Re: Zorgen om zoon van 4 jaar

61
HBos schreef:Hij heeft toch een masker gekregen voor over zijn mond en neus. Ik vind dit toch nog weer wat heftiger er uitzien, maar hij doet het heel goed. Het opzetten ging heel rommelig omdat het toch allemaal wat groter is en niet vacuüm zoog. Uiteindelijk de iPad er bij gehaald en terwijl hij filmpjes keek is het gelukt.
Arm kereltje want hij vind het helemaal niet leuk.
Hij was net wel wakker en was van slag en moest huilen, maar hij slaapt nu weer rustig. Hopelijk blijft hij doorslapen en ik ben heel nieuwsgierig naar "zijn scores" morgen.
Hopelijk slaapt hij door vannacht.
Misschien een idee om een foto te laten zien van een F16 piloot met een masker op. Vinden ze vaak super cool. Al spelenderwijs een verhaal vertellen dat hij een F16 piloot is en zijn bed is het vliegtuig. Misschien vind hij zich dan zelf ook cool met het masker.

Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk
Beheerder Forum en Facebook, Medewerker Kenniscentrum voor de Weinmann, Slaapapneu bij kinderen en mensen met een beperking.

Re: Zorgen om zoon van 4 jaar

62
TanjaM schreef:
HBos schreef:Hij heeft toch een masker gekregen voor over zijn mond en neus. Ik vind dit toch nog weer wat heftiger er uitzien, maar hij doet het heel goed. Het opzetten ging heel rommelig omdat het toch allemaal wat groter is en niet vacuüm zoog. Uiteindelijk de iPad er bij gehaald en terwijl hij filmpjes keek is het gelukt.
Arm kereltje want hij vind het helemaal niet leuk.
Hij was net wel wakker en was van slag en moest huilen, maar hij slaapt nu weer rustig. Hopelijk blijft hij doorslapen en ik ben heel nieuwsgierig naar "zijn scores" morgen.
Hopelijk slaapt hij door vannacht.
Misschien een idee om een foto te laten zien van een F16 piloot met een masker op. Vinden ze vaak super cool. Al spelenderwijs een verhaal vertellen dat hij een F16 piloot is en zijn bed is het vliegtuig. Misschien vind hij zich dan zelf ook cool met het masker.

Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk
Brandweermannen dragen ook ademluchtmaskers [emoji3]
Succes!

Re: Zorgen om zoon van 4 jaar

63
Haha dank voor de tips om het masker aantrekkelijker te maken. Ik ben maar met star wars aangekomen, maar hij vond het geen goed argument :)
De eerste nacht was super voor wat betreft zijn AHI. Namelijk 1.4, dus een geweldig resultaat. Helaas is mijn man de hele nacht bezig geweest om het masker op te houden. We denken dat het echt te groot is. Onze zoon wrijft daarnaast steeds in zijn ogen ( toch wat lekkage daar) en dan is het ook meteen af. De banden zijn ook te lang.
Morgen toch even contact opnemen om te overleggen of er een kleinere masker is want wij zijn toch heel hoopvol dat dit echt resultaat gaat geven.
Afgelopen nacht zijn we na drie keer zijn nieuwe opnieuw te hebben opgedaan weer overgestapt op zijn neusmasker. Zijn AHI was 8 dus opzich ook netjes.

Re: Zorgen om zoon van 4 jaar

64
Ja Starwars is ook een optie, het was het proberen waard,
Ik heb ook wel eens heb gelezen dat kinderen overgaan op een Totalface, daarbij zit het masker over de ogen. Het ziet er zeer groot uit, maar dan voelt hij geen lekkage bij zijn ogen.

ModEdit:RuudJ
Het masker wat Tanja bedoelt is dit masker. Hij is wel groot en TheaB, moderator van dit forum, tijdelijk afwezig, gebruikt dit masker al jaren.

http://www.usa.philips.com/healthcare/p ... -face-mask

https://youtu.be/c4_5yTUb_0A

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Beheerder Forum en Facebook, Medewerker Kenniscentrum voor de Weinmann, Slaapapneu bij kinderen en mensen met een beperking.

Re: Zorgen om zoon van 4 jaar

65
Het wrijven in de ogen kan zeker een teken zijn dat daar bij de neusbrug lekkage optreedt. Jullie moeten zeer goed opletten dat dit niet gebeurt. Het uitdrogen van de ogen en ook van de traanbuis kan weer voor grote problemen zorgen.

Hoe groot is de afstand in cm van neusbrug tot het punt tussen onderlip en het puntje van de onderkin bij jullie kind?

Hoe groot is de afstand tussen het midden van de neusgaten bij je zoontje?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zorgen om zoon van 4 jaar

66
Die AHI van 1.4 is inderdaad wat je wil hebben. Het lastige is natuurlijk dat jullie zoontje weinig of geen feedback kan geven over wat hij ervaart. Toch is dat erg belangrijk in het begin zodat je bij het juiste masker uitkomt, dus blijf zeker alles uitproberen.

Overigens hebben volwassenen ook vaak aanpassingsklachten en kan het even duren voordat ze een volle nacht met het masker kunnen slapen. Er is helemaal niets op tegen om het wat rustiger aan te doen en de eerste periode tevreden te zijn met het minimum van 4 uur per nacht. Dat geeft minder stress voor zowel ouder als kind. Zodra je het juiste masker hebt en wat meer gewend bent kun je gaan uitbouwen.

Succes!
Julius

Re: Zorgen om zoon van 4 jaar

69
Bedankt voor de belangstelling! We hebben een drukke periode achter de rug. We weten nu wat de reden is van zijn apneu. Hij heeft een slap strottenklepje. Wat vaker voorkomt bij kleine kinderen maar rond het tweede levensjaar zou dit voorbij moeten zijn, bij hem dus niet. Er is dus helaas geen simpele ingreep mogelijk zodat hij zonder masker kan, maar het masker helpt wel en dus weten we nu zeker dat we hier onze aandacht op moeten richten.
Helaas gaat het slapen met de full face masker helemaal niet goed. Het is ook echt te groot en dus "plagen" we hem er niet te veel mee tot hij een definitieve full face masker krijgt. Vaak beginnen we er wel mee, maar vaak binnen een uur zit het niet meer goed. Dan slaapt hij wel en proberen we het in zijn slaap weer om te doen, maar dat is ook voor korte tijd. We stappen dan over op zijn neusmasker. Hij krijgt zo nog wel ondersteuning en er is een registratie van zijn nacht. De afgelopen nacht ging niet super. Hij is verkouden en de lucht gaat zo weer via zijn mond naar buiten. Doordat het bij zijn strottenklepje zit vermoeden wij dus dat het daarom niet werkt met een neusmasker.
Mijn man en ik merken wel dat we moe zijn. Drukke periode ook voor wat betreft werk en ander kind en geen geweldige nachten en zorgen rondom zoon.
Maar goed het is nu vakantie en dus hopelijk even wat rust en we richten ons op 2017.

Is er op dit forum ook ervaring met een slap strottenklepje?

Ik heb even de afstand van neusbrug naar punt onder onderlip gemeten en het is ongeveer 8,5 cm. Weten jullie ook of er speciale kinder maskers zijn?

Re: Zorgen om zoon van 4 jaar

70
Het probleem met hele lange verhalen is vaak dat het een tijd duurt. Soms ben je ook even op een ander tabblad geweest en als je dan op versturen drukt, ben je opeens uitgelogd.

Je kunt twee dingen doen.

Je kunt, en dat moet je eigenlijk altijd doen, je hele tekst kopiëren voordat je op versturen klikt. Je kunt de tekst dan altijd met plakken opnieuw versturen.

Andere mogelijkheid, tekst in Word of een andere tekstverwerker schrijven en dan via kopiëren en plakken en dan versturen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zorgen om zoon van 4 jaar

71
Gewoon iedere nacht maar weer proberen. Misschien overdag een beetje bijtanken voor jullie. Je zou kunnen kijken of je met klittenband een soort kinband kunt creëren zodat zijn mond dicht blijft.
Misschien weet de maskerraad of er speciale kinder maskers zijn.

Wij gaan 10 januari ook weer naar Heerenveen. Maarten heeft last van neuspoliepen. Snurkt weer, hyperactief overdag en kan zich weer slecht concentreren. Hopelijk kunnen ze wat eraan doen. Keel en neusamandelen zijn in juni al verwijderd. Weer een periode van onrust en slechter slapen 's nachts. Hij schrikt 's nachts wakker en zit dan weer rechtop en dan weer rustig op hem inpraten en dan slaapt hij weer. Voor mijn apneu ook niet bevorderlijk, maar je hebt alles voor je zoontje over.

Ik kan met jullie meevoelen. Ze zijn nog zo klein. [CRYING FACE]

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Beheerder Forum en Facebook, Medewerker Kenniscentrum voor de Weinmann, Slaapapneu bij kinderen en mensen met een beperking.

Re: Zorgen om zoon van 4 jaar

72
In principe maakt het slappe strotklepje geen verschil voor welk masker je moet kiezen. Beiden kunnen dat openblazen. Zo te lezen zit het probleem bij de verkoudheid en vooral de mondlekkage. Dan is een fullface-masker inderdaad de beste oplossing. Wel fijn dat je de oorzaak nu weet.

Wees voorzichtig met het neusmasker als je zoontje verkouden is. Dat kan een heel nare ervaring zijn en bovendien haalt het toch weinig uit. De strategie om aan het begin van de nacht het fullface-masker op te doen is prima, want daar zitten de periodes met de meeste diepe slaap. Zo pikt hij daar toch wat van mee.

Sterkte en hopelijk arriveert het passende fullface-masker snel!

Groeten,
Julius

Re: Zorgen om zoon van 4 jaar

73
TanjaM schreef:Gewoon iedere nacht maar weer proberen. Misschien overdag een beetje bijtanken voor jullie. Je zou kunnen kijken of je met klittenband een soort kinband kunt creëren zodat zijn mond dicht blijft.
Misschien weet de maskerraad of er speciale kinder maskers zijn.

Wij gaan 10 januari ook weer naar Heerenveen. Maarten heeft last van neuspoliepen. Snurkt weer, hyperactief overdag en kan zich weer slecht concentreren. Hopelijk kunnen ze wat eraan doen. Keel en neusamandelen zijn in juni al verwijderd. Weer een periode van onrust en slechter slapen 's nachts. Hij schrikt 's nachts wakker en zit dan weer rechtop en dan weer rustig op hem inpraten en dan slaapt hij weer. Voor mijn apneu ook niet bevorderlijk, maar je hebt alles voor je zoontje over.

Ik kan met jullie meevoelen. Ze zijn nog zo klein. [CRYING FACE]

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Het klinkt allemaal heel herkenbaar... het rechtop in bed zitten maar ook het hyperactief zijn en slechte concentratie. Het klinkt van Maarten ook heftig. Hoe vindt hij het om naar het ziekenhuis te gaan? Ik vond ze super aardig bij Heerenveen en heb dus goede ervaring met hun. Jij hebt zelf ook apneu? Het lijkt mij dan helemaal een slopende periode.

Re: Zorgen om zoon van 4 jaar

74
HBos schreef:
TanjaM schreef:Gewoon iedere nacht maar weer proberen. Misschien overdag een beetje bijtanken voor jullie. Je zou kunnen kijken of je met klittenband een soort kinband kunt creëren zodat zijn mond dicht blijft.
Misschien weet de maskerraad of er speciale kinder maskers zijn.

Wij gaan 10 januari ook weer naar Heerenveen. Maarten heeft last van neuspoliepen. Snurkt weer, hyperactief overdag en kan zich weer slecht concentreren. Hopelijk kunnen ze wat eraan doen. Keel en neusamandelen zijn in juni al verwijderd. Weer een periode van onrust en slechter slapen 's nachts. Hij schrikt 's nachts wakker en zit dan weer rechtop en dan weer rustig op hem inpraten en dan slaapt hij weer. Voor mijn apneu ook niet bevorderlijk, maar je hebt alles voor je zoontje over.

Ik kan met jullie meevoelen. Ze zijn nog zo klein. [CRYING FACE]

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Het klinkt allemaal heel herkenbaar... het rechtop in bed zitten maar ook het hyperactief zijn en slechte concentratie. Het klinkt van Maarten ook heftig. Hoe vindt hij het om naar het ziekenhuis te gaan? Ik vond ze super aardig bij Heerenveen en heb dus goede ervaring met hun. Jij hebt zelf ook apneu? Het lijkt mij dan helemaal een slopende periode.
Ja het beeld bij kinderen is het tegenovergestelde dan bij volwassenen.
Ik bereid hem er rustig op voor. Hij weet dat hij weer poliepen in zijn neus heeft en niet in zijn keel. Gezegd dat de dokter naar zijn neus gaat kijken en dan maar weer kijken wat de dokter gaat doen. Hij is al veel mee naar doktoren geweest voor mijzelf dus hij staat er wat rustiger in. Al maakt hij al heel wat mee op zijn leeftijd.
Het is een gemoedelijk ziekenhuis en dan maakt mij de reis niet uit.
Ja het sloopt wel vooral nu hij 's avonds weer later is met gaan slapen. Eind van de middag heeft hij een dip laadt zich op en dan gaat hij weer. Je bent zo met hem bezig dat je je slaappatroon ook weer verlegd en 's nachts regelmatig wakker wordt. Ik zit er gewoon bovenop met zijn behandeling. Duidelijk uitleggen aan de telefoon dat zijn gezondheid verslechtert door de apneu. Zo lukt het om afspraken te vervroegen. Ook weer tengoede van mijn eigen gezondheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Beheerder Forum en Facebook, Medewerker Kenniscentrum voor de Weinmann, Slaapapneu bij kinderen en mensen met een beperking.

Re: Zorgen om zoon van 4 jaar

75
Het valt hier momenteel niet mee.
Hij is op momenten onhandelbaar aan het worden. Enorm boos en soms agressief. Het is natuurlijk een hele drukke periode en hij moet wennen aan een masker.
We hoopten eigenlijk dat het beter zou worden. Op momenten hebben we het gevoel dat het helpt, hij kan zich beter concentreren en langere tijd achter elkaar met iets bezig zijn.
Maar hij is op andere momenten (vooral einde van de middag) echt enorm vervelend en boos (gefrustreerd). Zo boos kenden wij hem nog niet.

Hij moet erg hoesten momenteel dus dat helpt niet. Hij moet zo ontzettend huilen s nachts, het gaat mij in ieder geval door merg en been. Het is ook zo knoeien de hele tijd met het masker.
We gaan kijken of een kinband gaat helpen en we krijgen ook meteen een ander masker. We gaan beide proberen.

Re: Zorgen om zoon van 4 jaar

76
Zeer herkenbaar dat boos zijn en het agressieve. Ik probeer dan zelf niet boos te reageren. Eigenlijk zijn ze dan doodop en dan uiten ze dat in heel boos zijn en agressief zijn.
Ik loop dan vaak weg uit de situatie en laat hem dan even met rust. Als je boos wordt, wordt het alleen maar erger. Heb wel eens gehad dat ik zo moest huilen om hoe boos hij was en dat hij dan schopte en sloeg, terwijl hij er zelf niet veel aan kon doen. Het merkte dat ik huilde en dan kwam hij bij mij liggen en huilden we samen even. Kon dan zijn dat het een hele periode goed ging.
Merk het nu ook weer sinds hij poliepen heeft dat het allemaal weer wat moeilijker gaat.
Maar veel knuffelen en begrip tonen dat het ook niet makkelijk is met een masker te slapen.
Heb je zelf al eens het masker opgehad en toen met hem gespeeld. Misschien helpt dat.
Als je een fullface masker krijgt zou ik gelijk hiermee beginnen. Anders dient hij wel heel veel te proberen en dat maakt het er ook niet rustiger op.


Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Beheerder Forum en Facebook, Medewerker Kenniscentrum voor de Weinmann, Slaapapneu bij kinderen en mensen met een beperking.

Re: Zorgen om zoon van 4 jaar

77
Goed dat er toch wat progressie in zit. Stemmingswisselingen en emotionele uitbarstingen zijn niet ongewoon bij de behandeling van OSAS vanwege de veranderende stofwisseling en hormoonhuishouding. Misschien stelt dit wat gerust.

Sterkte en succes,
Julius

Re: Zorgen om zoon van 4 jaar

78
Ah dat is wel een positieve benadering Julius :) .
Bijzonder hoe dat gaat. Ik zou zelf nooit denken dat apneu zo'n invloed heeft op stofwisseling en hormonen.

Dank voor de tip Tanja om het zelf op te zetten en daar een beetje mee te spelen.
Hij heeft vandaag een nieuwe masker gekregen en samen met zijn zus hebben we met elkaar het opgezet etc. Hij vond het erg grappig.
Ik probeer hem maar te laten gaan in zijn woede, maar hij mag geen dingen stukmaken of anderen pijn doen. Het is wel,heftig allemaal. Het heeft in ieder gevoel wel impact op ons als gezin. Er komt zo dus veel meer bij apneu kijken dan ik in eerste instantie dacht. Maar goed hij ligt nu dik twee uur met zijn nieuwe masker op. We zijn een keer naar boven geweest omdat het niet meer goed zat en het is veel makkelijker om op te zetten.
Kijken hoe de komende nacht gaat.
Laatst gewijzigd door HBos op 04 jan 2017, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Zorgen om zoon van 4 jaar

79
Ik vermoed dat het wel beter gaat. Vooral dat hij het vanmiddag wel grappig vond dat jullie het masker ook op hadden.
Het is voor volwassenen ook passen en meten dat ze uiteindelijk het goede masker hebben. Ik heb er ook aardig wat uitgeprobeerd.
Ik snap dat je het niet goed vind dat hij dingen stuk maakt of anderen niet pijn mag doen. Ik ervaar als ik er met Maarten over spreek nadien dat hij er ook verdrietig van wordt. Nu maken ze als kind ook nog allerlei fases door van wat wel mag en wat niet en dat maakt het soms heel lastig.
Uiteindelijk komt het allemaal goed al heb je soms wel een lange adem nodig.



Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Beheerder Forum en Facebook, Medewerker Kenniscentrum voor de Weinmann, Slaapapneu bij kinderen en mensen met een beperking.

Re: Zorgen om zoon van 4 jaar

80
Tja, het is net als bij drank, het maakt meer kapot dan je lief is....

Apneu onbehandeld zorgt bij volwassenen vaak voor een kort lontje en vaak kom ik hier na zo vijf jaren lezen vele schrijnende verhalen tegen, waarvan velen uitliepen op echtscheidingen. Apneu is daar vaak mede oorzaak daaraan.

Misschien hebben jullie het Hormonen verhaal van Sandra Houtepen Strong nog niet gelezen?

https://www.apneuvereniging.nl/forum/vi ... 40&t=10290

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar