Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

62
Thanks Agnes. Ja inderdaad mag zeggen dat het de goede kant op gaat allemaal. Of het nu de cpap is of het bewegen wat ik sinds enkele weken weer ben gaan doen, ik weet het niet.

Wat cpap betreft mag ik zeggen dat ik er goed mee slaap de afgelopen week. Zit nu afgelopen nachten tussen de 6 en 7 uurtjes slaap zonder echt tussendoor wakker te worden. Dit met een AHi zo variërend tussen 0.5 en 2.5 zeg maar. Wat mijn vrouw wel opgevallen was is dat ik vaker nu op m’n rug lig met opgetrokken knieën en die dan heen en weer beweeg van links naar rechts……zeker in m’n slaap ook aan het sporten dan hahaha….

Wat sporten betreft, eigenlijk nooit geen moeite mee gehad. Wel heb ik de onhebbelijkheid om tot het uiterste te gaan. Dat heb ik moeten leren nu om dat zeker niet te gaan doen. Al helemaal niet met in alle gewrichten artrose ( volgens de artsen dan, ik zelf geloof daar niet in) Vandaar ook met mate sporten bv 3x5 minuten op de hometrainer ipv een uur. Niet over de pijngrens heen gaan. Deed ik voorheen altijd wel….door door door…meer meer meer…. Nu echt niet….correcte bewegingen maken en ook al denk ik….gaat lekker…. Niet over de top gaan. Het werkt iig.

Heb het gevoel dus dat het de combinatie is, cpap-sporten.
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

63
Klinkt goed, Jaap. Heerlijk gevoel om zo verbeteringen te ervaren.
Nee, maagverkleining is niet zomaar iets, en ik heb me er lang tegen verzet. Maar dit jarenlange jojoën, proberen, iets afvallen en dan twee keer zoveel aankomen: dat is ook niet de oplossing. Ik krijg steeds meer gezondheidsproblemen, en ik begin te denken dat ik het toch niet in m'n eentje ga redden.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

64
Carina, het lukt niet altijd, maar er bestaat een kans dat je apneu vrij kunt worden dankzij een GB.

In dit forum zit mijn collega Boedha die dankzij de GB nu Apneu vrij is.

Er zijn mensen die door de GB tientallen kilogrammen afvallen en daarmee kunnen Ademstops sterk verminderen.

Ik hoop dat dit je lukt. Natuurlijk zijn er ook nadelen aan een GB.

Kleinere maaltijden, vaker eten, veel vitamine pillen slikken, goed nadenken wat je eet en proberen om dempings te voorkomen.

Aan de andere kant, vele kilo's eraf en misschien Apneu vrij.

Sterkte met je beslissing.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

65
@ Jaap: klinkt goed. zowel het bewegen als daarbij niet meer over je grenzen gaan! en als cadeautje ook nog zoveel afvallen.
@Carina: moeilijke beslissing. Sterkte.

Met het bewegen gaat het goed. Heb nog elke keer mijn doel gehaald, zit nu weer op zon 10000 passen per dag. Dat voelt goed. Met het snoepen/snacken gaat het minder. Maar vanwege de enorme vermoeidheid hebben we besloten dat even te laten en de focus te leggen op het bewegen omdat dat voorkomt dat ik verder in een negatieve spiraal weg zak. Het snoepen pak ik later weer op.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

66
@Carina. Als ik het zo lees is het een constant gevecht wat je levert. Wel dieet, geen dieet, afvallen, dubbel aankomen, gezondheid die achteruit gaat…kortom….vechten, vechten en nog eens vechten. Zal je zeker ook moe van worden. Als het je zelf niet lukt dan lijkt me hulp zoeken zeker geen verkeerd iets. Als ik dan Ruud zijn verhaal lees zitten er ook weer consequenties aan vast.
Ik zou zeggen, ga er voor, kijk naar wat eventueel mogelijk is. hoe mooi zou het zijn als je van de cpap af “kan” komen. Ik weet dat als je eenmaal een stap hebt gezet, een belangrijke keuze hebt gemaakt, dat het makkelijker is ( wil niet mee zeggen dat het makkelijk is) om vol te houden.
Wens je heel veel sterkte om een keuze te maken.

@Nic. Ook goed bezig hoor. Je hebt door dat de boog niet altijd gespannen kan staan. Twee stappen vooruit, één achteruit. Je haalt nu nog altijd je doel wat bewegen betreft en dat is winst. Winst ook als dat betekend dat je een ander doel even moet laten vieren heb je nog altijd winst.
Zou zelf heel graag stoppen met roken maar ga daar nu nog echt geen energie in steken. Ik denk wel bijna bij elke peuk die ik opsteek….ooit ben jij de laatste.

Tja, niet over m’n grenzen gaan. Een erg lastig iets voor mij. En dat blijkt dan gisteren wel weer. Ondanks ik na drie jaar eergisteren 2 uur op de mountainbike heb gezeten, gistermorgen al 23km met de vrouw naar haar werk ben gefietst kon ik het niet laten om gistermiddag weer op de fiets te springen om de vrouw weer op te halen, dus weer 23km fietsen. Ook voor mij geld dan….2 vooruit, 1 achteruit. Vandaag dus geen fiets voor mij hoe graag ik ook zou willen als ik naar buiten kijk. Mooi weer, natuur lonkt, de drang is er wel. Ga zo wel even boven sporten en meer ook niet. (hoop ik).
Ruim een week niet de behoefte om een hazeslaapje te doen in de middag. Een ritueel van vele jaren. Afgelopen week dus niet mede ook door het feit dat je het masker op moet doen bij een hazeslaapje. M’n dag is dus langer. Daarin zal ik een weg moeten vinden.
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

67
Goede les Jaap. Grenzen bewaken. Verstandige keuzes leren maken.
Afgelopen week dus niet mede ook door het feit dat je het masker op moet doen bij een hazeslaapje. M’n dag is dus langer. Daarin zal ik een weg moeten vinden.
Moet dat van je behandelaar?
Die van mij heeft daar niets over gezegd. Ik deed het in het begin om te wennen aan het masker dat hielp. Maar ik vond het zo;n gedoe dat ik op den duur geen rust meer nam... en wat werden mijn dagen lang... vooral ook omdat mijn nachten nog steeds erg kort bleven...en wat kreeg ik in al die tijd veel voor elkaar!!! Heerlijk. Na al dat gesukkel. Maar toen dus wel te ver over mijn grenzen gegaan. Nu probeer ik echt elke dag even te liggen, mediteren of ontspanningsoefening te doen. Moe of niet. Want dat zegt bij mij niet veel. Met een ahi van 7 voel ik me kiplekker en energiek en met een ahi van 0,7 zo lam als wat.
En dat rusten doe ik zonder cpap omdat rust houden zonder cpap voor mij op dit moment beter is dan helemaal geen rust houden. Het voelt een beetje als spijbelen omdat hier wel door mensen wordt beweerd dat geen nap zonder pap moet doen. Maar als ik in de trein in slaap val heb ik mijn cpap ook niet aan staan, denk ik dan maar. Bovendien reageert mijn cpap een beetje hysterisch op mijn rustmomenten, die denkt meteen dat ik allemaal apneus heb als ik ontspannen ademhaal. Dat doet mijn gemoed ook niet goed.
Wel van plan om het bij het onderzoek in Heeze eens voor te leggen.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

68
Als ik de uitleg hier, en met name van Ruud, goed begrepen heb dan is het belangrijk dat je bij elk slaapmoment je masker op zet.
Tijdens een apneu maak je adrenaline aan. Veel apneu’s, veel adrenaline, weinig apneu’s weinig adrenaline. Ook heb ik begrepen dat je na jaren adrenaline aanmaken tijdens je slaap je afkickverschijnselen daarvan kan krijgen. Mocht ik een middagdutje doen en geen masker op hebben dan zal ik zeker weer erg veel apneu’s hebben met alle gevolgen van dien. Slaap is slaap, ademstop is ademstop, die weten dat niet of het ’s nachts is of overdag.
In de slaapkliniek had ik er 140 per uur. Logisch toch dat als ik ’s middags een uurtje de ogen dicht zou doen zonder masker ik er vanuit kan gaan dat ik dan weer 140 stops heb.
Ben wel eens in bed gaan liggen met masker op ’s middags en dan zie je toch dat je met 1.5 uurtje slaap een ahi hebt van rond de 1.5.

Ook ik dacht, och een hazeslaapje op de bank zonder masker moet kunnen maar Ruud dacht daar anders over. De uitleg die ik op dit forum erover gelezen heb klinkt me erg logisch in de oren dus doe ik dat niet meer.
Of het werkelijk zo is als ik hierboven beschreven heb…. Ruud mag het zeggen ;)

Net klaar met 1.5 uurtje sporten. Was zwaarder als normaal. Verder niks meer doen vandaag qua bewegingen, sporten etc etc…… grens gevalletje dus.

:wink:
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

69
Slaap is slaap, ademstop is ademstop, die weten dat niet of het ’s nachts is of overdag.
Zo simpel is het niet altijd. Een apneu is niet gelijk aan een ademstop. Maar kan ook verminderde of vertraagde ademhaling zijn. Als ik ontspannings-of ademhalingsoefeningen doe met de cpap op dan geeft mijn cpap een hele hoge ahi aan. Volgens sleepy head open airway apneus... volgens mij gewoon een langzame ademhaling met verlengde uitademing. In Heeze mogen ze straks bekijken wie er gelijk heeft :-)
In de slaapkliniek had ik er 140 per uur. Logisch toch dat als ik ’s middags een uurtje de ogen dicht zou doen zonder masker ik er vanuit kan gaan dat ik dan weer 140 stops heb.
Dat zijn er inderdaad veel en ik kan me voorstellen dat je dat risico niet wil nemen. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Daar is ook een logische verklaring voor maar nu te moe/ geen tijd omdat goed uit te leggen. Maar als je wilt kun je het zelf opzoeken/ nalezen in: Leerboek slaap en slaapstoornissen van Verbraecken, Buyse, Hamburgen et al.
Of het werkelijk zo is als ik hierboven beschreven heb…. Ruud mag het zeggen ;)
Dat laat ik liever aan mijn behandelaar over.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

71
Ik heb vanmorgen van de natuur genoten. Wilde ik vandaag eigenlijk niks doen, toch maar de mountainbike opgesprongen. Wat heb ik dat gemist eigenlijk. Baal wel een beetje dat het niet meer zo gaat als voorheen maar de blijdschap dat het toch lukt overheerst.
Tja, en wat ben ik dan toch soms een eigenwijs mannetje hè. Ik weet dat ik het niet doen moet maar heb het toch weer gedaan. Neem ik me voor om een uurtje te gaan want de knoken waren vanmorgen best gevoelig. Vooral rechterhand en de knieën. Uurtje? Worden het bijna 3 uurtjes hahaha….oh oh erg ben ik hè. Maar kan dus vanavond met een gerust hart aan de friete, vrijdag, frietedag [bigsmile]

Heerlijk die natuur… :D

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

73
Tijdens het fietsen viel de last wel mee. Ik stap wel af bij de heftige stukken (gevaarlijk). Echt alles op alles zetten bij een stijl heuveltje of zo doe ik niet......Zeker nadat ik bijna gevallen was....had ook geen helm op. Dus moest wel opletten.
Gisteravond wel dikke knieën, vocht. pijn viel wel mee. Ook nu nog wat vocht in de knieën......tja heb ik wel vaker. Straks maar even rustig wat trappen op de hometrainer.

Wel heerlijk geslapen vannacht. 7.20 uur en een AHi van 1.7. Vorige twee nachten last van een jeuk aan mijn neus. Gisteren met een pincet wat haartjes eruit getrokken, ook dat heeft gewerkt :lol: :lol:
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

75
Succes Carina.
Geweldig Jaap. Wat zullen die frietjes lekker hebben gesmaakt. Is het voor jouw gezondheid een probleem als je meer gaat fietsen/mountainbiken dan je van plan was? Kan het bijvoorbeeld tot blijvende schade leiden? of enkel tot tijdelijk meer last of pijn? Dat laatste is uiteraard ook vervelend, maar daar kan je dan een keuze in maken. In het eerste geval misschien toch even een rem op je zelf zetten .... of een tijdslot je fiets :-)

En ik... kom nog steeds aan... door nachtelijke snoepbuien... Maar het lukt nog steeds om mijn beweegdoelen te halen. Voor deze week: gemiddeld 10.000 stappen per dag. Zit nu na vijf dagen al boven en 62.000. Dat is mooi want de komende dagen zit ik veel aan mijn werktafel ivm een opdracht die af moet.
Voor het eerst ook een eetdoel gesteld: op vaste tijd en plek eten... ook de tussendoortjes. Dat lukt al aardig, met behulp van reminder in mijn mobiel... alleen helpt het nog niet zo tegen de snoepbuien. Maar dat was het doel (nog) niet en ik moet niet te veel willen. Vooral nu niet: vrouw volgende week controle voor de borstkanker, ik intake bij de Kempenheaghe helemaal in Heeze en ondertussen hulp aan het regelen voor zoon ( met stoornis) omdat ik hem door mijn vermoeidheid niet meer voldoende kan ondersteunen/begeleiden... Niet alleen een hoop gedoe allemaal maar ook emotioneel doet het wat: erkennen dat ik het niet meer kan opbrengen... het aan anderen moeten overlaten... terwijl dat in het verleden juist mis ging.
En dat alles op paar uurtjes slaap per nacht.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

76
Poehee Nic, je hebt ook wat voor je kiezen wat ik zo lees. Sterkte hiermee. Wel goed dat je tot nog toe je stappen doel hebt gehaald. Top.

Hier is vrijdag, frietendag hahaha….altijd al zo geweest en die houden we er ook in.
Ik spring alleen op de fiets als ik voel dat het kan. Dus heb ik een goede dag dan wil de mountainbike wel eens pakken. Echter dan moet ik opletten dat ik niet te ver hierin ga, dus als ik lekker aan crossen ben.
Afgelopen week jammer genoeg niks gedaan, niks kunnen doen. Sowieso vanwege de hitte maar ook wat mierende hoofdpijn en af en toe wat duizelig. Wilde wel maar of dat zo verstandig was? dus naar mijn lijf geluisterd en beter was om even pas op de plaats te houden. Volgens mij hebben we wat opgelopen of zo want ook mijn vrouw liep scheel van de hoofdpijn afgelopen week. Zij is naar de huisarts gegaan, vocht achter de trommelvlies. Ik zelf heb me rustig gehouden, niet naar buiten in die hitte. Ondanks de rust erg veel vocht in de knieën momenteel en ook in andere gewrichten.
Dus fietsen buiten doe ik even niet. Vandaag nog 30 plus graden hier maar morgen wordt het wat koeler. Dan pas kruip ik weer de hometrainer op.
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

77
Klinkt alsof je je goed bewust bent van de risico;s. Zowel van het niets doen als van te veel doen... en dat je daarin naar je lichaam luistert. Mooi dat je de hometrainer als alternatief hebt.
Het is dat het zo'n sta in de weg is... anders leek het mij ook wel wat.
En dan voor de tv neer zetten... voor onder het journaal... blijf ik daar tenminste een keer wakker bij. Ik geloof dat ik maar eens ga kijken of iemand er nog een op zolder heeft staan die ik eens mag proberen

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

78
Na een leven vol sport….met name de sportschool….heb ik de afgelopen drie jaar niks meer gedaan aan beweging. Dit door pijnlijke gewrichten. Drie jaar ziekenhuis in en uit heeft niks opgeleverd. Huisarts stuurde me naar de fysio. Die op zijn beurt adviseerde me weer de sportschool. En “dat” moet ik nu juist niet doen. Ik ken me zelf maar al te goed, zelfde verhaal weer, bij een goede dag loop ik het risico tot het gaatje te gaan.
Sinds kort hebben we een slaapkamer tot sportkamer getransformeerd. Hometrainer, crosstrainer en een homegyme. Niet alleen voor me zelf maar ook mijn vrouw maakt er dankbaar gebruik van want zij is helemaal geen sportschool type.
Groot voordeel hiervan is, kan op elk moment van de dag even naar boven gaan. Maak dan mijn schemaatje af, duik meteen de douche in maar bovenal geen prikkels om te ver te gaan.

Afbeelding


Afbeelding


We gaan zeker nog wel wat meer spulletjes halen, wat lichte gewichten en zo maar ook een tv moet er nog komen….
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Apneu, conditie verbeteren en gewicht verliezen

79
Mooi te lezen dat ieder zijn ding doet en rekening houdt met de (on)mogelijkheden.

Ik ben deze week twee keer op de fiets naar mijn werk gegaan en heb me vanmorgen flink in het zweet gewerkt bij de fysiofitness. Ik kan het qua vermoeidheid goed aan maar ik merk wel dat met name mijn beenspieren in een rap tempo verzuren. Het lijkt of ze steeds sneller pijn gaan doen. Volgende week is het evaluatie en dan wil ik vragen om een extra armbeweging zodat ik meer af kan wisselen. Ik heb nu maar twee armdingen tegen vijf beendingen.
Mijn nieuwe manier van eten slaat goed aan. Sinds 1 augustus ben ik vier kilo kwijt (zeven in totaal). Ik heb ook echt veel meer energie en geen behoefte aan snoeperijen. Het koken is weer een uitdaging doordat ik mijn standaard gerechten niet meer klakkeloos kan maken en dat vind ik echt leuk. De lol van het koken komt daardoor weer terug.
Kortom, het gaat best lekker, al merk ik dat ik angstig ben om te snel meer te doen. Bang dat de heftige vermoeidheid terug komt en weer zo lastig weg te krijgen is. Toch schroef ik af en toe de weerstand van de fiets wat op of doe wat meer herhalingen dan voorgeschreven zijn.
Ik heb er nu wel meer vertrouwen in dat het toch nog redelijk goed komt.


@Nic : sterkte in de komende tijd. Ik hoop op goede berichten voor jullie.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP