Vieze mondlucht na CPAP gebruik mogelijk ?

1
Wellicht een rare vraag maar sinds ik nu iets meer dan een jaar een CPAP gebruik met neusmasker is mij gaan opvallen dat een niet zo lekkere lucht uit de mond s'morgens komt.
Voorheen nooit , ben zeer schoon op mijn gebit en is perfect in orde.
Komt iemand dat bekend voor ? wel is het zo dat ik regelmatig s'ochtends wakker wordt met een enorm droge mond, kan mijn kaken dan bijna niet uit mezelf van elkaar halen. Wellicht wat overdreven maar zo voelt het.
Verband ??

Re: Vieze mondlucht na CPAP gebruik mogelijk ?

2
Ik denk dat er maar weinig mensen naar citroentjes ruiken uit hun mond, 's morgens.
Je slikt minder 's nachts.
Bacteriën die er nu eenmaal altijd zitten worden niet weggeslikt, en "doen hun werk".
Dan droogt je mond ook nog eens uit.
Het gevolg is dat het plakje bacteriën nog eens lekker indikt ook, en helemáál nergens meer heen kan.

Heel normaal, dus.
Ik heb het ook.
Inclusief de kurkdroge mond.
Bij mij staat de druk zo hoog dat het een klein wervelstormpje is in mijn mond .
Ik kan de bevochtiger maximaal zetten, het helpt geen zier.
's Morgens is het zo droog als kurk.
Mijn tong voelt alsof hij opgezwollen is.
Moet eerst op mijn wangen blazen om ze los te krijgen van mijn tandvlees.
EN een zalig geurtje inderdaad, die ik nog even meepak op het moment dat ik het masker af zet.

Het is niet anders.
Ik ben er al aan gewend.
Gewoon opstaan en gelijk tanden poetsen.
Ik heb me er bij neergelegd en zie het als één van de ongemakkelijkheden die bij de kwaal horen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Vieze mondlucht na CPAP gebruik mogelijk ?

3
Een kurkdroge mond wordt vaak veroorzaakt door met de mond open te slapen. Een verwarmde slang gebruiken kan dit vaak oplossen. Als de mond openvalt tijdens de slaap dan een kinband gebruiken.

Deze aanvragen bij jouw leverancier en daar je problemen voorleggen. Samen een oplossing zoeken.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar