apneu relatie met fibromyalgie?

1
Ik gebruik een CPAP voor mijn apneu. Onlangs is ook de diagnose gesteld voor fibromyalgie. Dit laatste zou veroorzaakt kunnen worden door een tekort van een groeihormoon. Dit tekort kan ontstaan als je onvoldoende delta-slaap krijgt.
Hoewel het apneuprobleem door de CPAP weggenomen is, heb ik nu het gevoel dat ik tóch nog te weinig deltaslaap heb. Ook omdat ik soms wat onrustig slaap (terwijl de uitlezing op de CPAP dan toch heel goed is).
Kan het zijn dat je inderdaad te weinig deltaslaap kunt hebben? En kun je dat (laten) controleren?

Re: apneu relatie met fibromyalgie?

2
Hallo Bettina, Welkom op het forum en blij dat het je gelukt is [tanz] [tanz] [tanz]

Ik heb even de zoekfunctie gebruikt en dit is het resultaat :

http://www.apneuvereniging.nl/forum/sea ... mit=Zoeken

Apneu komt langzaam en geneest eigenlijk niet.

Een behandeling met MRA of Cpap verminderd en verlaagd de AHI.

Het slapen zal waarschijnlijk steeds beter worden. De slaap kwaliteit waarschijnlijk ook. Maar iets wat in jaren is opgebouwd zal niet meteen verminderen.

Geduld is dus een schone zaak.

Lees ook eens het verhaal over Hormonen bij Tips en trucs.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: apneu relatie met fibromyalgie?

4
teusvanemmerik55 schreef:de pijn en hormonen en verzuring verhalen is alleen maar geldklopperij
Nou, dat geldt voor datwietolieverhaal natuurlijk ook, zo niet nog meer.
Dat je hormonen uit balans zijn is natuurlijk een feit, maar daarkun je ook niet tegen slikken, daar moet je tegen slapen". Het verhaal over verzuring doet weer een beetje aan als kwakzalfpraat. (Okee, niet een beetje).

@Bettina , Je lichaam heeft natuurlijk over lange tijd schade opgelopen door je slechte slaap (niet alleen te weinig diepe slaap, maar ook voortdurend gestoorde slaap waardoor je hoge niveaus stresshormonen aanmaakt) en ik heb inmiddels meer gelezen dat fibromyalgie (een kwaal waar we nog altijd erg weinig van weten , en voor zover ik weet is het nog steeds een controversiele diagnose) geassocieerd wordt met apneu. Benieuwd welke kant dat op gaat trouwens.....ook weer qua kip/ei.

Die schade kan wel weer (gedeeltelijk) herstellen aan de CPAP, maar dat duurt gewoon lang. Je lichaam is geen machine waar je knopjes aan en uit kunt zetten en die meteen reageert, en het heeft tenslotte ook heel lang geduurd voor je hormonen zo verstoord waren dat je klachten begon te krijgen. Naast slapen aan de CPAP alleen zullen we echter op meer gebieden aan onze gezondheid moeten werken, zoals zorgen voor voldoende beweging en goede voeding. De CPAP alleen is geen wondermiddel, helaas....

En uiteindelijk komt het herstel net zo sluipend en bijna onmerkbaar als het verval. Op een dag merk je ineens dat je iets al langere tijd niet gevoeld of gedaan of gemerkt hebt, en ontdek je dat je lichaam zich heel langzaam aan het herstellen is. Dat kan zeker tot drie jaar duren.

De enige manier waarop je ECHT een goed beeld kunt krijgen van je slaappatroon en hoe diep / goed je slaapt c.q. hoe de slaapKWAliteit is, is met een polysomnografie in het slaaplab. Normaal gesproken maakt een nacht in het slaaplab ook deel uit van de diagnose voor apneu, maar niet altijd ook in "aangesloten status". In Duitsland waar ik woon gaat het een beetje anders, en heb je eerst een klein slaaponderzoek thuis om vast te stellen OF ademstopt hebt en hoeveel, en slaap je daarna twee tot vier nachten in het lab aan de CPAP. Dan kunnen ze al heel goed zien hoe je slaapkwaliteit is en de therapie optimaliseren. Daarna wordt dat onderzoek eerst halfjaarlijks, dan jaarlijks en dan elke anderhalf jaar herhaald. Wil je dus een dergelijk slaaponderzoek, dan zul je dat moeten overleggen met de longarts / behandelend arts.

Je kunt zelf wel een beetje een beeld krijgen door langere tijd een app te gebruiken zoals Sleep Cycle Alarm CLock om te zien hoe diep of ondiep je slaap is, maar dat is niet echt een medisch instrument. Het kan echter wel een leuke indicatie geven.

Re: apneu relatie met fibromyalgie?

5
Hallo Teus,

Welkom op het forum.

Je hebt waarschijnlijk al veel over Hormonen gelezen.

Maar het verhaal van Drs. Sandra Houtepen Strong over Hormonen is geschreven in relatie tot Apneu.

Heb je het al gelezen? Doen zou ik zeggen. Het kan een eye-opener zijn.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar