Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

1
Nu ik merk dat ik, ondanks de durende vermoeidheid, steeds meer aan kan, is het tijd om aan de conditie en het gewicht te gaan werken.
Gisteren de huisarts bezocht en gevraagd om een verwijzing naar medisch fitness en een voedingsdeskundige. Kreeg een compliment dat mijn hulpvraag zo duidelijk was en stond met 10 minuten weer buiten met de verwijsbrief in de hand.
Een minuut later was ook de afspraak voor een intakegesprek geregeld. Morgenochtend ga ik in gesprek om de doelen duidelijk te krijgen.

Nou lijkt het mij zo fijn om dit traject met een groepje in te gaan zodat we elkaar kunnen stimuleren, motiveren en steunen. Zijn er meer mensen die de strijd aan willen gaan, of al begonnen zijn, en die het leuk vinden dit pad met elkaar te lopen?
Ik hoor het graag.

Groeten
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

2
Hallo Agnes,
Goed plan en inderdaad een complimentje waard dat je hier zelf zo duidelijk actie in onderneemt.
Ik wil meedoen. Ik ben de laatste jaren 20 kilo afgevallen, maar het staat het laatste jaar een beetje stil. Omdat ik de afgelopen tijd erg moe ben kost het me moeite mezelf hierin aan te sturen. Terwijl ik weet dat ik me uiteindelijk beter voel als ik niet snoep, gezond eet en dagelijks beweeg.
OOk ik ben daarom bezig hulp te zoeken. Tot nu toe deed ik het samen met de huisarts maar die vertrekt. Daarom heb ik binnenkort een afspraak met de praktijkondersteuner. We gaan waarschijnlijk werken met een digitale gezondheidscoach waar ik gegevens over gewicht, eten en bewegen in kan bijhouden die zij dan ook kan inzien en volgen. Dat zou voor mij goed kunnen werken als stok achter de deur.... eh... stimulans, bedoel ik natuurlijk.
Maar een beetje onderlinge wederzijdse steun is ook altijd wel prettig.
Wanneer wil je beginnen en heb je specifieke ideeën over hoe je dat stimuleren, motiveren en steunen wil aanpakken? Vast groepje? of helemaal open? op het forum? per pb? of op een speciaal, afgeschermde gedeelte van het forum ( als dat op dit forum kan)? real live ontmoetingen?

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

3
Fijn Nic. Samen staan we altijd sterker.

Mijn ideale plaatje zou zijn: een vaste groep op een afgeschermde plek in dit forum waar meer besproken kan worden dan: vandaag heb ik niet gelopen maar morgen pak ik het weer op. Dan denk ik aan: vandaag extra stress door het examen dat eraan zit te komen. Ik hang maar op de bank en het lukt niet..... Op die manier wordt motiveren makkelijker omdat je in kunt spelen op wat er aan de hand is. Dat vind ik openbaar lastiger.
De vaste groep lijkt mij ideaal omdat je elkaar dan beter leert kennen waardoor je makkelijker op elkaar in kunt spelen, wat natuurlijk niet wil zeggen dat later niemand meer in kan stromen.

Ik zou dus superblij zijn met een afgeschermde plek hier, waar je dan ook meerdere topics kwijt zou kunnen. Dat zou ik het allerliefst willen omdat er toch een connectie is met apneu en zo meer mensen ervan kunnen profiteren.
Kan dit niet dan zou ik een andere manier willen zoeken waarop we elkaar op de hoogte kunnen houden zonder dat de hele wereld mee leest. Een PB lijkt me niet handig omdat je dan geen groep op de hoogte kunt houden, een besloten facebookgroep zou een optie kunnen zijn maar ook een mailgroep behoort tot de mogelijkheden.

Vraag dus aan het beheer: is er een mogelijkheid voor een afgeschermde plek waarin we dit kunnen realiseren?

Ik ben vanmorgen al voor de intake geweest, heb mijn looptest al gehad (490 M. in 6 minuten, dat viel nog best mee). Morgen mijn eerste individuele les waarin ook een fietstest afgenomen wordt.

Mijn bedoeling is medisch fitness onder begeleiding en contact met een diëtist om ook op die manier conditie te winnen en gewicht te verliezen maar dat mag natuurlijk bij iedereen anders zijn.
Het is nu nog niet duidelijk of ik eens of twee keer per week ga maar ik zou me voor kunnen stellen dat het een goed idee is om daarnaast nog eens wat extra te bewegen. Dat is voor mij lastig, ik heb die stok echt nodig. Als we dan bijv. in de groep zouden afspreken dat we een bepaalde dag(en) gaan wandelen zal ik dat sneller doen dan wanneer ik dat alleen aan mezelf zou moeten melden.

Groeten Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

4
Mijn ideale plaatje zou zijn: een vaste groep op een afgeschermde plek in dit forum waar meer besproken kan worden dan: vandaag heb ik niet gelopen maar morgen pak ik het weer op. Dan denk ik aan: vandaag extra stress door het examen dat eraan zit te komen. Ik hang maar op de bank en het lukt niet..... Op die manier wordt motiveren makkelijker omdat je in kunt spelen op wat er aan de hand is. Dat vind ik openbaar lastiger.
De vaste groep lijkt mij ideaal omdat je elkaar dan beter leert kennen waardoor je makkelijker op elkaar in kunt spelen, wat natuurlijk niet wil zeggen dat later niemand meer in kan stromen.
Dat zou ik ook het prettigst vinden. Liever hier een afgeschermd gedeelte dan een facebookgroep omdat ik zelden op facebook kom.
...ik zou me voor kunnen stellen dat het een goed idee is om daarnaast nog eens wat extra te bewegen.
Met mijn studie (gezondheidspsychologie) heb ik geleerd dat voor je algehele gezondheid 5 tot 7 x per week een half uur matig intensief bewegen het beste is. Voor je conditie 3 x per week tien (of twintig, dat weet ik even niet meer) minuten intensief bewegen het beste is. Om af te vallen moet je zorgen dat je niet meer calorieën binnen krijgt dan je verbruikt met normale verbruik plus bewegen samen. Het hangt dus af van wat je wil en wat nodig is. Dat zal dus voor iedereen verschillen en daarom handig om zelf doelen te bepalen.
Dat is voor mij lastig, ik heb die stok echt nodig. Als we dan bijv. in de groep zouden afspreken dat we een bepaalde dag(en) gaan wandelen zal ik dat sneller doen dan wanneer ik dat alleen aan mezelf zou moeten melden.
Zo werkt het voor mij ook. Het afgelopen jaar was mijn vrouw door haar kankerbehandeling veel thuis. Toen hebben we samen elke dag een uur gewandeld. Nu ze weer fulltime aan het werk is moet ik het weer zelf doen. En dat kost me moeite.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

5
Precies. Ik ben grotendeels alleen en vind alleen lopen geen lol aan.
Ik denk dat ik met meer bewegen al een flinke slag kan slaan, met daarbij een eetplan moet er wel iets gebeuren. Het is niet voor het eerst dat ik met name probeer af te vallen, met wisselend resultaat en nu uiteindelijk zwaarder dan ooit. Een deel daarvan komt door de inactiviteit ten gevolge van de vreselijke vermoeidheid. Daarbij het snoepen in de hoop wat meer energie te krijgen (loze hoop, ik weet het).
Ik ben nu echt gemotiveerd en hoop dat we er hier mee aan de slag kunnen.

Natuurlijk zal ieder zijn eigen doel na streven. Dat is alleen maar goed.
Laatst gewijzigd door Agnes-HAM op 30 jun 2016, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

6
Een afgesloten gedeelte gaat het niet zo snel worden ben ik bang voor.

Een PB naar elkaar versturen, let wel het is mogelijk om meerdere namen in het verzendkopje te plaatsen, is beter.

Als iedereen die in dat groepje zit dit altijd doet, blijft iedereen op de hoogte van elkaars stemming en behoefte om samen elkaar te ondersteunen.

Dit is geheel onzichtbaar voor de overige forum gebruikers. Ook wij kunnen dit als beheerders niet inzien.

Je kunt deze PB 's indien gewenst opslaan en je kunt ook meerdere mappen in het gebruikerspaneel aanmaken. Een stuk of drie vier geloof ik en elk kan maximaal 100 berichten bevatten.

Op deze wijze is het snel mogelijk om te starten.

Het openen van een afgesloten deel is men op voorhand geen voorstander van.

Zo gedeelte is altijd door ons als beheerders in te zien en ik weet dat men recentelijk het Apneu forum heeft besproken en dat het onderwerp Apneu zoveel mogelijk de boventoon moet voeren en dat men dit forum professioneel wil houden.

Gelukkig blijft het forum wel voor ieder toegankelijk (als men zich aan de regels van het forum houdt).


Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

7
Dank voor je reactie Ruud.
Jammer dat deze mogelijkheid niet geschapen kan worden op het moment dat er vraag naar is. We gaan op zoek naar een alternatieve oplossing, overigens speelt het zich dan juist buiten het zicht van alles en iedereen af en dat vind ik oprecht jammer voor die mensen voor wie dit idee in een behoefte kan voorzien.
Temeer omdat het gewicht verliezen en conditie verbeteren IN SAMENHANG met apneu besproken gaat worden.

Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

8
Agnes, ook een afgesloten gedeelte is voor anderen onzichbaar.

Zo gedeelte wordt altijd met een wachtwoord afgeschermd en deze zou alleen bekend zijn aan de gebruikers van zo gedeelte. Als dit wachtwoord algemeen bekend zou worden is een afgeschermd gedeelte niet meer van nut.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

9
Zo gedeelte is altijd door ons als beheerders in te zien en ik weet dat men recentelijk het Apneu forum heeft besproken en dat het onderwerp Apneu zoveel mogelijk de boventoon moet voeren en dat men dit forum professioneel wil houden.
dat is dan een verouderd idee over wat professioneel is. Apneu is meer dan AHI, cpap en masker. Zoals ook te lezen valt in het artikel in het apneu magazine van deze maand over de PRAQ. Een hulpmiddel om het gesprek bij de arts niet alleen over deze zaken te laten gaan maar ook over bijvoorbeeld emoties, sociale interacties en dagelijkse activiteiten.
Gezondheid is meer dan niet ziek zijn ( geel apneus hebben) dat gaat ook over lichamelijk, mentaal en sociaal welbevinden, dagelijks functioneren en kwaliteit van leven. Dat is niet alleen wat ik in mijn studie leer maar valt ook in het apneu magazine te lezen.
Apneu is sterk gerelateerd aan overgewicht. In twee richtingen. Zie artikel over apneu en cardiologie wederom in het apneumagazine van deze maand. Afvallen en een goede conditie zijn juist voor iemand met apneu belangrijk. Toch lukt het maar 5 % van de mensen met Osas. Dat lijkt me reden genoeg.
En tot slot kan je in het artikel over Schreuder ( somnoloog bij Sein) lezen dat apneu bij vrouwen er anders uit ziet dan bij mannen met een ander patroon van symptomen en klachten die verder gaan dan alleen ademstilstanden en slaperigheid en meer invloed hebben op algehele vermoeidheid, stemming en functioneren. Vrouwen hebben dus ook behoefte aan ondersteuning bij die zaken vanuit een apneu-perspectief.

Dat lijken mij een aantal heel 'professionele' redenen om op dit forum meer aandacht aan deze zaken te besteden.

En een voor de buitenwereld afgeschermd gedeelte zou daar heel behulpzaam bij kunnen zijn. En dan oog het forum naar buiten toe nog steeds heel 'professioneel'. HOe het technisch in elkaar zit weet ik niet. Maar op een ander forum waar ik wel eens kom kan je met een pb met motivatie aan een moderator toegang tot het afgeschermde gedeelte aanvragen. Zodra je die toestemming hebt staat er opeens een niet eerder zichtbare 'knop' naar dat gedeelte net als met andere forum onderdelen.

Ik klink misschien wat fel. Is misschien de vermoeidheid... maar ook omdat dit onderwerp mij na aan het hart ligt en ik het jammer vind dat dit soort onderwerpen als niet 'professioneel' worden afgedaan. Tenslotte is dat mij toekomstige professie... als gezondheidspsycholoog ( in opleiding).

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

10
Ik ben het met Nic eens, had het niet beter kunnen verwoorden. Ik denk, ben ervan overtuigd, dat een dergelijke voorziening het forum completer en aantrekkelijker maakt en dat het een gemiste kans is om dit in het kader van 'professionaliteit' achterwege te laten.
Het is juist een teken van professionaliteit als je inspeelt op de behoefte van gebruikers.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

11
Het is juist een teken van professionaliteit als je inspeelt op de behoefte van gebruikers.
Tot nu toe zijn er 2 mensen van de 6000...7000 leden die hier behoefte aan lijken te hebben :wink:
Dat lijken mij een aantal heel 'professionele' redenen om op dit forum meer aandacht aan deze zaken te besteden.
Daar is ook niets mis mee maar waarom zou dat afgeschermd moeten. Ik zou zeggen , als je terecht die andere zaken belangrijk vind moet het juist zo openbaar mogelijk.

Er is ook al jaren een discussie of het forum wel of niet toegankelijk moet zijn alleen voor leden. Ook daar maak ik me schuldig door steeds op alle niveaus te pleiten om het voor iedereen open te laten. Doordat Google eea opgepikt heeft van dit forum heb ik ontdekt dat ik apneu heb en velen met mij.
Temeer omdat het gewicht verliezen en conditie verbeteren IN SAMENHANG met apneu besproken gaat worden.
En dat is voor iedereen belangrijk toch ?

Groeten, Bram

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

12
Maar niet iedereen wil dat bespreken als de hele wereld meeleest.
Het is prettiger om dit in een kleinere groep te doen waar iedereen bezig is met hetzelfde doel. Overigens is het natuurlijk wel de bedoeling dat op het forum verwezen wordt naar deze groep zodat ook anderen, met dezelfde snode plannen toegang kunnen vragen en mee kunnen draaien.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

13
Maar niet iedereen wil dat bespreken als de hele wereld meeleest.
Het is prettiger om dit in een kleinere groep te doen waar iedereen bezig is met hetzelfde doel. Overigens is het natuurlijk wel de bedoeling dat op het forum verwezen wordt naar deze groep zodat ook anderen, met dezelfde snode plannen toegang kunnen vragen en mee kunnen draaien.
Maar als iedereen dan na het even te vragen meteen toestemming krijgt (misschien alleen maar uit nieuwschierigheid) schiet het ook niet op.
Sluit me helemaal aan bij Ruud, (en Peter begrijp ik).

Groeten, Bram

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

14
Hallo mede-apneuers,

Helaas woon ik wat verder uit de buurt bij jou, Agnes, om mee te gaan wandelen of iets dergelijks. Ik zou dat graag hier in de buurt willen doen.
Maar het idee om een groep op te richten om elkaar te steunen, vooral met de door jou en Nic. genoemde 'problematiek', spreekt me ook aan. Zie hier nummer 3, Bram... :lol:

Ik heb ook al tal van keren diëten gevolgd, voordat ik wist dat ik apneu had. Maar telkens kwamen er meer kilo's bij dan eraf gegaan waren..
Een jaar of 3 geleden heb ik na verwijzing van de huisarts een behandeling gevolgd bij Co-Eur, een behandel-, kennis- en expertise-centrum op het gebied van eetstoornissen, waar allerlei disciplines samenwerken (artsen/fysiotherapeuten/voedingsdeskundigen/psychologen e.d.), gedurende 1 jaar en 3 maanden. Ik ben hierdoor in het begin wel afgevallen, maar de laatste maanden bleef ik op een gelijk (over)gewicht.
Uiteindelijk mocht ik na het stoppen nog een paar keer per jaar terugkomen voor controle bij de arts, maar het lukte me maar niet om op gelijk gewicht te blijven, laat staan verder af te vallen. Ik had er toen ook totaal de energie niet voor. Nu weet ik waarom.....

Bij de psycholoog en diëtiste (en ook bij de arts...) heb ik altijd wel besproken dat ik zo moe was en daarom het ritme en de structuur niet of nauwelijks kon volhouden, ondanks mijn motivatie en goede wil, maar ook zij konden er niet meer van maken dan mij allerlei tips te geven of naar mijn gedrag te kijken en hier proberen veranderingen in aan te brengen. Dit heb ik uiteraard wel allemaal geprobeerd, maar steeds viel ik terug.
Het laatste jaar ben ik nog meer bijgekomen dan ooit en ik voel me hier helemaal niet prettig bij.

Na 4 maanden bezig te zijn met de cpap begin ik wat meer energie te krijgen en wil ik ook weer gaan proberen om iets van mijn gewicht af te krijgen.
Qua beweging heb ik gelukkig wel wat goeds overgehouden aan mijn traject bij Co-Eur: ik doe 1x per week 1 uur aquagym en 1x per week 1,5 uur line-dance en dat vind ik alle twee erg leuk om te doen, dus ik sla alleen over, als ik andere afspraken echt niet kan verzetten. Maar verder dan dat kom ik meestal niet. Soms wandel ik een klein stukje met onze teckel, maar dat doet mijn man meestal alleen. Zelfs aan die energie ontbreekt het me.
Omdat ik ook Gezondheidswetenschappen (Geestelijke Gezondheidskunde) gestudeerd heb, weet ik ook genoeg ervan om te weten hoe het allemaal zou moeten, maar om het in de praktijk te brengen..., ho maar!
Het is allemaal zo frustrerend dat het maar niet lukt, dat ik er moedeloos van word en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Om maar te zwijgen over depressies....

Ik ben niet iemand die elke dag veel zal posten in een groep, terwijl ik wel elke dag op het forum kijk en stukken lees, maar soms heb ik die behoefte wel om iets te zeggen en dan is het prettig om dat met mensen te delen, die in eenzelfde soort situatie zitten.
Ik vind het ook niet altijd leuk, als iedereen dat mee kan lezen en veel anderen zullen 'ons gezeur' op een open forum ook niet prettig vinden.
Daarom ben ik er ook voor om dit in een besloten groep te doen, hoewel ook andere apneuers hier wat aan zouden kunnen hebben.
Ik kan alleen niet beoordelen, waar dan die grens moet liggen, wie wel of niet erin mag... Bij een bepaald BMI? Bij een bepaald soort stemmingsstoornis? Bij andere co-morbiditeiten? Of dan toch maar openbaar? Ik weet het niet...

Alweer een lang verhaal geworden, maar ja, dan weten jullie ook met wie je te maken hebt... :wink:
Ik ben benieuwd wat het gaat worden...

Groetjes,
Astrid

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

18
Fijn Astrid, dat jij ook deel zou willen uit maken van een groep die elkaar steunt in deze strijd. Zeker jammer dat we niet dichter bij elkaar wonen want dat zou het allemaal een stuk makkelijker maken, maar met de moderne communicatiemiddelen vinden we vast een manier waarop het ons gaat lukken.

Groet,
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

20
Inmiddels ruim 3 weken bezig met de fysiofitness. De eerste twee lessen leken appeltje eitje maar na die tweede les kreeg ik een enorme klap achteruit. Stond weer op met een watten en het heeft drie weken geduurd voor dat gevoel weer weg was. Inmiddels wel weer aan het sporten (na een pauze van anderhalve week waarin ik niks kon) maar nog steeds niet terug op het peil voor de eerste les. We hebben de oefeningen drastisch ingekort, minder sets en lagere gewichten.
Dit heeft zowel de fysiotherapeut als mijzelf wel duidelijk gemaakt dat mijn grenzen heeeeeeel laag liggen en dat ik ze zelf niet ervaar. We moeten dus puur op verstand verder gaan. De fysiotherapeut schrok van dit effect en had ook absoluut niet verwacht dat ik zo slecht zou herstellen.
Nu dus heel rustig aan het opbouwen.
Op 1 augustus de eerste afspraak bij de diëtist
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP