiddeld per nacht 6,4 uur
- gemiddelde AHI 1.7 (doorgaans tussen de 0.5 en 1.9, met af en toe een lek-uitschieter naar 2.9, waarvan de AI 0,5 is))
- gemiddelde lek 23
- gemiddelde toegepast druk 6,5 (de maximaal gemeten druk ligt meestal onder 10 met één keer 11)

Gisteren, toen ik dus weer met een opgeblazen buik wakker werd, is de maximale druk niet hoger dan 8 geweest. Het verlagen van de bovendruk van 14 naar bijv. 10 heeft dan weinig nut, lijkt me, maar het kan ook situatie-afhankelijk zijn dat ik lucht in mijn maag krijg (houding, lekkage, beweging, slikken etc.)

Verlagen van de druk kan ook een hogere AHI geven, maar als AHI's ook geregistreerd worden agv lekkages, hoeft dat natuurlijk niet.

Ik heb niet de indruk dat ik met open mond lig. Wel heb ik, ondanks de verwarmde slang, nog steeds condenswater in het neusmasker. Gisteren draaide ik me om, liep er zo een straaltje mijn neus in. Nou, dan ben je ook meteen wakker :-)

Enfin, ik heb de neuroloog (mijn behandelend arts) een mailtje gestuurd en vraag daarin toch om zijn advies. Ben gewoon benieuwd waar hij mee komt.

In de tussentijd, zouden jullie naar mijn opsomming hierboven kunnen kijken en me vertellen wat jullie zouden doen?
Alvast bedankt.

Re: Nog eentje met een opgeblazen buik

5
Roland
Ik had recentelijk ook veel last van veel lucht. Mijn maag en darmen stonden zo onder druk dat ik zelfs last kreeg van een openstaande maagklep. De huisarts adviseerde om de sypmtomen te bestrijden met een geneesmiddel dat ik alleen in Belgie kon krijgen.
Bij mijn controle bij de longarts is de druk verminderd van 9 naar 8 en de maagklachten verdwenen.

Re: Nog eentje met een opgeblazen buik

8
truuskef schreef:Fonso te veel lucht brengt veel genante ongemakken met zich mee
Klopt Truus

Roland, je CPAP niet gebruiken kan een verademing lijken maar de schade door apneu's die je niet meteen merkt gaat wordt en niet gestopt of mogelijk (deels) niet hersteld. Nieuwe incidenten kunnen weer kans krijgen. De beste oplossing is toch om met je arts of OSAS verpleegkundige te kijken wat een goede oplossing is voor jou. Dat kunnen je instellingen zijn, een ander masker of een kinband. Dat is voor ons op afstand moeilijk te beoordelen.

Groetjes, Thea

Re: Nog eentje met een opgeblazen buik

10
Hoi Carl
Carl schreef:Nu vraag ik me af of de lucht in de darmen niet schadelijk is ? Men zegt toch ook dat (teveel) spuitwater en koolzuurhoudende dranken op termijn kan leiden tot darmperforaties ?
Om eerlijk te zijn, hoor ik dit nu voor de eerste keer. Lucht in de maag en darmen is inderdaad niet goed maar het vervelende is dat het pijnlijk (kan) zijn en zijn weg naar buiten vindt op een manier die jij en je medemens niet aangenaam vinden. Het is vaak een kwestie van instellingen waar meestal wat aan gedaan kan worden. Het is een regelmatig gehoorde klacht.

Groetjes, Thea

Re: Nog eentje met een opgeblazen buik

11
Ik heb de druk zelf verlaagd, van 5 - 14 naar 5 - 8 omdat ik maar geen antwoord kreeg van de neuroloog. Nu had ik al 4 dagen eerder de druk verlaagd, kreeg ik een bericht van de verpleegkundige, die adviseerde om de druk vast op 7 te zetten (wat mijn 90% druk is). Ik vertelde dat ik zelf de druk al had aangepast. Was ze niet blij mee, maar dat boeit mij niet zo. Ik ben degene die ermee moet slapen.
Vastzetten op 7 heeft niet mijn voorkeur, aangezien ik een groot gedeelte van de nacht gewoon op 5 blijf.

Ik zie dat de lekkages een stuk minder zijn. De lucht in mijn maag is al iets minder, af en toe nog wat door houding of slikken. Mijn AHI is iets hoger, maar niet hoger dan 3.8 geweest, al is mijn Apneu Index vaak 0.0, dus bestaat de AHI dan alleen uit hypopneus. Ook zie ik dat veel apneus en hypopneus valse registraties zijn en worden veroorzaakt door de lekkages van het masker.

Ik kijk het een poosje aan en anders pas ik de druk weer aan, totdat ik mijn eigen 'sweet spot' heb gevonden.

Re: Nog eentje met een opgeblazen buik

13
Druk aanpassen moet altijd in overleg met je arts of osas verpleegkundige.
De druk waarop je cpap staat ingesteld is niet voor niets gekozen.
Nooi zelf zitten rommelen, maar advies vragen.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Nog eentje met een opgeblazen buik

14
Nou, rommelen zou ik het niet willen noemen, zeker niet als het om mijn eigen gezondheid gaat. Het advies van de verpleegkundige was om de druk vast te zetten op 7. Van de oorspronkelijke stand 5 - 14 heb ik het alleen maar wat dichter naar de 7 gebracht door het op 5 - 8 in te stellen, zodat ik niet continu direct op 7 hoef te zitten als ik maar 5 nodig heb het grootste gedeelte van de nacht. Sinds ik het heb gewijzigd is mijn 90% druk slechts 6,5, dus geen 7. En ik heb de 8 als bovendruk aangehouden om eventuele lekkages op te vangen.

Overigens, als de druk van 5 - 14 nou nog ergens op gebaseerd was, behalve dan de AHI van mijn slaaptest, maar zelfs na de titratieperiode lieten ze hem gewoon op die stand staan, zonder te kijken of het nog ge-finetuned zou kunnen worden. En ik geef toe dat ik het aangepast heb adhv de uitgelezen gegevens, zonder medeweten van de arts, en eventuele gevolgen zijn natuurlijk ook voor mijn rekening, maar tot nog toe gaat het beter dan eerst, zowel met mijn lichamelijke gevoel als met de uitgelezen data.

Re: Nog eentje met een opgeblazen buik

15
Ik heb de laatste weken ook erg last van opgeblazen buik met de bekende gevolgen.
Heb er behalve winden en boeren ook last van, misselijk regelmatig en je ziet het ook nog eens.

2 weken geleden mijn CPAP verpleegkundige gemaild, ze adviseerde om toch nog even zo te laten omdat vaak van voorbijgaande aard is.
Ervaar echter het tegenovergestelde, klachten worden erger i.p.v. minder.

Je leest online veel tips om te voorkomen, maar nergens iets hoe je evt de lucht eruit kan krijgen, al dan niet geforceerd.

Ik hou dit topic ook maar even in de gaten om te zien of er nog tips komen en zal weer contact opnemen met mijn CPAP expert.