Re: Vragen over cpap

41
Connla, gewoon helder en fris kraan water gebruiken en mocht er een Kalk laagje komen, dan pas met wat water en schoonmaak azijn gemengd een uurtje laten staan en dan goed na spoelen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vragen over cpap

42
Jools schreef:Je krijgt onder Mijn Opties 2 opties erbij.

Voor de bevochtiger: Climate Ctrl
Voor de slang: Slangtemp

Bevochtiger (Climate Ctrl): Kies auto of handmatig en kies in geval van handmatig van 1 tot 8. Standaard is 4.
Slangtemp: Kies Uit, 16 tot 30 graden of Auto

Als de bevochtiger op Auto voor jou niet werkt met je astma, begin dan niet hoger dan 4. Begin liever op 1 of 2.
Groeten,
Julius

Re: Vragen over cpap

43
Gewoon gedestilleerd water gebruiken. Dat kost de wereld niet (ik betaal geloof ik 2 euro voor 5 liter en daar doe ik ettelijke weken mee). Sinds ik dat gebruik heb ik geen kalkaanslag (kraanwater) meer en geen "zoutaanslag" (flessenwater). Ideaal , gewoon gieten en gaan.

Als je kraanwater 15 minuten kookt, is de kalk er niet uit, die zit dan lekker vast in je waterkoker als ketelsteen ;-) . Moet je niet willen en is extreem overbodige energieverspilling.

Re: Vragen over cpap

44
Super bedankt voor jullie tips, mijn ervaring met vocht en warmte is niet goed verlopen.

Ik was in eerste instantie begonnen met automatisch maar vrij direct merkte ik dat dat veel te vochtig was voor mijn longen. Daarna het vocht verlaagd naar 1 en binnen 10 minuten kreeg ik een astma aanval. Medicijnen genomen en gewacht tot de aanval over was en daarna heb ik de boel afgekoppeld en vervangen voor de spullen die ik in eerste instantie gebruikte.

De astma aanval is denk ik gekomen door het vocht en de warmte samen, ergens had ik het wel kunnen weten. Ik kan ook niet op vakantie naar warme landen vanwege mijn astma en met mist krijg ik ook een astma aanval. Dus misschien ook niet zo raar dat het niet goed ging :roll:

Ik heb daarna nog prima geslapen zo'n 8 uur met een AHI van 1.1

Maar nu heb ik weer een nieuwe vraag, ik laat de slang via mijn buik weglopen. Ik vind deze slang zelfs door mijn slaapshirt heen erg koud aanvoelen. Kan er om de slang dan een fleece hoes? Of word de temperatuur in de slang dan weer net zo als met en verwarmde slang?

Groetjes Connla

Re: Vragen over cpap

45
Connla, om een normale niet verwarmde slang kan wel een fleecehoes. Of de lucht veel warmer wordt, daar heb ik geen ervaring mee.

Je kunt de slang ook via een Hose slangenhengel laten lopen, dan heb je geen last van een koud aanvoelende slang en je hebt tevens veel bewegingsvrijheid in bed.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vragen over cpap

46
Jammer dat het niet is gelukt, Connla.

Een fleece-hoes kan ook. Ik heb hier een kennis die zelf een hoes heeft gebreid voor haar cpap-slang (niet verwarmd), dus als je van breien houdt... :)

Groeten,
Julius

PS Droge slijmvliezen kunnen nog verbeteren naarmate je gewend raakt aan slapen met een masker omdat je in het begin vaak nog wat meer lekkage hebt.

Re: Vragen over cpap

47
Dank jullie voor jullie antwoorden Ruud en Julius :D

Ik denk dat ik een fleecehoes ge bestellen, breien is niet mijn sterkste punt :lol:

Zo'n haak om je slang aan te hangen lijkt ook handig ware het niet dat ik een waterbed heb en onmogelijk die haak onder matras kan schuiven of klem kan zetten onder mijn bed. En volgens mij is dat wel de bedoeling dat de voet van deze haak ergens klem komt te zitten.

Groetjes Connla

Re: Vragen over cpap

49
Ik had eerst een staande lamp die ik met de stang tegen het hoofdeind van mijn (water)bed had geschoven. Ik leidde de slang om de poot over het hoofdbord heen. Werkte prima.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Vragen over cpap

51
Connla, ik zou de verwarmde slang nog even niet doorverkopen mocht je dat van plan zijn.

Wacht eerst even de koude wintermaanden af.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vragen over cpap

52
Ruud J, schreef:Connla, ik zou de verwarmde slang nog even niet doorverkopen mocht je dat van plan zijn.

Wacht eerst even de koude wintermaanden af.

Groet RuudJ
Dat leek me zelf ook wel handig idd om hem gewoon te houden :)

Groetjes Connla

Re: Vragen over cpap

53
Mijn waterbed staat helemaal los, zit geen hoofdbord aan oid maar ik heb zitten puzzelen om toch zo'n stang te kunnen plaatsen bij mijn bed en ik denk dat ik een oplossing heb gevonden. Ik heb een flinke zoutstenen lamp die op de grond staat in mijn huiskamer en die zou ik erop zou kunnen zetten.

Groetjes Connla

Re: Vragen over cpap

54
Waterbed zonder hoofdbord? Ik neem aan dat je bed wel “tegen” de muur staat?

Hier laat ik de slang over het lampje lopen wat aan het hoofdbord geschroefd zit. Dat werkt echt prima. Nooit geen last van de slang ook niet als ik in mijn slaap op mijn andere zij ga liggen.

Waarom niet een mooi beugeltje of zo iets tegen de muur aan schroeven?

Weet even niet hoe ik het uit moet leggen…..bijvoorbeeld zo iets als dit

http://www.hornbach.nl/shop/DURALINE-Pl ... &WT.srch=1

Gaatje boren aan het eind, grote ring er doorheen…..slang er door heen en je hebt nergens geen last meer van. Als je wakker wordt kan je ook je masker eraan hangen, opgeruimd staat netjes haha….

Dan krijg je ongeveer zo'n situatie...

Afbeelding
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Vragen over cpap

55
Hoi Jaapio

Mijn waterbed staat gewoon helemaal los, dus ook niet tegen de muur aan. Zo kan ik er namelijk het beste bij met schoonmaken. Ik ben erg allergisch voor huisstofmijt en nu kan ik rondom mijn bed goed schoonmaken :D

Groetjes Connla

Re: Vragen over cpap

57
Oohhwwww..... :shock:

Dus je kan rondom je bed rennen? grappig als je tikkertje ..... uuhhh wel ff serieus blijven Jaapio :lol: :lol:

Tja dan houd het idee geen stand hè.... :roll: Dan loop je tegen dat beugeltje aan [upside]

aahhh....en als je iets in die strekking kunt vinden wat je weg kan klappen..... hahaha ben net willie Wortel....haar kleur heb ik al. [bigsmile]

Het idee wat een schaarlamp ook heeft..... zo iets zeg maar....is toch makkelijk zelf te maken denk ik... :roll: :lol:
https://www.stoerelampen.nl/schaarlamp- ... er-du-2003

Volgens mij schiet ik door :oops:
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Vragen over cpap

58
jbno schreef:Haha Jaapio, tot je kat met je opgehangen slang gaat spelen...
Hier gelukkig nog niet gebeurd [WINKING FACE]

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk
uuhhhh.....ja...oh...zou kunnen dan als je een kat hebt....die hebben we niet..... :mrgreen:
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Vragen over cpap

59
Ik kan me goed voorstellen dat dat gene succes was ; ik vind het zelf ook verschrikkelijk om warme vochtige lucht in te moeten ademen ; vind het 's zomers buiten al niet om uit te houden ;-)

Heb helaas ook wel veel last van condens in de slang. Ik heb ooit een hoes gehaakt, maar die vond ik veel te zwaar, breien moet beter gaan maar is natuurlijk een monsterklus, want om mooi aan te sluiten moet dat wel in boordsteek en op niet te dikke pennen. Ik moet eigenlijk nog een keer aan het naaien, maar heb daar op het moment even het geduld en de tijd niet voor. Wil wel iets moois dat de hele lengte bestrijkt, overal goed aansluit en makkelijk te verwijderen en aan te brengen is, dus daar moet ik wel even voor brainstormen.

Echter, op nachten dat ik echt veel condens heb (als het fris is zeg maar), zet ik gewoon de bevochtiger op nul (wel aangesloten, maar op nul) en blijkbaar verdampt er dan toch voldoende. (Want als ik hem helemaal afkoppel krijg ik weer een droge keel). Hoger dan 1 hoeft hij bij mij eigenlijk nooit ; dan vind ik zelfs met een "koude" slang de lucht al onaangenaam warm.