Ahi weer hoger en vragen over instellingen CPAP

1
Goedemiddag,

De laatste weken is mijn AHI weer verhoogd, te hoog naar eigen mening.

Zo heb ik de laatste dagen een AHI van dik 8, vannacht 39 hypoapneus en 23 obstructieve.

Ik heb de druk staan op min 8.5 max 14. 90% was de druk 10.5.

Zou het kunnen dat er iets met de druk niet goed is? Dat de minimale druk te hoog of juist te laag is? Maximale druk staat hoog maar daar kan het niet aan liggen omdat ik niet vaak de maximale druk heb snachts. Probeer het een beetje uit te puzzelen maar mis nog wat stukjes.

Ben inmiddels wel zover dat ik mij niet te druk meer maak, je kan er immers weinig aan veranderen maar wie weet zijn er toch nog wat dingetjes die ik aan kan passen zodat de AHI weer wat lager word en ik mij fysiek en mentaal ook weer wat beter voel want hoe je het ook went of keert, door een hogere AHI voel je je overdag minder, ik wel in ieder geval. Prikkelbaarder, geirriteerder en fysiek ook gewoon niet 100%.

Ivm de holteontstekingen heb ik een kuur anti biotica van 3 weken + een prednison kuur gehad van 10 dagen. Wat een rommel is die prednison trouwens, kon 10 dagen lang daardoor amper slapen, bekende bijwerking van zowel de prednison als van deze anti biotica dus toen ik klaar was met de 10 daagse kuur hing ik de spreekwoordelijke vlag uit :lol: en nu nog 4 dagen anti biotica en dan is het klaar.

Volgende maand heb ik weer een controle afspraak met de kno arts ivm de kuren+holteonstekingen. En ik denk wel dat ik ga vragen of er nog iets mogelijk is, al dan niet operatief. 2 jaar geleden werd er door de kno arts en longarts gezegd dat ik wellicht van de CPAP af kon komen maar heb hem nu dus nog steeds en zie het niet zitten om dat de rest van mijn leven te moeten en ik vind gewoon dat de AHI wat beter kan, tijdje wat hoger is niet erg maar bij mij gaat het dus al weken weer minder.

Groetjes
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: Ahi weer hoger en vragen over instellingen CPAP

3
Zolang je aan de medicijnen zit, kun je natuurlijk geen defnitieve conclusies verbinden aan die verhoogde AHI want zolwe antibiotica als prednison ebben natuurlijk nogal wat impact op je lijf. Pas als dat straks uit je lichaam verdwenen is en ze blijven hoog, kan er een verband zijn.

En hoe oud is je masker ? Na verloop van tijd gaan maskers achteruit en beginnen ze te lekken, vooral als je onde het siliconenmasker nog wel eens met cremes of smeerseltjes in de weer ben of met make-up-resten (of resten make-up-verwijderaar, affijn ALLES wat vet bevat). Het kan dus ook zomaal toevallig tijd zijn voor een nieuw masker, en dan is het altijd goed te kijken of er iets nieuws op de markt is waar je wellicht beter mee uit de voeten kunt.

Als het alweer een jaar geleden is dat je een onderzoek hebt gehad, kan het zeker zijn dat je drukinstellingen veranderd moeten worden. Apneu is ten slotte, OOK onder behandeling, toch in zekere mate progressief.

Re: Ahi weer hoger en vragen over instellingen CPAP

4
Ben het geheel met Marleen eens als het gaat om de AB en pretnison. Dit is gewoon troep. Daarnaast geef je al aan dat je deze heb gekregen voor holte klachten. Betekend ook dat dit al even aan de gang is en dus effect heeft op je slapen.

Wat betreft de mogelijke operaties. Allereerst weet ik niet met hoeveel ahi je gestart bent. Daarbij is het gemiddelde niet alleen van belang (wordt vaak op blind gestaart) maar ook de waardes met rugligging en zijligging en het aantal uren.
Daarnaast, is er in het verleden met een slaapendoscopie gekeken waar de blokkades zaten? ZOnder dat kun je geen operaties adviseren zonder een grote gok te nemen of het uberhaupt wel zal werken.

En dan is het idd zoals Joost aangeeft, doe je huiswerk door goed de informatie erover op te zoeken en te kijken wat voor slagingskansen er zijn. Zeker met keel operaties zijn de resultaten tegenvallend.
Neus operaties hebben nauwelijks effect op je apneu, wel op de neusdoorgankelijkheid en daarmee op het verdragen van de cpap. Dus de cpap therapie zou wat comfortabeler kunnen worden. Gezien dat je holte klachten heb, kan ik mij voorstellen dat hier nog iets op te winnen valt, maar goed dat kun je zelf het beste beoordelen.

Ik heb persoonlijk veel ervaring met kno-ingrepen. Heb alle neusingrepen ondergaan en daarbij de uppp gedaan. Dus mocht je daar nog extra info over willen hoor ik het graag.

groetjes Dirk

Re: Ahi weer hoger en vragen over instellingen CPAP

5
Hallo

Een AHI van dik 8 zegt niet zo veel. Heb je zonder cpap een AHI van 10 dan is het hoog had je voorheen 50 apneus dan is het best een goed resultaat. Het lijkt er sterk op dat de holte ontstekingen ook invloed hebben op de rest van de luchtdoorgang zoals neus en keel waardoor het aannemelijk is dat de AHi enigzins verhoogt is. Lijkt me raadzaam om de kuren af te maken en als de ontstekingen weg zijn te gaan kijken wat de AHI dan is. De prednison heeft vaak een gewicht verhogend effect dus ook zorgen dat je gewicht weer op het oude nivo terug komt. Mocht de AHI boven de 5 blijven dan evt kontakt met je behandelaar opnemen.

S6 ermee