Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

22
Ja, maar ik snap niks van het plaatsen van foto's hier. Veel te ingewikkeld voor mij. Vandaar dat mijn hoofd daar nog niet in staat
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

23
@ Dirk1985: inderdaad meten is weten! Ik ga dan ook nergens op vooruit lopen en zie wel wat het brengt. Kan ook niet anders, zit nu in het traject en moet het wel helemaal volgens protocol doorlopen. Maar ik weet ook wel wat ik voel en dat is dat ik meer lucht heb en beter adem. Het slaaponderzoek zal uitwijzen of het mij ook 's nachts gaat helpen. Goeie tip trouwens over de lange termijn en de kaakfysio. Bestaan die echt? Zal er eens naar kijken want dat zou mij wellicht (eerder) verlichting brengen. Liep zelf al aan een orthodontist te denken.

@ RuudJ: nee, ik gebruik de MRA niet meer en zal dat ook niet meer doen denk ik. Mocht de operatie niet voldoende zijn, dan ga ik aan de CPAP en de KNO arts heeft daar ook al zijn medewerking aan toegezegd.

gr. Edwin.

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

24
Edd schreef:Goeie tip trouwens over de lange termijn en de kaakfysio. Bestaan die echt?
Hoi Edd,

Ja die bestaan zeker. Ik heb zelf jaren last gehad van TMD-klachten. Toch kreeg ik ondanks deze klachten een MRA. Je raad het resultaat wel. Maar goed, ik heb daar heel veel aan gehad als het gaat om zelf oefeningen en massage van de kauw en kaakspieren.
FF google gebruiken waar er 1 in de buurt zit.

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

25
Vandaag contact gehad met KNO poli. Zij geven aan zelf ook iemand in het OSAS team te hebben die zich bezig houdt met deze problemen. Kan dus mooi via het bestaande proces/kanaal lopen! Dat scheelt weer. Wel werd er aangegeven eerst 5 tot 6 weken te wachten alvorens daar mee te beginnen. Dit zou ongeveer de tijdsperiode zijn die minimaal moet worden gewacht alvorens te kijken in hoeverre de nawerking van de MRA is afgenomen.

Wederom maar weer afwachten dus...

gr. Edwin.

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

26
Ik heb nog eens naar de huidige MRA's gekeken.
Geen van alle lost het probleem van de verplaatsende tanden op.
Met de mond dicht is de enige stand een naar voren getrokken onderkaak.
Dit is volstrekt onwenselijk wanneer de (kaak)spieren gespannen zijn.
In het geval van gespannen kaakspieren ontstaat erg een grote hoeveelheid kracht op de voortanden, die als gevolg hiervan gaan verplaatsen.
Er vanuit gaand dat OSAS optreed wanneer men slaapt, en de spieren zich ontspannen, zou de onderkaak alleen dan naar voren gehouden moeten worden.
Boven en onderdeel zouden dus los t.o.v. elkaar moeten kunnen verschuiven.
De oplossing hiervoor heb ik zo'n tien jaar geleden al getest.
Afbeelding

Met een MRA als op het plaatje wordt de onderkaak naar voren getrokken zodra de spieren verslappen, slaap stadium.
Wanneer de spieren zich aanspannen en men wakker wordt of is kan de onderkaak, tegen de kracht van de elastiekjes in, terug naar zijn normale positie.
De elastiekjes hoeven alleen het gewicht van de onderkaak omhoog te kunnen trekken, hierdoor kunnen het kleine elastiekjes zijn die ook bij beugels gebruikt worden.
Helaas is dat niet in de MRA wereld doorgedrongen.
Het hele verhaal over mijn OSAS ervaring kun je hier nog eens nalezen: https://www.apneuvereniging.nl/forum/vi ... 34&t=10845
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

27
RwK schreef: Helaas is dat niet in de MRA wereld doorgedrongen.
]
Bedoelde je zoiets?
http://www.snurkbeugels.net/product/sno ... urkbeugel/

Inhoudelijk heb ik hier te weinig verstand van, maar ik kan mij niet voorstellen dat een medische wereld geen mra over het hoofd ziet. Er zullen heus redenen voor zijn waarom deze zo gemaakt worden. Ik ben daarom beetje voorzichtig met conclusies.
Het gekke vind ik dus ook na googlen dat ik wel een soortgelijke tegenkomt als zijnde snurkbeugel, maar niet specifiek voor osas. Dat zet bij mij de vraagtekens in hoeverre je dus met een elastiek je onderkaak voldoende naar voren haalt om ruimte te creëren in de keel om osas te voorkomen.

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

28
Inderdaad zoiets, al lijkt het eerder op m'n tijdelijke MRA waarbij de MRA eerst in een bakje heet water moest om er daarna in te bijten.
Het probleem met de elastiekjes is dat je moet uitproberen welke sterk genoeg zijn om, wanneer de spieren ontspannen zijn (in slaap), de onderkaak naar voren (naar boven wanneer je op je rug ligt) te trekken.
Bij een MRA zonder elastiekje heb je dit niet, maar je krijgt er verplaatsende tanden voor in de plaats.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

29
Na ruim 8 jaar een MRA te hebben gebruikt, eerst de vaste uitvoering daarna de uit twee delen bestaande MRA, sinds een week of vier problemen met het gebit. Krijg de kiezen niet meer op elkaar. Na overleg met de longarts wordt er (hopelijk spoedig) een CPAP geleverd, deze had ik ook al voor de MRA. Longarts stelde nog voor een afspraak te maken met de kaakchirurg maar ik weet niet zo goed wat deze nog kan betekenen. Ik heb het idee dat de limiet bereikt of overschreden is voor wat betreft het naar voren halen van de onderkaak.

Overleg met de behandelend tandarts leverde niet veel op. Deze zal de laatste zijn met het advies te stoppen met de MRA. Wel gaf hij nog aan dat er fysiotherapie bestaat voor de kaakspieren, dit laat ik verder voor wat het is. Opvallend is dat de tandarts de kaakspieren als oorzaak aanwijst en de longarts meer denkt aan het kaakgewricht.

Eten gaat momenteel moeizaam. Ik hoop dat na gebruik van de CPAP de kaken weer de normale positie innemen.

Op zich jammer dat ik afscheid moet nemen van de MRA, vond het toch wel makkelijk bij weekendjes weg en vakantie.

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

30
Ik gebruik inmiddels twee jaar de CPAP nadat ik vier de MRA heb gebruikt. Mijn kaakstand is nog steeds niet in de oude stand terug met als gevolg: ongelijke tanden en kiezen die niet meer echt goed op elkaar passen.
Ik hoop dat het bij jou beter en sneller gaat.
Laatst gewijzigd door Agnes-HAM op 26 jul 2017, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

31
Ik zag dat je bij de mondhygiënist bent geweest. Heb je verder nog overleg gehad met een kaakchirurg? Dit stelde mijn behandelend longarts voor. Wel vervelend als je hier al een aantal jaar last van hebt. Ik denk dat het goed is dat mensen die een MRA overwegen of als advies krijgen, op de hoogte zijn van de mogelijke gevolgen van het gebruik.

Re: LET OP: COMPLICATIE MRA GEBRUIK

32
Geen overleg met de kaakchirurg gehad.

Ik vond ook dat men op de hoogte moest zijn van deze complicaties. Vandaar dat ik dit topic ook begonnen ben. Diegenen die hier zoeken op info kunnen het weten en MET die info beslissen waar ze voor gaan.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP