Na anderhalve jaar

1
Zo tijdje weg geweest , geen nieuws is goed nieuws :D
Na anderhalve jaar cpap zoveel kunnen doen , sporten op vakantie hobby,s you name it , echter sinds 2 weken vermoeid tot het niveau de laatste 2 dagen voor ik begon met cpap behandeling, mijn apneu is gemiddeld 3 ahi ipv 5 dus daar zal het niet aan liggen, ik weet dat de vermoeidheid soms terugkomt maar in deze mate en na zo,n lange tijd had ik niet meer verwacht, nah ja geen paniek ,toch wel balen , dacht dat ik er helemaal vanaf was .

Groet

Robin
Diagnose AHI 44 Resmed S10 + Resmed quattro AIR fullface mask /verwarmde slang cpap setting vast 9.4 Ahi 2.5 gemiddeld

Re: Na anderhalve jaar

4
Robin,

Heb je misschien nog meer stoornissen erbij gekregen die dit zou kunnen verklaren?

Via het Facebook account van de ApneuVereniging werd ik op deze site gewezen, misschien haal je hier nog wat uit?

http://www.chronomed.nl/factsheet.php?id=19

Kijk ook eens onder voorlichting bij factsheet.

Sterkte.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Na anderhalve jaar

5
Soms glipt er wel eens een berichtje door dat niet in het nieuwsoverzicht komt of dat je over het hoofd ziet.

Je zegt het zelf al : aan mijn AHI kan het niet liggen. En dat is dan ook vermoedelijk niet het geval, want de afgelopen anderhalf jaar hebben bewezen dat CPAP voor jou de juiste therapie was.

Apneu is echter niet de enige slaapstoornis die voor vermoeidheid kan zorgen. Twee weken is wellicht nog te kort en kan ook een kwestie zijn van een griepje onder de leden, de weeromslag, zelfs het tijdverschil (! Daar heb ik sinds het einde van de zomertijd nog steeds een beetje last van ; uit mijn ritme). Misschien heb je een periode van stress achter de rug of recent een of andere verandering meegemaakt. Dat kan allemaal (kortdurend) invloed op de slaap hebben.

Als het blijft, moet er natuurlijk verder gezocht worden. De eerste stap is kijken of je therapie nog optimaal is. Ben je aan een nieuw of ander masker toe, zijn er lichamelijke of psychische klachten die invloed hebben op je therapie, dat werk. Is allesnog in orde , dan kun je je slaaphygiene nog eens onder de loup nemen . Doe je tegenwordig dingen die een negatieve invloed hebben op je slaap, en kun je die terugdraaien of ombuigen ? (Denk ook an dingen als een andere baan, een nieuwe televisie of telefoon, verhuisd naar een andere slaapkamer, zelfs een ander merk koffie, een ander eetpatroon (dieet!-heel slecht voor je nachtrust) ).

Pas als de therapie weer optimaal is en het aan je slaaphygiene echt niet kan liggen , is toch de volgende stap weer naar de dokter. En dan kun je één oorzaak alvast uitsluiten. Maar een mens is geen machine, we worden niet jonger en een CPAP is geen 100% beveiliging tegen allerlei ziektes en aandoeningen die we ook onder het kopje "gevolgschade van OSAS" scharen. Je kunt dus altijd iets opgelopen of ontwikkeld hebben dat invloed heeft op je slaap / welbevinden, en behandeld moet worden. Dat is vaak helaas wel een lange zoektocht, maar soms gaat het ook om een simpel vitaminetekort dat goed te behandelen is. Gewoon met je klachten naar de huisarts dus, en niet te makkelijk neerleggen bij het idee "het zal wel de OSAS zijn". Want dat is vaak helemaal niet het geval.

Re: Na anderhalve jaar

6
En kijk mij eens reageren na een paar maanden , staat me netjes :oops: , anyway ... om terug te komen op dat lange slapen , het word steeds erger , had deze week een gemiddelde van 13 uur en ja er zijn andere dingen aan de orde , mijn dokter heeft iets over zich van je slaapt toch met een machine dan moet het allemaal goed komen , heb inderdaad een periode van stress achter de rug , zo'n 3 jaar ook bleek laatst mijn vit min D inderdaad weer veel te laag , zo rond de 30 , ik blijf goed op dingen letten gezond eten enz. maar ook bijvoorbeeld achter de pc zitten , een spelletje of zo en dan is het klaar , ben ik gelijk overprikkeld en vermoeid dus die pc blijft als het effe kan uit , enkel voor een e-mail of zo en wat nieuws bekijken .

Ik ga binnenkort eens een gesprek aanvragen met het slaapcentrum wellicht hebben zij nog goede suggesties , ik hoor veel verhalen over te lang slapen en dat het bijna nog slechter is dan korter slapen , nu is de hamvraag natuurlijk , is dat lange slapen het gevolg van jarenlang apneu , is het goed dat ik wat inhaal of sloop ik mezelf juist met die vele uren slaap .

Dank voor jullie reacties

Robin
Diagnose AHI 44 Resmed S10 + Resmed quattro AIR fullface mask /verwarmde slang cpap setting vast 9.4 Ahi 2.5 gemiddeld