Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

83
Ruud J, schreef:ik zou de neusgaten gewoon met watten even dicht stoppen en dan met neus dicht gaan slapen.

kijk hoe je dit ervaart,om nu met mond te moeten slapen en ademen.

groet RuudJ
Ehrm, pas op.
Ik heb een poosje zo hard gesnurkt dat ik er zelf wakker werd en overwoog toen oordopjes in mijn neus te stoppen (Echt waar. Radeloosheid doet dat met je) .
Op zoek naar anderen die ook zo gek waren geweest ging ik het www op en bleek dat er in (ik meen) Engeland een keer iemand gestikt is op die manier.

Of het waar is weet ik niet, maar ik geef het maar mee.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

85
Beide dichten af, toch?
En in een ziekenhuis houden ze je in de gaten.
Thuis in je bedje moet je maar zien wie er reageert.

Hoe dan ook, Ik geef het voor de volledigheid maar aan.
Da's alles.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

86
ik heb zo'n neusoperatie achter de rug en dan zetten ze idd wieken in je neus dat alles pot toe zit !

mijn mond zou vrij moeten blijven uiteraard , bedoeling is dat ik uitsluitend door de mond adem dan.
stikken zou zo snel niet mogen gebeuren denk ik ,maar ik ben uiteraard geen dokter !
apneu is stoppen met ademen maar als het te erg word geven je hersens altijd het signaal om te ademen door je wakker te maken , althans dat is wat ik gelezen heb....

ik heb jaren rondgelopen met een verstopte neus en ook nachten dus , toen moest ik wel door mijn mond ademen , extreem droge mond tot gevolg.
maar toch slaag ik er blijkbaar in nog te klemmen tegelijk of afwisselend zo lijkt me ....

mss klem ik niet eens zo hard? mss is het de apneu dat voor verzuurde spieren zorgt na beperkt klemmen? wie weet het.....?

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

87
hi,

vannacht eerste nacht terug met cpap geslapen maar een hoge AHi(10.5) en een hoge lekkage van 17(denk toch dat dit hoog is?)

zou het kunnen dat het een tijdje slecht zat met veel lekkage en dat de ehi daardoor niet accuraat is?


mss moet ik het masker ook iets vaster doen, het zit zo super los dat ik er eigenlijk van versteld sta dat ik geen lekkage merk .
Het zit zo los dat wanneer ik de cpap aanzet het masker voel "opblazen" en het verder van mijn gezicht komt .
ik denk dat de passing werkelijk perfect is , enkel nog het super dunne randje van de silicone zorgt nog voor de afdichting denk ik wat absoluut geen drukpunten geeft op men huid.

ik sta ervan versteld hoe vrij ik nog kan bewegen zonder luchtverlies ondanks de riemen zo los staan

mss moet ik het toch iets vaster zetten , kan best dat het deze nacht een tijdje slecht zat met veel luchtverlies en dat ik dat niet gemerkt heb , normaal merkt men vriendin zo'n dingen wel op maar deze nacht sliep ik alleen.

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

89
De actuele AHI kun je in het bovenste deel van Slaaprapport aflezen. Onder Meer info worden de maandgemiddelden gemeld.

De lekkagewaarde die je in Slaaprapport ziet is dus inderdaad een gemiddelde. De standaard referentiewaarde is een maximum van 24l/min, maar dit verschilt enigszins per masker (zie daarvoor de handleiding). Met 17L/min zit je dus nog goed. Maak je niet te veel zorgen want deze waarde is in het begin vanwege pieken als gevolg van wennen en uitproberen altijd wat grillig en aan de hoge kant. Na verloop van tijd vlakt dit af.

Met SleepyHead is het wel mogelijk de lekkage per nacht uit te lezen.

Groeten,
Julius

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

90
Je kunt de AirSense ook zo instellen dat de periode waarover hij gemiddeldes weergeeft 1 dag is.
Op deze manier heb ik hem ingesteld en zie ik in slaaprapport meteen de verdeling totale AHI en centrale AI. Op deze manier hoef ik niet steeds Sleepyhead te raadplegen.
Frits
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

93
Wat is AHI en AI ? is totale-centrale de obstructieve?
Apneu Hypopneu Index = AHI

Apneu Index = AI

Obstructieve Apneu Index = Totale AI -/- Centraal Apneu Index , dus dat klopt wat je zei.

Hypopneu Index = AHI -/- Totale AI

In jouw geval
lekkage 10L/min
ahi 10.5
totale AI 4.7
centrale AI 2.5
Obstructief Apneu = 4,7 -/- 2,5 = 2,2 per uur

Hypopneu = 10,5 -/- 4,7 = 5,8 per uur

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

96
Hi,

Ik hoop dat het veel gaat veranderen , het is nu wel niet fair om een vergelijk te maken met griep en zonder cpap maar de enkele weken voor ik griep had waren mijn nachten veel korter en toch meer deugddoend .

nu heb ik zo'n 12u slaap nodig en voor de cpap zo'n 10u om nog steeds de ganse dag moe te zijn , met de cpap sliep ik 8u en dat leek voldoende.

Ik blijf in ieder geval opvolgign geven hier over mijn ervaringen .

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

97
Ja, cpap en griep/verkoudheid is geen fijne combinatie. Ik heb er momenteel ook last van. Het is dan gewoon behelpen. Maar ook zonder cpap is griep niet fijn, dus je kunt nu sowieso weinig conclusies trekken.

Zodra je goed bent ingesteld en je redelijk goed kunt slapen met de cpap, kun je het hele gedoe met statistiekjes in SleepyHead en cpap beter even laten voor wat het is. Kijk een poosje hoe het gaat en gun jezelf de tijd om te wennen en door de aanpassingsperiode heen te komen. Pas als je na een paar maanden echt niet opknapt, is er reden om verder te kijken.

Succes,
Julius

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

98
hi,

Nu terug enkele dagen met de cpap , griep voorbij dus voel met weer beter .

Wat me gelijk weer opviel , net zoals ik ervoor al gemerkt had dat is dat ik met de cpap veel kortere nachten heb , nu ben ik s'avonds moe , ga op tijd slapen en ben ik s'ochtends relatief (voor mijn doen) vroeg wakker en uitgerust .

zonder cpap was ik s'ochtands echt een wrak en had ik uren nodig om wakker te worden , eigenlijk was ik s'avonds pas echt helder en wakker .

Nog steeds vaak hoofdpijn maar mss betert dat later?

Re: jarenlang hoofdpijn , nu de oplossing?

99
hi,

even een update ,

heel lang niks van me laten horen ook omdat er niks nieuws was .
het enige mss is dat ik weinig last meer heb van rode lijnen van het masker , nog wel een beetje maar valt best mee nu.
masker eens goed gewassen in warm water met flink wat zeep en dat leek te helpen.

verder blijft de verandering in dag/nacht ritme goed behouden, vroeg op en s'avonds moe waar ik vroeger s'avonds wakker was, lang sliep en s'ochtends moe was .

Maar de hoofdpijn die me al zo lang parten speelt lijkt niet te verbeteren;-(

gemiddelde lekkage= 2l/min en ahi van 0.9 voor de afgelopen maand dus dat lijkt me helemaal goed .