Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

61
bedantk allemaal , het word zeker een fine vakantie , het lijkt mooi weer te worden en er is ondertussen al wat sneeuw gevallen (tot 2 weken geleden amper iets! )



haha voorzetraam , ja zo kan je het wel noemen ..
ik had deze gekozen omdat hij zo stevig zittend en comfortabel leek en een eertste impressie lijkt dit te bevestigen .

wiepie vakantie! hopelijk een week met weinig hoofdpijn of mss wel geen , de feldene die ik ga nemen moet daarvoor zorgen .
bij thuiskomst en stopzetten van de feldene ga ik pas echt kunnen oordelen over de cpap+fitlife , tenminste het effect op mijn hoofd- nek- en kaakpijn

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

62
Voor dat je gaat, nog even dit.

Deze duikbril is veel groter dan een normaal neus of neusdoppen of een gewoon full face masker.

Er zit dus heel veel meer dode ruimte in het masker. Dit kan voor drukverlies zorgen. Dus je hebt kans dat je de druk van je cpap of apap moet verhogen of in elk geval bijstellen. Weet niet of je ook op grootte hoogte gaat slapen, ook dan kan de druk anders worden.

Fijne vakantie.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

65
Hi,

Nu enkele weliswaar korte nachten ervaring met de fitlife en ik heb toch wel enkele conclusies klaar.

De passing is niet zoals ik in eerste instantie dacht. Bij hard aantrekken toch wel rode strepen op wangen en naast ogen die voor het grootste deel van de dag blijven.
Als ik het masker losser zet heb ik lucht verlies.

Dus dit ligt een beetje in lijn met mijn vorig masker...

Wel merk ik dat mijn kaken niet of veel minder pijn doen s'ochtends, dit is zeker al een grote stap vooruit!

Ik denk eraan nog eens een afspraak te maken in het ziekenhuis om mijn neusmasker dat ik initieel meekreeg in te ruilen tegen een ander volgelaatsmasker hoewel ik vrees dat het altijd een keuze tussen rode lijnen en luchtverlies zal zijn....

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

69
hi,

net terug van vakantie , eigenlijknog wel vrij veel hoofdpijn gehad dus nog altijd geen verbetering met de cpap.
de laastse 2 nachten erg slecht geslapen , eens om 5u wakker en deze ochtend om 2 u (rond 23u gaan slapen)

ik heb een rode lijn op men wang staan van het masker 3 nachten terug , wat steviger aangetrokken omdat ik zo snel luchtverlies had .

wel geen pijn in de kaak s'ochtends dus full face is wel zeker beter voor mij dan een neusmasker.

ik maak maandag een nieuwe afspraak in het ziekenhuis om na te gaan of zei me nog een ander masker kunnen aanbieden.

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

70
Dus je slaapt nu met de mond open?

Om je wat meer ervaring met jouw masker op te laten doen hoe anderen die dit masker hebben het ervaren, heb ik hier even een link met zoekresultaten voor je:

http://www.apneuvereniging.nl/forum/sea ... mit=Zoeken

Misschien kun je nog tips uithalen of bij anderen informatie opvragen?

Op de foto zie je TheaB, zij is ook een moderator, maar is voorlopig niet actief op het forum. Dus aan haar kun je voorlopig geen vragen stellen. Wel heeft zij heel veel van haar ervaringen met dit masker hier beschreven.


Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

71
Ruud J, schreef:Dus je slaapt nu met de mond open?

Om je wat meer ervaring met jouw masker op te laten doen hoe anderen die dit masker hebben het ervaren, heb ik hier even een link met zoekresultaten voor je:

http://forum.apneuvereniging.nl/search. ... mit=Zoeken

Misschien kun je nog tips uithalen of bij anderen informatie opvragen?

Op de foto zie je TheaB, zij is ook een moderator, maar is voorlopig niet actief op het forum. Dus aan haar kun je voorlopig geen vragen stellen. Wel heeft zij heel veel van haar ervaringen met dit masker hier beschreven.


Groet RuudJ
hi Ruud,

Ik weet niet of ik met men mond open slaap nu , mss wel ..
in ieder geval moet ik men kaken niet aanspannen om zeker mijn mond dicht te houden nu, en dat lijkt al een hele verbetering.
Ik denk dat ik nu hetzelfde zit als zonder cpap , zonder klem ik ook mijn kaken op elkaar s'nachts maar wss niet gans de nacht en met neusmasker wss meer klemmen .

ik moet wat meer met de zoekfunctie gaan werken , levert idd de juiste dingen op die belangrijk zijn om te lezen!

ik heb deze ochtend terug naar het ziekenhuis gebeld en ik mocht gelijk langskomen , een uur later had ik 2 maskers gepast en er 1 van gekozen , beide waren gelijkaardige maskers , de ene van resmed en de andere van f&p.
de f&p leek net iets beter te zitten en de dokter leek te bevestigen diat de passing er volgens haar ook beter uit zag , dus deze maar gekozen.

het is de f&p simplus voor de volledigheid .

deze zit op het eerstezicht ook heel goed en ik kan het vrij los afregelen zonder luchtverlies op de masker rand .

maar nu ik het thuis aan het testen ben merk ik iets vreemd , ik heb luchtverlies maar niet langs de siliconerand ?
er zitten gaatjes vooraan in en daar is ook luchtverlies maar dat lijkt niet te storen.
er is ergens anders nog luchtverlies maar ik vind niet waar en het maakt een zoemend /fluitend lawaai ?
Mijn andere maskers hebben dit totaal niet en het stoort behoorlijk wanneer het stil is .

ik ga proberen terug bij het ziekenhuis langs te gaan om de oorzaak te achterhalen

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

72
Het kan zijn dat er een gaatje verstopt is.

Wat je ook nog kunt proberen met je fit life masker is je neus af te sluiten zodat je verplicht bent om via je mond te ademen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

73
hi Ruud,

Ik denk dat er een probleem met de terugslagklep was , ik ben erweer mee naar het ziekenhuis geweest en de verpleegster die is natuurlijk geen technicus ze merkte toch ook op dat het een fluitend geluid maakte .
Daarop heeft ze me een nieuw gegeven , excact hetzelfde model en maat .
En geen gefluit meer ! ik heb het samen met haar nog even bekeken en mij lijkt me dat de klep die ervoor zorgt dat de luchtslang afgesloten word als er geen druk is niet helemaal open ging.
als deze helemaal open is gaat er een ander gat dicht waar de klep dan tegenaandrukt.
Omdat dit gat niet helemaal dicht was ging er lucht via dat 2de kanaal weg wat wss niet de bedoeling was .

bij mijn fitlife is dit nog duidelijker te zien , klep dicht= luchtslang afgesloten, klep open is andere gaten voor naar buiten blazen dicht.

bij mijn nieuw masker zijn er dus 2 wegen langswaar lucht kan ontsnappen , die kleine gaatjes en dan de andere kant van de klep , bij mijn fitlife enkel de andere kant van de klep....

de verpleegster vertelde dat die gaatjes een vereiste waren voor als de stroom uitviel, voor afvoer van co2 ofzo ...

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

74
Ruud J, schreef:Het kan zijn dat er een gaatje verstopt is.

Wat je ook nog kunt proberen met je fit life masker is je neus af te sluiten zodat je verplicht bent om via je mond te ademen.

Groet RuudJ

probleem met de fitlife is dat als ik het niet hard aanspan er veel luchtverlies langs de silicone rand is , zelfs als ik de druk verlaag naar 4 is dit zo en dan is de werking tegen apneu gereduceerd.
als ik het wat harder aantrok dan had ik geen luchtverlies meer maar ik heb nog altijd rode lijnen/litekens van de vaster aangetrokken fitlife nu 5 dagen gelden , da's zeker de bedoeling niet....

Ik denk dat ik de fitlife wel kan aanpassen , ik heb gewoon de verkeerde maat denk ik .
hij spant naast de ogen en centraal boven de ogen heb ik luchtverlies dus de ronding van het masker komt niet overeen met mijn hoofd .
ik zie 2 oplossingen , de meest drastische is het masker opspannen zodat de ronding ervan verminderd en dan verhitten om het plastic permanent te vervormen , dit is wel drastisch en geen garantie op succes .
2 de optie : langs de buitenzijde van het masker bovenaan een riem of touwtje door de bevestegingsgaten van de hoofdspanbanden steken en dit wat aantrekken , zo kan ik ook de ronding van het masker aanpassen (verminderen) , niet is niet drastich , instelbaar en omkeerbaar dus dit geniet mijn voorkeur !

eerst maar nieuwe masker proberen en het is gewoon omdat ik de verkeerde maat fitlife heb dat ik de kromming moet aanpassen om op mijn hoofd te laten afsluiten dus in wezen niets mis met de fitlife ....

een goed masker moet met zo min mogelijk aanspannen goed afsluiten en dat doet de fitlife die ik heb zeker niet .

ik kon overigen kiezen uit slechts een beperkt aantal maskers (3) die ze aanboden in het ziekenhuis , enkel deze vielen binnen de conventie en worden vergoed door de mutualiteit .
de fitlife zit daar niet bij ....

de verpleegste zei dat de fitlife en lastiger te passen masker is , omdat het bijna helemaal rondom het aangezicht moet is er een groot raakoppervlak , meer raakoppervlak=meer kans op ergens wat minder goed passen vertelde ze me ...

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

77
Het FitLife masker heeft een vaste siliconen rand die ook nog erg stug is. Daardoor is het masker moeilijk af te stellen. Geeft vaak lekkage en de siliconen rand kan hinderlijk klapperen. De ventilatieopeningen zitten rondom de de knie.

Ik krijg nu een Airfit F20 masker toegestuurd om te proberen. Van de F20 wordt beweerd dat deze beter afdicht op de neusbrug.

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

78
hi ,

eerste nacht geslapen met mijn nieuwe masker en het ging goed!

ik ben wel erg ziek nu maar dat heeft niets met het masker te maken ,(zware hoest en enorm pijnlijke spieren en extreem slap)

ik voelde dit al wel een week aankomen ...

Maar , ik heb na heel wat kortere nachten nu 10u geslapen met mijn masker , geen rode strepen op men gezicht en ik kan me nog minimaal bewegen zonder er ergens lucht gaat ontsnappen.

dus allemaal dik ok! had een ahi van 2 deze nacht

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

80
hoi,

ik weet het niet hoe ik ademhaal , wel is zeker dat ik men mond niet hoef dicht te spannen met dit masker...net zoals met de fitlife.

maar dat was zonder cpap natuurlijk ook het geval .

ik had vroeger bijna continue een verstopte neus , heb een operatie achter de rug en is nu veel beter .

Als ik het erop nalees kan apneu voor verzuurde en verkrampte spieren zorgen , wieweet valt dat kaakklemmen er ook onder?
Mss gaaat dit op termijn weg? ik hoop het ..

met neus dopjes (bestaan die?) slapen valt zeker te proberen om me te verzekeren van ademhaling door de mond.