stoppen met Anti-depresiva

1
Hallo beste lezers,

Op aanraden van mijn behandelend longarts en nu ook bevestigd door mijn Neuroloog (beiden werkzaam bij Kempenheaghe) moet ik mijn Anti-depresiva afbouwen. Dit omdat ik nog vrij jong ben (28) en omdat het mogelijk averechts werkt bij mijn klachten/oorzaak daarvan. Heb naast apneu of Parasomnie of Temporale Epilepsie, voordat laatste krijg ik nog een uitgebreide ECG.

Nu is mijn vraag: zijn er meer mensen bekend met stoppen van dit type medicatie? Het valt mij namelijk aardig zwaar. Heeft er bijvoorbeeld nog iemand tips?

Ik hoop dat er mensen zijn die mij wat tips zouden kunnen geven.

Vriendelijke groet,

Wouter

Re: stoppen met Anti-depresiva

2
Hoi Wouter,
Welk middel gebruik je? Er zijn nl middelen waarvan ook een druppelvorm bestaat. Deze maken het mogelijk om zeer geleidelijk af te bouwen. Er zijn helaas enkele anti-depressiva op de markt die berucht zijn, omdat het afbouwen moeilijk is. De belangrijkste tip: Neem er de tijd voor; doe het niet te snel.

Jan

Re: stoppen met Anti-depresiva

3
Hallo wouter,
Ik heb geen Parasomnie of Temporale Epilepsie ik lijd wel meer dan 30 jaar aan depressies, ben zins 6 jaar hartpatiënt en zins kort is CSAS geconstateerd. Ik ben 57 jaar.

Ik heb in die jaren veel verschillende Anti-depresiva uitgeprobeerd en enkele soorten tegen Epilepsie. Ik heb vele soorten af moeten bouwen/stoppen en weer met anderen medicatie moeten beginnen.

Waar ik vaak moeite mee had was de ontwenning verschijnselen, de onzekerheid/angst hoe het zonder de medicatie zou voelen/gaan. Zou ik weer een terugval krijgen enz...

Ik zou je aanraden om begeleiding te vragen van een psycholoog. Ik dacht dat bij Kempenheaghe psychologen werkzaam zijn.
Ik zocht zoveel mogelijk afleiding. Ik was geneigd om men lichaam te gaan observeren wat je zoveel mogelijk moet zien te vermijden want dat geeft alleen maar meer onrust.
Zoals Jan zegt neem er zoveel mogelijk tijd voor. Dan heb je minder last van de ontwenning verschijnselen.

Je eventuele angsten, onzekerheden, mocht je die hebben met mensen die je vertrouwt delen. Praat er over stop het niet weg. Je hoeft je nergens voor te schamen. We hebben elkaar nodig.

groeten,
Jesus

Re: stoppen met Anti-depresiva

4
Hallo Wouter,

Ik ben twee keer gestopt met een antidepressivum (Lexapro) en dat viel mij niet mee. Voordat de schrik je om het hart slaat: er zijn ook mensen die er heel makkelijk mee kunnen stoppen. Het is dus heel individueel en ook afhankelijk van het soort AD.

Ik zou je hoe dan ook willen aanraden vooral héél langzaam af te bouwen. Daar bedoel ik enkele maanden mee. Haal bijvoorbeeld een kwart (of nog minder) van de dosis af en wacht dan een week of 2-3 voordat je je er weer wat vanaf haalt. Het is ook raadzaam begeleiding te vragen van je huisarts of psych. Die hebben vaak afbouwschema's.

Een positieve instelling en niet te veel piekeren helpt ook veel. Een AD afbouwen heeft ook voordelen. Je wordt minder suf, helderer en je kunt weer beter voelen. Ook bijwerkingen zoals (in mijn geval) een verminderd libido verdwijnen weer. Mochten er ontwenningsverschijnselen ontstaan, raak dan niet in paniek. Heus, ze verdwijnen na verloop van tijd. Professionele begeleiding is hierbij ook handig. Zorg ook voor dingen waar je rustig van wordt zoals badderen, muziek, slaapthee (er zijn diverse soorten kruidenthee die goed werken) en mindfulness ed.

Succes,
Julius

PS Een leven zonder antidepressiva kan zeer wel positief uitpakken. Ik zelf ben blij dat ik ermee gestopt ben. Lekker clean. :)

Re: stoppen met Anti-depresiva

5
Allen hartelijk dank voor het antwoord.

Het middel wat ik gebruik is amitriptyline, dit middel was eerst voorgeschreven als pijnstiller maar had blijkbaar ook resultaat voor de vermoeidheid in m'n hoofd. (Draaien, suf/duf, concentratie problemen). Voelde me een stuk beter met dan zonder. Maar goed voor het onderzoek wat nog moet plaats vinden namelijk: een uitgebreide ECG is stoppen wel beter. Neuroloog zei ook t zal moeilijk zijn maar zet door en probeer het zelf. Ik heb vooral last van gemis van medicatie bij drukte, vreselijk draaiend gevoel in m'n hoofd.

Afijn ik heb nu nog vakantie, volgende week weer beginnen, ben benieuwd.

Er word gezegd door de afbouw ga je je beter voelen, maar ik voelde me juist beter bij gebruik van....hebben meer dit ervaren?

Bovenal word er gezegd doe het rustig aan.....dat ga ik dan zeker doen! Dank voor de reactie's

Re: stoppen met Anti-depresiva

6
Er word gezegd door de afbouw ga je je beter voelen, maar ik voelde me juist beter bij gebruik van....hebben meer dit ervaren?
Bij mij was/is het zo dat als een medicijn mij helpt ik me beter voel en bij het afbouwen/stoppen ik me slechter voel. Als een medicijn me niets of weinig deed voelde ik me bij het stoppen beter.
Dat komt door dat je de bijwerkingen in ieder geval dan kwijt bent. :)