Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

161
Inmiddels 20 kilo lichter.
Ik heb vanmorgen een afspraak gemaakt met de man van Vitalaire. Ik merk dat ik slechter slaap en mijn AHI wordt steeds hoger, weliswaar niet verontrustend, maar toch. Ook merk ik dat er lucht ontsnapt via de mond.

Ik heb het al eens eerder verteld. Ik heb mezelf, jaren geleden, aangeleerd om mijn tong tegen mijn gehemelte te laten rusten. Toen ik met de CPAP begon ontdekte ik dat ik dat ook in mijn slaap doe en dat dit ervoor zorgt dat er geen lekkage optreedt als mijn mond open zakt.

De laatste weken voel ik, in mijn halfslaap, in mijn, gesloten, mond een luchtbel ontstaan die via mijn lippen ontsnapt, waarna de lippen zich weer sluiten. Ik registreer ook dat ik dan gewoon adem. Dit gebeurt herhaaldelijk, vermoedelijk de hele nacht, en stoort mij kennelijk in mijn slaap.
Ik ga vragen of dit een teken kan zijn dat de druk nu te hoog is, daarop doordenkend, of ik meer CSAS aan het ontwikkelen ben. Ik merk namelijk ook dat ik vaker vergeet te ademen en heb begrepen dat dit door een te hoge druk veroorzaakt kan worden.

Grappig was dat de verpleegkundige, bij wie ik de afspraak wilde maken, onder de indruk was van het gewichtsverlies en dat zij het adres wilde van "mijn" diëtist. Heb zeker een kwartier met haar aan de telefoon gehangen. Ik kon eigenlijk pas op 30 maart terecht maar omdat ze zo onder de indruk was heeft ze mij er aanstaande donderdag tussen gewurmd :lol: en ik heb er niet eens om gevraagd. Vond de 30ste ook prima.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

163
Volgens mij kan ik dat op de display niet zien Ruud, tenzij ik met allerlei knopjes in de weer moet, dan weet ik niet hoe dat werkt.
Ik lees mijn kaartje ook niet meer uit in Sleepy head omdat mijn oude laptop het kaartje niet meer vasthoudt. In mijn nieuwe laptop zit geen cardreader
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

165
Ik zal er eens naar kijken.
Toen ik nog zo moe was gaf het me vooral spanning om nog wat meer te "moeten" doen. Ik las hem altijd op woensdag uit en het gaf me steeds zoveel stress extra. Stiekem was ik blij dat het niet meer kon. Nu ik me zoveel beter voel gaat ook dit misschien beter en kan het wellicht duidelijkheid geven over het slechtere slapen en de hogere AHI
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

166
mmmm…..denkelijk wat onder de leden. Afgelopen week weinig gesport, eigenlijk niet. Steken in m’n hoofd. Altijd rechts en dan wel achter het oor en/of bovenop de schedel boven het oor. Iets wat ik al sinds mensenheugenis heb eigenlijk. Kan zo maar zijn dat ik er een half jaar of een jaar geen last van heb en dan ineens is het er weer. dus afgelopen week ook. Ik prop me dan vol met pijnstillers en als het helemaal niet werkt ga ik over op tramadol….wordt je suf van hahaha…maar zo ver is het deze week nog niet gekomen.
Omdat ik het jammer vind niet te gaan sporten heb ik vanmorgen toch maar een half uurtje cardio gedaan maar geen krachttraining.
Nu maar hopen dat die steken snel weg gaan. Meestal duurt een aantal dagen tot een week of twee……..

Toch blij dat ik even wat aan sport gedaan heb natuurlijk
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

167
@Agnes: 20 kilo, dat is een feestje! Wat een mijlpaal zeg. Ik zag vanochtend dat ik 4 kilo kwijt ben, en dat motiveert wel. Al heb ik nog steeds dezelfde maat, dus misschien doet mijn weegschaal het niet.

@jaapio: cardio is sowieso goed, zeker ook met dat fietsen. En balen van die pijnscheuten. Ik ben inmiddels allemaal wetenschappelijke artikelen aan het lezen over apneu, maar over pijnscheuten nog niets gevonden. Wel dat je door apneu gevoeliger kunt worden voor pijnprikkels (door veranderingen in je neurotransmitters).
Ik kwam wel iets anders tegen, dat ik heel opvallend vond: mensen met apneu hebben een veel hogere waarde van lichaamseigen kreatine. Hoe hoger de AHI, hoe hoger de kreatine. Het verband is zo sterk, dat de onderzoekers zeggen dat je met bloedonderzoek naar CK (lichaamseigen kreatine) waarschijnlijk ook apneu kunt opsporen (scheelt ook leuk in de kosten als ik jouw post lees...).
Ook helpt kreatine heel goed om hersenen te beschermen tegen zuurstoftekort. Dat las ik in andere onderzoeken. Dus ik kan me voorstellen dat je lichaam daarom misschien het spul aanmaakt.

Maar goed, jij hebt vroeger krachttraining gedaan, dus je weet vast wat kreatine nog meer doet: het maakt je spieren sterker en gaat spierpijn tegen. Dus wat gebeurt er als je aan de CPAP gaat? Verdwijnt die kreatine dan? Dat zou wel verklaren waarom het sporten, vooral kort & intensief & krachtig, ons allemaal vaak moeilijk afgaat.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

168
LindApmeu, in de tijd dat de sportschool m’n tweede huis was hiel ik me niet bezig met spierversterkende middelen. Van Kreatine in die tijd was er niet echt veel bekend, althans bij mij niet. Enige wat ik wel nam was een shake eiwitten en extra vitaminen. Voor de rest hiel ik me verre van ander spul ook al was het vaak onderwerp van gesprek.
Ik moet een nu een afspraak maken om bloed te laten prikken. Ik zie op het formulier dat er op kreatine wordt geprikt “kreatine + eGFR” staat er.

Ik vind het knap dat jij je er zo in verdiept. Zelf zou ik er helemaal tureluurs van worden als ik me er zo in zou verdiepen.

Wat die steken in m’n hoofd betreft, dat heb ik zo lang ik me kan herinneren. Op dit moment heb ik er nog last van maar zal binnenkort wel weer weg zijn en dan hopelijk weer voor langere tijd. Ik denk niet dat dit wat te maken heeft met apneu.

:wink:
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

169
Hi Jaapio, Kreatine is niet zoiets als testosteron hoor, het zit in vlees, je lijf maakt het zelf aan, het is heel uitgebreid onderzocht en anders dan wat buikpijn als je gelijk een mok vol neemt, heeft het geen enkele bijwerking.
Ik ben wel heel benieuwd wat jouw kreatine-waarde is en waarom jouw arts dat heeft aangekruist. Dit onderzoek dat ik noem, is volgens mij helemaal niet breed gepubliceerd, maar heeft jouw arts dat dan toevallig ook gelezen?
Ik verdiep me hier ook in om mijn hersenen in beweging te houden, en ik ben ooit als onderzoeker afgestudeerd, dus dat geeft een beetje voorsprong. En ik ben nieuwsgierig wat er in mijn lijf gebeurt, want ik voel dat het verandert.
De shake eiwitten zijn waarschijnlijk ook erg goed bij apneu, ik las een ander onderzoek dat OSAS patienten veel minder essentiele aminozuren hebben, en die zitten een hoop in die shakes. En de Action heeft ze nu in de aanbieding, een pot van ¾ kilo voor een tientje. Als je daar bent, zou ik gewoon 1 of 2 van die potten meenemen, het is altijd goed voor je, het helpt met sporten en mij helpt het ook met afvallen. Oh ja, de magnesium was ook in de aanbieding bij Action, 2,99 voor een potje, ook altijd goed voor brein & spieren (Nee, ik werk daar niet, maar ik houd van voordeeltjes!)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

170
Vandaag bij de consulent op bezoek geweest. Hij was het met mij eens dat mogelijk de druk wat te hoog is nu ik zo afgevallen ben.
Apart is dat ik voorheen gemiddeld onder de 1 AHI zat en nauwelijks centrale apneu had. Ik zie nu vaak hogere waardes en vermoed dat er meer centrale apneus zijn, dit in samenhang met de, naar mijn idee, te hoge druk.
Bij het uitlezen bleek dat ik nu gemiddeld op 1,9 AHI zit waarvan 1,4 centrale apneu. Weliswaar geen alarmerende waardes maar samen met het slechtere slapen en de nachtelijke onrust toch reden genoeg om de druk met 1 punt te verlagen.
Nu zien wat er gebeurt. Gaat het goed ga ik gewoon in december weer voor controle. Loopt het niet lekker dan over 6 weken terug.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

171
Gister was D-day. Vorig jaar begonnen met het 50+ onderzoek. Of moet ik zeggen 60-? Haha.
Laatste deel was afgelopen maandag de longfunctie test. Gisteren dus de uitslag van het tweede bloed onderzoek ook.
Jaap, je bent een hele gezonde man, zegt de huisarts. Alle geteste waardes zijn perfect op de vitamine D na. Die moet zitten tussen de 50 en de 90. Bij zit die op 47.
Vorige de B12 op de grens net boven de 130. Nu 305. Moet zitten tussen de 130 en 700.

Nu ben ik vergeten te vragen waarom op kreatine is geprikt LindApneu. Bij “uitgevoerde labbepalingen – Nier functie” staat de uitslag van kreatine. Waarde 96 en moet tussen de 62 en 115 zitten. Dus goed.
Gewicht 111kg. Iets bij gekomen. Waarbij vermeld dat de afgelopen week niet gesport is en we door drukte iets minder op de voeding hebben gelet.

Het is mooi te horen dat je kern gezond bent, dat je gezond eet, drinkt, dat alles goed functioneert. En dan natuurlijk de hamvraag, van waar komen al die pijnen in mijn gewrichten dan? In het bloed geen ontstekingen te zien….hoe kan dat dan? De grote vraag van de afgelopen 3.5 jaar.
Gistermorgen was het helemaal één doffe ellende. Nu beide handen. Vuist maken onmogelijk maar nu ook je vingers strekken onmogelijk, wat zeg ik, zelfs zeer pijnlijk. In beide ellebogen bijna het zelfde verhaal.

Huisarts opperde het idee om 2 weken aan de prednison te gaan. In het verleden ook eens gehad en dat werkte. Wat ik daar van vond. Laten we dat maar weer eens doen dan en daarna kijken wat het gedaan heft en dan weer verder kijken. Dus de komende twee weken aan de prednison.
Vorig jaar kreeg op de borstkast uit het niets een vreemde bobbel. Dit destijds na laten kijken samen met een moedervlekje op de linker biceps. Was niks ernstigs maar kreeg toen het advies om dit in het voorjaar nu dus) nog eens na te laten kijken. Dus gisteren dit maar eens aan gekaart. Ja, halen we weg, ga maar liggen. Aaaahhhhhh die zag ik niet aan komen…halen we weg en ga maar liggen zegt hij. Ojeeee….uuhhh krijg ik zeker zo’n misselijke verdoving spuit? Neu doen we zo wel ff…..en dan hebben we het over een bobbeltje/wrat van ongeveer een centimeter hè. Zonder verdoving??? Ben Rambo niet!!! Eer ik het echt in de gaten had ging het mes er al in hahahaha……. Nou dat was even op de tandjes bijten hoor. En zo heeft alk nadeel ook weer z’n voordeel……scheelt namelijk weer wat lichaamsgewicht wwhahahaha….. met een mooie grote pleister op de wonde kan ik huiswaarts keren. Oefffff….vanavond mag die pleister er af wat zoveel betekend dat ik ook een deel van mijn Perzisch tapijtje ga verliezen. Jaha Perzisch tapijtje, dat heb je als rood harige. Dat gaat harsen worden vanavond hahaha.

Anderhalve week niet gesport dus, of…..???? nee niet gesport maar wel ander lichamelijke inspanningen gehad. Waaronder ook de oprit in de tuin achterom. Wegens verzakkingen zou die opnieuw gelegd worden afgelopen weekend. Ik weet dat ik het niet moet doen maar toch begin er dan zelf mee. Ik begin alvast wat klinkers weg te halen, dat kan toch niet zo lastig zijn? Na een uurtje kon ik al stoppen vanwege een dikke hand. Ggggrrrrrrrrr…….dan maar met tussenpozen weg halen zover het gaat. Zaterdag is de oprit opnieuw gelegd.

Maar goed. Dat was het onderzoek en de uitslagen. Gisteravond begonnen met de prednison. Deze morgen merkte ik al meteen het verschil. Het werkt wel. Maar één zwaluw maakt nog geen zomer, we zullen zien.
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

172
Uche uche….even afstoffen hier.

Zo dan, heb me redelijk koest gehouden de laatste tijd. Ook niet gesport.
Prednison doet z’n werk uitstekend mag ik wel zeggen. Een heerlijke gewaarwording om de gewrichten gewoon normaal te kunnen bewegen zonder pijn. Krijg zelfs weer een vuist gemaakt met beide handen. Maar dat terzijde.
Gisteren zat ik in dubio, wel of niet sporten? Wilde eigenlijk de tijd dat ik prednison moet slikken geen zware inspanningen doen.
Toch gisteren weer de draad op gepakt. Lekker rustig aan wat op de hometrainer, crosstrainer en wat krachttraining gedaan. Niet meer dan een uurtje.
Het ging wonderbaarlijk lekker.

En dan gaan we nu weer een uurtje trampelen…… [bigsmile]
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

173
Goedemorgen vrienden, even een update! Vrijdag had ik de gastric bypass-operatie. Eerst veel last gehad van de narcose: ik voelde me heel erg flauw, kon niet eens op de rand van het bed zitten zonder dat het zweet me uitbrak en ik weer moest gaan liggen. Gelukkig zakte dat in de loop van de nacht af. De volgende ochtend (zaterdag) zijn we (we waren met z'n drieën) toch naar huis gegaan! Ik zit twee weken op (half-) vloeibaar eten. Van het ziekenhuis mogen we normale voedingsmiddelen hebben, alleen goed gepureerd, maar voorlopig zit ik vooral op de magere kwark, ook omdat we erg de nadruk op eiwitten moeten leggen.

Afgelopen nacht weer op mijn zij kunnen liggen! Wel heel fijn, want ik ben geen rugslaper en voor mij zit de pap minder in de weg als ik op mijn zij lig.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

175
Ben nu bijna een half jaar bezig, en knap nog niet erg op. Denk dat de hormoonbalans nog niet optimaal is. Ik wil ook erg graag afvallen, en denk aan het programma Nederland Slank. De rationale daarachter is het herstellen van je hormoonbalans om afvallen mogelijk te maken. Nu mijn vraag: kan dit met apneu? Zou dit helpen de hormoonbalans te herstellen, of moet ik juist eerst geduld hebben tot mijn hormaanbalans zich heeft hersteld voor een dergelijk programma kans van slagen heeft? Wie helpt?

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

177
Als je te vet eet, of te zoet kun je een dumping krijgen. Je wordt dan na de maaltijd zo beroerd dat je er van tegen de vlakte kunt gaan. Vaak moet je dan na de maaltijd zo twee uur bijkomen in bed. Mijn vrouw heeft het ook een paar keer goed gehad.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

178
À propos: ik heb de Resmed verwarmde slang. Je hoort die met zuurstof te kunnen gebruiken; het staat zelfs in de gebruiksaanwijzing. In het ziekenhuis konden we er echter niet achterkomen hoe dat moest. Aan de ene kant van de slang (het deel dat in de achterkant van de machine steekt) zit een wit dopje of in ieder geval een wit onderdeel. We konden dat er met geen mogelijkheid af krijgen. Leek niet de bedoeling. Moet je een ander model hebben van de slang?

Omdat mijn zuurstofsaturatie laag bleef moesten we kiezen tussen de pap en de zuurstofcanule, dus ik heb een hele poos zonder pap gelegen. Niet dat ik echt sliep, dus een groot probleem was het niet, maar toch.

Later ontdekten we dat het mogelijk was om de zuurstofcanule ONDER het masker te dragen, en het masker ging er niet eens van lekken. Tip dus als een van jullie een keer in het ziekenhuis ligt.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

179
Carina, normaal zou zijn dat er tussen de slang van de cpap verwarmt of onverwarmde en de aansluiting van het masker, een tussenstuk/koppelstuk met zuurstofaansluiting geplaatst wordt.

Als men dit niet heeft, dan is de slang tussen masker en gezicht ook een oplossing. Gaat niet op bij een neusdoppen masker.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar