Heb ik wel Slaapapneu?

1
Hallo
ik ben Jan.
Ik ben 55 jaar, lang 1,82 en weeg 81 kg
Mijn AHI is 36.

Mijn vraag is heb ik wel slaapapneu ? en zo ja klopt de AHI 36 wel.

ik heb 6 januari j.l een slaaptest gehad in het ziekenhuis.
Ik heb volgens mij die nacht totaal niet geslapen.
Ik was de volgende dag totaal gesloopt.
Ik had een AHI van 36. Dit schijnt ernstige slaapapneu te zijn.

Ik heb echt in mijn dagelijkse leven er geen last van.
Ik ben overdag niet slaperig, val niet weg en kan me gewoon concentreren.

Ik heb wel een te hoge bloeddruk en slaap slecht.
s''morgens wordt ik uitgerust wakker

sinds 15 maart 2016 heb ik een MRA beugel.
Mijn bloeddruk is van ca 145/95 gedaald naar ca 135/85.

Herken iemand zich in bovenstaande klachten.
Graag een reactei.

Re: Heb ik wel Slaapapneu?

2
Hoi Jan,

Jouw verhaal komt in grote lijnen overeen met mijn verhaal. Ook ik had na een slaaptest te horen gekregen een ernstig slaapapneuprobleem te hebben, terwijl ik voor mijn gevoel overdag mij goed kon concentreren en niet het idee had extreem moe te zijn. Ook mijn bloeddruk was aan de hoge kant. Ik ben inmiddels al een tijdje bezig met een cpap en merk duidelijk de verschillen met voorheen. Natuurlijk staat ieder geval op zich zelf, maar als ik bij jou lees dat je 36 AHI had met de test en dat er vervolgens is besloten om dit probleem op te lossen met een MRA, dan verbaast mij dit.

Re: Heb ik wel Slaapapneu?

3
Welkom Jan,

Meestal wordt een MRA tot een apneu van 30 per uur voorgeschreven.

Hebben ze jou een keuze gegeven tussen een MRA of cpap?

Een ahi van 36 per uur is zeer schadelijk voor je lichaam en geest en een zuurstof daling die vaak optreedt is schadelijk voor jouw organen.

Apneu is een sluipmoordenaar in onbehandelde vorm.

Het ontdekken duurt meestal tussen 8 en 10 jaar.

Accepteer het en ga er positief tegen aan.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Heb ik wel Slaapapneu?

4
Hallo bedankt voor de reacties.

zo wel mijn de KNO arts als de longarts adviseerde mij het eerst met een MRA beugel te proberen.
Naast een slaaponderzoek is er ook onder narcose gekeken waardoor mijn slaapapneu veroorzaakt werd.

ik ben benieuwd wat de volgende slaaptest gaat op leveren.
Ik heb nu minder energie dan voordat ik de beugel kreeg. Ik heb op het forum gelezen dat dit normaal is.

Re: Heb ik wel Slaapapneu?

6
JASA schreef:Mijn AHI is 36.

Mijn vraag is heb ik wel slaapapneu ? en zo ja klopt de AHI 36 wel.
Hallo Jan,

bij een apneu meet de apparatuur van het slaaponderzoek een patroon: de banden om je borst en buik worden uitgerekt, wat betekent dat je longen proberen in te ademen. Ondertussen stroomt er geen lucht langs het meetapparaatje in je neus. Vervolgens neemt de zuurstofsaturatie in je bloed sterk af. Dat wordt gemeten met dat rode lampje aan je vinger.

Als je slaaponderzoek een AHI van 36 weergeeft, en je hebt bijvoorbeeld 6 uur geslapen, dan hebben ze precies dit patroon meer dan 200 keer gemeten, dus je hebt echt wel apneu. Daar is geen speld tussen te krijgen.

Waarom ze dan eerst een MRA aanbieden? Ik kan alleen maar gokken, maar als je aangeeft dat je overdag geen klachten hebt gaan ze er misschien wel van uit dat je de cpap niet zult accepteren omdat het een te zwaar middel is voor iemand die geen klachten heeft. Maar zoals hier al eerder is gezegd: apneu is een sluipmoordenaar. Dat je nu geen klachten hebt is mooi, maar dat kan volgend jaar anders zijn. En dan is er al schade opgetreden die op zijn best na een paar jaar pas weer hersteld is. Voor een AHI van 36 heb je echt een cpap nodig. En dan dalen je bloeddruk en hartslag (na ongeveer een jaar gebruik) vanzelf.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Heb ik wel Slaapapneu?

7
Hallo Peter je schrijft dat de bloeddruk na 1 jaar weer gaat dalen. Mijn bloeddruk is al na 2 weken weer op een normale bloeddruk. Denk jij dat dit niet met de MRA te maken heeft.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Heb ik wel Slaapapneu?

8
Jan,

Je lichaam was zonder MRA in overlevingstand elke nacht weer. Adrenaline werd daarom elke nacht aangemaakt en door zuurstof gebrek door vermindering van adem volume (hypopneus) en door adem stops (Apneu) kan de bloeddruk stijgen.

Door het gebruik van de MRA zal de Apneu verminderen.

Adrenaline wordt onnodig en zal worden afgebouwd. Hierdoor krijg je in het begin extra vermoeidheid en soms na enige weken soms een dip.

Je denkt dat je altijd goed slaapt en goed uitgerust wakker wordt, echter vaak weet je niet meer wat echt slapen inhoudt.

Het wennen zal zeker een tijdje duren en een MRA moet vaak worden afgesteld en ook daar gaat enige tijd over heen.

Dus rustig aan.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Heb ik wel Slaapapneu?

9
Ik heb nu bijna 4 weken mijn MRA beugel.

Moet de MRA beugel zo ingesteld worden dat je helemaal niet meer snurkt?
Ik snurkt tijdens de nacht nog wel een beetje. Niet erg hard mee maar toch nog een beetje.
Ongeveer 20% van de nacht
Verder heb ik gemerkt dat ik sinds ik de beugel draag ik elke week ca 1 kg afval.
Is dat normaal. Ik sport nu wel meer maar niet zo dat ik daardoor per week 1 kg zal afvallen.

Re: Heb ik wel Slaapapneu?

10
Hallo Jan,

is jouw MRA de afgelopen drie weken wel verder bijgesteld? Zo niet, dan zou ik sowieso contact opnemen met je behandelaar. Ik heb geen ervaring met een MRA, maar snurken ontstaat vaak door slap weefsel. Misschien kan het snurken niet helemaal ongedaan worden gemaakt maar dat zou je behandelaar of een osasdeskundige je moeten vertellen.

Een apneuer heeft door afwijkend hormoonstelsel (door de apneu) vaak een afwijkend eet gedrag. Door de behandeling kan er een hormoon wijziging plaatsvinden waardoor dit eet gedrag in positieve zin wordt beïnvloedt.

Mocht je wat meer willen weten dan kan ik jou een artikel wat in het Apneu magazine heeft gestaan toesturen als je via een PB jouw e-mail adres toestuurt.

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Heb ik wel Slaapapneu?

13
Hallo Allemaal

hier ben ik weer.
Na 2 jaar MRA gebruik nu toch aan een CPAP.
Heb ontzettend moeten wennen aan de CPAP. Was wanhopend.
Zag het niet meer zitten. Ik had vreselijke last van de ingeblazen lucht. Steeds het gevoel dat ik stikte.
Na de eerste controle de druk laten verlagen naar 4.
Nu ben ik redelijk gewend. Ik heb de ResMed Airsense 10 Elite met de N20 als masker en heb een verwarmde slang.

ik heb een vraag:

Weet iemand of er een mogelijkheid is dat Resmed mini kan uitproberen?
Ik ziet dat deze nogal geluid maakt.


Groeten

Jan

Re: Heb ik wel Slaapapneu?

14
Jan, ik ben bang van niet. Niet veel mensen zullen de Resmed Airmini in huis hebben. Er staat er momenteel 1 te koop in het forum voor €800 in de omgeving van Amsterdam. De Resmed Airmini is een fijn, vrijwel geluidloos toestel die als je de Autoset hebt instelbaar is als apap, cpap en ook als for Her met een iets ander algorithme.

Het geluid wordt veroorzaakt in de overgang van het waterreservoir, in de vorm van een tablet en de ventilatie gaatjes van het masker. Als je dit geluid nu al gewend bent, omdat je al slaapt met de Resmed Airfit N20, kan het best wel eens meevallen.

Mocht je serieus belangstelling hebben voor dit toppertje van Resmed, dan kun je proberen contact te zoeken met de verkoper van dit toestel en kijken of het wat voor jou is? Ik weet dat de Resmed Airmini een speciale slang heeft en ook speciale maskers vervaardigd speciaal voor het gebruik met dit toestel.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar