Waarom kom ik aan na het starten met de CPAP.

1
Deze vraag is door Sandra Houtepen op Facebook diverse keren beantwoordt , vandaar dat ik hem even onder de FAQ plaats :

Sandra Houtepen : het ligt een beetje ingewikkelder dan hier in het kort uitgelegd kan worden...... maar vooruit een kleine poging. Als je niet in diepe slaap komt, kom je niet aan lichaamsherstel toe. Tekort aan groeihormoon en de eetlusthormonen ghreline en leptine zijn in onbalans ( Leptine wordt pas aangemaakt na 5 uur effectieve slaap)

Je lichaam gaat dan om extra koolhydraten vragen om energiepeil enigszins aan te kunnen vullen, dus trek in vaak ongezond eten
Door dit eten krijg je insulinepieken, die weer honger veroorzaken, je krijgt meer slaap en uiteindelijk minder energie. De cirkel is dan rond
Tekort aan groeihormoon kan worden aangetoond door een Insuline Tolerantie Test !

-Als er groeihormoontekort is ontstaat een fout metabolisme. Suikers en vetten worden opgeslagen( vooral op de buik) i.p.v. verbrand. Dus lusteloos, moe en aankomen in gewicht.

- Door de vermoeidheid wil de patiënt energie “eten” in de vorm van koolhydraten. I.p.v. verbranden slaat het lichaam het op in vet. Vaak hebben apneupatiënten een onbewuste koolhydratenverslaving.

- de stofwisseling raakt na behandeling met cpap soms nog verder ontregeld, vaak treed er nog meer gewichtstoename op. Door leptine resistentie ( oerbrein "leest" geen leptine meer en denkt dat er te weinig vetcellen zijn) Na de behandeling wordt leptine weer wel aangemaakt, maar de hersenen kunnen daar ongevoelig voor geworden zijn. het lichaam wil overleven en denkt dat er geen reserves meer zijn, en zal kost wat kost vet op willen slaan.
!!Diabetes, insulineresistentie ( insuline is vetopslaghormoon!) en het metabool syndroom liggen op de loer. om dit te overwinnen is veel meer wilskracht nodig dan voor een gezond persoon om af te vallen, je moet immers tegen de natuur gaan vechten, dat is soms bijna niet vol te houden.

Re: Waarom kom ik aan na het starten met de CPAP.

4
Ik ben continu moe en kortademig en ben onder behandeling van een dietist, maar elke keer kom ik er zwaarder.
Ik heb rusteloze benen en een spierziekte en het schijnt dat mijn slaap steeds verstoort wordt hierdoor (arousals).
Mijn lichaam hersteld dus niet. De kortademigheid heb ik sinds de cpap en echt dagelijks, zodat ik me door de dag heen moet knokken en er niet veel meer uit mijn handen komt.
Ik houdt mij aanbevolen voor tips om hier grip op te krijgen in deze neerwaartse spiraal.
ResMed Lumis150 Bi-pap
F20 Full Face Mask
AHI 26 zonder cpap
AHI ca 2 met cpap
Verwarmde slang,
vochtigheid 7

Re: Waarom kom ik aan na het starten met de CPAP.

5
Er is een speciale Facebook groep gestart die zich specifiek richt op Koolhydraat arm en Koolhydraat beperkt eten. Deze groep geeft ook recepten uit en ook weekschema's.

De FB groep heet Gobento.

Zelf eet ik ook koolhydraat beperkt. Mijn vrouw is sinds oktober 2017 al 45 afgevallen, dochter sinds januari 2018 zo 25 kg en ik zelf sinds maart 2018 zo 12 kg.

Suc6
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Waarom kom ik aan na het starten met de CPAP.

7
De simpele versie is stoppen met suiker(s). Zoetigheid maar ook brood, rijst, pasta, aardappelen, vruchtensap en bier van het menu. Dit kan redelijk vervangen worden door peulvruchten etc. Vrijwel alle supermarkten hebben nu ook dingen als bloemkoolrijst in de schappen, dit vind ik persoonlijk een erg fijne vervanger voor echte rijst. Kijk bij de dingen die je koopt op het label en probeer je inname van koolhydraten in gram te beperken tot max 150g per dag (dit is nog redelijk hoog vergeleken met wat strengere diëten). Probeer een tijdje nog minder kh te eten en kijk wat dat doet met je gewicht.
Het is de bedoeling dat je nog steeds gewoon voldaan bent en niet de hele dag rondloopt met trek. Als je toch wat wil eten/snacken hoef je niet op bleekselderij te gaan knauwen, eiwitrijk voedsel -tot een zekere grens- kan ook gewoon, een beetje vet is niet erg.

Bij de Big Mac is de dikmaker het broodje, niet de hamburger!