Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

21
Leuk topic dit. Maar Agnes heel goed bezig maar jammer dat je even terug bij af bent.

Ben zelf ook weer aan het sporten geslagen.
Na drie jaar ziekenhuis in en uit heeft de huisarts me verwezen naar de fysiotherapeut voor oefentherapie.
Tja, heb mijn hele leven al gesport eigenlijk maar goed ben er toch naar toe gegaan.

Om een lang verhaal kort te houden. Heb zo’n beetje aan alle gewrichten pijn. Voeten, knieën, handen…noem maar op. Na vele onderzoeken, 3 reumatologen, twee neurologen en een internist de uiteindelijke uitslag artrose maar ook weer niet. Vreemd? Jazeker, reumatoloog in het reumacentrum in Nijmegen vertelde ons, geen reuma maar artrose. In de brief naar de huisarts schrijft hij “ik weet het niet”.

Dus overal tegen een muur aan gelopen, geen idee hoe verder. Dus paar weken geleden door verwezen naar de fysio en toen heb ik ook m’n slaap apneu opgehaald. Ook toen door verwezen naar de slaapkliniek. ( zou het dan toch stiekem aan de apneutjes liggen die klachten)

Na een leven in de sportschool stelde de oefeningen bij de fysio niet veel voor. Heb me laten informeren, wat wel en niet te doen. Na een leven in de sportschool ben ik wel wat op de hoogte qua oefeningen. Me zelf kennende is de sportschool nu geen optie. Zou ik me goed voelen, een dagje minder pijn, dan weet ik dat ik dan tot het gaatje ga. Moet ik niet doen.

Afgelopen weken bezig geweest een sportkamer thuis in te richten.
Sport hier nu een uurtje per dag. Cardio en kracht training. Van de fysio wat oefeningen mee gekregen die goed thuis te doen zijn. De prikkel om te ver te gaan…kan niet want zoveel aan gewichten hebben we niet.

Mijn doelen?
Ben nu 17 nachten aan de cpap. Makkelijk? Njente, niet dus. Wiltwel dat dit een gewoonte gaat worden. Slapen+masker op.
Sporten? Conditie verbeteren, beetje gewicht verliezen. Afgelopen tijd wel ruim 5kg kwijt waarvan weer ruim 1kg erbij. Denkelijk spiermassa.
Wil naar de 100kg toe. Zit nu op iets maar dan 111kg en kom van ruim 115kg af.
Dieet? Nee, ga ik niet doen. Wel proberen het eet patroon te veranderen middels kleine stapjes. Zo heb ik bv geen suiker meer in de koffie en drink sowieso al minder koffie. Wat meer groenten en wast minder piepers, rijst, spaghetti etc etc.
Roken? Ben er ooit eens 4 jaar mee gestopt. Jammer genoeg toch weer mee begonnen. Wil er toch ooit weer van af. Dat komt nog wel.
Ga ook niet alles ineens aanpakken…alles op zijn tijd, eerst het ‘’en, dan het ander.

Komende periode langzaam ons sportkamertje uitbreiden zodat we meer mogelijkheden hebben. Belangrijkste staat er al voor de cardio training. Binnenkort wel een teeveetje aan schaffen…..

Ik ga eens proberen dit topic in de gaten te houden.

Afbeelding


Afbeelding


Nog wat kaal nu maar ook dat komt wel goed [bigsmile]
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

22
Vooral in deze hitte, waar ik echt niet tegen kan, merk ik dat ik bijna geen stap verzet. Ik krijg dan ook dikke enkels en voeten. En daar heb ik last van. Dus wil ik, ondanks mijn nog vrij lage energiepeil, toch meer gaan bewegen.
En Jaap, Ik heb hier in huis ook van alles staan, waarmee ik gewoon kan 'sporten'. Een crosstrainer, een Wii-fit en ik neem elke dag Nederland in Beweging op én ik heb een (weliswaar kleine) hond, waarmee ik kan gaan wandelen.
Tot nu toe lukt het me helaas nog niet echt om ook maar iets van dit alles te doen. Maar heel af en toe lukt het wel en dat is dan mee genomen.
Ik heb intussen met mijn fysiotherapeut afgesproken dat ik na zijn vakantie (over drie weken) weer begin met mijn wekelijkse fysiofitness, semi-individueel (meestal zijn we met 2). Dat heb ik tot ongeveer een jaar geleden ook een aantal jaren gedaan. Dan heb ik tenminste een stok achter de deur. En dan begin ik maar op een laag pitje en hoop ik dat ik het volhoud en niet ook weer achteruit ga, zoals jij, Agnes! Ik hoop dat jij ook weer snel op je 'goede' peil terug bent!

Ondanks mijn nog lage energieniveau, doe ik toch veel meer als in het begin na de diagnose, slaap ik stukken beter. Ik word wel nog meestal 1x per nacht wakker, soms mét lucht en soms zonder lucht, maar verder gaat dat wel ok. Mijn AHI's zijn over het algemeen heel goed (afgelopen week een gemiddelde van 0,85), maar vaak wisselend. De ene dag heb ik een AHI van 0,35 en de volgende dag is het opeens 2,11. Natuurlijk nog goed, maar ik snap niet goed, waar die verschillen vandaan komen.
Mijn gemiddelde sinds het begin met de cpap (nu ruim 4,5 maand) is 2,16, dus ik mag echt niet klagen! Ik zal nog wel te ongeduldig zijn....
Alleen mijn gewicht gaat sinds die tijd nog meer omhoog en dat vind ik niet zo leuk. Waar kan dat aan liggen?
Nou, ik ga maar weer vol goede moed slapen en zie morgen wel weer verder.

Groetjes,
Astrid

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

23
Ik had vandaag een afspraak met de praktijkondersteuner bij de huisarts voor het jaarlijkse cardiovasculair risico onderzoek. Mijn gewicht was de afgelopen weken iets omhoog gegaan. Mijn suiker was ook iets hoger maar het gemiddelde op de lange termijn (oid) was juist gedaald. Mijn bloeddruk was 115/85 dat is nog lager dan hij met de bloeddruk medicatie was!
In verband met het slaapgebrek, de enorme vermoeidheid van de afgelopen tijd en daardoor de neiging in een neerwaartse spiraal terecht te komen hebben we afgesproken om de focus voorlopig bij het bewegen te leggen en daarmee te zorgen dat ik niet meer aan kom en meteen voldoende buitenlucht en licht krijg.
Doel voor de komende twee week. Elke dag liefst na het ontbijt en anders na de lunch een half uur wandelen of fietsen.
Ik ben geen type voor de sportschool, fysio-fitness of andere vorm van trekken en duwen op apparaten. Ik zie er de lol niet van in en verveel me te pletter. Ik beweeg door zoveel mogelijk alles lopend of op de fiets te doen, en er soms een omweg aan vast te plakken of door als ik met het openbaar vervoer reis een paar haltes eerder uit te stappen of later in te stappen. Zo sprokkel ik zo;n 10000 stappen per dag bij elkaar. En dat is voldoende voor een gezond leven.
vandaag ( of gisteren eigenlijk) 10.828 gehaald. Mooie start.
Wordt vervolgd.
Iedereen succes gewenst met de stappen die men gaat zetten om meer te bewegen en/of gezonder te leven en/of af te vallen.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

24
AstridCZ schreef:Vooral in deze hitte, waar ik echt niet tegen kan, merk ik dat ik bijna geen stap verzet. Ik krijg dan ook dikke enkels en voeten. En daar heb ik last van. Dus wil ik, ondanks mijn nog vrij lage energiepeil, toch meer gaan bewegen.
Groetjes,
Astrid
Dit is toch al geweldig. Belangrijkste is….de “wil” is er. Als de wil er is volgt de rest van zelf. Voor mij is dat het zelfde als het dragen van het masker. Ik heb de “wil” om het te dragen, ik heb de “wil” om het een routine, dagelijkse gewoonte van te maken. Makkelijk? Helemaal niet. Ik verdraag nog een pleister op m’n lijf. Gaat het nu zoals ik zou willen? Nee, ook niet. Nou en? De “wil” is er en zolang die er is gaat het goed komen. Ut zit allemaal in het koppie ;) schouderkloppie voor jou hoor.

Voor mij geld dat ook. Ik heb de “wil” om van het roken af te komen. Uiteindelijk weet ik dat ik er ook vanaf kom. Gaat dat vandaag gebeuren? Morgen misschien? Nee hoor. De wil is er en ben er in mijn hoofd mee bezig en weet ook wel dat “het” moment komt. Maar nu even niet.
Nic. schreef:
Doel voor de komende twee week. Elke dag liefst na het ontbijt en anders na de lunch een half uur wandelen of fietsen.
Ik ben geen type voor de sportschool, fysio-fitness of andere vorm van trekken en duwen op apparaten. Ik zie er de lol niet van in en verveel me te pletter. Ik beweeg door zoveel mogelijk alles lopend of op de fiets te doen, en er soms een omweg aan vast te plakken of door als ik met het openbaar vervoer reis een paar haltes eerder uit te stappen of later in te stappen. Zo sprokkel ik zo;n 10000 stappen per dag bij elkaar. En dat is voldoende voor een gezond leven.
vandaag ( of gisteren eigenlijk) 10.828 gehaald. Mooie start.
Hoe of waar je wat doet aanbewegen is niet belangrijk. Feit dat je ermee bezig bent, een halte eerder uit stapt om je doel te halen, schitterend hoor. ;) ik zeg, goed bezig…

Zelf heb ik het weekend niks gedaan. Gisteren wel weer lekker een uurtje me in het zweet gewerkt. Lekker stamp muziekje op. Ook mijn vrouw vind het nu leuk om te doen. Zij is ook geen sportschool type. Gaat ook vaak met de fiets naar haar werk (11 kilometer enkel reis)

Straks weer aan de gang….niet omdat het moet maar omdat het kan …. Succes vandaag allemaal…. [bigsmile]
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

25
een halte eerder uit stapt om je doel te halen, schitterend hoor. ;)
:lol: Leuk geformuleerd.
Vandaag met de trein naar den haag geweest omdat zoon mijn fietst in de prak had gereden en de fietsenmaker op vakantie is. Vanaf MCH naar station teruggelopen en daarbij nog een omweg gemaakt omdat ik langs Artifac wilde voor tekenspullen. En daarmee mijn half uur wandelen ruimschoots gehaald. Vanwege het heerlijke zonnetje mezelf onderweg op een lekker ijsje getrakteerd.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

27
Gisteren hoosde het toen ik wilde gaan wandelen. En het werd niet veel beter. Dus uiteindelijk s avonds de Wii maar weer eens uit het stof gehaald en me een half uur vermaakt met steps... en boksen. En vooral dat laatste was even erg lekker om te doen. Gezien de frustratie van de afgelopen tijd. Ook al sla je in het luchtledige het voelt toch alsof je een paar rake klappen uit deelt. En ik kon vandaag mij armspieren voelen... dus doet wel iets.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

28
Dat is nog wel een idee, de WII. Die heb ik ook staan.
Bij mij gaat de conditie nog steeds eerder achteruit dan vooruit terwijl het sporten voor mijn gevoel nauwelijks iets voorstelt. Ik heb ook niet het idee dat het aan het sporten op zich ligt maar meer aan de extra belasting. Komende week sla ik het sporten dan ook over omdat ik zes dagen aaneengesloten moet werken, dan een vrije dag en dan nog twee werkdagen er achteraan. Gelukkig wel allemaal late diensten. Die zijn voor mij beter te handelen.
Vandaag is volgens mij mijn 'eigen' therapeut er weer. Eens zien of wij in gesprek kunnen over hoe nu verder. Zoals het nu gaat zit ik over drie weken weer op de bank zonder energie en dat is de bedoeling niet. Ik ben alweer van alles aan het schrappen om me, ondanks het sporten, zo goed mogelijk te voelen en ook dat is de bedoeling niet.
Afgelopen dinsdag was er een andere therapeut die begon te pushen dat ik vaker zou moeten komen en motiverende teksten gebruikte als: je doet tenminste wat en je bent eraan begonnen dus zet door, er is toch herstel als je nu sinds twee weken geen watten meer in je hoofd hebt (na ze twee weken wel gehad te hebben). Ik vond dat niet prettig omdat ik het gevoel had dat mijn klachten niet serieus werden genomen. Het is echt niet normaal dat je na een half uur sporten anderhalve week nodig hebt om van de allerergste vermoeidheid af te komen en vervolgens na nog eens twee weken alleen maar meer vermoeidheid te ervaren. Ik waak dus zelf over mijn lijf en laat me niet pushen.
Ik vraag me af of ik wel de juiste beslissing heb genomen want buiten werk en fysio beweeg ik nu nauwelijks meer terwijl ik voor de fitness best actief was. Wat is dan beter?
Vandaag dus maar in overleg.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

30
Dag Agnes, wat zul je geschrokken zijn. Ik ben pas drie dagen aan het "pappen", dus het is te vroeg voor mij om te zeggen of dit bij mij ook het geval zal zijn, terwijl ik nodig moet afvallen. Ergens vermoed ik dat ik ook niet zomaar voluit zal kunnen gaan sporten. Ik lees dus graag mee en wens je vast veel sterkte en wijsheid toe.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

31
Het advies is om het eerste half jaar van de therapie niet intensief te gaan sporten Carina. Je lichaam heeft eerst herstel nodig, met name de hormoonhuishouding moet eerst op orde zijn. Nog even geduld dus.

Geschrokken? Helaas sluit dit aan op de ervaring die ik helaas heb. Steeds is er weer iets dat roet in het eten gooit, juist als ik me iets beter voel. Echt geschrokken dus niet. Ik baal vooral heel erg, met name omdat dit gedoe me mijn baan dreigt te gaan kosten. Weliswaar kan ik ws over naar een andere functie maar ik weet nog niet zeker of ik die wel wil. Ik zou heel graag nog een aantal jaren willen blijven waar ik nu ben. Ik heb er zo hard voor gewerkt. De durende vermoeidheid gooit echt roet in mijn moeizaam verkregen maaltijd.

Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

32
Agnes-HAM schreef:Het advies is om het eerste half jaar van de therapie niet intensief te gaan sporten Carina. Je lichaam heeft eerst herstel nodig, met name de hormoonhuishouding moet eerst op orde zijn. Nog even geduld dus.


Agnes
Sterker, ik mócht een poos niet sporten.
Want: áls je afvalt, áls je AHI afneemt, áls het nachtzweten minder wordt, enz....
Komt dat dan omdat de behandeling aanslaat of omdat je goed bezig bent geweest met sporten?
En wát heb je dan gedaan?

Om dat facet uit te sluiten: niet sporten (Inderdaad een half jaar, ofzo)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

33
Bij mij hebben ze geen advies gegeven over wel of niet sporten. De neuroloog gaf wel zijn complimenten dat ik ondanks de apneu 20 kilo was afgevallen de afgelopen jaren en dat ik na de afspraak met hem lopend naar huis zou gaan ( 10 kilometer). Blijkbaar zijn de adviezen niet eenduidig, wordt er ook niet overal het zelfde verstaan onder sporten en zal het ook afhangen van wat je voor de diagnose deed aan sport of beweging en hoe je verdere gezondheidssituatie is.

@Agnes. Als pushen voor jou niet werkt. Dan werkt het niet. Ik zou dat inderdaad met je therapeut bespreken.
Bij de vorige praktijkondersteuner ben ik gestopt omdat zij mij vermanend toesprak dat mijn suiker was verhoogd maar niet kon uitleggen hoe dat kwam ondanks dat ik keurig 15 kilo binnen een jaar was afgevallen. De praktijkondersteuner waar ik vorige week ben geweest heeft gewoon gevraagd wat bij mij wel en niet werkt. En bij mij is dat doelen stellen, bijhouden of dat lukt en bespreken waarom niet en daar met een beetje compassie naar kijken en dan gewoon weer verder gaan. En daar gaan we mee aan de slag.

Als sporten niet werkt, en je het idee hebt dat je daardoor verder juist minder actief wordt dan kan je misschien beter kijken naar een manier van bewegen die voor jou wel werkt.
Ik hou niet van sporten en naar een sportschool gaan kost mij te veel tijd en energie. Ik heb een stappenteller app op mijn smartphone gezet en mezelf ten doel gesteld om elke dag 10000 stappen te zetten. Dat is ruimschoots voldoende voor een gezond leven, zelfs om af te vallen. Het komt neer op een uur wandelen, maar ik haal het ook op als ik een dag fanatiek aan het klussen of huishouden ben of als ik de dingen die ik moet doen zo organiseer dat ik wel meer stappen moet zetten ( wasmand een paar passen van me af, elk kopje en bordje al afdrogend naar de kast brengen ipv één keer een hele stapel, de trap ipv de lift, een halt eerder uit of later in stappen etc.)

Succes en ik hoop dat je snel weer wat opknapt en meer energie krijgt. Ook ivm je werkt.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

34
@ Agnes: ik sluit me aan bij Ruud: “naar je lichaam luisteren”.
Maar o, wat is dat vaak moeilijk! Zeker, als je ook nog werkt, zoals jij, Agnes!
Voel je je juist wat beter en ben je een dag wat actiever, dan krijg je de volgende dag wel weer de rekening gepresenteerd… Net als jij heb ik dat ook.
Omdat ik me de laatste tijd toch niet happy voel met mijn (over)gewicht, maar wel beter slaap en wisselend toch wat meer energie heb, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik vorige week toch maar eens mijn Wii opnieuw opgepoetst (nieuwe batterijen erin :D ) en ben ik ook Nederland in Beweging aan het opnemen om dat later op de dag te kunnen doen én ik ben er nu ook langzaam aan begonnen! Elke dag lukt nog niet en ook de tijd is wisselend, maar elk beetje is mee genomen, denk ik dan maar.
Bovendien probeer ik elke dag nu toch een stuk te lopen. Vanaf donderdag is me dat gelukt (15 – 30 minuten), al merk ik goed dat de ene dag niet de andere is.
Ik heb overigens ook geen advies gekregen om niet te sporten!
Mijn conditie is die van een oud paard. Hoewel ik wel al enige jaren mijn vaste sportmomenten per week heb en die ook heb weten vol te houden tot nu toe, lijkt het alsof ik na de diagnose eindelijk ‘mag’ toegeven aan de moeheid…. Ik ben vermoeider dan ooit na deze activiteiten!
Nu is er weer zomerstop, dus probeer ik het op bovenstaande manier wat bij te houden.

@ Nic : geweldig. dat jij zoveel al bent afgevallen en nu zoveel beweegt/loopt! Daar kan ik jaloers op zijn! ;-)
Ik heb ook een stappenteller op mijn smartphone, maar ik mag blij zijn, als ik de 4000 stappen haal op een dag. Waarbij ik wel de kanttekening moet plaatsen dat ik de gsm niet de hele dag bij me draag. Hij ligt vaak gewoon op mijn bureau.

Mijn AHI’s zijn gelukkig al vanaf het begin van mijn gebruik van de cpap steeds goed. Vaak zit ik onder de 1!
En toch is er nog vaak die vermoeidheid (hoewel niet meer die dodelijke vermoeidheid van voor de cpap…) en het tekort aan energie.
Alles gaat in een slakkentempo, dat irriteert en deprimeert me vaak zo, want ik wil meer en sneller….
Maar ja, accepteren is het toverwoord, ook hier. Je lichaam (hormonen) de kans geven om weer (volledig of zoveel mogelijk) te herstellen….
Het lukt ook vaak wél om te accepteren, maar af en toe wil ik het bijltje erbij neer gooien, ben ik opstandig. Maar gelukkig ben ik ook verstandig en plichtsgetrouw genoeg om dat niet te doen en dan toch de boel weer op te pakken.
Ik heb (na de 3e nacht) geen nacht meer zonder masker geslapen sinds ik de cpap heb, hoe moeilijk het vaak ook was. Mijn gemiddelde gebruiksduur is dan ook ongeveer 8 uur vanaf het begin. Daar ben ik best een beetje trots op.
En voor de rest zal ik veel geduld moeten oefenen.. :roll:

Ik wens jullie veel sterkte bij jullie klus!

Groetjes,
Astrid

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

35
Vandaag bij de diëtist geweest. Wat een geluk heb ik met hem. Naast diëtist is hij ook psychiatrisch verpleegkundige. Deze combi maakt dat hij verder kijkt dan alleen koolhydraten, eiwitten en calorieën. Hij kijkt naar hoe je dag eruit ziet en schuift bijvoorbeeld het 4 uurtje naar 20.00 uur omdat dat een betere tijd is met mijn wisseldiensten. Veel van mijn gewoontes mogen blijven met kleine aanpassingen. Noten of fruit in mijn Griekse yoghurt in plaats van muesli. In de avond een extra portie Griekse yoghurt met kwark om het hongergevoel te voorkomen dat maakt dat ik in de avond aan het snaaien sla. Als lunch bij voorkeur een salade met vlees of vis maar twee broodjes met kaas mag ook als dat beter uit komt. Meer groenten en eiwitten en minder koolhydraten maar zeker niet koolhydraatarm want dat zorgt op den duur voor afbraak van je lichaam.
Hij sluit prachtig aan bij wat ikzelf vaak al doe en het is prettig te horen dat de gedachten kloppen. Nu de kleine aanpassingen en dan kan ik aan de slag.

Voorheen, toen ik zo dood en doodmoe was, lag ik vaak lang in bed. Te moe om de dag op te starten. Sinds mijn kleinzoon geboren is, en ik een periode vaak op hem paste, heb ik me aangewend vroeger op te staan. Dat voelde goed en ik werd ook steeds actiever, tot ik besloot te gaan sporten en het die week ook nog erg druk had. Zoals jullie weten klapte ik een eind terug. Nu doe ik veel rustiger aan, zeker nu ik 8 dagen moet werken met maar 1 vrije dag na 6 gewerkte dagen. Gelukkig zijn het grotendeels late diensten dus ik draai me om 7 uur nog een keer om, slaap langer en stap ook niet meteen uit bed. Op die manier gun ik mezelf meer rust. Tot mijn stomme verbazing knap ik daardoor zienderogen op. Kennelijk is dat vroege opstaan iedere dag dus niet goed voor mij. Weer iets geleerd.
Zo gaat het stap voor stap toch beter.

Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

36
Agnes, is het niet zo, dat na een late dienst gedraaid te hebben deze niet gevolgd mag worden met een vroege dienst?

Er moet officieel een verplichte rusttijd volgen. Als je dan na een late dienst, meteen vroeg op staat ook al hoef je dan niet te werken, dan krijg je nog te weinig rust.

Een probleem wordt het als je gewend bent om altijd op dezelfde tijd automatisch wakker te worden en je dan ook niet verder kan slapen.

Dan put je je lichaam uit.......

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

37
Dat klopt Ruud. Minimaal 8 uur moet er tussen zitten.

Inderdaad was het probleem dat ik na de vakantie om 7.00 wakker bleef worden. Ik bleef nog wel een uurtje liggen maar slapen lukte niet meer. De afgelopen dagen ben ik bewust in slaap houding blijven liggen en heb ik nog gedeeld. Dat bleek te helpen. Vandaag werd ik pas om 9.30 wakker. Probleem is dan wel dat ik vrijdag weer een dag heb en er om 7.00 uit moet en dat ik een op de vier weken vier vroege diensten in een week heb. Ik hoopte die beter te doorstaan door de rest van de maand vroeger (niet om 7.00 maar om 8.00) op te staan, maar dat werkt inderdaad niet.
Weer wat geleerd dus.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

38
Goedemorgen allemaal. Tjonge, lees toch dat de meeste wel erg hinder ondervinden van hun slaap apneu. Veel sterkte om daar in weg in te vinden qua energie en sporten.

Afgelopen weekend was een feestweekend, althans geen sport en eten en drinken wat je wilt, hoe veel je wilt. Drinken heb ik beperkt tot op de eerste dag 4x 0.4 l bier, tweede dag 4x 0.3 l bier, derde dag in de middag denk ook 4 x 0.3 l bier. Op zich valt dat wel mee hè!
Eten in overvloed, heb het me goed laten smaken ;) Resultaat….bijna 2kg eraan.
Sporten vanaf vorige week woensdag niet gedaan, vanmorgen weer hervat. Een uur bezig geweest. ondanks minder dan 4 uur slaap vannacht ging het best lekker.

Nu weer het ritme zien te vinden wat denkelijk geen probleem gaat opleveren.

Hou vol allemaal, doe ik het ook ;)

Agnes, op de één of andere manier lukt het mij ook niet om langer dan 4 a 5 uurtjes te slapen. Vanmorgen ook weer voor 4 uur aan de koffie. Liggen blijf lukt me niet. Probeer het wel maar dan is het draaien en woelen. Wil mijnvrouw niet wakker houden dus sta ik maar op….
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

39
Hoi allemaal, ja, ik ben benieuwd hoe het verder gaat met iedereen + sporten. We gaan over een paar dagen met vakantie; ik hoop tijdens de vakantie af en toe wat baantjes te trekken; verder zullen we wel redelijk actief zijn in het huis van mijn moeder (zij is enkele maanden geleden overleden en we zijn het huis nog aan het opruimen). Bij terugkomst zie ik wel verder; ik zal dan een klein maandje aan het pappen zijn geweest, en misschien heb ik dan een idee hoe ik me ga voelen.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

40
@ Carina: tijdens je vakantie zul je waarschijnlijk meer bewegen dan thuis. Zo gaat dat tenminste bij mij meestal.
Ik ben juist twee weken terug van een weekje Italië met mijn man. Was voor mij ook voor het eerst met mijn cpap: vliegen, andere omgeving/luchtdruk... Allemaal spannend... En veel meer gelopen dan thuis.

Eigenlijk was het toch allemaal wat veel achteraf bekeken, maar ja, ik wil in mijn vakantie toch graag veel zien en meer doen dan gebruikelijk.
Ik vind het erg moeilijk om precies die grens te vinden van wat je wel kunt doen en wat niet.
Ik heb wel redelijk geslapen, maar de AHI's waren toch hoger dan thuis. Nog altijd onder de 3, dus wel goed, maar ik merkte het wel aan mijn energie overdag. Die was erg beperkt in die dagen. Het speelde natuurlijk ook mee dat het daar erg heet was (34 graden).
Maar uiteraard heb ik wel genoten van mijn vakantie!
Dus voor jou ook: heel veel plezier en geniet ervan! Ook in het huis van je moeder, wat toch ook veel emoties met zich mee zal brengen.....

Ik heb vanmiddag mijn portie beweging weer gehad: eerst 20 minuten Nederland in Beweging gedaan en na een pauze nog 35 minuten op de Wii-fit. Het voelt goed om ermee bezig te zijn!

@Agnes: wat fijn dat je diëtist zo empathisch is en je eetmomenten specifiek op jou afstemt! Zo zou het altijd moeten zijn.... Op deze manier is het ook gemakkelijker op te brengen om kleine veranderingen in je leefpatroon in te passen.
Mijn diëtiste van Co-Eur gaf me ook dat soort tips en dat hielp wel, vooral 's avonds ipv snaaien iets gezonds eten (tomaatjes, stukje fruit, boterham). Alles beter dan snoepen! Dat is voor mij ook een aandachtspunt.
Maar ik moet zeggen, als ik weinig energie had/heb, dat me dat toch maar zelden lukt. Ik heb dan toch meer behoefte aan iets zoets..... Ook wel te verklaren door de apneu, maar wel erg vervelend!
Ik heb de laatste tijd trouwens een paar boeken gekocht van Pascale Naessens met een heel andere kijk op voedings/leefpatroon en ik kan me daar goed in vinden. Natuurlijk moet je (vooral de langzame) koolhydraten, eiwitten en vetten binnen krijgen, naast mineralen en vitamines, maar de combinatie van wat je eet, is belangrijk. Zij gaat uit van hoe we vroeger - in de oertijd - aten. Alles onbewerkt en ongemodificeerd. Zo eet zij heel veel fruit, zaden en noten door de dag heen, ook als snack. Bij de maaltijden gebruikt ze de stelregel: heel veel groenten en die gecombineerd met ófwel koolhydraten (aardappelen, pasta, brood) ófwel eiwitten (vlees, vis, kaas). En niet de drie samen!
Als het iemand interesseert, kijk dan eens op haar website voor meer informatie (http://www.purepascale.com/nl/de-wereld-van-pascale). Ik vind de recepten uit haar boeken heerlijk (bv fruitontbijt). En na zo'n ontbijt voel ik mijn energie toenemen! Hoewel mijn ontbijt anders ook heel gezond is (magere yoghurt met muesli en ook wat vers fruit erdoor).

En wat het (uit)slapen betreft: ik probeer ook steeds meer naar mijn lichaam te luisteren: zal ik opstaan of zou ik toch nog wat blijven liggen. Het is zeker weer een winstpunt, als dat lukt en je je dan goed voelt!

Astrid