Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

81
Natuurlijk mag je dat vragen.
Het lijkt erg op het koolhydraatarm dieet, alleen is in het officiële kha dieet 50 gram koolhydraten per dag de max, terwijl ik wel heel weinig koolhydraten eet maar die 50 gram is juist het minimum. Volgens mijn diëtist is minder dan 50 gram niet goed omdat je dan last krijgt van haaruitval en schilferende nagels. Ongeveer 25% van de voeding mag koolhydraten zijn waarbij het grootste deel uit fruit en groenten komt.
Ik weeg het niet af en reken het niet uit maar zorg dat ik heel veel groenten eet en weinig brood, aardappelen, rijst en dergelijke. Voor nu lijkt dat te werken.
In het kort eet ik:
Ontbijt: Griekse yoghurt, kwark, fruit en noten.
Tussendoor: een stuk fruit
Lunch: een salade met 50 gram vlees
Tussendoor: een cracker of boterham met kaas
Tussendoor: nogmaals Griekse yoghurt met noten
Diner: 1 aardappel of 1 opscheplepel pasta of rijst. Minimaal 200 gr groenten. 100 gram vlees.
Tussendoor: rauwkost.
Gedurende de dag minimaal twee liter water en bij iedereen maaltijd koffie of thee zonder toevoegingen.

Overigens ga ik hier creatief mee om. Ik begin en eindig de dag met de yoghurt, het tweede stuk fruit gaat meestal in de avond yoghurt, de boterham of cracker sla ik over maar ik eet dan wel twee aardappelen. Zoiets.
Geen hongergevoel en toch erg lekker eten.


Overigens wil ik je er wel op attenderen dat een dieet heel persoonlijk is en wat voor mij geld hoeft niet goed te zijn voor jou.

Groeten
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

83
Zo voelt het ook. Ik voel me stukken beter. Meer energie en kan ook meer aan. Bovendien is het voor mij goed vol te houden omdat ik toch al altijd veel groenten at.
Vandaag een gevulde courgette met kippengehakt, ui, paprika, snijbonen en kaas. Lekkere verse guacamole erbij. Smullen maar.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

85
Gisteren bij de diëtist geweest. Ik was 3,5 kilo kwijt in 28 dagen. Doordat ik voor mijn bezoek aan hem al wat afgevallen was zit ik nu op de thuisweegschaal onder de 100 kilo. Dat is best een tijdje geleden dat de weegschaal daar stopte.
Vandaag de laatste evaluatie bij de sportfysio. Ik ervaar een forse verbetering en dat blijkt ook uit mijn fietstest. Warm fietsen op 1 met 60 omwentelingen per minuut. Daarna iedere 10 seconden een level omhoog en die 60 omwentelingen zo lang mogelijk vast houden. Toen ik begon haalde ik level 11, vandaag level 15. Voorwaar niet slecht al zeg ik het zelf.

Ik moet nu op eigen kosten verder, dat wil zeggen dat ik bij dezelfde sportschool mag blijven. Ik kan daar een 10 rittenkaart kopen voor 60 euro en dan kan ik inschrijven voor een uur. Er zijn per uur ongeveer 5 plekken voor de rittenkaartsporters. Je krijgt dan minder intensieve begeleiding maar kunt nog wel je schema bij laten stellen als je daaraan toe bent.

Voor nu vind ik dit wel heel prettig, die stok achter de deur heb ik wel nodig, maar over een poosje stap ik misschien wel over naar een goedkopere plek. Nu eerst het sporten goed integreren in mijn dagelijkse bestaan.

Groeten
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

86
Wohoo Agnes, erg goed hoor van je. Hele goede berichten. :lol:

Hoge bomen vangen veel wind, zegt men wel eens….. zo lekker het eerst ging....en nu.... :shock:
Hier gaat alles in sneltreinvaart naar beneden. Wellicht wat onder de leden denk ik dan maar.
Sinds vorige week erg veel last van hoofdpijnen in combinatie met duizeligheid. Rare is, mijn vrouw had daar de week er voor last van. Dus ook niks meer gedaan aan sport.
Het slapen gaat ook niet meer zo lekker. Dacht ik eerst dat het aan de warmte lag maar afgelopen nacht ook weer slecht geslapen. Iets meer dan 4 uurtjes. Het rare is…een AHi van 26 plus. Dat had ik nog niet mee gemaakt sinds in aan de cpap zit. De twee nachten ervoor zat ik nog onder de 1.
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

91
Als je 's morgens het resultaat van de nacht uitleest in het scherm, dan zullen bijna alle (c)(a)paps de optelsom van de apneu index plus hypopneu index weergeven.
Met de warmte van de afgelopen dagen kan het zijn dat er 's nachts meer hypopneus voorkomen.
Natuurlijk is dan de AHI hoger. Maar of je daar nu voor in de stress moet schieten, vraag ik mij af.
Met die warmte is iedereen wat minder actief en ik denk dat dat geen ongewoon verschijnsel is.
Met uitlees software kan je beter de AI en HI controleren.

Dus denk ik dat je jezelf onnodig wat ongerust maakt.
Natuurlijk is het leuk om te kunnen zeggen dat jouw gemiddelde AHI lager is dan 1 of 2.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

92
Het sporten gaat lekker. De belasting wordt opgevoerd en ik kan het nog prima aan. Ik heb nu genoeg oefeningen voor een uur.
Ook het dieet werkt prima. Geen cravings of snoepbuien meer.
Resultaat tot dusverre: 9 kilo en 1 bloeddrukpilletje minder.

Groeten
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

94
Agnes-HAM schreef:Het sporten gaat lekker. De belasting wordt opgevoerd en ik kan het nog prima aan. Ik heb nu genoeg oefeningen voor een uur.
Ook het dieet werkt prima. Geen cravings of snoepbuien meer.
Resultaat tot dusverre: 9 kilo en 1 bloeddrukpilletje minder.

Groeten
Agnes
Hartstikke goed! Wat zal dat lekker voelen: Een lichter lijf, een betere conditie en minder bloeddruk medicatie.
Voor mij is de bloeddruk een van de belangrijkste motivaties om gezond te eten en voldoende te bewegen. Ik heb zoveel ellende van de bloeddrukmedicatie gehad. Die wil ik niet weer gebruiken. En met een gezonde leefstijl is me al twee en half jaar gelukt om mijn bloeddruk onder de gevarenzone te houden. Ondanks de apneu en ondanks alle stress van de afgelopen jaren. Helaas is er het laatste half jaar door de vermoeidheid wel weer een paar kilo bij gekomen.... maar de bloeddruk was bij de laatste meting zelfs nog verder gedaald.

Het bewegen gaat goed. Gemiddeld 10000 stappen per dag. En het snoepen/snacken krijg ik steeds meer onder controle. Ik hou weer strikt bij wat ik naar binnen werk. Dat helpt mij. Er is in ieder geval geen kilo meer bij gekomen. En ik heb de voorzichtige indruk ( maar mijn weegschaal is niet heel erg betrouwbaar) dat er al wat af begint te raken. Ik voel me in ieder geval wat minder opgeblazen: minder vet... en meer spieren.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

95
Fijn dat het zo goed gaat Nic. Hoe gaat het nu met veel de vermoeidheid en het slapen?

Dat lichtere lijf is nog niet echt merkbaar. Het overgewicht was ook wel heel groot. Dit is ongeveer een kwart van wat ik moet verliezen om een gezonde BMI te bereiken. Of dat gaat lukken....We gaan het zien.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

97
Agnes-HAM schreef:Fijn dat het zo goed gaat Nic. Hoe gaat het nu met veel de vermoeidheid en het slapen?

Dat lichtere lijf is nog niet echt merkbaar. Het overgewicht was ook wel heel groot. Dit is ongeveer een kwart van wat ik moet verliezen om een gezonde BMI te bereiken. Of dat gaat lukken....We gaan het zien.
Dat het lijf niet meteen lichter voelt herken ik wel. Wat wordt in jou geval als een gezond BMI gezien? Daar is tegenwoordig nogal wat discussie over. uit recent onderzoek blijkt dat bijvoorbeeld een stabiel BMI van 28 gezonder is dan een wisselende BMI van bijvoorbeeld 25 wat tot nu toe als grens voor overgewicht gold. Ik heb daarom besloten dat ik niet lager dan de 28 ga. Maar zou op dit moment al bij zijn als die weer 30 is.
Met zowel het slapen als de vermoeidheid gaat het langzamerhand iets beter. Dat is meestal zo in de herfst. Maar ook omdat ik op advies van de arts voorlopig niet meer gelijk met partner en zoon opsta maar blijf liggen en vaker apart slaap zodat ik dan ook niet van de wekker wakker wordt. Dan slaap ik toch net weer een half uurtje langer. En door het apart liggen heb ik minder last van de myoclonus en slaap ik rustiger.
Volgende week slaaponderzoek. Ik ben benieuwd.
Vandaag weer goede dag: weinig gesnoept of gesnackt en de 70000 passen voor deze week al gehaald!

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

98
@Agnes. Gooooeedddd hoor. Al 9 kilo kwijt….mooie prestatie. Fijn ook dat je merkt dat het sporten vooruit gaat.

@Nic. Mooi om te lezen dat ook jij de goede kant op gaat.

@Carina. Wens je veel succes op weg naar gastric bypass. Zal zeker niet makkelijk zijn. Sterkte.

Het sporten hier stond even op een laag pitje. Kleine week op vakantie geweest met de autoclub. Stil gezeten zeker niet. Mee geholpen op de camping de feesttent opbouwen. Slepen, sjouwen met van alles en nog wat. Ook een rondleiding gehad op de scheepswerf “de Myer” te Papenburg. Veel gelopen…..
Woensdag wel gesport 1.5 uur. Gisteren ook weer druk met de voortuin winterklaar maken. Klinkt heel wat maar heb wat struiken gesnoeid.
Vandaag ook weer druk. Misschien zo even wat sporten nog….
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

99
Zojuist de Dam tot Dam met succes uitgelopen. Tien kilometer route plus in totaal zes heen en weer van huis naar kantoor, start daarna finish naar huis.
Best trots.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

100
Agnes-HAM schreef:Zojuist de Dam tot Dam met succes uitgelopen. Tien kilometer route plus in totaal zes heen en weer van huis naar kantoor, start daarna finish naar huis.
Best trots.
Wat mooi Agnes,

Ik heb 3 jaar geleden ook Dam tot Dam, was ook trots van mij.
Ik denk dat jij ongeveer 1h20 min heb besteden voor die traject ?