overdag ook slecht voelen

1
Hallo, ik ben Karen, 49 jaar en al 30 j moe. Dit jaar is er slaapapneu ontdekt. Eindelijk. Sinds augustus kreeg ik een cpap die ik niet kan uitlezen, ik woon in Belgie, en dit ziekenhuis heeft nog oudere cpaps. Ik moest beginnen met een neusmasker. Dat heb ik 2 maanden getest maar werd er onnozel van, ik adem normaal via de mond. Nu anderhalve week geleden een fullface masker gekregen. Dat slaapt echt een stuk fijner. Maar sinds die tijd voel ik me wel heel naar. Slechter zicht, alsof alles donkerder is en ik veel licht op iets wil zetten, slap, moe uiteraard, misselijk, hoofdpijn, licht in het hoofd voelen, en nu sinds het weekend ook benauwd gevoel. Vorige week twee keer naar de huisarts geweest wegens deze klachten. Bloed gecontroleerd op vit B 12 en veel andere vit enz. Alles netjes in orde. Bloeddruk was maandag wel te laag maar zaterdag in orde. Ik heb een puffer meegekregen van de dokter. Maar voel me steeds slapper, bibberig en benauwd. Dit maakt me onzeker omdat ik al 2 maal longembolie heb gehad.
Ik heb even genoteerd wat er bij slaaponderzoek uit kwam nl : centrale apneu's : 36 per uur, en obstructieve : 19 per uur. Verder 111 hyopneus. Dus neem ik aan dat ik meer centrale apneus heb? Ik moet van de longarts pas na een half jaar op controle. Dit trek ik zolang niet, maar wil ook niet de zeurderige patient zijn. Iemand raad, tips, ervaring?

Re: overdag ook slecht voelen

2
Ik zou me even niet druk maken over "een zeurderige patiënt zjn". Een zeurderige patient is eentje die een uitstekende behndeling krijgt en desondanks blijft klagen. Jij bent duidelijk nog niet in orde, en ontvangt nog niet de optimale therapie. Dat de CPAP niet het nieuwste model is, hoeft geen probleem te zijn. Dat je zelf niet kunt uitlezen vind ik niet helemaal van deze tijd, maar is an sich ook niet echt een drama.

Maar je klachten zijn niet OK. Natuurlijk kun je net pech hebben en deze periode zien samenvallen met bijvoorbeeld overgangsklachten, maar als ik het zo lees , sluit ik ook niet uit dat je last zou kunnen hebben VAN de CPAP, bijvoorbeeld door CO2-stapeling. Vooral bij een combinatie van CSAS en OSAS luistert bijvoorbeeld de precieze drukafstelling nogal nauw - nauwrr dan met OSAS alleen - en is het eigenlijk normaal dat je ook minimaal een nacht - liefst meer - in het slaaplaboratorium doorbrengt MET je apparatuur.

Een half jaar is in elk geval veelte lang. Trek aan de bel, en blijf aan de bel trekken. Tot je de voor jou juiste beandeling hebt gevonden. Voor je je béter voelt kan inderdaad heel lang duren, maar als je je al zo snel zoveel sléchter voelt, moet er verder gekeken worden.

Re: overdag ook slecht voelen

4
Hallo Karen, Welkom op dit forum.

Ook ik ben het eens met Marleen. Je mag best aan de bel trekken bij jouw arts. Een mondige patiënt kan als lastig worden ervaren, maar jij bent diegene die last ondervindt van Apneu en je arts niet.

Jij bent zijn klant en hier in Nederland is de klant 'Koning' in jou geval 'Koningin'

Jij bent zijn of haar broodwinning en is daarmee ook verantwoordelijk voor jou welzijn met behulp van de cpap.

Over de cpap gesproken, kun je mij vertellen welk merk en type cpap je dan wel hebt gekregen?

Misschien kun je wel wat zien, maar ben je niet op de hoogte van de mogelijkheden.

Ik hoor het graag.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: overdag ook slecht voelen

5
dank jullie voor de raad. Ik heb een Amerikaanse cpap, zal morgen doorgeven welk merk, want ik slaap deze week bij mijn dochter en daar staat mijn cpap nu. De verpleegkundige zei me dat op die cpap geen uitlezing mogelijk is, ook niet door hen, zei ze. Sinds september zouden ze wel nieuwe modellen in gebruik hebben.

Re: overdag ook slecht voelen

7
|Niet uitleesbaar, ook niet door hen ?? Hoe kunnen ze dan zien of de therapie succesvol is ? Wat hebben ze je meegegeven an, een aquariumpomp ?? Een niet =afleesbare CPAP lijkt me eerlijk gezegd niet meer helemaal van deze tijd. Tenzij je halfjaarlijks of jaarlijks een controle-polysomnografie krijgt, wat duurder is dan éénmalig een goed apparaat voor vijf, zes, zeven jaar.

Re: overdag ook slecht voelen

8
Hallo allemaal,

dit is het merk van mijn cpap : i sleep 20 van Breas
en mijn ffmasker is : airfit F10 van resmed.
Kent iemand hier iets van?
Zou het kunnen dat het ziek voelen door de verandering van neusmasker naar ff masker is? Ik slaap er echt veeeeeel beter mee, mss dat ziek zijn het lichaam laat herstellen en het tijd nodig heeft?
Zit nog steeds te bibberen en ziek te zijn, is hier in Belgie een feestdag vandaag, ik kijk het weekend nog aan en anders bel ik maandag naar de verpleegkundige.
Bedankt voor jullie steun alleszins. X