Alleen maar aankomen

1
Hallo allemaal,

Sinds 5 maanden gebruik ik mijn CPAP tot volle tevredenheid; ben teruggegaan van 69 AHI naar 0,2 AHI. Ik voel me beter, ben meer uitgerust.

Maar dat gewicht! Ik woog toen ik begon met de CPAP 83 kg (en dat was toen volgens de longarts al VEEL TE VEEL, ik ben 160 cm, vrouw en 41 jaar oud). Ik eet nog steeds normaal, geen gekke dingen, beweeg elke dag minimaal 30 minuten maar ben intussen al fijn 7 kg aangekomen en weeg dus 90 KG.

Destijds kon ik al een verwijzing krijgen naar de Obesitaskliniek, wat ik nogal naar vond om zo even in mijn schoot geworpen te krijgen aangezien overgewicht altijd een (achterliggende) oorzaak heeft zoals bij mij endometriose, ET en een rughernia. En OSAS en geen enkele energie om iets meer te doen dan ik moet doen, zoals werken en de zorg voor mijn 2 adoptiekindjes met FAS (geen kattenpis).

Toch wil ik afvallen. Ben (te vroeg) gestart met het KHA dieet van Sandra, kwam daar fijn in 1 week 1,5 kilo van aan en besloot dat dit nu niet ging werken. Weer starten met roken heb ik ook overwogen maar aangezien ik al 16 jaar niet meer rook lijkt me dat eigenlijk ook geen goed plan.

Inmiddels een hele nieuwe garderobe aangeschaft want tja, er past echt niks meer.

Energie en tijd voor intensief sporten heb ik domweg niet, helaas.

Wat nu? Toch maar weer KHA gaan eten is voor mij een goede. Maar oh ik ben BANG dat er weer een teleurstelling uitkomt en ik aan het einde van het jaar 100 kg weeg. :cry: :cry: :cry:

Affijn, ik wilde even mijn hart luchten, en ga er toch zeker weer mee aan de slag.

Re: Alleen maar aankomen

2
Ik herken je verhaal Lesley.
In ruim 2 jaar tijd 20 kilo aangekomen en zou ze er dolgraag weer af willen hebben. Nu ik me ietsje beter voel heb ik me aangemeld voor fysiofitness en de diëtist.
Ik heb me ook verdiept in het kha dieet maar merk dat dit indruist tegen mijn gevoel van gezond eten. Ik ga dus afwachten of de diëtist mij kan helpen.

Ik ben bezig een groepje mensen bij elkaar te zoeken die tegen ditzelfde probleem aanlopen met het idee: samen staan we sterk en kunnen we elkaar motiveren op momenten dat het lastig is. Iets voor jou?

Groeten
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Alleen maar aankomen

3
KHA .....
Tja, nu zijn koolhydraten weer de kwaaie pief.
Voorheen was vet de duivel.
Maar tegenwoordig mag vet zelfs weer.
Ooit was zetmeel de dood in een eetjasje.
Zo heeft elke tijdgeest weer iets anders.

Puntje bij paaltje is het een kwestie van calorie in < calorie er uit.
Dat kan.
Zonder honger.
Een goede diëtiste kan je hier goed mee helpen.

Overigens: 84 kilo bij 1.60?
Is dat zo schrikbarend?
Ik wilde dat ik zo veel woog....
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Alleen maar aankomen

4
Hi Agnes, ja hoor lijkt me een prima idee. Gewoon even elkaar kunnen opzoeken, klagen, motiveren. Ik doe mee!

@Menno, tja, ik vind ook niet dat ik er als een Michelinvrouwtje uit zie, heb gewoon maat 42 (zoals elke standaard nederlandse vrouw geloof ik) maar de medici vinden mij zwaar obees....

Re: Alleen maar aankomen

6
Lesley, ik ben 1.86 meter en 119 kilo.
De diëtiste noemde mij Morbide Obees...

Ik ben stevig.
Maar mensen die mij kennen (van TV :D ) zullen ontkennen dat ik morbide obees ben.
Flink van de stevige, dat wel.
Maar morbide obeese mensen zien er toch lichtelijk anders uit dan ik, hoor.
Maar goed, zij heeft zo'n lijstje met lichaamslengte => gewicht => is morbide obesitas.
Klaar.

Mijn ideale gewicht is 78 kg.
Wel, dat hebt ik voor het laatst in 1982 gewogen , denk ik.
Toen ik 18 was.

"Gezonde geest in een gezond lichaam".
Zeker, dat is een waarheid als een koe.
Gezonde geest heb ik altijd al gehad, en sinds ik aan de CPAP ben wordt het lijf ook steeds gezonder.
Ik ben er 100% van overtuigd dat een beetje aan de dikke kant zijn maar geen stress hebben een stuk minder gevaarlijk voor je is dan een gratenplankje zijn die loopt te stuiteren van de kopzorgen (en daar als klap op de vuurpijl ook nog eens medicijnen voor neemt.)

Moet je jezelf dan maar laten verslonzen?
Lekker schijt aan alles hebben?
Nee, natuurlijk niet.
Want die gezonde geest krijg je ook van voldoening.
En van sporten krijg je voldoening.
Van minder eten en merken dat je een (beetje) afvalt geeft voldoening.
En dat levert weer op dat je minder stress hebt, of er in elk geval beter mee om kan gaan.

Samenvattend: afvallen en bewegen is zeer zeker goed voor je, maar hét tovermiddel dat de medici ons willen doen geloven dat het is, is het m.i. allerminst!
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/