Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

41
Zo dan, schouderklopje verdient. Waarom? Het is 9.00 uur en al een uur gesport.
Het ging lekker.
Wat ik dan doe?

Ik begin op de hometrainer. 1 minuut zonder weerstand. Dan ga ik 3 x 5 minuten trappen. Klinkt niet veel, echter, ik houd de omwentelingen tussen de 70 en 80pm. Hartslag houd ik tussen de 130 en 140. Dit regel ik doormiddel van de weerstand op de hometrainer. Kom ik bv boven de 140 hartslagen zet ik de weerstand een stapje lager. Blijf ik rond de 130 zitten, dan een stapje hoger.

Hierna van elke spiergroep één basis oefening van elke oefening een setje van 3 x met minimaal 15 herhalingen. Het gewicht zodanig dat ik die setjes makkelijk kan doen.
Als ik de borst, rug, schouder, biceps, triceps en benen gedaan heb dan die ik nog buikoefeningen.

Hierna stabilisatieoefeningen. Bijvoorbeeld 10x met één been/voet op een bankje en dat om en om. 10 tellen op één been staan, om en om. 10 tellen gebukt je tenen aanraken. Dit alles ook 3x

Dit alles is goed te doen.
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

43
Ik denk dat eenieder doet wat in zijn of haar macht ligt Agnes. We zijn er mee bezig en doen wat we kunnen.
Heb dus sinds kort de draad weer opgepakt na zeker drie jaar niks meer gedaan te hebben.

Ik heb altijd veel gesport. Soms zelfs heel veel. Van 7 tot 8 zwemmen ‘s morgens. Van 9 tot 11/12.30 in de sportschool en dan vaak ’s middags nog mountainbiken.

Zo als toen gaat mij ook niet meer lukken, denk ik. Sterker nog, wil dat niet meer. Zo goed als aan alle gewrichten pijn. Waar het vandaan komt weet men niet. Ze zeggen artrose maar in een brief aan de huisarts schrijven ze dat ze het niet weten.
Zou ook zo maar kunnen dat het aan de CARC verf ligt waarmee ik gewerkt heb. Laatst veel in het nieuws geweest. de verf waar het kankerverwekkende chroom6 in zit wat gebruikt is bij Defensie. Vele oud collega’s zijn al overleden of ernstig ziek. Ben zelf al enkele malen gecheckt op kanker en gelukkig niet het geval.

Dus ook ik doe wat ik kan, beter nog, wat ik wil doen. Ik doe het voor mijn doen rustig aan en al helemaal als ik naar mijn sportverleden kijk. Ik hoop dat ik het zo ook kan volhouden. Daarnaast een klein beetje letten op het eten, is alleen maar goed.

Ik kijk wel heel erg uit naar wat ik ga merken door het gebruik van de cpap. Vooralsnog merk ik er niks van. Jaha, ergernis als ik het weer op moet zetten ;)
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

45
Vannacht maar drie uur geslapen. Dit heb ik vaker als ik de volgende dag een vroege dienst heb. Zeker als ik daarvoor een aantal late diensten heb gedraaid (dit keer 7 in 8 dagen).
Vandaag was een zeer heftige dienst waarin ik met een cliënt op de SEH en de PAAZ belandde. Druk bezig geweest, overleg met artsen en psychiater. De dag vloog voorbij. Voor ik het wist was het tijd om naar huis te gaan.
Tussen de bedrijven door heel veel trappen gelopen en uiteindelijk 5.43 km gewandeld.
Thuis nog een gezonde maaltijd gemaakt met veel groenten en kip. Nu zit ik er behoorlijk doorheen maar dat mag na zo'n dag ook best.
Komend weekend lekker vrij.

Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

46
Tot nu toe is het op een dag na gelukt elke dag minimaal een half uur te bewegen. Zelfs toen ik van de week bij iemand logeerde en het ook nog prut weer was. Vandaag door een bank voor de woonkamer en een slaapbank voor mijn werkkamer in elkaar te zetten en nog wat andere klusjes te doen. Daarmee ruimschoots over de 10.000 passen gekomen. Dat lukt me momenteel niet elke dag, maar dat was mijn doel voor de afgelopen weken ook nog niet ... en het aantal is wel weer stijgende ( mits ik zorg dat ik mijn mobiel bij me draag). Het gaat qua bewegen dus weer de goede kant op. En en passant met het klussen ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

48
Helleu boeren, burgers en buitenlui,

Hoe gaat het met bewegen, afvallen, slapen, eten, drinken?????

Vandaag een bijzondere dag, voor mij althans. Zonder pijnstillers, zonder alcohol, zonder wat dan ook geweldig goed geslapen. Voor het eerst sinds mensenheugenis ruim 7.19 uur achtereen geslapen met een AHi van 0.6, ja zelfs door de wekker wakker geworden. En dit al na 31 dagen cpap gebruik. Dit had ik 31 dagen geleden niet durven dromen.
De tendens van de afgelopen week was al meer uren achtereen doorslapen maar dit is fantastisch, vind ik dan. Of het zo gaat zetten? Zou het niet weten maar de zoektocht naar goed slapen lijkt op de goede weg te zitten.

Vanmorgen dus extra wat gesport als beloning…hahaha….

Wat m’n gewicht betreft, ik don’t know. Misschien wel onder de 110kg?

Wat eten betreft? Daar zijn we niet zo extreem mee bezig. In ieder geval volgen we geen dieet. Wat we wel doen is proberen het eten zo aan te passen dat het een normale zaak van de wereld wordt. Afgelopen twee dagen flink bord groente, slalade en wat kip en zelf gemaakte cordon blue waarop geen paneermeel zit. Maar toch ook bij de avond thee een paar droge koekjes zeg maar.

Vandaag ben ik dus een blij mens…..jullie ook?
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

49
Op zich ben ik een blij mens.... alleen niet zo blij met de snoepbuien van de afgelopen dagen. Wel te verklaren na twee hele beroerde nachten waarbij ik mijn cpap ook nog eens halverwege de nacht uit had gezet. Wel tevreden en blij dat ik ondanks dat toch meer dan voldoende heb bewogen.

Vandaag is het wel bijzonder deprimerend weer... het lijkt wel herfst ipv zomer! Dus ipv een half uur buiten wandelen ga ik die lampen (die er al tijden liggen) maar eens ophangen... Dan wordt het hier straks vast een stuk zonniger. En hopelijk sprokkel ik en passant de 7500 stappen die voor vandaag gepland staan dan wel bij elkaar... Zo niet dan vandaag nog ergens even een partijtje boksen met de WII... Daar word ik echt blij van :-)

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

50
Wordt je blij van...van blije mensen [bigsmile]

Ach joh, de boog kan niet altijd gespannen staan hè. Eens een keer van het padje afwijken mag heus wel vind ik. Zeker na een paar beroerde nachten. Als je maar weer op het goede pad terecht komt. :wink:

Hier hebben we gisteren ook off day gehad wat eten betreft :roll: [bigsmile]

Wel gesport dus gisteren. Echter, zodra Kroepie thuis is van het werk gaan we even snel naar België, tankje vol gooien (€1.179 de liter) en een slofje shag halen. Ons spaarkaartje is vol, het is al aan de late kant, wat doe je dan als bij dat tankstation ook lekker kan eten? Juist, een broodje hete kip...mjammie. Kosten? €3.- Kan je niet voor gaan koken hè alleen moet je dan een half uur later niet nog een frietje gaan eten....ochja het was lekker [bigsmile]

Een heerlijke nachtrust gehad maar inderdaad het lijkt wel herfst. Zit al met een dikke trui aan. Vandaag denkelijk een rustdag wat sport betreft (dag is nog lang). Mooie om deze morgen eens de administratie bij te werken....je kent het wel...de wat onbelangrijke post komt op de stapel....doen we later wel. Dus nu weer alles in de daarvoor bestemde klappertjes :D

Zorg dat je blij blijft hè ...... [bigsmile]
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

51
Vanmorgen weer wezen sporten. Ik merk nu voor het eerst dat het makkelijker wordt en dat ik het ook leuk begin te vinden. Volgende week evaluatie en dan worden de oefeningen verzwaard. Pfff, als je sommigen daar ziet beulen. Wauw. Maar goed die zijn 6 jaar bezig, ik 6 weken :) .

Zo langzamerhand ervaar ik ook daadwerkelijk meer energie en wat minder vermoeidheid. Waarschijnlijk helpt het dieet daar ook een handje bij. Overigens is dit prima te doen. Ik houd van groenten en ook van Griekse yoghurt en noten en fruit. Laat ik daar nou ook veel van mogen eten. Mazzel dus.
Gisteren zelf een groentesaus met kip gemaakt. Een courgette, rode paprika, twee preien, veel tomaten, een aubergine, handje wortelen, handje sperziebonen, 3 kipfilet, 2 blokjes bouillon en een blikje tomatenpuree. Ik heb er met dochter heerlijk van gesmuld.
Daarna nog drie porties ingevroren voor later. Bij 1 portie heb ik wat meer vocht toegevoegd dan bij de andere porties. Een keer groententomatensoep dus :D.

Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

52
wat doe je dan als bij dat tankstation ook lekker kan eten? Juist, een broodje hete kip...mjammie. Kosten? €3.- Kan je niet voor gaan koken hè alleen moet je dan een half uur later niet nog een frietje gaan eten....ochja het was lekker [bigsmile]
Dat kun je dan inderdaad beter niet doen... maar als je het dan doet... dan kan je er beter ook maar van genieten.
Eens een keer van het padje afwijken mag heus wel vind ik. Zeker na een paar beroerde nachten. Als je maar weer op het goede pad terecht komt. :wink:
dat is volgens mij waar het om gaat. Dat je het na een misser niet opgeeft... maar gewoon weer verder gaat... onder het motto dat elke dag dat het wel goed gaat mooi mee genomen is.

@Agnes: dat klinkt lekker én handig. succes met de evaluatie én de zwaardere oefeningen...

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

53
Agnes-HAM schreef:Vanmorgen weer wezen sporten. Ik merk nu voor het eerst dat het makkelijker wordt en dat ik het ook leuk begin te vinden. Volgende week evaluatie en dan worden de oefeningen verzwaard. Pfff, als je sommigen daar ziet beulen. Wauw. Maar goed die zijn 6 jaar bezig, ik 6 weken :) .

Zo langzamerhand ervaar ik ook daadwerkelijk meer energie en wat minder vermoeidheid. Waarschijnlijk helpt het dieet daar ook een handje bij. Overigens is dit prima te doen. Ik houd van groenten en ook van Griekse yoghurt en noten en fruit. Laat ik daar nou ook veel van mogen eten. Mazzel dus.
Gisteren zelf een groentesaus met kip gemaakt. Een courgette, rode paprika, twee preien, veel tomaten, een aubergine, handje wortelen, handje sperziebonen, 3 kipfilet, 2 blokjes bouillon en een blikje tomatenpuree. Ik heb er met dochter heerlijk van gesmuld.
Daarna nog drie porties ingevroren voor later. Bij 1 portie heb ik wat meer vocht toegevoegd dan bij de andere porties. Een keer groententomatensoep dus :D.

Agnes
Heel heel heel goed. Lekker kijken wat je zelf presteert en laat je zeker niet van de kaart brengen wat anderen presteren. Elke keer dat je bent gaan sporten is winst en zoals je ziet merk je al dat je wat meer energie krijgt en je het zelfs leuk begint te vinden....super hoor. Dat gevoel vast houden, ook als het eens een dag tegen zit.

Dikke duim voor U [bigsmile]
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

54
Ik heb net heel goed gesport, bijna 1.5 uur. Qua cardio een stapje erbij. 3x5minuten hometrainer en nu ook 3x5 minuten crosstrainer. Vooral goed letten op de hartslag. Niet hoger dan 140 slagen per minuut. Elke x een minuut rust. Valt nu op dat de hartslag sneller terug loopt in die minuut. Van rond de 137 á 138 naar vandaag rond de 117 á 118.
Daarna dus weer van elke spiergroep één oefening 3x 15 tot 20 herhalingen. Buikje ook erbij en nog wat balansoefeningen.

Ik mag een bezem vreten maar het lijkt er ook op dat de klachten die ik al drie jaar heb wat minder worden. Pijn is nog niet weg hoor maar heb wel het idee dat het beter gaat. Uiteraard, 1 zwaluw maakt nog geen zomer maar toch hè Ruud  .
Sommige gewrichten zijn zeker vooruit gegaan, met name linker schouder gewricht. Voeten doen geen zeer meer iig. Dat is al winst.
Ook nu een dag of drie weinig tot geen vocht in bv handen en knieën ondanks het koude vochtige weer. Zou je denken dat je dan meer last hebt als het echt artrose is, toch?

Vandaag zelfs heel heel heel voorzichtig knie buigen gedaan. Absoluut niet de volledige beweging maar een klein beetje. En dat 3x 5 á 6 herhalingen. Ook niet tot de grens waar het pijn gaat doen maar gewoon een klein beetje door de knietjes zaken en dan weer recht gaan staan. Dat ging ook goed.

Of dat nu ligt aan het feit ik beter slaap? Drie nachten op rij 7 uur plus geslapen. Afgelopen nacht wat onrustig maar toch. Uiteraard zal het sporten ook een positieve uitwerkingen hebben op alles.

Gewicht? 110.5kg. maak ik me nog niet zo druk over eigenlijk. Vorige week was het nog 111.9kg. (was ooit 120kg) Merk dat bepaalde shirts wat losser zitten, buik iets minder. Daarentegen wel spierontwikkeling. Kan heel goed zijn dat dus het gewicht gelijk blijft nu maar het lijf veranderd.
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

55
Ik komt uit Azie, ben 174cm, ik was 55kg toen ik 20 jaar, en nu 81kg op de leeftijd van 40.

Jaren van AHI = 50 maken mij moe: laag concentratie, kan maximal 1 uur werken, hersenen is erg moe tussen 21:00 --> 22:30 iedere dag, maar ik merk dit op

1) Als ik buiten loop en denk over mijn werk, is mijn hersenen aan zijn 150% - 200% huidige productiviteit (of als goed als ik 20 jaar geleden was).

2) Met CPAP masker als ik wakker ben
a. Ik kan goed werken: goed concentratie, minder hersenen moeiheid, kan tot 2-4 uren werken
b. In de avond (21 --> 22:30), voel mijn hersenen minder moe (maak niet uit of ik lig of zit).

De Long arts en KNO arts begrijpen dit niet, dit lijkt op nieuwe voor hun. Naar mijn serieus vraag waarom kan het zo zijn, de reacties zijn volgen:

- De Long arts denk dat misschien zelf als ik wakker ben, is mijn luchtwegen onbewust smal. Dus de CPAP masker helpt.
- De KNO arts kan niet uitleggen. Toen ik zeg dat mischien dat mijn neus is smaller dan wat het moet en de CPAP masker helpt, zeg de KNO arts dat ja, Aziatische neus is niet groot, maar dat is gewoon zo ook voor gezond Aziatische mensen.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

57
GBP? Wat is dat dan? :shock:

Ik had me er al eigenlijk bij neergelegd, nooit meer fietsen. En al helemaal niet hier in het heuvelachtige Limburg.
Aangezien het hometrainer gebruik best wel goed ging dacht ik, waarom vandaag niet eens een klein stukje proberen te fietsen op de hybride fiets. Hybride zit tussen een racefiets en een mountainbike in. Fietskarretje voor Bertju erachter, kan meneer ook mee. Het ging fantastisch. Ja, zelfs met het karretje erachter. Zelfs ook heuveltje op.
We hebben een uurtje wat rond getrapt hier....lekker hoor zo na ruim drie jaar niet gefietst te hebben.

Wie weet, binnenkort de mountainebike maar weer eens uit het stof halen en een stukje de bossen in...... zou wel erg leuk zijn.
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

60
Oja….een maagverkleining lijkt me ook niet iets vaan dat doe ik even. Hoop dat je er goed uitkomt, lijkt me dus ook een lastige beslissing.

En hoe gaat het verder hier met de conditie en het afvallen?????

Hier gaat het super. Heel super zelfs. Na ruim drie jaar heb ik gisteren de gok gewaagd. Niet gedacht dat ik het ooit nog zou kunnen doen ivm de kapotte knieën en pijnlijke gewrichten.
Afgelopen weken ging het op de hometrainer steeds beter. Niet gek doen, gewoon 3x 5 minuten. Afgelopen week eens geprobeerd te fietsen op de hybride fiets met het fietskarretje, ook dat ging goed. Gisteren dus de grote gok, de mountainbike en dan een mountainbike route fietsen hier op de Brunssumerheide. Het was heerlijk na zo een lange tijd weer door de bossen te trappen, over boomstronken, stenen, bergie op, bergie af…lekker hoor. Het was zwaar maar heb niet het onderste uit de kan gehaald hoor…..voor je het weet heb ik een knieschijf naast m’n oor zitten.
Anyway, toch twee uur lekker getrapt, mooi weer, genieten was het. Qua lucht, geen enkel probleem en dat ondanks het roken. (jaja moet ermee stoppen)
Na thuiskomst lekker douchen en dan denk ik, ga me eens wegen. Huh….. was al blij als ik net onder de 110kg zou komen. Twee weken geleden na ons weekendje weg washet nog 111.9kg komende van rond de 115kg. Gisteren dus gewogen….kennie….nog eens gewogen….ken nie….tot 4 keer toe gaf de weegschaal 107kg aan…woohoooo dat was reden voor een feestje….zijn we maar pizza gaan halen gisteravond hahaha….
Vanmorgen samen met de vrouw mee gefietst naar haar werk. Bertju natuurlijk mee in zijn karretje. Dat was dan toch even 23km op de fiets…… pizza is alweer verbrand

Afgelopen dagen ook niet de behoefte gehad om een hazeslaapje te gaan doen in de middag.

Het lijkt er dus op dat het cpap gebruik, het bewegen zijn vruchten gaat afwerpen…..
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.