Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

41
tja prijs , da's waar .

langs de andere kant , er zijn niet heel veel dingen die je meer draagt of meer voor me kunenn betekenen dan zo'n masker , zelfs het kleinste deeltje extra comfort is heel wt waard vind ik ...

en alles is relatief , als je een wagen koopt die je een tikkeltje mooier vind dan een andere (doen we allemaal wel eens denk ik?) en die kost 3000 euro meer .....

zou je ergens in een winkel(in belgie) kunnen gaan passen, heft iemand daar een idee van?

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

44
Het probleem met full face masker is dat deze vanaf de neusbrug loopt tot tussen onderlip en puntje kin. Dan sluit je nog bijna de mond en kun je blijven kaakklemmen.

De noodzaak om met de mond gesloten te moeten slapen moet ongedaan worden gemaakt.

Dit kan met een Flexifit 431 of 432 of Forma van F&P of de Fitlife van Philips Respironics.

Het kaakklemmen is vaak aangeleerd en moet worden afgeleerd.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

45
Bedankt,

om 1 ofa ndere reden lijkt die fitlife het comfortablste , om ze gelijk allemaal in huis te halen zijn ze net te duur dus zal een keuze moeten maken.

geen idee hoe ik dat kaakklemmen afleer , heb er al zolang last van ...

Ik heb Asperger en stress zal er zeker iets me te maken hebben en jaren geleden sporadisch xtc gebruik zal ook geen goed gedaan hebben , hoewel ik dat maar enkele keren gedaan heb ...maar tijdens gebruik herinner ik mij zeker het harde opspannen van de kaken.


nu dat afgeleerd krijgen hé...maar hoe?

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

46
Dat afleren kan door de neusgaten geheel af te sluiten. Je bent dan verplicht met de mond te gaan ademen. Daarmee eindigt het kaakklemmen.

Ja, slangen en maskers kunnen altijd, desnoods met een koppelstuk, aan elkaar worden aangesloten.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

47
Hi,

deze nacht met opbeetplaat en kinband en cpap geslapen , ik moet mezelf vol decoratie hangen voor ik naar bed kan....;-)

Op zich deze nacht ok geslapen , wel slapen doe ik altijd ok naar mijn gevoel , alleen het wakker worden verschilt nogal eens.
deze ochtend dus relatief fris wakker geworden, kaken doen nog wel wat pijn maar voorlopig nog geen hoofdpijn.


De druk is dus verhoogd in mijn cpap gisteren van 6 naar 7 . nu is mijn ahi van 1 ongeveer naar 2.5 gegaan. Toeval? is dit logisch? heeft dit met de kinband te maken?

ik denk er sterk aan een full face mask te bestellen vandaag , er zit een beetje haast achter aangezien ik zaterdag op skireis vertrek .
het huidige masker geeft vaak pijnlijke plekken , is het niet op mijn neus danwel op mijn hoofd .
uiteindelijk is dit nu wel het minste van mijn zorgen maar ik ga vandaag de knoop doorhakken denk ik , het gaat nog tussen de flexifit 431 en de fitlife ...

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

50
Ruud J, schreef:Nu heb ik toch een paar vragen.

Hoeveel kost zo masker nou?

Hoe weet jij dat deze past?

Krijg je meerdere maten er bij geleverd?

Groet RuudJ
217 +8.5 verzendkosten
er zijn 3 maten S, L en XL, ik heb voor L gekozen aangezien mijn hoofd niet bepaald klein of niet bepaald groot is.

ik had graag ergens maskers gaan passen maar heb geen idee waar dit kan, ik had hier de vraag ook gesteld maar tot nu toe geen reactie daarop .
Ik had graag dit masker gehad voor mijn skivakantie zodat ik het kan meenemen en hopelijk iets minder hoofdpijn hebben , heb getwijfeld van de cpap even te stoppen voor 2 weken maar dan maar beslist onmiddellijk een full face masker te kopen en hopen op beterschap.

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

51
Bij onze ApneuVereniging in Nederland hebben wij een Maskerraad. Deze staat vaak op Regio avonden in het land met koffers vol met diverse typen en maten maskers van diverse fabrikanten. Deze kun je dan passen en terplekke met een werkende cpap uitproberen. Meenemen is niet toegestaan. Rokers mogen geloof ik niet passen, daar rooklucht vrijwel niet te verwijderen is.

Helaas is België daarvan uitgesloten. Als je dicht bij Nederland woont zou je Regio avonden in Limburg of Brabant kunnen bezoeken.

Ik hoop voor jou dat je masker past en dat dit de oplossing mag betekenen voor het kaakklemmen probleem.

Ben benieuwd.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

52
Hi,

Ik hoop het ook , Deze nacht met opbeetplaat, kinband en cpap met neusmasker geslapen en echt heel slecht wakker geworden , enorm veel nekpijn en kaakpijn wat nu overgaat in fikse hoofdpijn ;-(

wederom was mijn ahideze nacht verhoogt , dit keer 3.1 .
Zou dat met de hogere druk of met de kinband te maken kunnen hebben?

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

53
De ratio achter de kinband en de hogere druk is uiteraard dat ze juist een lager AHI en een betere slaapkwaliteit zouden moeten opleveren.

Moeilijk te zeggen wat er nou aan de hand is. Wel kan ik je na 8 maanden cpap uit eigen ervaring vertellen dat zowel slaapkwaliteit als AHI ook samenhangen met gemoedstoestand en stress. Wellicht brengt de nieuwe situatie al dan niet bewust spanning met zich mee en heeft je lichaam moeite om zich aan te passen.

Aanpassingsklachten komen bij meer mensen voor. Die kunnen fors zijn en aanleiding vormen voor verdere hulp en/of onderzoek, maar in veel gevallen is het ook een kwestie van wennen en geduld hebben. Zolang een en ander nog dragelijk is en je AHI niet te veel stijgt, kun je er dus voor kiezen om het nog even aan te zien.

Sterkte en succes,
Julius

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

54
hi,

ik heb asperger dus onbewuste stress is my middle name (waar ik bewust van ben ;-) ) maar ik ben zo geboren dus ken niks anders ...
De laatste dagen kon ik maar moeilijk inslapen met mijn cpap , ik probeerde mijn kaken the ontspannen maar dan blies mijn mond op als een ballon en dan moest ik mijn lippen aanspannen.
denk dat het de twijfel was dat ik mijn kaken moest ontspannen houden ,ook tijdens de nacht dat voor het slechte inslapen zorgde , ik lag te piekeren over wat ik kon doen om zonder pijnlijke kaken en nek wakker te worden.

Ik heb net mijn fitlife binnen , passing is super!
en ik kan mijn mond heerlijk ontspannen houden met dit masker super!

ik vertrek komende nacht op skireis en ben erg blij dat ik dit masker heb ontvangen vandaag.

ik neem wel een ontstekingsremmer (feldene) nu ik op skireis ga , ik heb 2 jaar geleden ontdekt dat ik dan weinig tot geen hoofdpijn heb , ik mag het maar max. 8 dagen nemen dus ik beschouw het als mijn "vakantie joker" 1 of 2 x per jaar .

het werkt dus ontstekkingsremmend en er zit een spierverslapper in , wss weinig goeds voor mijn apneu maar helpt toch tegen de hoofdpijn.
ik heb een tijdje een spierverslapper genomen maar mijn dokter wou me ervan vanaf , ze zei dat ik veel te jong was om dagelijks dat spul te slikken.

hopelijk minder pijnlijk kaken met dit masker!!!

1 nadeel van de fitlife is dat hij geen snelkoppeling lijkt tte hebben , mijn f&p eson2 heeft een handig kliksysteem waardoor de slang aan het masker makkelijk ontkoppeld .
ook geen kogel aan de fitlife , enkel een draischijf waaraan de slang zit.
ach ja , je kan niet alles hebben he :D

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

55
kv12 schreef:hi,
De laatste dagen kon ik maar moeilijk inslapen met mijn cpap , ik probeerde mijn kaken the ontspannen maar dan blies mijn mond op als een ballon en dan moest ik mijn lippen aanspannen.
denk dat het de twijfel was dat ik mijn kaken moest ontspannen houden ,ook tijdens de nacht dat voor het slechte inslapen zorgde , ik lag te piekeren over wat ik kon doen om zonder pijnlijke kaken en nek wakker te worden.

Ik heb net mijn fitlife binnen , passing is super!
en ik kan mijn mond heerlijk ontspannen houden met dit masker super!
Slapen met aangespannen kaken en lippen vanwege ontsnappende lucht is inderdaad niet de bedoeling en zeer vermoeiend. Goed te lezen dat het met het nieuwe masker beter gaat. Hopelijk kun je nu wat meer ontspannen en blijven de kaakklachten achterwege.

Prettige vakantie gewenst,
Julius

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

56
hi,

net een kwartiertje gerust met de cpap en fitlife , mijn eerste bevindingen:

-masker zit erg strak , ik hoef me geen zorgen te maken als ik een klein beetje mijn hoofd draai dat er lucht gaat ontsnappen , mijn oude masker moest vrij los wegens drukpunten maar dan onstnapte er lucht vrijwel meteen als ik van positie veranderde.
het nieuwe kan ik strak aantrekken en voel geen drukpunten (zien we nog wel na een hele nacht)

-ik hoef niks op te spannen om geen lucht te laten ontsnappen , echt super!

-ik heb een putje in mijn kin en daar valt die onderste rand perfect in , op 1 of andere manier voelt dit erg confortabel en mijn kin hangt los om het putje net in de rand van het masker te hebben.

ik hoef eigenlijk geen snelkoppeling op de luchtslang met dit masker , nu enkel malen op- en afgezet en dat gaat in 1 of 2 seconden , mijn vorige masker moest ik alle riempjes in positie brengen en dan de onderste inhaken , de fitligfe heeft een erg handig system , de sluitingen links en rechts duw je er gewoon op en klaar , eens de riemen afgesteld zijn kom je automatisch goed uit en duw je het er gewoon op .

tot nu toe uitermate tevreden met de aankoop , hopelijk ook verbering op alle kwalen die ik heb.