Slimme accu oplossing

1
Een praktische vraag: in het apneumagazine van maart staat een artikel (pag. 6) over een slimme accu oplossing voor de cpap als je op reis bent. Omdat we regelmatig met de camper onderweg zijn, hebben we sinds ik een cpap heb steeds aan de stroom gehangen.

Mijn man en ik zijn beiden a-technisch en niet heel erg handig. Een losse accu lijkt ons dus wel handig (ook omdat ik bij Vitalaire reis-cpap's uitgeprobeerd heb en daar niet echt vrolijk van werd...) zodat we ook op camperplaatsen zonder stroom kunnen overnachten.

Maar.... we kunnen nergens vinden welke connectoraansluiting we nodig hebben voor mijn Philips Respironics.

Weet iemand van jullie dat toevallig??

Alvast bedankt voor de moeite!

Ineke

Re: Slimme accu oplossing

3
Maar dan wel aansluiten op de lichtaccu! Dit werkt prima op de boot, dus vast ook in een camper.
Bij mijn Philips werd een 12 Volt kabeltje geleverd. Dit apparaat werkt op 12 Volt en heeft alleen een omvormer nodig voor 220V.

Groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Slimme accu oplossing

5
Mmmmm.... een omvormer heb ik wel, maar volgens mij kan ik die alleen gebruiken als we rijden?
Ik heb die wel eens vroeg in de ochtend gebruikt voor de laptop, maar als de temperatuur te laag is slaat de omvormer automatisch af. Niet handig als mijn cpap er aan hangt, lijkt me.

Eerlijk gezegd heb ik (nog) geen idee hoe we een aansluiting op de huishoudaccu van de camper moeten maken.
Voor we dat doen zou de garage eerst uitproberen (bij henzelf) of de accu die belasting de hele nacht aankan, maar dat is er nog niet van gekomen.

Re: Slimme accu oplossing

7
Zet de camper met volle accu's bij je huis en ga een nachtje proefslapen. Gaat het niet dan verhuis je weer terug naar je eigen bed in huis en moet je de volgende dag de boer op om het op te lossen. Werkt het wel dan hoef je verder niet meer druk te maken, toch?

Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Slimme accu oplossing

8
Ruud, dat sowieso want met bevochtiger en verwarmde slang trekt ie teveel stroom.
Vannacht had ik - gewoon thuis - de verwarmde slang uitgelaten, maar daar kwam ik al heel snel van terug: ik ben niet meer gewend aan die koude lucht in mijn neus :)
Bovendien weet ik uit ervaring dat ik in de camper soms de bevochtiger op 0 zet en toch de verwarmde slang aanhoud als het een koude nacht is.
Niet aan de stroom hangen zal daarom altijd een reserve oplossing zijn en niet mijn eerste voorkeur hebben.

Anne Marie: dat heb ik inderdaad ook al overwogen.
Al denk ik dat ik dan thuis gewoon de stekker in de camper steek, hoef ik 's nachts alleen de boel om te steken naar stroom en niet met de hele handel naar binnen te verhuizen.

Re: Slimme accu oplossing

9
Een omvormer heb je helemaal niet nodig , een Philips Respironics kan rechtstreeks op 12 Volt.
Hier een "dure" uitvoering maar het is gewoon een losse kabel (het is geen omvormer) :

http://webshop.vivisol.nl/philips-respi ... kabel.html
De simpelste oplossing?
Een 12V/220V omvormer.
Heb ik op mijn boot ook, werkt perfekt.
Het werkt wel maar is zonde van het rendement. Je gaat 12Volt omvormen naar 220Volt en dan via de voeding weer terug naar 12 Volt.
Die rendementsverliezen is het eerste verdiend.

Groeten, Bram

Re: Slimme accu oplossing

10
bprosman schreef:Het werkt wel maar is zonde van het rendement. Je gaat 12Volt omvormen naar 220Volt en dan via de voeding weer terug naar 12 Volt.
Die rendementsverliezen is het eerste verdiend.

Groeten, Bram
Daarom zei ik ook elders: dan is het helemaal simpel, snoertje scoren en klaar.
@ Ineke:
Ik weet niet waar je woont, maar in de stad Groningen zit een elektronische componenten zaak.
Okaphone.
(Hebben ook een webshop)
Ze hebben de gekste stekkertjes.
Als je uit weet te zoeken wat voor soort stekkertje van je Philips adapter naar de CPAP gaat en je koopt een gewone sigarettenaanstekerplug, dan soldeer je zo een snoertje in elkaar.

Even met een multimeter uitzoeken welk pooltje de plus en min is op de originele stekker.
Even meten hoe lang het snoertje moet zijn (afstand van de sigarettenaansteker in de camper tot je bed) en een stuk twee aderig snoer kopen.
Plus van het stekkertje op het puntje van de aanstekerplug solderen en de min op de "flapjes" aan de zijkant van de plug.
Het is echt niet moeilijk.

ik heb zelf een ResMed, dus ik kan het niet voor je uitzoeken, maar anders zou ik het ook wel voor je doen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Slimme accu oplossing

11
bprosman schreef:Het werkt wel maar is zonde van het rendement. Je gaat 12Volt omvormen naar 220Volt en dan via de voeding weer terug naar 12 Volt.
Die rendementsverliezen is het eerste verdiend.

Groeten, Bram
Daarom zei ik ook elders: dan is het helemaal simpel, snoertje scoren en klaar.
Overigens moet je je wel realiseren dat de adapter niet alleen omvormt, maar ook stabiliseert.
Zo'n CPAP zit barstensvol gevoelige sensortjes die, zo kan ik me voorstellen, op hun donder krijgen als er een stroomdipje plaatsvindt omdat de koelkast aanspringt, o.i.d.
Sluit je de CPAP rechtsreeks aan op de accu dan gaan die dipjes rechtsreeks het apparaat in.
Ik pas de rechtsreekse methode ook op mijn boot toe, hoor.
Niet voor de de CPAP (want die is 42 volt) maar wel voor de TV en radio, en daar is nog nooit iets mee gebeurd,maar het is wel iets om je te realiseren bij zoiets gevoeligs als een CPAP.

@ Ineke:
Ik weet niet waar je woont, maar in de stad Groningen zit een elektronische componenten zaak.
Okaphone.
(Hebben ook een webshop)
Ze hebben de gekste stekkertjes.
Als je uit weet te zoeken wat voor soort stekkertje van je Philips adapter naar de CPAP gaat en je koopt een gewone sigarettenaanstekerplug, dan soldeer je zo een snoertje in elkaar.

Even met een multimeter uitzoeken welk pooltje de plus en min is op de originele stekker.
Even meten hoe lang het snoertje moet zijn (afstand van de sigarettenaansteker in de camper tot je bed) en een stuk twee aderig snoer kopen.
Plus van het stekkertje op het puntje van de aanstekerplug solderen en de min op de "flapjes" aan de zijkant van de plug.
Het is echt niet moeilijk.

ik heb zelf een ResMed, dus ik kan het niet voor je uitzoeken, maar anders zou ik het ook wel voor je doen.

Maar misschien verkoopt Philips die snoertjes ook wel kant en klaar.
Dat weet ik niet.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Slimme accu oplossing

12
Ja, Menno en Bram, dat bedoel ik!
Gewoon een 12 volt plug aan de ene kant van het snoertje en zo'n klein rond stekkertje aan de cpap-kant en dan gewoon inpluggen aan boord: lijkt me geen probleem. Ik doe dat al jaren!

Maar Ineke, koop gerust een kabeltje kant en klaar (Vivisol ongeveer € 45, met een 'omvormer'?) als je daar gelukkiger en rustig van wordt, misschien is dat ook wel beter, maar volgens mij is het resultaat hetzelfde.

Succes!
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Slimme accu oplossing

13
De aanstekerplug hier:
http://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=355
Van heel simpel (€ 1,45) tot luxe met schakelaar en aan/uitlampje (5, 85 geloof ik)

Voedingsplugje hier:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=464783
Ook weer naar keuze goedkoop tot vrij prijzig

Stukje snoer:
Heb je nog wel thuis, anders hier:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=477565 (0,85 p/m)

Is bij elkaar een fractie van het snoertje bij Vivisol, en doet hetzelfde.

Nou, vooruit.
Die verdikkinkjes zijn die stabilisatoren waar ik het over had.
Dat heeft dat dure snoer dan extra.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Slimme accu oplossing

14
Maar misschien verkoopt Philips die snoertjes ook wel kant en klaar.
Dat weet ik niet.
Het linkje wat ik plaatste naar de Vivisol shop IS een origineel Respironics snoertje.
Daar zit verder niets in dan een zekering , al helemaal geen "omvormer".
Overigens moet je je wel realiseren dat de adapter niet alleen omvormt, maar ook stabiliseert.
Zo'n CPAP zit barstensvol gevoelige sensortjes die, zo kan ik me voorstellen, op hun donder krijgen als er een stroomdipje plaatsvindt omdat de koelkast aanspringt, o.i.d.
Sluit je de CPAP rechtsreeks aan op de accu dan gaan die dipjes rechtsreeks het apparaat in.
Aan de ingang van de CPAP zit ook nog wel wat filtering. De CPAP moet er ook tegen kunnen als hij (al dan niet per ongeluk) in de sigaretten aansteker zit en je start de motor. Een boordnet van een auto/boot met startende motor is de meest "smerige" omgeving die je kunt hebben.
Die verdikkinkjes zijn die stabilisatoren waar ik het over had
Neem aan dat je die ferriet "kralen" bedoelt, die zijn meer om te voldoen aan de EMC richtlijn en te zorgen dat de CPAP niet stoort op andere apparaten dan andersom.
ik heb zelf een ResMed, dus ik kan het niet voor je uitzoeken, maar anders zou ik het ook wel voor je doen.
Die van Resmed (sigaretten aansteker adapter) zit dan wel een omvormer in, de Resmed machines werken op 24Volt.

Zal vanavond de plug wel even meten want er zijn 2 typen, voor en na 2004 (even uit mn hoofd).

Groeten, Bram

Re: Slimme accu oplossing

16
Dank jullie wel allemaal!
Ik ben blij met zulke hulpvaardige mensen op het forum. Moet er eerlijk gezegd ook wel een beetje om lachen want de helft van wat jullie schrijven is voor mij echt abracadabra....

Geeft niet: onze automonteur gaat ons helpen en maakt een aansluiting op de huishoudaccu vd camper.
De originele Philips kabeĺ is trouwens bij Vitalaire een tientje goedkoper dan bij Vivisol (net als de meeste andere spullen).

Inmiddels heb ik thuis uitgeprobeerd hoe het is om zonder bevochtiger en verwarmde slang te slapen en dat gaat verrassend goed, al is het iets minder comfortabel dan met :)

Dankzij jullie hulp wordt het dit jaar een vrijere vakantie dan voorheen !

Groetjes, Ineke