Wanneer geen cpap meer nodig?

1
Hallo, ik ben 21 April geholpen aan een gastrisch bypass, wanneer zou je nu kunnen merken dat je het apparaat niet meer nodig zal hebben?
toen ik nog 130 woog zat ik op een vaste druk van 8,5
Ik zit nu op een druk van 7 bij een gewicht van 112,5 kilo.
wat is de minimale apparaat druk bijvoorbeeld?
Heb een f&p icon.

Re: Wanneer geen cpap meer nodig?

2
Maurice,

hoewel ik hoop dat je van de cpap afkomt, wil het vaak niet lukken. Het komt maar bij weinige voor dat men daadwerkelijk van de cpap afkomt. Dus focus daar niet teveel op. Hoe meer je afvalt hoe beter het is.

Iemand die daar veel ervaring mee heeft is mijn collega coördinator Boedha hier soms op het forum te vinden. Hij is zoveel afgevallen dat hij nu cpap vrij is.

Je kunt bij hem informatie vragen over het proces. Ik zal hem op jouw bericht wijzen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Wanneer geen cpap meer nodig?

3
Beste Maurice,

Ik heb van Ruud even het stokje overgenomen en zal proberen om je een zo goed mogelijk overzicht te geven.
Aller eerst is haast een hele slechte factor je gewichtsverlies mag en moet niet te snel gaan dat is niet goed voor je.
en wat betreft het al dan niet van de Cpap afkomen dat is ook niet voor iedereen weggelegd velen zullen helaas niet verder komen dan een flinke druk verlaging.
In de tijd dat ik geholpen werd is mij verteld dat het maar voor 1 op de 800 was weggelegd om dit te bereiken.
Ik hoor nu de laatste tijd steeds meer het verhaal dat het voor iedereen zou zijn weggelegd om dit te bereiken eerlijk gezegd heb ik dar mijn twijfels over ondanks het feit dat het mij wel gelukt is.
Mijn gewicht was 139.2 kilo toen ik het GBP traject inging en na iets meer dan een jaar en 60 kilo lichter heeft het nog bijna een jaar geduurd voor ik helemaal van mijn apneu afwas.
Dus je ziet dat het toch nog wel even duurt voor een en ander zover is in je lichaam maar ik wens je in elk geval veel succes en houd vol je doet het niet voor niets.
En dan nog even wat de druk betreft de minimum druk is 5 voor een Cpap anders krijg je de uitgeademde lucht weer terug naar binnen en dat wil je niet.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Met vriendelijke groet,

BOEDHAtje

Re: Wanneer geen cpap meer nodig?

4
Hallo Boedha,

Bedankt voor de info, ik heb zeker geen haast, absoluut niet, alles wat helpt is meegenomen.
begon op een druk van 8,5 en zit nu op de 7, dus wat dat betreft gaat het al veel beter, ondertussen doe ik mijn best met veel bewegen, etc.
Ik zie wel wat de toekomst mij brengt:)

Re: Wanneer geen cpap meer nodig?

5
ik heb in juni een gbp gehad en daarna een hoop gewicht (40 kg) verloren. Ik heb in januari een nieuwe psg gehad en ben tot mijn eigen verbazing genezen verklaard (AHI van 3,8 dit was 30,6 bij de diagnose in 2012)
Ik had de druk van mijn cpap al in stappen verlaagd van 10 naar 5,4 en had het idee dat het evt. nog wel lager kon. Bij de psg heb ik best aardig geslapen maar had ik wel een rauw gevoel in mijn keel, dus ik had zelf de conclusie getrokken dat ik nog wel osas had, maar wel een stuk minder dan voorheen.
Mijn verbazing was dus ook groot toen de longarts mij deze week meedeelde dat ik van mijn cpap afmocht.
Ik heb met mijn arts afgesproken dat ik dat eerst een maandje ga proberen alvorens ik mijn cpap inlever. Ik slaap nu al drie nachten zonder en eigenlijk gaat het prima. Ik snurk ook niet volgens mijn vrouw.
Kortom ik lijk genezen te zijn. Dat voelt echter nog wel heel onwerkelijk. Eerst nog maar even deze maand afwachten.
Verder moet ik denk ik wel opletten dat ik door ouderdom of toch weer wat aankomen mogelijk weer osas krijg in de toekomst, heeft iemand daar ervaring mee?

Re: Wanneer geen cpap meer nodig?

6
Ik ben 32 kg afgevallen, van 106 naar 74. Mijn AHI ging van 22 per uur (3 jaar geleden) naar 33 per uur nu. De druk ging van 8 naar 7.
Ergo: alleen gewichtsverlies is geen garantie om van apneu af te komen. Sterker nog, je overgewicht kan ook een gevolg zijn van slaapapneu.
Staar je dus niet blind op het genezen van apneu maar werk eraan om je beter en fitter te voelen. Dat lukt zeker als je gewicht verliest en meer gaat bewegen.
Succes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Wanneer geen cpap meer nodig?

7
Agnes-HAM schreef:Mijn AHI ging van 22 per uur (3 jaar geleden) naar 33 per uur nu.
Ging uw AHI werkelijk omhoog ondanks gewichtsverlies?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Wanneer geen cpap meer nodig?

8
persluchtpiraat schreef:Ging uw AHI werkelijk omhoog ondanks gewichtsverlies?
Ja, echt waar.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Wanneer geen cpap meer nodig?

10
Wij, bij de ApneuVereniging houden 1 op de 600 mensen aan. Maar laat je daar niet van weerhouden als je plannen hebt in die richting.
Afvallen door een GB is altijd gunstig, ook als je toch nog last houd van Apneu maar dan misschien veel minder.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar