Re: Vragen over cpap

22
Ik kan dat dus absoluut niet ; mijn masker op en dan ademen ZONDER dat het apparaat aan staat ; dan krijg ik het superbenauwd. Niet voor niks ademende ik voor ik de cpap had altijd door mijn mond. Was verbaasd dat ik met het neusmasker 100 % door mijn neus kan ademen en mijn mond ook gewoon dicht blijft.

Ik vind het juist héérlijk om 's avonds net voor ik ga liggen eerst mijn "frisse lucht" op te zetten. Lees dan meestal nog even en ben dan met een paar minuten vertrokken. De nachten dat ik langer dan een half uur wakker lig, zijn op de vingers van een hand te tellen maar komen vaak wel in "clusters". De oorzaak ligt dan echter altijd bij de drukte overdag.

Re: Vragen over cpap

23
Marleen, ademen met het masker op zonder dat de slang aangesloten is op de slang van de cpap. Dus dat moet relatief makkelijk zijn. Het is ook maar voor even, effe tot rust komen en daarna slang koppelen en cpap aan. Masker lekvrij maken en hopelijk snel slapen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vragen over cpap

25
Ik snap iets niet over de slaapgegevens

Er staat in het schermpje de volgende gegevens:

AHI 3.2
Totale AL 2.5
Centrale AL 2.4

Wat houd dat in? Zou dat betekenen dat ik centrale apneu heb? Of klopt dat niet?

Groetjes Connla

Re: Vragen over cpap

26
Connla, dat klopt.

Totale AI. 2,5
Centraal AI. 2,4
Obstructief AI. 0,1

AHI 3,5 - /- Totale AI. 2,5 = HI 1,0

Dus Centraal AI heeft hier de overhand.

Bij het zelf uitlezen zie ik vaak dat deze vooral zichtbaar zijn als men na een toilet bezoek nog even een uurtje of twee gaat liggen nasnoezen.

In feite heb je dan al je diepe slaap gehad en lig je half wakker te dromen of te denken. Vaak ontdek je dan zelf dat je stopt met ademhalen terwijl je half wakker ligt te zijn.

Dat wordt geregistreerd als een centraal Apneu als dit langer dan 10 sec duurt.

Als er dan weinig tot geen zuurstofdesuratie in het bloed plaatsvind, dan is dat niet zo erg. (lees schadelijk)

Zuurstof desuratie vind vaak plaats na een Hypopneu.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vragen over cpap

27
Dank je Ruud voor je uitleg ik denk idd dat ik soms na het toilet bezoek misschien soms maar half ga slapen en dat ik dan soms vergeet adem te halen. Ik meen me zoiets wel is te herinneren :D

Groetjes Connla

Re: Vragen over cpap

28
Mijn neus is zo droog geworden van de cpap, het lijkt wel een woestijn daar binnen. Op de dag knapt het ook niet op.

Misschien is het raadzaam om dan toch met een bevochtiging te gaan slapen? Ook al vind ik het een enge gedachte dat het kan zijn dat er dan condens in je slang of masker terecht kan komen waardoor je het gevoel van verdrinking kan hebben. Dit is de voornaamste reden om niet met een bevochtiging te gaan slapen. Maar mijn neus voelt nu ook niet echt fijn en ik denk niet dat het positief bijdraagt aan mijn gezondheid om zulke droge slijmvliezen te hebben.

Groetjes Connla

Re: Vragen over cpap

29
Goedemorgen Connla,

Met een verwarmde slang is de kans op condens in de slang vanwege bevochtiging vrijwel nihil. Droge slijmvliezen is om diverse redenen inderdaad niet gezond. De verwarmde slang voor de Resmed Airsense 10 kost maar 32 euro en Vivisol stuurt die per post direct naar je op. Dit is echt aan te raden, want vrijwel iedereen is er blij mee.

Groeten,
Julius

Re: Vragen over cpap

30
Jools schreef:Goedemorgen Connla,

Met een verwarmde slang is de kans op condens in de slang vanwege bevochtiging vrijwel nihil. Droge slijmvliezen is om diverse redenen inderdaad niet gezond. De verwarmde slang voor de Resmed Airsense 10 kost maar 32 euro en Vivisol stuurt die per post direct naar je op. Dit is echt aan te raden, want vrijwel iedereen is er blij mee.

Groeten,
Julius
Bedankt voor je antwoord, ik heb net de verwarmende slang gekocht samen met een pollenfilter.

Ik vraag me af of je schonere lucht inademt met de cpap dan tijdens het gewone slapen, dat zou natuurlijk voor mijn allergieën helemaal geweldig zijn :lol:

Groetjes Connla

Re: Vragen over cpap

31
Connla schreef:
Jools schreef:Goedemorgen Connla,

Met een verwarmde slang is de kans op condens in de slang vanwege bevochtiging vrijwel nihil. Droge slijmvliezen is om diverse redenen inderdaad niet gezond. De verwarmde slang voor de Resmed Airsense 10 kost maar 32 euro en Vivisol stuurt die per post direct naar je op. Dit is echt aan te raden, want vrijwel iedereen is er blij mee.

Groeten,
Julius
Bedankt voor je antwoord, ik heb net de verwarmende slang gekocht samen met een pollenfilter.

Ik vraag me af of je schonere lucht inademt met de cpap dan tijdens het gewone slapen, dat zou natuurlijk voor mijn allergieën helemaal geweldig zijn :lol:

Groetjes Connla
Ik heb me dat ook afgevraagd en het lijkt me best aannemelijk. De lucht wordt immers gefilterd door een stoffilter en door het water. Maar misschien weet Ruud hier meer van?

Veel plezier met je verwarmde slang. Ben benieuwd hoe het je bevalt.

Groeten,
Julius

PS Ik heb na veel uitproberen de slang en bevochtiging gewoon op auto gezet en dat bevalt mij tot nu toe het beste.

Re: Vragen over cpap

32
Nou, dat van die lucht vraag ik me ook af. Na een maand een best zwart filter.
En Connla, als je je cpap niet op automatische bevochtiging kunt instellen, doe je het met stapjes. Je masker staat echt niet direct vol water hoor! Denk dat het best zal helpen.


Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk

Re: Vragen over cpap

33
Ik weet nog niet precies hoe het werkt met water, verwarmde slang en cpap. Als ik de slang in huis heb kunnen jullie mij misschien helpen hoe ik het het beste kan instellen. :)

Ik denk zelf ook dat de lucht schoner is vanwege het filter, dadelijk bij mij zelfs met 2 filters :D

Groetjes Connla

Re: Vragen over cpap

34
Connla, is heel simpel met de airsense. Even de handleiding doorlezen en ik zou beginnen met de stand automatisch. Als je een verwarmde slang gebruikt moet je wel altijd met een bevochtiger slapen. Op de auto-stand regelt de airsense zelf de optimale luchtvochtigheid. Zelf vind ik soms de temperatuur van de lucht een beetje benauwend en dan stel ik alles handmatig in. Is allemaal een kwestie van smaak en uitproberen.

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk

Re: Vragen over cpap

35
Als de lucht te vochtig en warm is krijg ik waarschijnlijk een astma aanval. Ik probeer het eerst wel automatisch en is dat te vochtig en warm kan ik het handmatig terug schroeven. Lukt het niet dan kan ik tijdelijk weer terug op mijn oude slang en zonder water.

Ik vind het ergens wel jammer dat mijn neus zo droog is want ik vind de lucht die ik nu binnen krijg best fijn

Groetjes Connla

Re: Vragen over cpap

36
Je krijgt onder Mijn Opties 2 opties erbij.

Voor de bevochtiger: Climate Ctrl
Voor de slang: Slangtemp

Bevochtiger (Climate Ctrl): Kies auto of handmatig en kies in geval van handmatig van 1 tot 8. Standaard is 4.
Slangtemp: Kies Uit, 16 tot 30 graden of Auto

Als de bevochtiger op Auto voor jou niet werkt met je astma, begin dan niet hoger dan 4. Begin liever op 1 of 2.

Succes,
Julius

Re: Vragen over cpap

40
Ik heb de verwarmde slang al een paar dagen in huis, en toch kan ik mezelf er niet toe zetten om met vocht en warmte te gaan slapen.

Maar ik heb net alles omgewisseld en ik ga het vanavond proberen.

Ik heb de verwarmende slang automatisch staan, ik kan alleen niet goed vinden waar ik het vocht gedeelte kan instellen, of kan dit alleen maar als er ook daadwerkelijk water in zit.

Bij de uitleg in het ziekenhuis had ze het er over dat je het water 15 minuten door moet laten koken om te zorgen dat je de kalk kapot kookt, het is lang geleden dat ik scheikunde heb gehad maar naar mijn idee kan je kalk niet kapot koken. Als je kalkloos water wil moet je dacht ik het condenswater opvangen. Maar dat is me te veel werk.
En lijkt mij dat je door flink door te laten koken de concentratie kalk alleen maar groter maakt.
Is het dan ook gewoon voldoende om het water gewoon even te laten koken zodat de bacteriën dood zijn? Of moet ik gecondenseerd water kopen?


Groetjes Connla