slecht slapen door verkoudheid

1
Hallo,

Ik ben nu 1 week behoorlijk verkouden en slaap hierdoor een stuk slechter, juist vanwege het gebruik van de CPAP met neusmasker en steeds maar die nare kriebelhoest die juist op steekt als ik in bed lig.
Daarbij heb ik de indruk dat mijn therapie op dit moment niet zo goed verloopt omdat ik zoals voorheen, voordat slaapapneu werd vastgesteld, ik steeds weer die slaapaanvallen krijg.
Wel houd ik het masker steeds op maar door die regelmatige hoestaanvallen wordt ik steeds wakker en heb ik steeds een droge mond waardoor ik weer mijn bed uitga om wat water te drinken en zo herhaalt dit zich steeds.


Ik ben inmiddels bekaf en heb totaal geen energie meer over.

Al zou ik maar weer een normale nachtrust kunnen krijgen dan ben al erg geholpen, dus bij deze heeft iemand een goed advies voor mij, of moet ik toch naar de huisarts.
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: slecht slapen door verkoudheid

2
Hallo Nico

Ik heb dit een aantal weken geleden ook gehad. Een forse keelontsteking, bijholte en voorhoofdsholte ontsteking met hele hoge koorts. Daarbij die nare hoest die mij uit mijn slaap hield. Ik heb met mijn huisarts overlegd wat wijsheid was want ik wilde liever geen antibioticakuur. Als de koorts niet zou afnemen zou ik die alsnog krijgen.

Mijn huisarts schreef me medicatie voor. Voor de nacht pijnstilling met hoestprikkel verlagend middel erbij. Overdag normale pijnstilling omdat ik zonder niet eens kon slikken om te drinken. Ik dronk flink door en iedere avond nam ik kruidenthee van zoethout (niet geschikt bij hoge bloeddruk) met Tijm en Salie (Salie is ook niet echt geschikt bij hoge bloeddruk). Die liet ik trekken en als die voldoende was afgekoeld zoette ik die met honing. Gek genoeg hielp ook mijn voetzolen insmeren met Dampo goed, evenals wat Dampo op het lucht filter van mijn CPAP. Hier ben ik goed van opgeknapt al heeft het 2 weken geduurd voor ik echt beter was. Na 1 week begon ik met een neusdouche en pas toen merkte ik dat ook mijn bijholtes en voorhoofdsholte snel beter werden.

Met de nachtmedicatie en de kruiden werd ik niet meer wakker 's nachts door de hoestbuien. Dat alleen al heeft voor verbetering gezorgd. Ik ben blij dat ik naar de huisarts ben geweest want met alleen kruidenthee en Dampo had ik de nachten niet doorgekomen.

Groetjes, Thea

Re: slecht slapen door verkoudheid

3
Hallo Thea,

Bedankt voor je reactie, ja hoge koorts en alles wat jij beschrijft heb ik nu gelukkig ook weer niet, alleen wel die vervelende kriebelhoest die weer wel.
Van die Dampo had ik iets over gelezen op '' oma weet raad '', daar werd zelfs genoemd om dit ook tussen de tenen te smeren en vervolgens de sokken aan te trekken, ga ik dus ook proberen want je weet maar nooit baat het dan schaad het niet denk ik dan.

Voor het openen van de neus maak ik een zelfgemaakte zoutoplossing die ik vervolgens via een theelepeltje in beide neusgaten opsnuif, lost lekker de boel op heb ik gemerkt

Bevatte jou hoestprikkel verlagend middel toevallig codeïne?

Groet Nico
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: slecht slapen door verkoudheid

5
Ik heb zojuist een Vicks hoestdrank aangeschaft en tevens een blikje Dampo, even zien of die enige verlichting gaan brengen.

Die Dampo, smeerde je die onder je voeten voor het naar bed gaan, of ook gedurende de dag?
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: slecht slapen door verkoudheid

8
Wat bij mij ook helpt is een klein likje Dampo op een velletje toiletpapier. Dat leg ik onder de luchtinlaat van de CPAP. Werkt zeker twee dagen perfect, daarna vervangen.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: slecht slapen door verkoudheid

10
Nico,

Op deze poster staat precies aangegeven waar je de dampo moet aanbrengen. Tussen de tenen van beide voeten zit het gebied wat van invloed is op de Neus en bijholten.

http://www.natuurgeneeskundemarly.nl/re ... rapie.html

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: slecht slapen door verkoudheid

13
Hallo,

Even terugkomend op mijn eigen topic en wederom een stevige verkoudheid te pakken.

Afgelopen nacht weer slecht geslapen en dit keer niet door hoest, maar gewoon omdat mijn neus verstopt zit en dan problemen ondervindt met mijn masker.

Krijg gewoon niet genoeg lucht, ondanks dat ik er dampo in smeer, voor de rest lijken mijn holtes helemaal dicht te zitten, ook nu dat ik dit schrijf.

Ik gebruik als zgn neusspray keukenzout opgelost in lauw water en snuif dat af en toe dit op door mijn neusgaten.

Altijd weer waardeloos die verkoudheid en met name als je een cpap gebruikt, en zonder heb ik nog nooit geslapen en ben ik ook niet van plan.
Daar komt nog bij dat als ik zo wakker lig dan ook nog eens de machine zo hoor brommen.

Zijn er nog meer tips?

Oh ja ik las net even terug over die dampo tussen de tenen, ga ik anders ook maar weer eens proberen.
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen